Ny smarttelefon

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
12.051
Sted
Holmestrand
Har sannsynligvis kjørt min HTC TyTN II i snøfresen, og må derfor skaffe ny.

Tar gjerne mot råd/tip og ikke minst advarsler!
Viktig:
Synke mot Outlook (ikke nødvendigvis exchange), først og fremst avtaler.
Enkelt&greit å ringe.
Batteri

Har sett på HTC Hero og selvf iPhone. Sterke kandidater fra Nokia eller Ericsson?

HPL

Medlem
Ble medlem
20.02.2009
Antall liker
2
Sted
Bergen
Torget vurderinger
3
Jeg har hatt TyTn, Hero, iPhone 3Gs og diverse annet Nokia.
(Telefoner er forbruksvare i jobben ;) )
Den jeg er mest fornøyd med, som jeg har enda, er Nokia E71. Du får nå Nokia E72 i butikken som absolutt er en forbedring fra E71.

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.174
Torget vurderinger
7
Jeg kjøpte nettopp Hero, og er strålende fornøyd. Rask og enkel i bruk.
I følge telefonpusheren min så er det HTC og Nokia som gjelder nå, SE har ramlet av lasset pga dårlig ytelse. Men om det stemmer vet jeg ikke.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.968
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Nokia E52 er også et godt alternativ. Spesielt om du verdsetter batterikapasitet.

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Antall liker
2
Jeg har brukt et par smartphones fra Nokia (E61i og E72), snarvei til tung og langvarig hodepine. Godt mulig de har forbedret dette i det siste, men software på de jeg har hatt har vært buggy så det holdt og veldig trege. Spesielt E61i hadde det med å miste dekning uten å gi et hint om det – eneste løsning var å starte hele moroa på nytt. Et 3.-partsprogram som ikke var støttet av en senere firmwareinstallasjon prøvde å installere seg selv hver gang jeg skrudde på telefonen, så det tok noen minutter å få den på.

(Kunne vekke Macen min opp av dvale og skru på telefonen samtidig – når jeg hadde satt på radio i iTunes, laget en kopp te og hentet avisen var telefonen snart klar for bruk.)

Meget mulig jeg har vært komplett idiot eller hatt uflaks, andre her har jo andre inntrykk.

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11
Har for tida E75. Tidligere brukt E51. Funker som f... Bittelitt treg, den E75'en sammenligna med E51, men ingenting som gir meg stress eller hodepine. Synker mot Exchange-server uten trøbbel, batteriet holder et par-tre dager, jeg kan bruke den som MP3-spiller og den har en grei og dugelig GPS. Fulltastatur har E75'en også, noe jeg er blitt veldig glad i. Jeg er fornøyd, jeg.

S

Stereo_Mono

Gjest
iPhone er nok den beste om du vil ha tilgang til en bre utvalg av programmer (over 100 tusen nå), samt mulighet å bruke som fjernkontroll til anlegget.

Skal innrømme at jeg er en iPhone entusiast, men kan fint innrømme at telefonbiten ikke er dens sterkeste del. Der synes jeg mine eldre Nokia var bedre, men den funker helt greit til å ringe, SMS og er veldig bra på mail (Exchange bl.a) og web. Liker også den enkle integrasjonen med iTunes. Tenker da på backup pluss media og applikasjon håndtering, samt super enkel kontakt og kalender administrering.
Men om ikke eple touchkonseptet faller i smak holder jeg en finger på Nokia eller muligens Blackberry?

G

Gjestemedlem

Gjest
Bestilte nettopp en Nokia n900. Synes den ser riktig spennende ut.

G

Gjestemedlem

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Bestilte nettopp en Nokia n900. Synes den ser riktig spennende ut.
Fikk denne i går. Gav et riktig godt førsteinntrykk.

God berøringsskjerm, samt en medfølgende stylus hvis man vil være pirkete med noe. Gikk helt greit å synke kontaktlisten med Skype og Google Talk og når jeg velger en kontakt kan jeg velge ring, ring med Skype etc. Man kan også ringe inn til denne via skype, hvis man e rpå nett da. Den multitasker så i motsetning til iphone så kan man kjøre mange programmer i bakgrunnen, og kan motta skypesamtaler uten å låse telefonen helt ved å måtte ha kun dette programmet åpent.

Kameraet er bra (5mp med ok optikk), og når man har tatt et bilde kan man velge send via email, publiser på flicker, facebook etc. direkte. Har satt opp gmailkontoen min som epost og det funker helt fint. Og jeg får melding når det tikke inn en mail.

Den har en FMsender, slik at jeg kan spille en mp3låt og plukke den opp på bilradioen når jeg kjører. Testet styrken på en vanlig radio, men det var ikke lange biten man kunne stå unna før det fadet ganske mye ned. Så jeg er spent på om den virker i bilen. Skal teste det i morgen hvis jeg husker det.

Mobilen kjører Meamo 5, som er en debianbasert Linux. Det er en fullverdig Linux og programmer kan lett portes til denne, i motsetning til Android som kun kjører java hvis jeg har forstått det riktig.

Man har et skrivebord med snarveier, over flere skjermer som man kan tilrettelegge slik man vil ha det. Og som sagt kan man ha ganske mange programmer kjørende samtidig, men det kan jo gå utover batteriet da.

Skjermen er 800*480 og den kjører xvis og x264 slik at man kan bruke den til å se filmer man har lastet ned fra nettet eller kodet selv. Man trenger med andre ord ikke å konvertere noe i film eller musikk til et eller annet proprietært nisseformat. Videokamera kan også filme i 800*480 i 24frames. Men jeg har ikke prøvd ut det.

Eller har den gps, kart og slikt, og kan hente posisjonsdata fra telefonsenderne i tillegg til satelittene.

Masse annet dill også, og OS er open source. Noe som tilsier at det vil dukke opp mye spennende og artig. Og man slipper å handle i dustete eplebutikker hver gang man vil ha et nytt spill eller program på telefonen.

Den kommer med 32 GB lagringsplass internt, som man kan utvide til 48 med en microSD hvis man har behov, så det er godt med plass.

Ja, også har den fullt qwerttastatur da, som man skyver ut ved behov.

I det hele tatt har jeg rukket å få et svært godt inntrykk av denne. Så hvis alt videre kommer til å fungere så bra så blir jeg en lykkelig eier.

Anbefales å vurdere hvis man er ute etter en solid smartphone.

G

Gjestemedlem

Gjest
Audiophile-Arve skrev:
Er det nokon som har ein mobil som kan fjernstyre platesamlinga på ein tifredsstillande måte?
Eg må snart kjøpe ny telefon, og lurer på å slå fleire fluger....
Forutsatt at platesamlingen ligger på HD og at du spiller den av gjennom Squeezebox slik moderne mennesker jo gjør, kan enhver telefon med god nettleser, Wifi og stor skjerm fungere helt utmerket. En nyere telefon med trykkfølsom skjerm er helt klart å foretrekke.

I fall du ikke er oppgradert til moderne teknologi kan jo enhver telefon med talekapasitet brukes til å ringe kona eller au pairen og be henne snu skiva og skru opp lyden litt.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.887
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Gjestemedlem skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Er det nokon som har ein mobil som kan fjernstyre platesamlinga på ein tifredsstillande måte?
Eg må snart kjøpe ny telefon, og lurer på å slå fleire fluger....
Forutsatt at platesamlingen ligger på HD og at du spiller den av gjennom Squeezebox slik moderne mennesker jo gjør, kan enhver telefon med god nettleser, Wifi og stor skjerm fungere helt utmerket. En nyere telefon med trykkfølsom skjerm er helt klart å foretrekke.

I fall du ikke er oppgradert til moderne teknologi kan jo enhver telefon med talekapasitet brukes til å ringe kona eller au pairen og be henne snu skiva og skru opp lyden litt.
Her er alle mogelegheiter opne.....Au pair høyrest litt valdsamt ut, vi har rikeleg med tenåringar i utgangpunktet.

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Antall liker
2
Fjernstyre? De fleste telefoner burde fungere.

Fjernstyre tilfredsstillende? Accept no substitute:

G

Gjestemedlem

Gjest
Wright skrev:

Minuset med en slik epledåse er jo at den ikke kan brukes til noen verdens ting annet når den er fjernkontroll. Den har ingen muligheter til å multitaske og med mindre du har tenkt å bruke den utelukkende som fjernkontroll så er det bedre å styre langt unna noe slikt. Kjøpe noe ordentlig når du først baler med det.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Wright skrev:

Minuset med en slik epledåse er jo at den ikke kan brukes til noen verdens ting annet når den er fjernkontroll. Den har ingen muligheter til å multitaske og med mindre du har tenkt å bruke den utelukkende som fjernkontroll så er det bedre å styre langt unna noe slikt. Kjøpe noe ordentlig når du først baler med det.
Har du forsøkt å bruke en Nokia?

G

Gjestemedlem

Gjest
65finger skrev:
Jepps, jeg har en Nokia n900.

Jeg lager en snarvei til Slimserver på skrivebordet, og jeg har tilgang på musikken med ett fingertrykk på telefonen... og alle de andre programmene kjører parallelt.

Det finnes også skins for Maemo 5 til Slimserver, men har ikke testet dem ut ennå. Skal se om jeg får tid senere i kveld.

http://wiki.slimdevices.com/index.php/SlimserverAndNokia770

Vedlegg

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Gjestemedlem skrev:
65finger skrev:
Jepps, jeg har en Nokia n900.

Jeg lager en snarvei til Slimserver på skrivebordet, og jeg har tilgang på musikken med ett fingertrykk på telefonen... og alle de andre programmene kjører parallelt.

Det finnes også skins for Meamo 5 til Slimserver, men har ikke testet dem ut ennå. Skal se om jeg får tid senere i kveld.

http://wiki.slimdevices.com/index.php/SlimserverAndNokia770

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Antall liker
2
Gjestemedlem skrev:
iPhone har sine minus – multitasking og Apple-kontroll med programmer som slipper inn er blant de. På den annen side er det mange som ellers ikke kunne tenkt seg en smartphone som trives veldig godt med iPhone, brukergrensesnittet er uslåelig.

Telefon- og musikkfunksjonene er for øvrig unntak fra begrensningen på multitasking. Du kan altså lese mail og snakke i telefonen samtidig, men ikke spille et spill og styre musikk på stereoanlegget samtidig. Nå ser jeg ikke helt problemet med dette – du må jo uansett bytte til et annet program, og det tar meg kortere tid å bytte mellom programmer på iPhone-plattformen enn på Nokia, selv om de ligger åpne i bakgrunnen på Nokia-telefonen.

Mulig jeg er enkel, men jeg ser bare ikke behovet for å skulle ha en masse programmer jeg ikke bruker kjørende i bakgrunnen – telefoner er uansett ikke egnet til å ha mer enn ett aktivt program av gangen.

G

Gjestemedlem

Gjest
Wright skrev:
Mulig jeg er enkel, men jeg ser bare ikke behovet for å skulle ha en masse programmer jeg ikke bruker kjørende i bakgrunnen – telefoner er uansett ikke egnet til å ha mer enn ett aktivt program av gangen.
Multitaskin er greit det. Hvis noen skal bruke skype til å ringe til deg på en iphone f.eks. så tvinges du til å holde dette programmet åpent og dermed blokkere all annen bruk av telefonen. Multitasking gir jo også helt andre muligheter for programmer å snakke sammen og hente data fra hverandre. GPSen f.eks. Kan se for meg en app der man trykker på telefonen når man går ut av bilen på en stor parkeringsplass og registrerer hvor man er, og så bruker et program som geleider en tilbake.

Greit å kunne pause avspillingen av en film når man måtte inn i kalenderen, sende en sms eller sjekke værmeldingen mens man snakker i telefonen etc. etc.

Så mt er gode greier.

Android er også et bedre alternativ enn iphone til annet enn dillebruk, men de kjører vel kun java og er ikke en fullverdig linuxtelefon.

Men iphone er vel sikkert greit til barn og slikt. ::)

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
Har HTC Hero med android OS, suveren telefon mtp. brukervennlighet, bruker den som fjernkontroll til Squeezebox. Den har 5 "desktopp vinduer" som du kan sette opp som du vil med widgets slik at du skifter mellom dem med et finger sveip.
Det fleste programmer til iPhone er eller vil komme på denne platformen også.
Eneste ankepunkt er batterilevetiden som er litt dårlig hvis 3G og WIFI er påslått, da trenger den lading hver kveld hvis jeg har brukt den aktivt som fjernkontroll.
Kostet 990 hos Tele2 med binding.
Har også Remote Desktop slik at jeg kan gå inn på serveren hvis jeg har behov for det.
Absolutt verdt hver krone.

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Antall liker
0
Etter mange år med ulike HTC (windows) telefoner på jobben, ble jeg drittlei hele smarttelefon opplegget. I allefall som telefon. Nå bruker jeg kun en enkel Nokia til telefonsamtaler/SMS, og en iPhone til surfing, GPS/navigasjon, film, Spotify og kanskje et par kjekke apps. iPhone er forøvrig en drøm å bruke. Ting bare fungerer.

Men jeg er enig med Gjestemedlem, mangel på multitasking er ikke uvesentlig. Den burde hatt det. Og man blir låst til det ****** iTunes søpleprogrammet. Ikke spiller den av alt av mediafiler heller.

Til mitt bruk fungerer den dog helt utmerket.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Jeg er i samme dilemma, bortsett fra at valgmulighetene mine er fantastisk dårlige.
Jeg har fått innvilget ny mobil på jobben, men valgene jeg har er Nokia E66, htc S740 og Samsung Omnia Lite.

Jeg skulle også gjerne kunne bruke den som fjernkontroll til stereoen etterhvert, men ser ikke for meg at noen av disse egner seg noe særlig, eller?

Jeg vurderer å anskaffe en telefon jeg kan like i stedet, for egne surt beskattede midler.

Råd?

G

Gjestemedlem

Gjest
BT skrev:
Jeg er i samme dilemma, bortsett fra at valgmulighetene mine er fantastisk dårlige.
Jeg har fått innvilget ny mobil på jobben, men valgene jeg har er Nokia E66, htc S740 og Samsung Omnia Lite.

Jeg skulle også gjerne kunne bruke den som fjernkontroll til stereoen etterhvert, men ser ikke for meg at noen av disse egner seg noe særlig, eller?

Jeg vurderer å anskaffe en telefon jeg kan like i stedet, for egne surt beskattede midler.

Råd?
Til fjernkontroll er det kjekt med stor og trykkfølsom skjerm. Men en god telefon koster fort 5000 kr, så du får jo vurdere om det er noe du vil bruke penger på. Se på den som en miniPC med ringemuligheter så virker det ikke så heisent.

Film, web, nettradio, musikk, gps, fjernkontroll, email, office, foto, videoopptak, spill etc. etc.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.943
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Fremdeles like fornøyd med Nokian N900?

Mvh
OMF

G

Gjestemedlem

Gjest
OMF skrev:
Fremdeles like fornøyd med Nokian N900?

Mvh
OMF
Ja jeg liker den veldig godt. Har ikke funnet noe å irritere meg over, kanskje unntatt at den bruker vel mye batteri. Så jeg må justere litt på innstillinger for å spare strøm tenker jeg.

Litt dumt er det også at ikke Nokia har somlet seg til å legge inn støtte for denne i Ovi ennå. Men håper at de jobber med saken.

Nå har jeg dog ikke hatt noen lignende telefoner før å sammenligne den med, men denne er nesten mer som en liten datamaskin man også kan ringe med enn en telefon i tradisjonell forstand.

Det jeg liker best med denne er: Skjermen, fulltastaturet, nettleseren/epost, at kontaktlisten synces mot Skype og Googletalk mm. samt FM-senderen som gjør det enkelt å høre på Malthursday podcasts på radioen på jobben når det er lite kunder i butikken.

En litt artig greie. På telefonen er det en programbehandler der man kan laste ned nye applikasjoner og slikt. Under kategorien 'Opplæring' ligger det kun ett valg: 'Anarchism - An exaustive exploration of Anarchist theory and practice'. Noen i Nokia har tydeligvis litt humor. :)

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.943
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Høres bra ut! Tafset litt på en i dag - likte forsåvidt størrelsen og slikt!

Det eneste jeg savner med disse "nye" telefonene er å ha mulighet til å betjene de med 1 hånd når man skal ringe fra bilen, eller når man går og bærer noe i den andre armen!

Mvh
OMF

G

Gjestemedlem

Gjest
OMF skrev:
Høres bra ut! Tafset litt på en i dag - likte forsåvidt størrelsen og slikt!

Det eneste jeg savner med disse "nye" telefonene er å ha mulighet til å betjene de med 1 hånd når man skal ringe fra bilen, eller når man går og bærer noe i den andre armen!

Mvh
OMF
Å ringe eller ta i mot en samtale går greit med en hånd, men mer kompliserte ting blir vel litt vanskelig.

Vedlegg

Nolfi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.07.2006
Antall liker
22
Torget vurderinger
4
Jeg har nå en Nokia E71, som ligger i pakken sin og en iPhone 3G (ikke S) som jeg bruker. iPhonen er utrolig lekker, men er ikke spesielt rask. Kjæresten har en 3GS, som er vesentlig raskere. Jeg vurderer å skifte tilbake til Nokia E71 til daglig bruk da det kan bli (blir) slitsomt i lengden med en batteritid på, ofte under, et døgn på iPhonen.
iPhonen er iøvrig kåret til den værste telefon, fortjent, men den bedste håndholdte computer :)
-N

room

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2008
Antall liker
390
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
0
Myste litt rundt og fant en test av Nokia n900. Der stod det at man ikke kunne sende mms. Ikke at jeg gjør dette ofte, men kan dette stemme i totusenti!?

Nolfi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.07.2006
Antall liker
22
Torget vurderinger
4
room skrev:
Myste litt rundt og fant en test av Nokia n900. Der stod det at man ikke kunne sende mms. Ikke at jeg gjør dette ofte, men kan dette stemme i totusenti!?
For et par firmwareversjoner siden kunne iPhone heller ikke sende MMS, så det kan godt stemme det.

G

Gjestemedlem

Gjest
Ja n900 støtter ikke MMS. Det er mulig det dukker opp etterhvert hvis noen skriver et program for det, for programvaren er åpen kildekode, men det er ikke noen offisiell støtte fra Nokia.

Men det er mange andre måter å sende bilder og film på. Email eller direkte publisering på youtube og eller flickr f.eks. MMS er vel kanskje sett på som et system for telefoner uten nettintegrering?

room

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2008
Antall liker
390
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
0
Takker. Ikke noe stort problem for min del, men synes uansett dette skal være på en telefon som har "alt".

G

Gjestemedlem

Gjest
Må si at jeg er svært lite imponert av batteritiden på n900. Hvis man glemmer å lade den en kveld går den sannsynligvis tom for batteri utpå neste dag en gang. I alle fall hvis man bruker den litt til musikk eller så underveis. Føles nesten som en laptop i så måte.

Så hvis batteritid er viktig bør man se etter andre telefoner.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Må si at jeg er svært lite imponert av batteritiden på n900. Hvis man glemmer å lade den en kveld går den sannsynligvis tom for batteri utpå neste dag en gang. I alle fall hvis man bruker den litt til musikk eller så underveis. Føles nesten som en laptop i så måte.

Så hvis batteritid er viktig bør man se etter andre telefoner.
finnes det noen smarttlf som ikke sliter med batteritiden? Hadde vært greit med et 3-4 dager

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.943
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Er det noen som matcher Telenor sin nettbutikk på pris på N900...? (3099,- for 24 mnd og bedrift)

Mvh
OMF

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.870
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Hmm - jeg synes det har vært et par karer her på forumet som har kritisert iPhone ("Jesus-telefonen") for å ikke ha MMS, men det er helt greit at n900 ikke har det? ::)

Johan-Kr

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Fenalaar skrev:
Hmm - jeg synes det har vært et par karer her på forumet som har kritisert iPhone ("Jesus-telefonen") for å ikke ha MMS, men det er helt greit at n900 ikke har det? ::)

Johan-Kr
Behovet for MMs er sterkt overdrevet for de aller fleste imo

Topp Bunn