Ny spiller: Continuo, SME og Grado Ref. Sign.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Casle

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    1
    Har hatt litt ulike platespillere det siste året... Clearaudio, Pro-ject, Wilson Benesch og Marantz.
    Det har vært både oppgraderinger og nedgraderinger etterhvert som kløa har tiltatt eller finanser for andre hifi innkjøp (nye høyttalere og intr. forsterker) har vært nødvendig.

De siste ukene har jeg sett meg om etter noe annerledes... og har lest mye om vintage direct drive spillere på Vinylasylum. Men så, på torsdag så jeg en annonse for et svensk Continuo drivverk, og etter å ha lest meg opp litt så ble nysgjerrigheten vekket. Dette var annerledes, på grensen til litt sært og så ut som et fint utgangspunkt for noe morsomt. Selger ble kontaktet, kjøp avtalt og på fredag møtte jeg en hyggelige dansk herremann i Bærum.

Det er vanskelig å si at drivverket er pent, det har et veldig "utilitarian" utseende eller funksjon over form om du vil. Hele greia er støpt i ett stykke av et egenutviklet stoff (fiber og bindemiddel) og veier visst nesten 25 kg. Jeg er usikker på hva slags form det er støpt i da overflaten litt ujevn, så er den lakkert i sort blank lakk. (Å kalle det pianolakk er for drøyt). Som sagt så blir ord som pent feil, men jeg synes det er sjarmerende!
    Motoren som er nedfellt i øverste venstre hjørne på plinthen vibrerer merkbart (mye mer enn f.eks motoren til Marantz TT-15s1) men den er på en eller annen måte "koblet fra" plinthen så vibrasjonene ikke forplanter seg. Vet ikke hvordan det er løst, om det et slags fjæringsystem eller lign. Plinth'ens massive vekt/sammensetning og 5 kg aluminiums platetallerken bidrar også, og legger man hånden på siden av plinthen (ca 1 cm fra motoren) så føles ingen vibrasjon.

Selger skulle også selge den SME 310 arm og Benz Ruby 3 p.u som var brukt på Continuo drivverket. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å pare drivverket med en rimeligere arm til å begynne med, for så å evt. oppgradere til mer eksotiske saker hvis det viste seg å være noe å satse på. Men etter å ha sett armen... (SME er rett og slett nydelige greier, minner om finmekanikk på linje med gamle kameraer eller urverk) og en kjapp forhandlingsrunde, så slapp selger å demontere armen, den ble med meg hjem.

Jeg hadde en så å si ny Grado Reference Signature p.u liggende hjemme. Den var egentlig solgt, men kjøper har ikke dukket opp for å hente den, så den ble montert for testing i helgen.
    Jeg har ennå ikke gjort noen innstillinger utenom å sette nåletrykket til 1.5 gram, skal resjustere alt senere i uken. Så armen er innstillt som den var på Ruby 3'en. Men for en lyd!
    Jeg har sittet å spillt plater i hele helgen, alle sjangre og kvalitetsnivåer. Lørdag kveld hadde jeg to venner på besøk med maltwhisky og egne plater (type gammel rock fra 70-tallet) og er imponert helt inn i sjela.
    Jeg kan med hånden på hjertet si at dette spiller bedre hos meg enn min gamle Wilson Benesch Circle m/ACT 0.5 arm og Ruby 3 p.u og ringer rundt Marantz TT-15S1 m/Clearaudio Virtuoso Wood.
    Kunne ønske at den er litt mer åpen i diskanten, men siden p.u'en bare er brukt ca. 20 timer så kommer det kanskje etterhvert. Utenom dette så spiller det helt etter mitt hjerte.
    Grado'en blir ihvertfall ikke solgt, så hvis kjøper leser dette så skal du vite at jeg ikke er sur for at du ikke har hentet den, heller takknemmelig!

Noen ganger så snubler man bare inn god lyd!

Hvis noen er intr. i å se hvordan denne sære svensken ser ut, så kan jeg prøve å få tatt noen amatør bilder og poste her i tråden.

Så har jeg et par spørsmål til ekspertene her inne...
    Noen som vet om det er enkelt å få tak i ny drivrem til drivverket?
    Er SME 310 er vanlig arm, og er den bedre enn, dårligere enn eller likeverdig med den litt kortere 309?

Mvh C :)

JanOlav

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    Gratulerer så mye med en riktignok ikke all verdens flotteste spiller, men som et bruktkjøp får man neppe bedre til prisen!

Send e-post til Bo Hansson, produsenten, han er utrolig god på service.
    Drivrem får du sannsynligvis i løpet av kort tid.

Nok en gang gratulerer!

Bo Hansson rauna@telia.com

Jan_I

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    313
    Hei
    Ser du nevner 5kg alu. tallerken, og på siste bilde her så ser det jo slik ut også.
    MEN, ble ikke disse levert med en "kompositt" tallerken? Eller hvordan er nå dette?
    Bilder ønskes selvfølgelig casle ;)
    Mvh Jan I

Casle

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    1
    Det nye designet er jo ganske pent.
    Jeg kan for lite om de, men det er slett ikke umulig at de kom med kompositt tallerken, da sikkert av samme materiale som plinthen. Min har tallerken av sort (anodisert) aluminium.

Her noen kjappe amatørbilder... :)

Vedlegg

JanOlav

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    Casle skrev:
    Det nye designet er jo ganske pent.
    Jeg kan for lite om de, men det er slett ikke umulig at de kom med kompositt tallerken, da sikkert av samme materiale som plinthen. Min har tallerken av sort (anodisert) aluminium.

Her noen kjappe amatørbilder... :)
    Det er jo en fin Continuo jo?
    Er det modelllen med Granitt i plinten?
    Vet du hvor gammel den er?

JanOlav

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    Jan_I skrev:
    Hei
    Ser du nevner 5kg alu. tallerken, og på siste bilde her så ser det jo slik ut også.
    MEN, ble ikke disse levert med en "kompositt" tallerken? Eller hvordan er nå dette?
    Bilder ønskes selvfølgelig casle ;)
    Mvh Jan I
    Jeg spurte Bo om det en gang, her ser du svaret. ;)

Vi har haft tre slag av material i tallrikarna. Den första serien hade tallrikar i marmorkross med polysyrten som bindemedel, senare kom polyuretan att ersätta. Idag är tallrikarna svarvade i aluminium, som har högre densitet och en tallrik som ligger ovanpå får i stort sett samma massa som de tidigare högre och nedsänkta.

Jag kan inte höra någon påtaglig skillnad på materialet i våra tallrikar, däremot en traditionell, pressad tallrik har påtaglig klang.

Casle

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    1
    Jeg har akkurat sendt en e-post til rauna@telia.com med bildene, venter i spenning.

Jeg har ingen anelse hvr gammel den er, det visste ikke selger heller.
    Det er mulig det er knust marmor, jeg skrapet litt på undersiden av den med en kniv og det løsner på samme måte som sement (?).

Tallerkenen er nedsenkt, og det er mulig den er av polyuretan og ikke aluminium. Når jeg så på tallerkenen dagen da jeg kjøpte synes jeg det så ut som aluminium. Men jeg skal løfte den av og se nærmere på den senere.

Mvh C :D

JanOlav

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    Casle skrev:
    Jeg har akkurat sendt en e-post til rauna@telia.com med bildene, venter i spenning.

Jeg har ingen anelse hvr gammel den er, det visste ikke selger heller.
    Det er mulig det er knust marmor, jeg skrapet litt på undersiden av den med en kniv og det løsner på samme måte som sement (?).

Tallerkenen er nedsenkt, og det er mulig den er av polyuretan og ikke aluminium. Når jeg så på tallerkenen dagen da jeg kjøpte synes jeg det så ut som aluminium. Men jeg skal løfte den av og se nærmere på den senere.

Er kanskje noen år da, han har jo produsert de siden starten av 80 tallet så vidt jeg vet, lydmessig har jo det ingen ting å si. ;)
    Utseende er jo litt annerledes, men den er jo ikke lik på den i granitt heller?

Vedlegg

JanOlav

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    Er reima helt gåen, hvordan merker du at den er dårlig?

Sakset ut fra nettsiden til Rauna:
    Tvåhundrasjuttiosjumiljonerfemhundraåttiosextusenåttahundra varv har min Continuo snurrat i ett uthållighetsprov under de sexton år den varit i continuo(erlig) drift dygnet runt. Den förändring som inträtt består i ännu bättre prestanda idag än när den var ny - den börjar bli inkörd! Din Continuo kommer att ge dig mycken glädje, långt efter det DVD-Audio och SACD fått sina efterföljare.

Casle

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    1
    Neida, reima er ikke helt gåen. Men den føles stiv, og litt som gammel gummi. I tillegg er det litt "schmutz" som har festet seg på reimen. og siden gummien føles gammel så ser jeg for meg at den vil ryke eller strekke seg hvis jeg prøver å få det av.

Det er ikke marmor spilleren, men tallerkenen ligner.

Mvh C

JanOlav

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    Casle skrev:
    Neida, reima er ikke helt gåen. Men den føles stiv, og litt som gammel gummi. I tillegg er det litt "schmutz" som har festet seg på reimen. og siden gummien føles gammel så ser jeg for meg at den vil ryke eller strekke seg hvis jeg prøver å få det av.

Det er ikke marmor spilleren, men tallerkenen ligner.

Mvh C
    Da er det like greit å skifte den ut.
    Min må hjelpes i gang, må din?
    Kanskje min reim også bør skiftes?

Her er noen bilder av min:

Vedlegg

Casle

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    1
    Fin spiller, spesiellt den spennende armen.

Fikk svar fra Bo Hansson idag tidlig, han kan informere om at drivverket er 20 år gammelt, ble laget i 1987. Plinth'en er støpt i betong og platetallerkenen er laget av knust marmor med poyuretan som bindemiddel.
    Han har alle reservedeler i lager, så det føles ganske trygt.

Han sier videre at drivremmen skal være stivere enn det jeg har vært vant med fra tidligere spillere, det er et bevisst valg så han tror ikke den behøver å skiftes ut.
    Så da skal jeg som anbefalt prøve å få vasket den i såpe og vann.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    At den kan vaskes i såpe og vann sier jo litt om konstruksjonens soliditet, da... ;D Gratulerer med en uforskammet god platespiller! Jeg har alltid hatt denne på toppen av listen over sk. "Giant-killers" i alle år, og har fornøyelige erfaringer med den selv. En venn av meg bruker samme spilleren, og har fjernet filtmatten til fordel for en Achromat fra Funk. Det flyttet visstnok lyden enda et par hakk oppover.....Kanskje noe å prøve?

JanOlav

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    Casle skrev:
    Fin spiller, spesiellt den spennende armen.

Fikk svar fra Bo Hansson idag tidlig, han kan informere om at drivverket er 20 år gammelt, ble laget i 1987. Plinth'en er støpt i betong og platetallerkenen er laget av knust marmor med poyuretan som bindemiddel.
    Han har alle reservedeler i lager, så det føles ganske trygt.

Han sier videre at drivremmen skal være stivere enn det jeg har vært vant med fra tidligere spillere, det er et bevisst valg så han tror ikke den behøver å skiftes ut.
    Så da skal jeg som anbefalt prøve å få vasket den i såpe og vann.

Akkurat! Har hørt det tipset før, det skal jeg også prøve.

JanOlav

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    impulse skrev:
    At den kan vaskes i såpe og vann sier jo litt om konstruksjonens soliditet, da... ;D Gratulerer med en uforskammet god platespiller! Jeg har alltid hatt denne på toppen av listen over sk. "Giant-killers" i alle år, og har fornøyelige erfaringer med den selv. En venn av meg bruker samme spilleren, og har fjernet filtmatten til fordel for en Achromat fra Funk. Det flyttet visstnok lyden enda et par hakk oppover.....Kanskje noe å prøve?
    Ja, er nok verdt å prøve.
    Jeg hadde en slik Clearaudio matte tidligere på Regaen, ga den med på kjøpet.
    Den var bra, skulle likt å ha den nå.

Bo er jo ganske klar på det området, jeg har spurt han om det også. ;)

[Jodå vi har provat de flesta sorter mattor däribland en bunt med ritningpapper. På 80 talet var det populärt med gummimattor en del klistrande. De skapade en resonans som gav diskanttillskott, som upplevdes positivt på vissa håll.
    Continuo har en filtmatta, eftersom det ger den bästa dynamik och lägsta distorsion.]

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn