Spiralis skrev:
oddgeir skrev:
Jeg kunne tenkt meg å diskutere hva som gjør at en mann som er utdannet til sosiolog, starter som tweek-pusher i sameland, men jeg skal la den ligge, for da får jeg Spiralis på nakken. Any way, happy trails, og.....................
På ingen måte kjære venn.

Jeg synes det er meget bedre å pushe Hifi til disse "naturbarna" i stedet for ildvann og våpen slik de gjorde i det "Ville Vesten". ;D ;D ;D Blir de HiFi nerder kanskje vi snart kan slippe dette gnålet om "retten til land og vann"! Så for egen del vil jeg ønske vår venn lykke til som hiFi pusher.
Til Bjornh:
Hva i all verden driver en sosiolog med når han ikke prøver å loppe uskyldige samegutter for sparepengene deres?
Er du noen slags "Hi-end" sosionom eller går det på politikk og samfunnsbygging??
'
Hehe. Av landets ca. 40 000 samer antar man at kanskje halvparten bor i Oslo/Akershus. Samer er en folkegruppe tradisjonelt bosatt fra Hedmark i sør til Kola-halvøya i øst. De øvrige 20 000 er spredt over Sverige, Finland og Russland.
Tromsø har et innslag av samer men av alle barnehager, er det bare en som regnes som samisk barnehage (så langt jeg har funnet ut), og det er nok minst like mange samiske barnehager i Oslo. Ellers er det registrert over 100 ulike nasjonaliteter i Tromsø (fra hele kloden) -så det er i sannhet en internasjonal by (men drosjesjåførene er hvite og norske, og kioskene stort sett Narvesen, Mix ol. og der er stort sett de fleste ungdommer, hvite og norske). Om noen ser på seg som samer, er et identitetsspørsmål, men det er vel ikke det man spør ekspeditøren om når man skal ha VG, tippe eller kjøpe L&B.
Om man kan kalle en sosiolog "High-End sosionom"? -nei, jeg er ikke sosialarbeider, men forskerutdannet og har dobbelt så lang utdanning formelt som en sosionom. Jeg har Forsvaret og vervede som fordypning. Kongens menn (og kvinner) altså.
Men nå er jeg så (u)heldig at jeg kan kombinere Hifi-hobbyen med jobb. Dette blir spennende. Jeg åpner dørene i mars. Hifi-Huset i Tromsø AS.
Mvh. Bjørn