Ny platespiller i hus! Far har vært snill i år!

liern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.07.2003
Antall liker
2
Da er en brukt Bluenote Piccolo med B5-arm på plass i heimen. Kom på 3900,- inkl. alle avgifter, fra Tyskland. Jeg har tydeligvis vært snill i år! ;D Tror ikke prisen var gal i forhold til hva den koster hos PM-audio heller. Bilder kommer snart! Sitter en Audiotechnica CN5625AL på i dag.

Data på pickup: http://www.needledoctor.com/Audio-Technica-CN5625AL-Cartridge?sc=2&category=363

Armen som sitter på er en Bluenote B-5.

Her er hva Bluenote selv oppgir om armen:
The B–5 tone arm is the our most acclaimed gimbal tone arm.
As today all the Company tone arms the B-5 features the Multi-Board™ as well as custom DIN connector and very high quality mechanical bearings.
Sonically the new B-5 is more open and detailed than all its predecessors having a superior bass control and extension..

Features:
Gimbal tone arm
Total length: 275 mm
Effective length: 240 mm
Pivot & Shell: Black Anodised Aluminium
Arm Wand: Black Anodized Aluminium
Shaft: 23 mm
Effective Mass: 10 gram
VTA: adjustable on collar
Lift: hydraulic & adjustable
Anti Skating: wire
Internal cables: awg36 Hyper Litz shielded 99,9999% OFC Copper
Total weight: 450gram

Så vidt jeg har forstått er ikke pick-upen stort å skryte av, så kunne godt tenke meg å bytte denne i noe annet som passer armen. Jeg har ikke stort greie på platespillere selv, så hvis noen har forslag, samt generelle tips til hva slags egenskaper ved pickup som vil passe basert på armens data, så blir det mottatt med stor takknemlighet. Kan noen av pick-upene har Ortofon (2M-serien?) eller Denon (DL 103?) passe? Andre tips? Hva med en av billigere Lyra pickupene? ???

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.172
Torget vurderinger
7
Gratulerer med en flott spiller. Har lyttet til den noen ganger, og den spiller knallbra.
Hva med en av bluenote sine egne pick uper?

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
18.563
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Å, denne var en estetisk nytelse for øyet. Må si at det dukker opp den ene lekre spilleren etter den andre....og det slutter nok ikke der.  Det hvite sammen med akryl/plexi er designmessig så korrekt og bra.

Sprer den toner etter utseende, ville jeg hoppet over julaften hadde jeg vært deg  ;D

Kom med noen tonale beskrivelser takk.

Mvh, og kos deg med denne Liern.

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
158
liern skrev:
DJeg har ikke stort greie på platespillere selv, så hvis noen har forslag, samt generelle tips til hva slags egenskaper ved pickup som vil passe basert på armens data, så blir det mottatt med stor takknemlighet. Kan noen av pick-upene har Ortofon (2M-serien?) eller Denon (DL 103?) passe? Andre tips? Hva med en av billigere Lyra pickupene? ???
Var i samme sko bare for noen mnd siden. Uten erfaring har man stor nytte av å sette seg inn i litt teori. Bruk linkene fra vinylforumet over, og les deg opp på "compliance", samt at du må forstå forskjeller mlm mm og mc pickuper - hvilket output de har, hvordan de skal lastes og hvilke egenskaper riaaen i anlegget da må ha. Det er ikke mye å sette seg inn i og gjør ikke hobbyen mindre moro. Du vil fort finne ut at PUene du nevnte er vesens forskjellige!! Fort gjort å kaste penger ut av vinduet om man ikke har grep om dette.
Så anbefaler jeg også å lese om oppsett av pickup. Her er det vel like viktig å ikke gape over for mye stoff, har skjønt det slik at det finnes veldig mye "der ute". Selv er jeg bare såvidt i gang med å forstå dette.

soa

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
984
Torget vurderinger
18
Nydelig spiller det der. Klar akryl tar seg virkelig flott ut. Litt utforskning med alternative PU's er sikkert på sin plass. ATOC9 er jo en sikker vinner. Passer i de fleste armer så vidt jeg vet. Lykke til og gratulerer :)

HelgeGr

Medlem
Ble medlem
18.11.2008
Antall liker
0
Grattis. Flere som har vært snille og feirer julaften på forskudd skjønner jeg ;D

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Utrolig mye spiller for pengene det der...trur ikke du får armen hos pm engang for samme prisen...og nå økes alle deres priser.....ett knallkjøp ut fra pris i allefall.

grattis!

liern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.07.2003
Antall liker
2
Takk skal dere ha alle sammen! For en dag! Eksamen er over, jobben som forskningsassistent roer seg til jul, og dama har gjemt en juleøl i kalenderen. Kan ikke bli stort bedre 8)

Jepp, tror ikke prisen var gal. Spilleren er pent brukt, men er versjonen med føtter og ikke akrylspikes. Dessuten tror jeg nye Piccolo kommer med B 5 MK II. Men alt i alt gjør ikke dette stort.

Ja, jeg har vurdert både Audio Technica og Blue note sine egne pickuper. Men gjennom bekjente får jeg veldig gode priser på Ortofon, Denon og Lyra-pickuper. Derfor spørsmål om disse merkene. Ingen som har konkrete erfaringer med denne spilleren og armen? vet Arnemarco på forumet hadde en slik noen år tilbake, men vet ikke om han er aktiv lengre.

Skal med tiden sette meg litt inn i platespilleroppsett. Men akkurat nå er jeg gørr lei av å lese... :-X

liern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.07.2003
Antall liker
2
Tillater meg å bumpe denne.

Ingen som har erfaringer med matching av pickup til Bluenote Piccolo med B-5 arm?

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
158
Armens effektive masse er 10 gram. Jeg tror ikke det er så langt unna en vanlig rega arm, og jeg vil tro du kan bruke en hel bråte ulike pickuper på denne armen. Bare å velge og vrake. Hva har du ellers å ta hensyn til? Hva med riaaen din, hvilke innstilinger har den?

Topp Bunn