Gjestemedlem skrev:
Bestilte nettopp en Nokia n900. Synes den ser riktig spennende ut.
Fikk denne i går. Gav et riktig godt førsteinntrykk.
God berøringsskjerm, samt en medfølgende stylus hvis man vil være pirkete med noe. Gikk helt greit å synke kontaktlisten med Skype og Google Talk og når jeg velger en kontakt kan jeg velge ring, ring med Skype etc. Man kan også ringe inn til denne via skype, hvis man e rpå nett da. Den multitasker så i motsetning til iphone så kan man kjøre mange programmer i bakgrunnen, og kan motta skypesamtaler uten å låse telefonen helt ved å måtte ha kun dette programmet åpent.
Kameraet er bra (5mp med ok optikk), og når man har tatt et bilde kan man velge send via email, publiser på flicker, facebook etc. direkte. Har satt opp gmailkontoen min som epost og det funker helt fint. Og jeg får melding når det tikke inn en mail.
Den har en FMsender, slik at jeg kan spille en mp3låt og plukke den opp på bilradioen når jeg kjører. Testet styrken på en vanlig radio, men det var ikke lange biten man kunne stå unna før det fadet ganske mye ned. Så jeg er spent på om den virker i bilen. Skal teste det i morgen hvis jeg husker det.
Mobilen kjører Meamo 5, som er en debianbasert Linux. Det er en fullverdig Linux og programmer kan lett portes til denne, i motsetning til Android som kun kjører java hvis jeg har forstått det riktig.
Man har et skrivebord med snarveier, over flere skjermer som man kan tilrettelegge slik man vil ha det. Og som sagt kan man ha ganske mange programmer kjørende samtidig, men det kan jo gå utover batteriet da.
Skjermen er 800*480 og den kjører xvis og x264 slik at man kan bruke den til å se filmer man har lastet ned fra nettet eller kodet selv. Man trenger med andre ord ikke å konvertere noe i film eller musikk til et eller annet proprietært nisseformat. Videokamera kan også filme i 800*480 i 24frames. Men jeg har ikke prøvd ut det.
Eller har den gps, kart og slikt, og kan hente posisjonsdata fra telefonsenderne i tillegg til satelittene.
Masse annet dill også, og OS er open source. Noe som tilsier at det vil dukke opp mye spennende og artig. Og man slipper å handle i dustete eplebutikker hver gang man vil ha et nytt spill eller program på telefonen.
Den kommer med 32 GB lagringsplass internt, som man kan utvide til 48 med en microSD hvis man har behov, så det er godt med plass.
Ja, også har den fullt qwerttastatur da, som man skyver ut ved behov.
I det hele tatt har jeg rukket å få et svært godt inntrykk av denne. Så hvis alt videre kommer til å fungere så bra så blir jeg en lykkelig eier.
Anbefales å vurdere hvis man er ute etter en solid smartphone.