Ny pickup eller ny stepup?

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.445
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Har brått fått anledning til å kjøpe julepresang til meg selv, og lurer på hva jeg skal gå for:

- Ny stepup istedenfor den hjemmesnekrede Jensen- trafo saken jeg nå bruker, eller

- En helt ny pickup til far!

Det ligger en VdH Colibri på Audiogon akkurat nå som jeg sikler litt på, men jeg vet ikke om den er så veldig mye bedre enn den jeg nå har.
Innspill? Meninger?

Jeg aksepterer at det kanskje ikke er tvingende nødvendig med en oppgradering, men det ser ut til at jeg kan få muligheten. Hva hadde dere gått for?
mvh

PS: Utstyrslisten min ser dere i signaturen min

Sist redigert:

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.259
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
En Colibri vil iallefall ha en helt annen signatur enn Koetsu...
JT-44K? en temmelig nøytral trafo som følger med langt opp i klasse, MEN, gain-nivå/belastning må passe...

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.445
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
En Colibri vil iallefall ha en helt annen signatur enn Koetsu...
JT-44K? en temmelig nøytral trafo som følger med langt opp i klasse, MEN, gain-nivå/belastning må passe...
Det er vel de, ja. Måtte faktisk justere gain ned i pre for å få det riktig.

-Forslag til stepup?

mvh

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.688
Torget vurderinger
24
Julegave? Tja, hva annet enn KONDO step-up og pick-up?? Jula er bare en gang hvert år, så ingen grunn til å skrubbe! Det er deg vel unt!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.688
Torget vurderinger
24
Tja, sånn rundt 150' tror jeg.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.445
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.688
Torget vurderinger
24
Ja, den nye varianten av IO er nok noe billigere, step-up også da den kun har to trafoer istedenfor forrige som hadde fire.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.688
Torget vurderinger
24
Nei, ikke den nye Kondo'en. Har forrige modell step-up, som i prinsipp er lik bare med flere muligheter da den har fire trafoer. Meget anvendelig til mer enn bare Kondo's egne pickups. Det er noe eget sexy med Kondo bitene... bare må ha.... litt......

an.jpg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.688
Torget vurderinger
24
Jo.

Edit; men ikke denne :D

toillball

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2012
Antall liker
229
Kan jeg være så frekk og skyte inn et spørsmål her?

Gjør en Step-up det mulig å bruke low output moving coil PU på Tandberg TR1010'en min?

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3.021
Sted
Kongsberg

Gjør en Step-up det mulig å bruke low output moving coil PU på Tandberg TR1010'en min?
Jepp.

En aktiv (MC-forsterker) eller passiv (trafo) step-up vil bringe nivået fra en
low output MC-pickup opp på samme spenningsnivå som vanlig MM-pickup.

Du trenger en overgang fra to phonoplugger til 5-pin DINplugg for å koble
denne til Tandbergen din, men det viste du vel allerede.

mvh
Gunnar Brekke
Fidelity

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3.021
Sted
Kongsberg
Til tkr.

Jeg har full forståelse for at du ønsker en trafoløsning sammen med din rørbasert forforsterker,
til tross for at en aktiv løsning er uendelig mye mer praktisk og lettvint.
Rør og trafoer hører liksom sammen. Men pass på at trafoene gir pickupen riktig belastning.
Les mer om dette her: http://www.audiofidelity.no/pdf/Innhold_42.pdf ( s.78 )

Med riktig belastning på plass spørs det om ikke Jensen-trafoene er helt på høyde med diverse
"high-end"trafoer. Kommer du ikke i mål med Jensen, vil jeg anbefale Xindaks eminente MC-10
trafoer som du kan lese mer om her: http://www.audiofoni.no/images/stories/testerpdf/fid40_side80-83.pdf

Disse fåes med 20, 26 eller 30 dB gain for å oppnå rett nivå og må belastes på sekundærsiden
for å få riktig dempningsfaktor. Disse er fullstendig støyfrie, lydmessig på høyde med de rådyre
trafoene fra gamle dager og best av alt; råbillige. Prisen gjennom Audiofoni var bare Kr. 1.500,
for paret (jeg vet ikke om de fortsatt er tilgjengelig her eller om du må ut på verdensveven).

Når det gjelder pickup, tror jeg Koetsuen du har, er en bedre match for spiller/arm enn vdH Colibri.
SME 20/SME V er pinlig nøytrale og liker godt å matches med en pickup som er "larger than life",
noe Koetsuen din lever opp til i større grad enn Colibrien.

En serie ousider som kanskje kunne slått to fluer med en smekk kan være Sound Smiths
Hyperion, Sussurro, Sussurro Paua eller (VPI) Zaphyr:
Soundsmith built phono cartridges

Dette er stive pickuper som bør passe armen som har høyt utgangsignal så step-up blir unødvendig.

mvh
Gunnar Brekke
Fidelity

R.R.Police

Medlem
Ble medlem
07.01.2010
Antall liker
5

Jepp.

En aktiv (MC-forsterker) eller passiv (trafo) step-up vil bringe nivået fra en
low output MC-pickup opp på samme spenningsnivå som vanlig MM-pickup.

Du trenger en overgang fra to phonoplugger til 5-pin DINplugg for å koble
denne til Tandbergen din, men det viste du vel allerede.

mvh
Gunnar Brekke
Fidelity
TR 1010 har vel phono-innganger, så det skulle gå greit uten overgang.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.445
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Til tkr.

Jeg har full forståelse for at du ønsker en trafoløsning sammen med din rørbasert forforsterker,
til tross for at en aktiv løsning er uendelig mye mer praktisk og lettvint.
Rør og trafoer hører liksom sammen. Men pass på at trafoene gir pickupen riktig belastning.
Les mer om dette her: http://www.audiofidelity.no/pdf/Innhold_42.pdf ( s.78 )

Med riktig belastning på plass spørs det om ikke Jensen-trafoene er helt på høyde med diverse
"high-end"trafoer. Kommer du ikke i mål med Jensen, vil jeg anbefale Xindaks eminente MC-10
trafoer som du kan lese mer om her: http://www.audiofoni.no/images/stories/testerpdf/fid40_side80-83.pdf

Disse fåes med 20, 26 eller 30 dB gain for å oppnå rett nivå og må belastes på sekundærsiden
for å få riktig dempningsfaktor. Disse er fullstendig støyfrie, lydmessig på høyde med de rådyre
trafoene fra gamle dager og best av alt; råbillige. Prisen gjennom Audiofoni var bare Kr. 1.500,
for paret (jeg vet ikke om de fortsatt er tilgjengelig her eller om du må ut på verdensveven).

Når det gjelder pickup, tror jeg Koetsuen du har, er en bedre match for spiller/arm enn vdH Colibri.
SME 20/SME V er pinlig nøytrale og liker godt å matches med en pickup som er "larger than life",
noe Koetsuen din lever opp til i større grad enn Colibrien.

En serie ousider som kanskje kunne slått to fluer med en smekk kan være Sound Smiths
Hyperion, Sussurro, Sussurro Paua eller (VPI) Zaphyr:

Dette er stive pickuper som bør passe armen som har høyt utgangsignal så step-up blir unødvendig.

mvh
Gunnar Brekke
Fidelity
Takk for usedvanlig godt og utfyllende svar!

Jeg har allerede luktet litt på de Xindak- trafoene. Burde kanskje lukte litt mer på dem, jeg var klar over at de var gode, men ikke at de var så gode.

Moving Iron puer er en helt ny retning for meg. Har du prøvd dem ut? Hvordan står de seg ift. Koetsu?

mvh

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.259
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Jeg har allerede luktet litt på de Xindak- trafoene. Burde kanskje lukte litt mer på dem, jeg var klar over at de var gode, men ikke at de var så gode.

mvh
Alt er relativt...gode sammenliknet med f.ex en Ortofon T-10, men ikke mot en T-30

Arne K

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.445
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2

mvh

Alt er relativt...gode sammenliknet med f.ex en Ortofon T-10, men ikke mot en T-30

Arne K
Takk for hjelp og gode opplysninger!

Del ble julepresang fra far til far i år, men tilfeldighetene ville at det ble lite musikkrelatert. Men kunst er jo ikke så galt, det heller:

Vedlegg

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.445
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Tenker du ny step-up etterhvert kan dette være en ide : VS Phono Stage | Diy HiFi Supply

Vakkert bilde som det lukter sjøsprøyt av helt hit.

God jul tkr :)
Takker, HCS!

Far- til far-julegavebudsjettet er nok lettere sprengt for i år, men vår- sommer og fødselsdagsgaver finnes jo (kanskje) også....:)

En riktig god jul til deg også!

mvh

toonz

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.04.2004
Antall liker
38
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
7
Jeg hørte prototypen til Soundsmith sin Sussurro hos Frank Schröder i Berin for et par tre år siden. Dette er en moving iron som spiller fabelaktig og tipper den endelige versjonen ikke er dårligere enn prototypen. Så blir det vår-/sommergave på deg burde du sjekke denne ut.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.445
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Takker! Jeg er blitt veldig nysgjerrig paa de Soundsmith-greiene. Aldri hoert om dem, og naa dukker de opp i to poster i samme traad. Faar sjekke dem ut! Mvh

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Gratulerer med fantastisk Karl Erik Harr-bilde, tkr. Det er ikke noe i veien med smaken, akkurat!;)

En god og musikalsk jul til deg.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
34.445
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Gratulerer med fantastisk Karl Erik Harr-bilde, tkr. Det er ikke noe i veien med smaken, akkurat!;)

En god og musikalsk jul til deg.
Takk, Impulse,fristelsen ble for stor. Burde jo ha brukt pengene paa noe snusfornuftig istedet. Paa den annen haand, en lever trolig bare en gang, og "a thing of of beauty is a joy forever". En god og fredelig jul til deg ogsaa! ( det er forresten Kaare Espolin Johnson). Mvh

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Ah.. Selvfølgelig! Amatørmessig sammenblandig! For seint på kvelden!
Vakkert er det uansett. Og rimelig ramsalt.

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.587
Torget vurderinger
18
Takker! Jeg er blitt veldig nysgjerrig paa de Soundsmith-greiene. Aldri hoert om dem, og naa dukker de opp i to poster i samme traad. Faar sjekke dem ut! Mvh
Det burde du gjøre. Jeg bruker en Soundsmith The Voice in en SME IV arm og det er en glimmrende match.

Topp Bunn