Bil, båt og motorsykkel Ny Mitsubishi Outlander

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Etter å ha vurdert en ny Touran pga. familiebehov (7 seter til 5 personer normalt - av og til 6 personer), så prøvde jeg en BMW X3. Likte den, men det med å ha "kun" 5 seter går nesten gjennom familierådet - men ikke helt. Så, jeg ser på andre alternativer enn de tradisjonelle 7-seterne. Den nye Mitsubishi Oulander virker som et reelt alternativ.

Ikke det mest spennede designet, men da ville jeg jo heller ikke vurdert Touran. Synes den nye Outlanderen ser ut som en moderat miks av Saab 95 og Evoque.

Vil egentlig ha bensisn, men blir det ny Outlander så er bensin på 150hk uaktuell pga. kun 190Nm dreiemoment. Dieselen med 150hk har 380Nm.

Hvordan er Mitsubishi, og da spesielt den gamle Outlanderen, rent påliteligmessig (les; verkstedregning)?

2013-Mitsubishi-Outlander-8.jpg

2013-Mitsubishi-Outlander-7.jpg

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.163
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Skal du ha 7 seter bør du velge 2013 modellen. Den forrige var en vits når det kommer til de 2 bakerste setene.

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Antall liker
119
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
Har du prøvd begge? 190Nm høres ikke så mye ut i disse "diesel-tider" men jeg hadde glatt heller valgt 190Nm bensin foran hvilken som helst diesel, om den så hadde 1000Nm. Men det er jo snakk om smak og behag :D

Jeg synes du skal teste dem, hvis du ikke allerede har gjort det. Det er ikke sikkert du kommer til å bli så misfornøyd med bensinmotoren som du tror.

(og enig om at den ikke har det mest spennende designet. Skulle nesten tro de har lånt designeren til Subaru (som har prestert å lage nye outback 1000 ganger styggere enn den forrige) :) Men som familiefrakter så er det jo andre ting som er viktig, og som du sier - det er kule ting i designet her. Kanskje det ser bedre ut etter hvert. (Jeg vil tippe den ser MYE bedre ut i visse farger f.eks. sølv og sort (mtp detaljene i fronten og bak)

(ikke kjøp den fargen som bilen dinside.no testet hadde. Den var butt-ugly) :)

Etter å ha vurdert en ny Touran pga. familiebehov (7 seter til 5 personer normalt - av og til 6 personer), så prøvde jeg en BMW X3. Likte den, men det med å ha "kun" 5 seter går nesten gjennom familierådet - men ikke helt. Så, jeg ser på andre alternativer enn de tradisjonelle 7-seterne. Den nye Mitsubishi Oulander virker som et reelt alternativ.

Ikke det mest spennede designet, men da ville jeg jo heller ikke vurdert Touran. Synes den nye Outlanderen ser ut som en moderat miks av Saab 95 og Evoque.

Vil egentlig ha bensisn, men blir det ny Outlander så er bensin på 150hk uaktuell pga. kun 190Nm dreiemoment. Dieselen med 150hk har 380Nm.

Hvordan er Mitsubishi, og da spesielt den gamle Outlanderen, rent påliteligmessig (les; verkstedregning)?

Vis vedlegget 161494

Vis vedlegget 161495

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Jeg må ta å prøve denne (2013-modellen). Min lille Golf som jeg kjøpte for 3 år siden har et dreiemoment som er 30% høyere en Outlanderens bensinmotor. Bensin er så behagelig stille i forhold til diesel at jeg egentlig vil ha bensin også denne gangen. Men, hvis 190Nm ikke er en trykkfeil i Outlanders spesifikasjon - så må jeg bite i det sure dieseleplet allikevel.

Hvis Mitsubishi, og da Outlanderen spesielt, er i øverste kvartil med tanke på få feil / mangler - så er den høyst aktuell. :)

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.257
Etter 11 år/200.000 km med SpaqceWagon har jeg litt erfaring med merket. Det har ikke vært mye feil på bilen. Ganske lite, egentlig. Ankepunktet er gjennomgående høye delepriser. 2800.- for forhjulslager er et eksempel, har også byttet bremseskiver et par ganger og de var også relativt dyre. Men bevares, utifra hva jeg hører VAG-eiere har i vedlikeholdsutgifter så har den vært rimelig.
I en såpass stor bil ville jeg absolutt gått for diesel.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Enig hva angår design. Den ligner litt på Citroen's cross-over, særlig i fronten. Men samtidig er den bra mye penere enn de to tidligere utgavene - de har jaggu ikke vært mye å se på! Hører mange som skryter av nåværende utgave, sterk motor og lite feil. Høye delepriser OG skyhøye timepriser på norske bilverksteder, er vel jevnt over det som gjelder, uanset bilmerke. Jeg har en kjenning som har BMW X-3. For service forlangte det stedlige merkeverkstedet kr. 11500,- + olje, deler etc. Samtidig skulle han bytte bremseskivene bak, som denne fantastiske saltinga av veiene, hadde tatt drepen på... Det ble ytterligere kr. 7000,-. I Sverige kom service'n på Svk 3800,- og bytte av bremseskiver på Svk 3500. Så hva er det å lure på?? Ta service og vedlikehold ved neste harry-tur!

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
279
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2

Vis vedlegget 161494

Vis vedlegget 161495
Jeg har noen venner med begge generasjoner tidligere Outlandere. De har vært pålitelige nok, ikke vært noe mer eller mindre enn andre. Men en ny bil gir jo ikke verkstedregning på mange år uansett, annet enn oljeskift o.l. Imidlertid er de i kategorien "try-before-buy" imo, ikke minst fordi de av noen kan oppleves som veldig plastic-fantastic.

Design er smak og behag, men den nye er en real design-nedtur i mine øyne, og utvilsomt den styggeste Outlander til nå (de tidligere generasjonene er jo helt ok til SUV å være). Om ikke den styggeste bilen jeg kan huske å ha sett på norske veier på en tid. Men det er bare en bisetning om egen opplevelse, ingen påstand.
Det som derimot er en påstand er at man ikke kan lese mye rart ut ifra oppgivelse om max dreiemoment; det hele handler om dynamiske ytelser, og det er slett ikke sikkert at bensinutgaven oppleves som en tregere bil enn dieselen. Det hele spørs på i hvilket effektområde momentet er, og hvordan effektkurven er. Mitsubishi har pleid å ha veldig gammeldagse motorer i sine konsumentbiler, både bensin og diesel, så jeg antar at de ikke har noen bensinturbo ennå. Men 190Nm fra en N/A bensinmotor er slett ingen dårlig verdi, særlig hvis motoren er på nivå med konkurrentene av idag, og holder nogenlunde høyt moment fra veldig lave turtall opp til veldig høye. Konklusjonen er at man bør prøve, try before buy.

Ingen forbrukere burde være interessert i max dreiemoment imo, fordi det er så utrolig intetsigende dersom man ikke kobler det med momentkurve, effektkurve og turtall. Forbrukerrådet eller andre burde imo nærmest gått ut med en direkte advarsel mot slik forenkling, da det kun er egnet til å villede folk som ikke ennå har sett realitetene i (forenklingen om) at moment x turtall=effekt.

Sist redigert:

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.158
Torget vurderinger
4
En moderne diesel har gjerne maks moment et sted mellom 1500 og 2000 o/min og maks effekt et sted mellom 3500 og 4000 o/min så en kan stort sett blåse opp de fleste 10% stigninger i 5 gir med en moderne diesel.

Med store motorer har en som regel effekt nok uavhengig av drivstoff men hvis en skal sammenligne f. eks billigste bensinalternativet til en Golf mot den billigste dieselen så vil dieselmotoren oppleves som mye sterkere.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
279
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Med automat så er ikke girskift noe tema engang. Her er de forskjellige kurvene fra hjemmesidene; man får vel bare si at selv om Mitsubishi snakker om "nye motorer" så bærer vel ikke akkurat kurvene for bensinmotoren preg av å være en konkurransedyktig bensinmotor på det "nye" motormarkedet. Ser mest ut som en omlakkert 70-talls motor. Men det er nå til syvende og sist effekten som er fremdriftskraft, og det er dessuten slett ikke slik at større kraft ved lavere turtall behøver bety mer "freude am fahren", det er mange andre momenter også; støy, vibrasjoner, turtallsspenn etc etc. Så man får vel prøve og velge det man liker best.

Men det hele kan synes som om Mitsubishi, og flere andre japanere, begynner å henge etter på utvikling av neste generasjons bensinmotorer ift europere som Ford, VW osv.

Skjermbilde 2012-10-21 kl. 20.23.27.png

Skjermbilde 2012-10-21 kl. 20.23.17.png

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
279
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Men en ny bil gir jo ikke verkstedregning på mange år uansett, annet enn oljeskift o.l.
Hørt om service og slitedeler?
Ikke bare hørt om, men betalt for i alle år. Jeg sier jo "o.l." derunder evt slitedeler selvsagt, i den grad man klarer å slite ut noe på en ny bil på noen år. Service er knapt noe tema på nye biler, det koster omlag det samme og omfatter hovedsaklig oljeskift pluss noen filtre etc. Noen grunn til å spørre om jeg har hørt om det? Antar du at folk ikke har det? Eller er det bare ment som en kjekkhet?

Poirot

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.07.2007
Antall liker
2.127
Men en ny bil gir jo ikke verkstedregning på mange år uansett, annet enn oljeskift o.l.
Hørt om service og slitedeler?
Ikke bare hørt om, men betalt for i alle år. Jeg sier jo "o.l." derunder evt slitedeler selvsagt, i den grad man klarer å slite ut noe på en ny bil på noen år. Service er knapt noe tema på nye biler, det koster omlag det samme og omfatter hovedsaklig oljeskift pluss noen filtre etc. Noen grunn til å spørre om jeg har hørt om det? Antar du at folk ikke har det? Eller er det bare ment som en kjekkhet?
Kommer jo an på hvor langt man kjører i året, men servicekostnader utgjør jo et mye høyere beløp enn oljeskift. Så å hevde at nyere biler "ikke gir verkstedregning på mange år" er etter min mening bare surr.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
279
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Da har jeg surret i mange år. Med nye biler og årlig kjørelengde på 20-30k. Har vel stort sett betalt for olje, filtre, litt småsjekk og enkel service. Imponerende vennlig tone du klarer å holde forresten. Slikt får du sikkert mange venner med.

Rocke-Rolf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2011
Antall liker
36
Torget vurderinger
19
Du spør om erfaringer, en venn av meg har bare hatt problemer med sin outlander, men det kan virke som det er den lokale forhandleren som har gjort mye av problemene større ved å ikke ville ta ting på garantien. (Tromsø)
Dette blir jo veldig ullent for deg, og samme hvilken bil man spør etter så kan man vel få svar om at "en kompis har bare hatt (positive/negative) opplevelser), så i det jeg skriver dette innser jeg hvor lite relevant dette innlegget er.

Men å slette det, hå nei!

Auuu

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.10.2012
Antall liker
42
Hei,Du kan trygt kjøpe Mitsubishi.Jeg har den gamle Outlanderen 09mod(kona sin).og en Grandis did.Er meget fornøyd med begge,spesielt Grandisen som er utrolig god å kjøre,finfin blanding mellom komfort og sportslighet som man skjelden finner i sånne type biler.Svært lite tull og problemer med begge bilene.ANBEFALES.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
279
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Ift hva Rocke-Rolf sier, så er jeg rørende enig i konklusjonen om at enkelthistorier ikke forteller noe om sannsynligheter. Alle har vi en onkel som røykte karvablad til han døde av alderdomssvekkelse eller noe annet ikke-røyke-relatert som hundreåring, mens en annen onkel som ikke røykte døde av infarkt før pensjonsalder.
Det er ikke dermed slik at man på generell basis kan konkludere med at røyking ikke bare er uskadelig, men kanskje sågar kan forlenge livet.

Med økende tallmateriale øker tilfellenes (=funnenes) prediktive verdi. Statistikk er fine greier dersom man kan bruke det, og enda finere dersom statistikken og tallmaterialet bak er holdbart. Mange lager statistikk over eieres opplevelser med biler, herunder NAF, men ingen er vel grundigere og har større tallmateriale enn ADAC når det gjelder driftssikkerhet.

Søker man så finner man kanskje; jeg må erkjenne at jeg ikke har søkt opp Mitsubishi her på ADAC's sider, men den som vil ha solid tallgrunnlag til å danne seg en konklusjon om trådens spørsmål vil vel finne godt grunnlag for konklusjoner på disse sidene!

ADAC Info - Pannenstatistik 2010

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
987
Mitsubishi Outlander er en bil som ruster - sitat:

I motsatt ende finner vi en rekke biler som kommer svært dårlig ut og kun får karakter 1 av 5 mulige:

Chevrolet HHR (2009)
Chevrolet Matiz (2008)
Peugeot 4007 (2008)
Citroën C-Crosser (2007)
Alfa Romeo 159 (2006)
Chevrolet Matiz (2005)
Peugeot 1007 (2005)

Chevrolet HHR og Matiz er ikke aktuelle for Norges del, men om Peugeot 4007 kommer følgende fram: Dette er i hovedsak samme bil som Citroën C-Crosser og Mitsubishi Outlander. Rustbeskyttelsen omtales som undermåls. Bortsett fra noe beskyttelse i motorrom, bak- og sidedører savnes godkjent behandling. Under bilen finnes det en rekke åpne skjøter, blant annet utsatt for vannsprut fra forhjulene.

NYHETER: Rustsjokk på nye biler - autofil.no

palmaris

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
1.680
Torget vurderinger
1
Det er stort sett veldig greitt, i Noreg bør ein spandera på seg ei rusthindrande behandling fyrst som sist.

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Besiktet den nye Outlander forrige helg, og dessverre ble det en gedigen nedtur. 7 seter? Hellige bilkupé. Plassen er jo vesentlig mindre enn noe så enkelt som VW Touran.

Begynte med å sitte bakerst (3. seterad). Justerte deretter seterad nr. 2 slik at den som satt bak (dvs. barn på 12 år) fikk plass til benene. Ikke god plass - men nok plass til en 3 timers kjøreur uten blodpropp. Når seterad nr. 2 var justert etter helsemessig råd - så var det å sette seg i passasjersetet i første seterad. DA var det ingen plass igjen. Måtte sitte med knærne inneklemt i vognkortet. Makan.

Uaktuell som 7-seter. Og, så sier man at interiøret er kvalitetsmessig bedre enn forgjengeren (som jeg aldri har opplevd). Vel, den nye Outlander er cheap-el-cheapo.

Strøket av listen. Crap.

Topp Bunn