Ny Riaa,og Pickup. Budsjett ca 10.000

vinyllp

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.07.2014
Antall liker
61
Her om dagen sveipet halen til katta mi borti platespillerarmen så den føyk innover,og fikk et uheldig møte med tallerkenen. Etter å ha sett på stiften gjennom forstørrelsesglasset i Onzow Zerodust lokket ser jeg at hele den greia som omtales som "nålefanen" er blitt bøyd. Jeg tenkte egentlig ikke å bytte/oppgradere før tidligst til sommeren,men nå er denne Denon DL 110 pickupen ikke helt ny,så det er ingen krise.
Det er jo jul,så da vet jeg hva jeg skal kjøpe til meg selv. Eller jeg vet ikke helt. Det er derfor jeg spør her.
Som nevnt har jeg ca 10000 kr å legge i å få ordnet dette.
Jeg har en Micro Seiki BL77 platespiller,med en Micro Seiki CF-1 arm,og spiller på en LM Audio 216,og en Pro Ject Phonobox S riaa. Spiller stort sett gitarbasert rock fra 70 tallet,og like mye gamle,som nye utgivelser.

Det jeg har tenkt er kanskje å legge ca like mye,altså 5000 i både pickup,og riaa. Eller om den Phonobox S som jeg har holder fortsatt om jeg velger å legge litt mer penger i pickup enn jeg har gjort ved å kjøpe Denon DL110.

Kjøpe en Project Tubebox S til ca 4000,og en PU til opp til 6000
Kjøpe en Tubebox DS til litt over 5000,og en PU til litt under 5000
Eller kjøpe en av de få Rothwell Rialto MC/MM riaaene som i utgpunktet koster like mye som Tubebox DS,men er på salg,og kan fåes for 2000,og kunne legge enda litt mer i en PU,eller fortsatt kjøpe PU til rundt 5000,og allikevel kunne rettferdigjøre ovenfor meg selv å kjøpe Tom Petty boksen som kommer 16 Des ;)

Tanken med å kjøpe Project er egentlig latskap,siden jeg tenkte å kjøpe riaa,og PU samme sted,og få dem til å montere PU for meg,da dette er noe jeg ikke har gjort tidligere,og jeg da kan få hjelp av noen som kjenner produktene og slipper å google i dagesvis.
Jeg aner ikke stort om disse verdiene som står oppgitt i riaa "annonser",så jeg tenkte kanskje jeg da hvertfall fikk en PU,og riaa som matchet.

Men å montere en PU kan vel ikke være så hinsides vanskelig heller,og jeg har jo sett at man kan gjøre gode kjøp brukt. Tenker da spesielt på riaa,siden det ikke haster sånn med det. Det er først,og fremst PU jeg trenger med en gang.
Jeg ser jeg får langt fler å velge i hvis jeg ikke bare velger å handle i butikker i Osloområdet der jeg hadde tenkt å få den montert,og jeg har en sånn protractordisc,så å montere selv kan vel være mulig.

Jeg likte DL 110,og har sett på DL 103R. Den får god omtale,men fungerer optimalt med tyngre armer. Min karbonarm er vel ikke så tung,selv om den er lang. Men det står jo også at DL 110 liker tyngre armer også,og jeg har vært fornøyd med den.
Er det noen som kan se hvorfor f.eks ikke Rialto MM/MC riaaen,og denne DL 103R skal være en ok greie på Micro Seikien min?

Da hadde jeg fortsatt lett kunnet rettferdiggjøre at jeg finner både Tom Petty,og Neil Young Bokser under juletreet også

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.846
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Kva med ein Dynavector DV10x5? Det er fleire riaatrinn som kan vere aktuelle. Dette er ein svært lettvint pickup som ikkje er så veldig kritisk til korkje arm eller riaatrinn, så eit vanleg 47 kOhms gjer jobben bra. Eg har prøvd Graham Slee til ein dryg tusenlapp med forbausande godt resultat, men om dyrare riaatrinn brukast, heng DV10x5 med ganske langt. Musical Fidelity VINL var veldig god, og Clones, Swissonor var kanskje overkill, men funka sjølvsagt bra. Eg er sikker på at det også finnest andre alternativ som gjer jobben godt.

vinyllp

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.07.2014
Antall liker
61
Det at jeg tenkte på akkurat Rialto var mest prisen. Jeg har lest noen anmeldelser som sier det er et bra kjøp til ca 400GBP,og at den scorer høyere noen steder enn ProJecten. Og jeg ser Stereolab.no har noen til salgs for 2000. Den Dynavectoren er helt klart en av de jeg har tenkt på. Det ser ut som det er en mange er enige om at er en bra value for money PU i den prisklassen jeg har tenkt å legge meg på.

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Antall liker
1.188
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
En Shure m75/M91 eller Philips M400,M401 eller M412 kan kanskje gi den lyden du er etter! Perfekt til 70 talls rock.
Kjøper du en slik har du en masse penger igjen til Riaa.

Fra omtale i Stereophile av annen Shurepickup:

I've been using the SC35C for about six weeks now, and it does so many things so well that it feels like one of the best entry-level audiophile cartridges I now know of. Depending on your taste, many of you might prefer it to the Ortofon 2M Red (I do), the lower-priced Grados (I do), the Dynavector 10x5 (maybe yes, maybe no), or my old-school "friend with benefits," the Denon DL-103 (sometimes yes, sometimes no).
Read more at Gramophone Dreams #3 Shure SC35C | Stereophile.com

7th-hifi

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.07.2008
Antall liker
791
Torget vurderinger
8
Jeg ville tatt sjansen på Rothwell Rialto, den har i direkte sammenligning danket ut sterke kandidater, pick up valg ville vært Audio Technica 33PTGII. Hva valgte du vinylpp, eller er du i tenkeboksen fremdeles?

vinyllp

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.07.2014
Antall liker
61
Jeg kjøper nok den riaaen ja. Og får en Denon DL103R på lån en periode,så jeg får fortsatt litt tid på å bestemme meg. Det eneste som er sikkert er at det blir Petty boks :D

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.339
Sted
Nadadouro, Portugal
Fin spiller du har der!
Du går ikke feil med Rothwell.
Jeg gikk en litt annen vei, kjøpte en billig Musical Fidelity V-LPS II og en Audio Technica AT33PTG II. Gain var ganske lav med V-LPS II så jeg kjøpte en Rothwell MCL stepup og bruker nå MM inngangen, helt perfekt da jeg nå har nesten samme nivå på gain som med cd, har vel ca. 7 mv inn i MM inngangen.
Resonans er helt perfekt uten bruk av ekstra kontravekt bak i armen. Med ekstra kontravekt og rytteren til å sette på armen kan man øke massen fra 12,6 gram til 22 gram.
103R er helt fin til rock, 110 kan fortsatt kjøpes og er en meget god allrounder selvom prisen har steget noe, AT33PTG II som jeg bruker er en virkelig perle, helt utrolig god pickup.

Vedlegg

Sist redigert:

vinyllp

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.07.2014
Antall liker
61
Takk. Jeg er veldig fornøyd med spilleren. Det lokket der var veldig mye finere enn mitt gitt. Men har et pusseprosjekt i tankene :D
Jeg ser du også har en litt annen arm enn meg. Jeg har etter å ha undersøkt funnet ut at det er en CF-2 jeg har. Litt annet lodd bak på min,enn på din ser jeg. DL 103R skal visst egne seg aller best på en litt tyngre arm,så det er vel det jeg er spent på å sjekke hvordan blir. Det stod det jo forøvrig også om DL 110,og jeg var veldig fornøyd med den.
Jeg har sendt maiil til dem ang en Rialto,og kan de levere raskt,så blir det nok en sånn.

vinyllp

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.07.2014
Antall liker
61
Hvor mye kostet det lokket inkl alt? Jeg har noen litt dype riper,men tenkte å slipe det ned litt,og lime på en slags film jeg har kjøpt som skal gjøre at det ser ripefritt ut,selv om det ikke er 100% riperfritt. Jeg har bare vært litt skeptisk til å klistre på noe jeg kanskje ikke får av igjen hvis det ikke blir så bra soim forventet. Hadde et back up alternativ i form av å kunne kjøpe et sånt fint lokk eksistert hadde det jo vært helt topp

Min arm er litt annerledes bak enn CF-1. CF-1 er vel denne:

Micro Seiki CF-1 Tonearm Reviews - The Vinyl Engine

Min er jeg 99% sikker på heter CF-2,og ser lik ut men har et svart lodd bak med en annen mer sylinderformet utseende.
Denne ser mer ut som min:

http://www.usaudiomart.com/details/...ition_from_personal_collection/images/574443/

Det var det eneste bildet jeg fant. Vinyl Engine har visst bare bilde av CF-1

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.339
Sted
Nadadouro, Portugal
Husker ikke helt hva jeg betalte, det var uansett verdt det for spilleren hadde ikke noe lokk da jeg kjøpte den. Det er bare å sende en epost til Eckstein for pris.

Topp Bunn