Ny riaa og veien videre

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.251
Antall liker
3.523
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Ærede forumlokere!

Har endelig fått kjøpt ny riaa til spillern min, en Trichord Dino. Forskjellen fra  den gamle ProJect Phono Box var enorm. Mer dynamikk, roligere, mer naturtro, egentlig alt ble mye bedre.  ;D


Så har jeg noen spørsmål.

Spillern er en sliten Thorens TD 318 med ganske ny Ortofon Super OM 30 pu.  Armen er en TD 21.

Er det vits i å kjøpe ny arm til denne, for eks en Rega arm?

Vil en Rega arm passe på spillern?

Vil lyden bli bedre av å sette spillern på et eget bord i forhold til på toppen av racket? (Gulvet er ganske stivt, med 15 cm betong..) Eller er ikke det vits i denne prisklassen?


Foreløpig har jeg bare justert spiller/arm/pu på øyemål. Vil det bli mye bedre med skikkelig oppsetting? (Noen som vil hjelpe? Bor i Bærum).


Forsterker er en Naim Nait 3.


Mvh.

Christian Alshus
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.110
Antall liker
1.089
Torget vurderinger
10
Gå inn på The Analog Dept.com. Der vil du finne mye info om forskjellige Thorens-spillere, bl.a. 318. Mener å ha sett den med Rega 300 påmontert, så dette burde gå bra, selv om 318 har bladfjærer som jeg er usikker på hvordan man justerer i forhold til forskjellige armer (vekt). I tilfelle armbytte bør du absolutt også vurdere ny pickup. Hvis du ønsker å beholde den du har, ser jeg ikke helt hensikten med armbytte.

Siden du har et solid betonggolv tror jeg plasseringen på toppen av rack er helt ok. Dessuten gir dette en fin betjeningshøyde. Bruker selv denne løsningen for min Thorens 126, men har montert Soundcare spikes under spilleren, noe jeg ga et løft lydmessig.

Riktig justering er viktig.

Mvh.
Ketil
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
RB300 passer greit nok, og TD21 er ikke vanskelig å oppgradere på. Du bør imidlertid ha en bedre platespiller imho. TD318 er ikke akkurat helt opp samme linje som typiske Naim-passende spillere... med sin litt tilbakelente, forsiktige, behagelige og litt "tåkete" spillestil.

Liten vits i å "mekke" så altfor mye synes nå jeg da, men dette blir en budsjett-sak og sånn sett opp til hver enkelt. RB300 har en viss fargeløshet som største svakhet, med en liten tendens til kalde klangflater. Dette er ikke akkurat hva en Nait 3 trenger, og jeg hadde nok heller sett i retning av f.eks P25, P5 eller Roksan for et betydelig større rytmisk driv fra front-end'en, og langt mer uttalte klangfarger.

Mvh Vidar P
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.251
Antall liker
3.523
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Takk for svar.

Tror jeg venter. En kompis er på gli til å kjøpe en VPI Aries 3 og skal kvitte seg med sin P25. Kanskje jeg kjøper den..
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Det høres ut som en veldig fornuftig vurdering! Forøvrig hjelper jeg deg gjerne med å justere opp riggen din..Vi bor antakeligvis ikke så langt unna hverandre heller...
 
Topp Bunn