Ny Macbook

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
971
Torget vurderinger
7
Vurderer nå å kaste ut den gamle laptoppen og klemme til med en macbook, men ser at det har kommet en ny modell. Er den verdt de ekstra 2500.- ?

Hva er evt den stor forskjellen?

Bruksområdet er kun hverdagsbruk med noe bilderedigering. Ikkeno spilling eller redigering av film/musikk.

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Den store forskjellen er nok at holdbarheten (forhåpentligvis) mye bedre når hele maskinen er i aluminium (mange har hatt problemer med sprekker i den hvite plasten). I tillegg har den en ny og større styreflate som støtter flere fingerbevegelser noe ala skjermen på iPhone. Disse kan brukes til å styre expose (forskjellige programvindu visninger) - en funksjon som for meg er uunværlig når man blir vandt til OSX og gjør arbeidsflyten mye bedre. På den negative siden må det nevnes at de her fjernet Firewire på den nyeste modellen... ::)

Ellers tror jeg ikke du vil merke noe til ytelsesforskjeller da det ser ut til at du ikke bruker maskinen spesielt hardt. Du kan sikkert også bruke en vanlig PC som jo er betydelig billigere, men om man vil ha et stabilt system som holder lenge så er nok MacBooken et godt valg. Ikke engang sikkert at det blir noe dyrere i lengden..;)

PS: Du kan jo også undersøke muligheten for rabbaterte kjøp. Alle studenter får ca 20% avslag. For andre kan det være gunstig å kjøpe ADC medlemskap. Koster litt, men gir også rett på 20% avslag.

C

Cyber

Gjest
Kjøp en bærbar PC til 4-5000. Holder i bøtter og spann. Bruk pengene mellom på musikk. :)

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Ikke enig. En aluminiums-Mac er verd de ekstra tusenlappene for byggekvaliteten og det overlegne operativsystemet. Jeg ville unngått plastikkmacen ettersom denne (i likhet med rimelige pcer) har dårligere skjerm som ikke egner seg til bilderedigering, pluss at det er en gammel modell som lever på nåde.

Men om man har en trang økonomi finnes det selvsagt bedre ting å bruke penger på.

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
971
Torget vurderinger
7
Klemte til med en ny macbook idag 8) Koster i utgangspunktet 11 lapper, men drar av momsen da den ble bestilt gjennom firmaet, og da ender den opp på under 9k, en pris jeg kan leve med..

Satser på at den innfrir forventninger, holder i noen år og at jeg skjønner os.. :)

Takk for innspill!

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Gratulerer! Jeg tror du har gjort et bra valg. For bare noen måneder siden måtte du kjøpe en Macbook Pro for å få mange av finessene som nå er bygget inn i nye Macbook. Expose er forresten en kongefunksjon i OSX, som Greven var inne på.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.496
Torget vurderinger
13
montesi skrev:
Klemte til med en ny macbook idag 8) Koster i utgangspunktet 11 lapper, men drar av momsen da den ble bestilt gjennom firmaet, og da ender den opp på under 9k, en pris jeg kan leve med..

Satser på at den innfrir forventninger, holder i noen år og at jeg skjønner os.. :)

Takk for innspill!
Gratulere så mye, jeg tror med stor sikkerhet at du vil bli fornøyd.
Selv har jeg den nye Macbooken Alu med 2,4 ghz prosessor og er storfornøyd, bruker den opp mot en Airport express og streamer musikken trådløst til anlegget.

MVH Johnny

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
971
Torget vurderinger
7
Da er mac`n i hus. Har brukt den et par dager nå, og jeg begynner å skjønne hvordan ting henger sammen :)

Imponert over mye av løsningene.. hehe.

Eneste jeg syns er litt jalla er cd-rom`n. En jævlig til rakle-lyd hver gang en dytter plata inn eller tar den ut, men den skal kanskje være slik.

Trur ikke det blir noen airport express med det første, da jeg har en ålreit cd-rigg med dac stående. Har 5-600 cd`er i hylla, og tre på maskinene 8)

Topp Bunn