Ny Moccamaster... usikker på om denne er bra egentlig

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Har hatt Moccamaster før, fikk ikke så ofte god kaffe. Opplever(med mine smaksløker) litt vel mye surhet/syrlighet i smaken. Aner ikke hva dette kommer av - har forsøkt flere kaffesorter og traktemengder.

Uansett - gammelmoccamasteren ble hevet i fjor og jeg kjøpte meg presskanne. Godt fornøyd til tross for noe arbeidsomme rengjøringstiltak samt problemet med at kaffen blir lynhurtig kald.

Tiden går og suget etter en kaffetrakter gjenoppstår, og tilfeldighetene (og tester blant annet) gjør at jeg i går kjøpte en Moccamaster KB-741T
http://www.moccamaster.no/moccamaster_modeller.asp?meny=4,10

Har kun rukket å trakte tre kanner, men opplever sannelig det samme nå som før - litt "sur" kaffe. Nei det er IKKE vannet - med presskanna var smaken som flytende gull. Kaffen er også knallfersk. Jeg har variert litt rundt mengde kaffe i filteret men problemet ligger ikke der heller.

Er Moccamaster og meg rett og slett en miss-match?

Finnes det noen high end-Moccamasterkaffetrakterveteraner som har noe tips eller tweaks?

G

Gjestemedlem

Gjest
Det er 2 viktige faktorer som spiller inn hvis du har samme vann og kaffe.

Traktetid og temperatur.

Jeg har selv best erfaring med traktere som har litt høyere temperatur og litt lavere traktetid enn Moccamasteren.

Min personlige favoritt er Philips Cafe gourmet hd5405, men MM har en stor menighet så det er ikke så veldig populært å fremme alternativer.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Jeg har samme erfaring som deg, Toriamos. Prøv å sette kannen på hodet for å se om det ligger vannrester igjen i tanken. Dette er et klassisk problem med Moccamaster. Ellers er jeg tilbøyelig til å tro at det kan være snakk om en mismatch her. Personlig har jeg aldri helt forstått all applausen denne trakteren synes å få....men så er jeg også en kresen faen. Særlig på kaffe. Gjestemedlem har som vanlig etpar gode poeng. Om ikke det funker, kikk på en dyrere Melitta.

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
5.100
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Hva med kombinasjonen presskanne og helle innholdet over på en termokanne når den er ferdig presset?

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Jeg hører hva som sies..
Okei, mulig Moccamaster nok en gang ikke var det lureste kjøpet, men det er nå en gang gjort. Neste gang blir det kanskje noe annet, men inntil videre skal jeg forsøke å få så mye ut av denne som mulig.
Har alltid tidligere fått best resultat når jeg kverner kaffebønnene selv, og Moccamaster har jo også en kaffekvern (godkjent av Norsk kaffetrallalaogsåvidere)
- Denne vil sette meg økonomisk tilbake nesten like mye som selve trakteren, men jeg føler at skal jeg gi Moccamaster en sjanse så må jeg gå all the way. Alt eller intet mao.

Og bare så det er sagt - kaffen er IKKE dårlig. Jeg aner at smaken er innenfor variablene av personlig preferanse. Smak og behag altså. Noen liker rund og fyldig smak andre liker mer fruktig og syrlig gjengivelse av kaffen.

Denne blir bestillt i løpet av neste halvtimen om det ikke skulle dukke opp innvendinger basert på personlig erfaring eller annet:

http://www.elprice.no/Product/ProductInfo.aspx?id=13375&cid=6682

Z

Zomby_Woof

Gjest
Næmmen...

Opptil flere som ikke er helt reservasjonsløse i forhold til Moccamaster?

Jeg har i en tidligere tråd ment det samme, og blitt fortalt at jeg "tar feil".

Jeg har samme opplevelse som toriamos, kaffen får for mye syre med MM. Det er et unntak. De store 'industrivarantene' på 2 liter lager bra kaffe med mindre syre. Jeg har jobbet sammen med slike hyggelige kolleger mange steder. Det blir dessverre litt drøyt å ha en sånn hjemme.

Jeg er faktisk godt fornøyd med min billige Braun, men husker ikke modellnavnet.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Uten at jeg vet hvor trådstarter kjøper sin kaffe, vil jeg herved hevde at ALL ferdigkvernet kaffe i poser er nær ubrukelig! Nykvernet (eller selvkvernet, selvsagt) kaffe fra de ymse kaffehus og velassorterte supermarkeder er en helt annen skål. Ta det fra en som veit hvordan livet med magesyreproblemer oppleves!

Honkey

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
mteinum skrev:
Hva med kombinasjonen presskanne og helle innholdet over på en termokanne når den er ferdig presset?
Er jo utprøvd. Største aberet med presskanne er temperaturtapet som oppstår i kaffen mens den står og trekker grunnet konstruksjonen ved presskannene. Glasset er jo like tynt som eggskall og holder like dårlig på varmen. Antar at det finnes bedre presskanner enn den jeg har.
Med presskanne må man passe tiden, dette slipper men i større eller mindre grad med trakter. Rengjøring er også noe grisete med presskanne. Kaffe inneholder mye fett. Med trakter blir mye av dette igjen i filteret mens smaken renner gjennom.

G

Gjestemedlem

Gjest
Noen parametre som kan være verdt å fordøke å endre på.

Kaffetype og malingsgrad, en mildere kaffe men i større mengde f.eks.

filterposer eller kanskje et litt grovere tøyfilter som slipper kaffen fortere i gjennom.

kaffemengde, ved halv kanne er det vel korter tid mellom vann og kaffe totalt sett

Kablel til trakteren. Her er det nok mye å hente.

En mynt mellom plate og kanne hvis du ikke har termokanne på trakteren kan hindre litt brentsmak

Justering av størrelsen på åpningen under filterholderen hvis de er mulig

Og hvis ikke noen annet hjelper, kaffefløte :-\

G

Gjestemedlem

Gjest
toriamos skrev:
mteinum skrev:
Er jo utprøvd. Største aberet med presskanne er temperaturtapet som oppstår i kaffen mens den står og trekker grunnet konstruksjonen ved presskannene. Glasset er jo like tynt som eggskall og holder like dårlig på varmen. Antar at det finnes bedre presskanner enn den jeg har.
Med presskanne må man passe tiden, dette slipper men i større eller mindre grad med trakter. Rengjøring er også noe grisete med presskanne. Kaffe inneholder mye fett. Med trakter blir mye av dette igjen i filteret mens smaken renner gjennom.
En isoporholder rundt presskannen?

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Zomby_Woof skrev:
Næmmen...

Opptil flere som ikke er helt reservasjonsløse i forhold til Moccamaster?

Jeg har i en tidligere tråd ment det samme, og blitt fortalt at jeg "tar feil".

Jeg har samme opplevelse som toriamos, kaffen får for mye syre med MM. Det er et unntak. De store 'industrivarantene' på 2 liter lager bra kaffe med mindre syre. Jeg har jobbet sammen med slike hyggelige kolleger mange steder. Det blir dessverre litt drøyt å ha en sånn hjemme.

Jeg er faktisk godt fornøyd med min billige Braun, men husker ikke modellnavnet.
Jeg har faktisk et håp om å "temme syren."... Første tiltak blir en god kaffekvern. Satser på Moccamasters egen, siden den antageligvis er laget for å benyttes sammen med Moccamastere. Dernest får man satse på kvalitetskaffe og sky Rimi og slike som pesten.
I mitt stille sinn setter jeg likhetstegn mellom Moccmasters syreproblem og høy oppløsing i diskantområdet på hifiutstyr. Masse detaljer, men med feil matching kan resultatet bli noe masete.
Moccamaster er en high end (selfølgelig ikke, men avgjort bedre enn tulletraktere i femhundrekronersklassen) trakter som må matches riktig for å glitre. Moccamaster krever samarbeidspartnere av høy kvalitet. Vannet kan jeg gjøre lite med, men de andre variablene skal jeg fikse.

G

Gjestemedlem

Gjest
toriamos skrev:
Vannet kan jeg gjøre lite med, men de andre variablene skal jeg fikse.
Tja, kanskje vannet kan tweakes litt også. Prøv å tappe en kanne vann fra springen og tilsett litt eggeskal og la det stå i kjølen over natten. (Litt slik man gjør til enkelte vare stueplanter). Og se om dette endrer noe ved neste kaffetrakting?

Eller kanskje til og med knuse litt eggeskall og tilsette pittelitt av dette i kaffen når man trakter?

Aner ikke hva resultatet kan bli, men det var nå en tanke som slo meg...

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Jeg synes for min del at kaffen fra Moccamasteren blir mer drikkelig hvis man reduserer varmen på platen. Det reduserer en litt skarp ubalanse som lett kommer hvis platen er for varm. Vi har Moccamaster på jobben, så jeg drikker kaffe fra den nesten daglig. Jeg vil også påstå at valg av kaffe er alfa og omega. De mestselgende kaffeblandingene er sjelden ideelle.

Litt digresjon, men:
Styr unna den oppskrytte (N)Evergood-greia.
Det var en gang noen hadde med seg en pose Evergood til oss i forbindelse med en fest kona hadde for kollegaer. Dagen etter fyrte jeg først opp min standard kaffe (hadde en liten pose med ferdigmalt som jeg hadde hatt med på tur en ukes tid i forveien). Deretter forsøkte jeg Evergood i presskanna. Fyttirakkern. Flat, ubalansert og med en fremtredende ubehagelig skarphet. Nå skal det sies at jeg vanligvis kjører en "hjemmeblanding" av bønner av Løfbergs Lila (mellombrent) og Möllbergs blanding (mørkbrent) som i utgangspunktet har mer fylde og aroma, men likevel...

Uansett foretrekker jeg som regel presskanne framfor filterkaffe. Men kapasiteten i presskannene og jobben med skylling mellom batcher gjør at for større selskaper enn 2-4 mennesker så henter jeg kaffetraktern opp fra kjelleren.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.873
Torget vurderinger
1
Et par hovedproblemer har jeg opplevd med MoccaMaster.

1. Mange bruker ALT for mye kaffe i filteret, slik at kaffen blir svart og sterk. Den er helt OK når den er fersk, men ikke når den blir stående. Kaffetypen spiller også inn, og det går mye i "industrikaffe" mange steder.

2. Kaffen blir stående i kolben over lengre tid, og varmes opp av plata. Plata til MoccaMaster er solid og varm, og det fører nok til at kaffen fordamper og "halvkokes". Da blir den gjerne besk etter en stund.

Siden de ulike modellene er mye brukt (og de er svært slitesterke) har jeg erfart at de står mye på i løpet av dagen, og at kaffen "lagres" på kolben til den er drukket opp. Kaffen skal ikke stå veldig lenge i noen traktere før det samme fenomenet som jeg beskriver inntreffer.

Mvh. Bjørn

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg hører nok til de som bruker 'ALT' for mye kaffe. Jeg liker kaffen sterk..

Jeg gjør meg aldri skyldig i 'kaffegrilling'. Kaffen går i termokanna umiddelbart etter trakting. Det er nok ikke bare avdamping av vannet som er et problem. Det må da være en eller annen kjemisk reaksjon? Kaffe som har stått på trakteren mer enn 10 min er helt udrikkelig.

På trakteren til toriamos går vel kaffen direkte i en termokanne uansett.

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
Vi har fri kost på jobb og det er slett ikke vanskelig å smake seg frem til hvem som har kokt kaffen. Hver gang en svenske (vi har faktisk svært mange slike ettersom nordmenn er for late til å jobbe) har kokt (traktet) er kaffen nærmest blå så sterk er den. De fyller filteret på MM nesten helt fullt. :p Troligvis fordi kaffen er gratis. :-\

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Pass også på renholdet. Spesielt kanna må rengjøres ofte. Moccamaster har en tynn "trakt" som leder den nye kaffen ned til bunnen av kanna. I denne trakten kan det avleires mye grums. Den er dessverre så tynn at det er vanskelig å rengjøre denne med standard oppvaskbørster/flaskebørster. Hvis noen vet om en billig børste som passer her, så er det fint å få tips, jeg stoles ikke helt på at rensemiddelet rengjør skikkelig her.

Knutn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2005
Antall liker
48
Jeg synes og presskannekaffe er mye bedre enn traktekaffe. Jeg har imidlertid ingen problem med at det blir kaldt på presskanna, men jeg pleier å varme den med varmt vann fra springen før jeg har oppi kaffe og vann.
Rengjøring er selvsagt noe hærk.

Jeg bruker og en snart tyve år gammel Moccamaster. Her er jeg veldig nøye med å bruke en REN kanne eller vannmugge å fylle vann i den, IKKE den som det har vært kaffe i, selv om den har vært vasket før. Jeg bruker og en kanne fra Porsgrunn Porselen som jeg trakter i. Den blir varmet på samme måte som presskanna.

Jeg ser ikke noe poeng i å helle på termos, når kaffen har stått og surgjort seg i denne varmen mer enn tyve minutter er den ødelagt uansett.

Mvh Knut

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
jowil skrev:
Vi har fri kost på jobb og det er slett ikke vanskelig å smake seg frem til hvem som har kokt kaffen. Hver gang en svenske (vi har faktisk svært mange slike ettersom nordmenn er for late til å jobbe) har kokt (traktet) er kaffen nærmest blå så sterk er den. De fyller filteret på MM nesten helt fullt. :p Troligvis fordi kaffen er gratis. :-\
Svensk kaffe er som regel mørkere og fyldigere enn den kaffen som det selges mest av i Norge. Svenskene har nok en litt mer kontinental smak for kaffe enn nordmenn, som gjerne er fostret opp på bedehuskaffe (som også er temmelig utbredt utenfor de kristne miljøene).

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg er enig i at kaffen dør fort i termokanne også. Men den holder seg vesentlig lenger enn på steikeplata.

Presskanne er klart best. Jeg forvarmer også presskanna. Ofte legger jeg et kjøkkenhåndkle over kanna. Da holder kaffen seg varm litt lenger. Jeg vasker presskanna mi i oppvaskmaskinen. Det er bare å skru den 'halvveis' fra hverandre.

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
roffe skrev:
jowil skrev:
Svensk kaffe er som regel mørkere og fyldigere enn den kaffen som det selges mest av i Norge. Svenskene har nok en litt mer kontinental smak for kaffe enn nordmenn, som gjerne er fostret opp på bedehuskaffe (som også er temmelig utbredt utenfor de kristne miljøene).
Det er helt sikkert sant det, men jeg kjenner svenskene som koker denne kaffen. ;) Og nei. Jeg er faktisk ikke oppfostret på bedehuskaffe. Faktisk aner jeg ikke hvor nærmeste bedehus er. :) Setter pris på en espresso gjør jeg også, men da helst ikke tiberedt på en MoccaMaster. :-X

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
jowil skrev:
roffe skrev:
jowil skrev:
Det er helt sikkert sant det, men jeg kjenner svenskene som koker denne kaffen. ;) Og nei. Jeg er faktisk ikke oppfostret på bedehuskaffe. Faktisk aner jeg ikke hvor nærmeste bedehus er. :) Setter pris på en espresso gjør jeg også, men da helst ikke tiberedt på en MoccaMaster. :-X
Nei, det var ikke ment å karakterisere norske kaffekjennere heller, men mer for å sannsynliggjøre hvorfor kaffen som selges i matvarebutikkene i Norge er som den er.

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
Hardheten på vannet avgjør hvordan man brenner kaffen, i norge har vi generelt veldig mykt vann og da trengs ikke veldig brent kaffe.
Jo hardere vann desto mildere blir kaffen, ergo brenner man den mer i mer sydlige strøk.

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Kikket mye på Moccamaster modellene rundt jul da jeg handlet til mine foreldre.

Synes ikke den modellen du har valgt er den beste. Den klassiske 741 utgaven med glasskolbe er bedre, også fordi den har ekstra innkobbelbart varmetrinn i tillegg til den du valgte. Dette gjør at temperaturen øker og traktetiden går betraktelig ned. Dette er en av de raskeste trakterene jeg har vært borti, dog med trinn 2 innkoblet.

Bruk i tillegg rent kaldt vann, og gjerne litt mindre kaffe i filteret enn det som står i bruksanvisningen for er det noe MM er bra på så er det å virkelig utnytte ALL smak og styrke i kaffen.

Pass i tillegg på som en smed - når kaffen stopper å dryppe fra filteret - da tømmer du den over på en forvarmet kaffekanne. Ikke la den stå og "godgjøre" seg på varmeplata. Da blir det Hesselberg og dermed også syresterk kaffe.

Ihvertfall den best trakteren mine foreldre har hatt.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.161
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Norsk kaffetrallalaogsåvidere...? ;D Hvem er så de? En markedsførings-gimmic.
Jeg bruker MM hjemme av sikkerhetsgrunner, MM kutter varmen tilkoke-kolben når tanken er tom, og den er laget av varmebestandig materiale (alu) som ikke smelter ned om noe går galt...

Arne K

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
LydMekk skrev:
Kikket mye på Moccamaster modellene rundt jul da jeg handlet til mine foreldre.

Synes ikke den modellen du har valgt er den beste. Den klassiske 741 utgaven med glasskolbe er bedre, også fordi den har ekstra innkobbelbart varmetrinn i tillegg til den du valgte. Dette gjør at temperaturen øker og traktetiden går betraktelig ned. Dette er en av de raskeste trakterene jeg har vært borti, dog med trinn 2 innkoblet.
Vi har den klassiske KB-741 her på jobben ( http://www.moccamaster.no/moccamaster_modeller.asp?meny=4,9 ), og den har ikke noe ekstra inkoblingsbart varmetrinn som reduserer koketiden. Den er i likevel en av de raskeste trakterne jeg har vært borti. Den ekstra bryteren er kun for varmeplaten, og min erfaring er at det ikke nødvendigvis er noen fordel at den står på det kraftigste trinnet (smaken kan fort bli en anelse brent, selv rett etter trakting).

Fadamacka

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
roffe skrev:
Pass også på renholdet. Spesielt kanna må rengjøres ofte. Moccamaster har en tynn "trakt" som leder den nye kaffen ned til bunnen av kanna. I denne trakten kan det avleires mye grums. Den er dessverre så tynn at det er vanskelig å rengjøre denne med standard oppvaskbørster/flaskebørster. Hvis noen vet om en billig børste som passer her, så er det fint å få tips, jeg stoles ikke helt på at rensemiddelet rengjør skikkelig her.
Pass på å ikke bli for nevrotisk, kaffen skal også nytes! ;)

Et forslag av det mer konstruktive slaget kan kanskje være en piperenser?

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Antall liker
611
roffe skrev:
En av disse skulle nok gjøre susen tenker jeg.
http://no.vwr.com/app/catalog/Product?article_number=149-0214

Fadamacka

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
Haha, den vil nok gjøre jobben helt ypperlig, ja!

Evt. kan en bare droppe hele trakten, da den i følge manualen bare er der for å hindre støv i kaffen. (Noe jeg antar du ikke har i hus roffe?)

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.574
Torget vurderinger
0
Den største synden, er ( selvsagt ingen her som gjør det :-\ ) å tappe vann fra springen ned i glasskanna, for så å helle vannet i trakteren! Gjør man det er man garantert surt og dårlig resultat.

Vi byttet Moccamaster på jobb og umiddelbart merket vi at kaffen var varmere og bedre, ikke fullt så syrlig, så jeg tror høy temperatur og kort traktetid har mye å si for å få god kaffe.

Når det gjelder presskanne. Kan man ikke ha den i vannbad? Da unngår man problemet med for lav temperatur skulle jeg tro?

Kaffesorten har også mye å si. Svensk kaffe er ofte mye hardere brendt enn norsk kaffe. Jeg kjøper ofte kaffe i Finland og der kan man velge hårdhetsgrad på brenningen. Selv foretrekker jeg svakbrendte kaffer, men det er jo en smakssak. Friele Frokost er en kaffe som fort blir for sur etter min smak så den unngår jeg. Kjeldsberg i gule poser på Rema er en ganske mild kaffe som ikke er så lett blir sur. Men som sagt, dette er et spørsmål om smak og behag.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Fadamacka skrev:
Haha, den vil nok gjøre jobben helt ypperlig, ja!

Evt. kan en bare droppe hele trakten, da den i følge manualen bare er der for å hindre støv i kaffen. (Noe jeg antar du ikke har i hus roffe?)
Den er vel ikke der bare for støv. Etter hva jeg skjønner var det et eller annet poeng med at ny kaffe skulle ledes ned til bunnen av kanna. Har hørt/lest at det er en temmelig unik feature for Moccamaster. Uten lokk vil vel dessuten mye damp og varme unnslippe fra kanna under trakting.

donnerwetter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.02.2008
Antall liker
105
Kanskje en idé å sørge for innbrenning av Moccamaster'n, med maskinen Nidar? ;D Samt å bytte nettledning til en skjermet utgave, med kontakter i rodium, lurium eller rectum?
;D ;D

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
donnerwetter skrev:
Kanskje en idé å sørge for innbrenning av Moccamaster'n, med maskinen Nidar? ;D Samt å bytte nettledning til en skjermet utgave, med kontakter i rodium, lurium eller rectum?
;D ;D
Bytter ikke alle til skjermet nettkabel på kaffetrakteren, vannkokeren og vaffeljernet?

donnerwetter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.02.2008
Antall liker
105
Er dessverre et meget oversett tweak i jakten på high-end kaffe ;D

G

Gjestemedlem

Gjest
donnerwetter skrev:
Er dessverre et meget oversett tweak i jakten på high-end kaffe ;D
Jepps.

Et annet oversett tweak er nok spikes til kaffetrakteren. Spikes kan utvilsomt være med på å løfte kaffen.

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Antall liker
2.176
Vær snar og hiv kaffen som er i filteret, så snart kaffen er ferdigtraktet.

Den suppa som står og drypper nedi kaffen etter den er ferdig, garanterer en sur opplevelse.

:) :) :)

Knutn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2005
Antall liker
48
Ikke glem egen kurs til kaffetrakteren, og selvsagt en stabil hylle for å unngå mikrofoni.
En shakti stein på lokket til vannbeholderen er heller ikke å forakte.
Mvh Knut

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.533
Torget vurderinger
12
Knutn skrev:
Ikke glem egen kurs til kaffetrakteren, og selvsagt en stabil hylle for å unngå mikrofoni.
En shakti stein på lokket til vannbeholderen er heller ikke å forakte.
Mvh Knut
Spikes, nettfilter og audio nettkabel er viktig. Jeg har dessuten skiftet ut all internkabling til "pure java quality". Vaffeljern fungerer best på gummiputer (spesialtilpasset mht egenfrekvens) og skilletrafo. Jeg har ikke bare egen kurs, men egen trafo og inntak. Neste oppgradering blir eget minikraftverk. IMHO

Topp Bunn