Mat, drikke og røyk Ny, manuell espressomaskin.

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
7.162
Hepp!

Er lei nespressofaenskapet, og ser på muligheten til å ønske meg ny kaffemaskin til 30årsfeiringen ;)

Men, dette er jo en jungel å begi seg inn på, og vet det finnes noen espressokjennere her inne med litt kunnskap om maskiner. Hvor begynner moroa? Jeg liker tung kvalitet og godt verktøy, men er ikke redd for å legge inn godt håndtverk for å lage en optimal kopp. Det jeg prøver å si er at jeg nødvendigvis ønsker en sær maskin, men en som er bra nok til å gjøre repeterbarheten god!

Tips til både maskin, tampere, kverner osv tas mot med takk! Om noen har en fet maskin de skal kvitte seg med er jeg ikke redd for å kjøpe brukt, men her er det kanskje noen fallgruver?

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
31.899
Torget vurderinger
28
Er du sikker på at du mener manuell og ikke halv-automatisk?

Det finnes mange gode maskiner og hva du trenger avhenger litt av behov for kapasitet og om du er avhengig av å kunne gå kjapt mellom brygging og steaming. Rancillo Rocky er en god kvern som ikke koster all verdens. Det finnes bedre, men det ville jeg ikke startet med. Har selv en La Valentina Arte di Vittoria espressomaskin som jeg har vært godt fornøyd med, men det blir med dette som med hi-fi, fort gjort å gå på en smell ...

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.599
Sted
Stavanger
Jeg har en Gaggia Baby Twin m/elektrisk kvern.
Når den var helt ny laget den uslåelig espresso, men etter en stund begynte det å komme en sur eim fra vannet.
Klarte aldri å få bukt med dette etter diverse rensinger og nå står den bare der på pynt.....

Vedlegg

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
7.162
Det er jeg overhodet ikke sikker på, Fosse!

Jeg trenger ikke en maskin med stor kapasitet, stort sett er det bare jeg som drikker espresso i huset, og en gang innimellom lager jeg 2stk ved hifibesøk eller espresseo\cortado til meg selv og kanskje en til dama. Stort sett ikke mer enn to kopper som skal lages, altså.

Det er vel en forden at man kan steame så fort som mulig etter brygging? Kom gjerne med betraktninger rundt dette i praksis.

Husker forøvrig at jeg fikk ypperlig kaffe hos deg sist!

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
7.162
Jeg får ofte servert kaffe fra Jura-maskineri i øvre klasse, men automatisk maskin er ikke aktuelt i denne omgang.

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Antall liker
5.732
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Rancilio Silvia kalles ofte barristaens hjemmemaskin. En veldig god maskin som det er vanskelig å lage en dårlig espresso på. Har hatt flere forskjellige maskiner, men har de siste årene hatt en Siliva.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.320
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Jeg har en Gaggia Baby Twin m/elektrisk kvern.
Når den var helt ny laget den uslåelig espresso, men etter en stund begynte det å komme en sur eim fra vannet.
Klarte aldri å få bukt med dette etter diverse rensinger og nå står den bare der på pynt.....
Sur eim av vannet ? Har selv hatt denne maskinen i flere år med den samme kvern og har laget utmerket kaffe og en og annen espresso. Hvordan har du renset den ? Selv har jeg kjørt igjennom en blanding av vann/maskinoppvask og vann/eddik ved flere anledninger. Har du back-flush-et maskinen noen gang - kanskje bryggehodet er fullt av dritt ?

Nå har jeg solgt maskin og kvern og skaffet en Isomac Ritual med tilhørende kvern på Finn. Driver å stiller meg inn og er vel snart på en kvalitet som overgår Baby'n, men det var vanskeligere enn jeg trodde ....

Moa Gaggia Baby Twin med Gaggia MDF er en snerten pakke som lager meget god kaffe - gjerne med tilhørende base og dunkekasse slik jeg hadde. Har og en Siemens EQ7 automatisk, men den ble slått til støvlene av Baby'n på kaffe kvalitet men ikke på tid !

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
31.899
Torget vurderinger
28
Helt manuell. søk mr bamix på youtube. det finnes flere videoer fra ham.

Det der er ingen helmanuell maskin slik jeg forstår det, det er en halv-automatisk.

Emokid: Dersom du skal veksle en del mellom steaming og brygging så er det en fordel om maskinen har varmeveksler. E61-gruppemaskinene er vanlige i det mer betalbare segmentet, og her finnes det mange gode alternativer.

(Det er mulig jeg kommer til å skaffe meg en La Marzocco GS3, om jeg gjør det så kan vi jo snakkes, men jeg er litt usikker ...)

N

nb

Gjest
Det er vel en forden at man kan steame så fort som mulig etter brygging? Kom gjerne med betraktninger rundt dette i praksis.
Jeg har en Isomac Tea (tror jeg den heter...) med E61-gruppe. Den kan steame mens den bygger og da selvsagt også umiddelbart etter brygging.

(Fun fact i følge selgeren - den heter E61 fordi den ble oppfunnet i 1961 og har stort sett vært uendret siden).

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
7.162
Fosse: takk for info! Si gjerne fra i så tilfelle.

Ellers skal jeg lese meg opp på E-61, hvilke tilgjengelige maskiner har dette?

N

nb

Gjest
Fosse: takk for info! Si gjerne fra i så tilfelle.

Ellers skal jeg lese meg opp på E-61, hvilke tilgjengelige maskiner har dette?
Stort sett de som koster over 10.000 eller så, det var i alle fall mitt inntrykk. Han som solgte til meg (Cortado i Homansbyen i Oslo) sa at det først og fremst hadde sin misjon dersom man skulle lage en del kaffi med steamet melk til. Samboeren drikker latte, så da ble det en slik en. De virket for øvrig som de hadde rimelig greie på sakene der, jeg lot meg delvis villig lure til å kjøpe en som var litt fjongere enn tiltenkt.

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Antall liker
4.138
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
La Marzocco GS3 var litt av en maskin, men den koster nesten 70000:( Jeg har også god erfaring med Jura impressa j5. Vi har en på jobben som jeg passer på og steller med, den har til nå lagd 30000 kopper uten noe tull.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
31.899
Torget vurderinger
28
E-61 finner du på flertallet av de mer seriøse hjemmemaskinene. Isomac, som nb nevner, er en produsent, Valentina en annen, det finnes mange. Ta en tur innom Cortado, Temperato eller Espressospesialisten.

Skal gi deg et vink om jeg bytter. Er du i Oslo så kom gjerne innom for en prat.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
31.899
Torget vurderinger
28
La Marzocco GS3 var litt av en maskin, men den koster nesten 70000:( Jeg har også god erfaring med Jura impressa j5. Vi har en på jobben som jeg passer på og steller med, den har til nå lagd 30000 kopper uten noe tull.
Pokker, jeg så ikke at prisene var eks mva. Og skal jeg ha så skal jeg ha varianten med "manual padle".

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Antall liker
4.138
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Av litt rimeligere varianter har jeg hatt en Saeco magic kombi i nærmere 15år som fremdeles lager god kaffe hver morgen:)

Topp Bunn