Ny liten DAC

KMMM

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Antall liker
68
Hei, Tenkte bare jeg ville legge ut noen bilder av min nye DAC.
Mest fordi den er billig, enkel å sette sammen og gir etter min mening at ganske markant løft i min stue.
Jeg tenkte jeg kunne teste en slik konstruksjon da det var relativt lite å tape. Jeg tror jeg vant! ;D

Dac-en er den velkjente NOS DACen -Monica2 fra DIY Paradise http://www.diyparadise.com/dackit/1545bdackit.html
Den har kun 0,8v ut, så det er en fordel med et godt pre. Jeg har absolutt ingen problemer med AN Kit2 og Lowther. Mer enn nok trøkk.
den trekker mellom 100-200mA.
Strømforsyningen er en Low Noise DC Regulator fra LC Audio 0-13v. http://www.lcaudio.dk/index.php?page=318
Boksen på toppen inneholder 15v trafoen til strømforsyningen samt nettbrønn og bryter. Boksen er fra Elfa. Den er primet og lakkert.
Den står på et kabinett fra http://www.autocostruire.com/catalog/index.php?cPath=43&sort=2a&language=en
Innvendig kabling og kontakter er noe "left overs" fra Audio Note.

Den har nå spilt hele helgen (både naboen og jeg har vært borte...) Den strammer opp bassen og gir en betydelig ro både i toppen og mht plasseringen av instrumenter.
Alt blir rett og slett mer behagelig å høre på. Den vil sikkert ha godt av noen dager til, men det virker lovende!

Alle delene kommer på ca 2500,-
Akkurat nå (mens jeg sitter å hører på dette) vil jeg kalle det et godt gammeldags RØVERKJØP!

mvh

Vedlegg

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Gratulerer med ny DAC! :)

Etter min første erfaring med DIY tror jeg at de fleste DIY prosjekter uansett er røverkjøp i forhold til pris/kvalitet.

Ser at du benytter akkurat det samme kabinettet som jeg har bestilt. Hvor har du fått tak i dioden i fronten?

KMMM

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Antall liker
68
Ja det kan du ha rett i. Hvis det fungerer, vel og merke ;)
Dioden i fronten var montert på dac-printet. jeg har bare loddet på et par ledninger.
Clas Ohlson har mye enkle dioder og holdere (holderen tror jeg kom derfra – 5mm.)

mvh

Raist

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.09.2004
Antall liker
29
Sted
Setesdal
Heisann og gratulerer med flott DIY DAC :)!

Sitter med en Monica2, som foreløpig er uten kabinett. Hadde selv tenkt å kjøpe kabinett fra Autocostruire, strømforsyning fra LCAudio, samt USB modulen fra DIYParadise.

- Hvilket kabinett er det du kjører? Mtp. størrelse osv.
- Sendte du mail til LCAudio? Den bestillingssiden ser ikke ut til å virke hos meg.
- Hvor fikk du tak i "trafo boksen" og hvordan ser det ut inni denne? Fulgte det med festeplate o.l. på LC kit'et?

Edit: Ser at du kjøpte "trafo boksen" på elfa :) har du art. nummer på denne? :)

Mvh

KMMM

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Antall liker
68
Det blir nok en bra kombinasjon :D

Når det gjelder mitt kabinett er det den minste modellen. Skal du ha en USB modul inn tro jeg du kommer til å slite.
Det er litt ok å ha litt plass å jobbe på også. Det finnes en modell som er høyere.
Da kan du bygge i høyden. Eventuelt (det ville jeg ha gjort) kjøp to. Da kan du kjøre usb-modulen + dac'en i det ene og dc-regulatoren og trafoen i det andre.
Det blir mer elegant også!! prisen blir den samme vil jeg tro. Elfa boksen kostet over 300,- (den har små kjøleribber på innsiden.)

Høyden på kabinettet er bare litt over 4 cm, men det går.
DC-regulatoren kommer ferdig og har 3 hull i printet som du lett kan feste i bolter som du kjører opp fra undersiden av kabinettet.
Det krever noe klaring (men det ser du når du får den)

Jeg bestilte på websiden til LC audio (handlekurven nederst på siden) men du kan sikkert også maile dem.
Det tok noen dager før jeg fikk svar.
Du må regne med å betale moms på denne varen.

Håper du får det til.
Kjekt å høre hva du synes når du er ferdig ;)

mvh

PS jeg finner ikke artnummer på Elfa boksen men den er 121 mm bred. Det var bare en som var så bredm tror jeg.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.346
Torget vurderinger
1
KMMM skrev:
...
PS jeg finner ikke artnummer på Elfa boksen men den er 121 mm bred. Det var bare en som var så bredm tror jeg.
«Elfa boksen» finner du her.

Pent «bygg» forresten.

mvh
KJ

Raist

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.09.2004
Antall liker
29
Sted
Setesdal
Takk for svar og gode løsninger KMMM!

Da tror jeg at jeg kjøper ett tilsvarende kabinett til trafo og dc regulator! Men er trafoen så lav at den går inn i kabinettet med 4 cm høyde?

Grei løsning du hadde med å feste pcb'ene med gjennomgående skruer/muttere... Har fundert litt på dette ser du :)

Mvh

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.346
Torget vurderinger
1
Raist skrev:
Takk for svar og gode løsninger KMMM!

Da tror jeg at jeg kjøper ett tilsvarende kabinett til trafo og dc regulator! Men er trafoen så lav at den går inn i kabinettet med 4 cm høyde?

Grei løsning du hadde med å feste pcb'ene med gjennomgående skruer/muttere... Har fundert litt på dette ser du :)

Mvh
Elfa sine ringkjerner med monteringsondel, passer opp til 50 VA i de kabinettene; jeg mener å huske at bygge høyden er ca 38 mm.

mvh
KJ

KMMM

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Antall liker
68
Takk KJ! :D
-------
Her er målene jeg fikk oppgitt av LC Audio da jeg spurte dem:

"Modulet er 34 mm højt og trafoen er 38 mm høj og diameteren er 75 mm."

Har ikke sjekket men det stemmer nok.

mvh

Raist

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.09.2004
Antall liker
29
Sted
Setesdal
Takk for info KMMM/KJ!

Da har jeg bestilt 2 stk kabinett med svart frontplate fra Autocostruire (GX147), samt USB kitet fra DIYParadise.. Har også sendt mail til LC Audio ang. DC Regulatoren...

Blir spennende å se hvordan Monica2 blir i "topptrimmet" utgave :)

Mvh

Egilio

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.01.2005
Antall liker
1
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Er NAT sluttet å selge Lc audio? Forstod det slik at de hadde endel problemer med levering tidligere, finner ikke lc audio på hovedsiden, men regulatoren står i prislisten..

540 nok er vel endel gunstigere enn å kjøpe den fra Danmark?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.346
Torget vurderinger
1
Egilio skrev:
Er NAT sluttet å selge Lc audio? Forstod det slik at de hadde endel problemer med levering tidligere, finner ikke lc audio på hovedsiden, men regulatoren står i prislisten..

540 nok er vel endel gunstigere enn å kjøpe den fra Danmark?
Ettersom jeg har forstått på Morten, så har det vært (og fortsatt er?) leveringsproblemer fra LCAudio sin side. Det har vært et langvarig problem slik jeg forstår, uten at jeg vet hvor skoen trykker. NAT forhandler fortsatt LCAudio (ihvertfall inntil helt nylig).

mvh
KJ

Raist

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.09.2004
Antall liker
29
Sted
Setesdal
Har ikke fått svar fra LC Audio ang. regulator. Ringer nok NAT i morgen i stedet! Takk for tipset! :)

KMMM

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Antall liker
68
Det er nok gunstigere a bestille fra NAT, ja.
Jeg måtte betale både frakt, moms og gebyr til posten da jeg bestilte fra LC Audio.
Da er man plutselig oppe i nesten 1000,- :-\

Tror jeg bestiller en til fra NAT....

Hvis noen har en formening om hvordan jeg kan tweeke den ytterlgere hadde jeg blitt kempeglad hvis de ville dele det med meg :D

mvh

Raist

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.09.2004
Antall liker
29
Sted
Setesdal
NAT hadde ikke regulatoren inne på lager, men skulle si fra når de fikk den inn igjen.... Får bare avvente og se hvem som svarer først.. NAT eller LC Audio :)

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.346
Torget vurderinger
1
KMMM skrev:
...

"Modulet er 34 mm højt og trafoen er 38 mm høj og diameteren er 75 mm."

...
Bare et lite tips ... dersom denne trafoen (jeg antar det er en ringkjerne) skal monteres i nevnte kabinett (dvs med byggehøyde på 38 mm eller deromkring) så må det utøves en viss forsiktighet mht. til å evt. isolere monteringsbolten i sentrum av trafoen, slik at denne ikke gir en magnetisk kortsluttning av trafoen. En magnetisk kortslutning av trafoen oppstår dersom det en magnetisk krets (uten luftgap) går igjennom sentrum av ringkjernen og rundt. (dvs en magnetisk krets som er koaksial ift. til tverrsnittet av ringkjernen). En magnetisk kortsluttning vil resultere i overoppheting og kortsluttning av trafoen.

mvh
KJ

KMMM

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Antall liker
68
Takk!

Nyttig tips.
Jeg har limt den på plass og håper det er ok.

mvh

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.346
Torget vurderinger
1
KMMM skrev:
Takk!

Nyttig tips.
Jeg har limt den på plass og håper det er ok.

mvh
Så lenge du ikke har noe magnetisk materiale som går igjennom «smultringen» og som har kontakt med f.eks. kabinettet i begge ender, så bør det gå greit.

mvh
KJ

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Materialet trenger ikke være magnetisk for at man skal få kortslutning. Man skal bare passe på å ikke bruke ledende materiale. Ledende materiale lager et kortsluttet tørn. Har selv erfart det.

KMMM

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Antall liker
68
Raist skrev:
NAT hadde ikke regulatoren inne på lager, men skulle si fra når de fikk den inn igjen.... Får bare avvente og se hvem som svarer først.. NAT eller LC Audio :)
Har ikke hatt problemer med å kontakte LC Audio. :D
Hadde noen småproblemer med min DC regulator. Etter å ha snakket med Gert (hyggelig fyr) på LC Audio mente de at det var en prod. feil og erstatter den uten noe mer dikkedarer.De har på lager.
Men som sagt, det blir litt dyrere enn NAT pga porto og moms. Det går sikkert å be dem trekke fra den danske momsen, da bir det jo litt rimeligere.

mvh

Raist

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.09.2004
Antall liker
29
Sted
Setesdal
Hmm, er andre gangen jeg sender mail til LC Audio uten å få svar.... Mulig jeg bruker feil mail adresse eller at de ikke skjønner norsk?? :) >Har ihvertfall brukt denne adressen: info06@lcaudio.dk Ringte du når du kontaktet dem KMMM?

Ser nå at Yeo på DIYparadise har kommet opp med en USB Monica Dac og at den USB konverteren jeg bestilte kanskje ikke er den mest optimale løsningen, så jeg tror jeg dropper dette i første omgang.. Derimot hadde de kommet opp med ett nytt gain stage man kunne bestille for 30$ (utsolgt p.t.)....

Mvh

KMMM

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Antall liker
68
Prøv å ring Gert i arbeidstiden. du finner tlf nr på websiden.

Jeg fikk svar med en gang.

mvh

B

bendis

Gjest
er det denne som kalles usb dac? ser ut som en converter koblet på dac kortet bare.. hvorfor ikke gjøre det skikkelig

B

bendis

Gjest
hm. hvorfor okkuperer 13 transistorer nesten hele kortet ??? :D

Raist

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.09.2004
Antall liker
29
Sted
Setesdal
Har testet Monica2 med batteridrift i det siste og igjen har jeg latt meg imponere over hvor engasjerende det låter! Har heller ikke problem med gain. Spørsmålet er da hvorvidt det ville være vits i å gå til anskaffelse av det gainstaget de selger på DIYParadise (http://diyparadise.com/ssiv.html). Det antydes på siden at man får ett musikalsk/kvalitetsmessig løft, og for meg ville det være eneste argument for å kjøpe da gain ikke er noe problem i utgangspunktet. Noen tanker rundt dette av de noe mer teknisk begavede? :)

Forøvrig er kabinettene fra Autocostruire ankommet. Særdeles fornøyd med byggekvalitet og utseende (bestilte med svart frontdeksel). Nå venter jeg kun på mail fra NAT vedrørende LCAudio regulatoren. Håper ikke det drøyer så lenge! Bilder kommer etter hvert!

Mvh

KMMM

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Antall liker
68
Jeg fikk DC regulator nr2 fra LC Audio i dag.
Grunnen var at dioden ikke lyste og noe problemer med jordingen.
LC-Audio sendte meg ny med en gang :D

Problemet nå er at den nye ikke virker i det hele tatt! ???

Når jeg har signal fra cd spilleren og slår strømmen på dc regulatoren på, lyser Lock dioden på dac-en i ca ett sekund samt at musikken spiller (like lenge selvsagt), men så er det tyst. Helt til jeg slår av strømmen.
Da skjer det samme. Hva skjer? er det for mye strøm her? Dioden på dc regulatoren lyser konstant. Monicaen tåler vist et sted mellom 12 og 13 volt.
Mens DC regulatoren gir ca 0-13v
Da jeg koblet den opp i dag virket den ca 5 timer før den kuttet. Da var hele boksen litt varmere enn før, tror jeg.
(nå er det jo sinsykt varmt uansett, så jeg vet ikke om det var grunnen)

Jeg har prøvd å måle den men det ser ikke ut som jeg skal få til det...
Helt talentløs på multimetere og slikt... :-[

Kan noen kanskje indikere hva som kan være galt, så kan jeg kanskje jobbe videre ut fra det?
Da hadde jeg blitt utrolig glad :D

Raist

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.09.2004
Antall liker
29
Sted
Setesdal
Snåle greier, men har desverre ingen anelse om hva det kan være.... :(

Hadde NAT fått inn nye regulatorer, eller bestilte du nr.2 også fra LCAudio?

KMMM

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Antall liker
68
Hei

Jeg fikk nr2 fra LC Audio. Uten kostenad.

Nå fant jeg ut hva feilen var. Det var trimmeren som var gåen.
Jeg målte den og den gav ca 22v uten last. Da var det ikke rart at Monicaen takket for seg.
Satt i den gamle, og da fungerte det.
Så, nå blir det en nr 3 på meg. Hvis ikke den holder gir jeg opp. Da finner jeg en annen strømforsyning.

mvh

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Antall liker
153
KMMM skrev:
Hei

Jeg fikk nr2 fra LC Audio. Uten kostenad.

Nå fant jeg ut hva feilen var. Det var trimmeren som var gåen.
Jeg målte den og den gav ca 22v uten last. Da var det ikke rart at Monicaen takket for seg.
Satt i den gamle, og da fungerte det.
Så, nå blir det en nr 3 på meg. Hvis ikke den holder gir jeg opp. Da finner jeg en annen strømforsyning.

mvh
Det kan være eg missforstår, men: Mesteparten av serie-regulatorar, som denne frå LCaudio, treng ei viss minimumslast. Målar du den uten last kan spenninga avvike fleire volt. Seier ikkje at det ER det som er feilen, men det kan være verdt å sjekke. Lemp på to motstandar på 1kohm til kvar spenning og sjekk igjen.

KMMM

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Antall liker
68
Hmmm

Kan det være noe annet da?

Den gamle målte helt fint med last gav den 14 volt max. Uten ca 24.
Den som jeg mente trimmeren var ødelagt på mener jeg gav 22 volt med last.
Men mulig jeg husker feil. Kanskje det var 22 volt uten last...
Men ved justering på trimmeren gav det ingen utslag. Så det er helt tydelig at trimmeren er kaputt.
Gert på LC Audio skulle sende meg ny trimmer i posten i dag.

Vi får se.

mvh

Labbelensk

Medlem
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
0
Raist skrev:
Har testet Monica2 med batteridrift i det siste og igjen har jeg latt meg imponere over hvor engasjerende det låter! Har heller ikke problem med gain. Spørsmålet er da hvorvidt det ville være vits i å gå til anskaffelse av det gainstaget de selger på DIYParadise (http://diyparadise.com/ssiv.html). Det antydes på siden at man får ett musikalsk/kvalitetsmessig løft, og for meg ville det være eneste argument for å kjøpe da gain ikke er noe problem i utgangspunktet. Noen tanker rundt dette av de noe mer teknisk begavede? :)
Jeg satte inn gainsteget i forrige uke, og i mitt system (primært Audionote) var det et klart løft. Nå er ikke min tekniske innsikt innen DIY allverdens, men med de standard I/V-resistorerne som følger med kit-et(3,3 kohm ved 12 volt) så er gainøkningen marginal. Jeg kjøpte trinnet for å få bukt med den (lille) forvregningen som Monica2 ettersigende har.

Eneste lille problemet jeg møtte i kit-monteringen var overføringen av BG-kondisene fra Monica2 til gainsteget. Tror hullene har større avstand på gainsteget, slik at lederne ble litt vel kort, men det gikk.

Raist

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.09.2004
Antall liker
29
Sted
Setesdal
Takk for svar Labbelensk! Kan du skrive litt om hvordan den endret seg etter at du monterte gainstagen?

Labbelensk

Medlem
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
0
Hei.

ja, hva skal man si... Jeg er ikke helt inne i hifi-terminologien, men det ble generelt mer liv i musikken, uten at jeg kan bryte det ned i enkeltdeler. Bassen er bedre definert, og kanskje raskere, og ting høres jevnt over mer riktig ut.

Jeg hører mye på jazz, klassisk og akustisk musikk, mens noe av det første jeg gjorde etter innspillingen begynte å ta form, var å kjøpe Jamiroquai og spille høyt ;D

Forbedringen merkes selvfølgelig også i de andre kategoriene.

Rett etter oppstart trodde jeg lyden hørtes mer digital ut enn tidligere, men det jevnet seg ut med innspilling.

Jeg må selvfølgelig ta forbehold på psykoakustiske fenomener som alltid er til stede ved tweaking, men jeg er ihvertfall en stk fornøyd kunde.

Mvh

Raist

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.09.2004
Antall liker
29
Sted
Setesdal
Kjempefin tilbakemelding! Var redd for å miste engasjementet Monica spiller med til "fordel" for en mer HiFiish korrekt (analytisk) spillestil. Det får jeg bare vondt i øra av :D

KMMM

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Antall liker
68
hmmm, kanskje jeg må ut med visakorte igjen ;)

Det hørtes veldig intressant ut. Lurte på om jeg skulle kjøpe et større kabinett slik at jeg får alt inn, med god plass til utvidelser. Hvilke strømforsyning kjører du på gainstaget og Monicaen Labbelensk?

Har du forresten fått noen av varene du har bestilt Raist?

Mvh

Raist

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.09.2004
Antall liker
29
Sted
Setesdal
Har fått kabinettene fra Autocostruire og USB modulen fra Yeo. Tok under en uke med begge. Kjapp og bra service! :) Kabinettene var over all forventning mtp. byggekvalitet og finish -> Skikkelig bra!! USB Modulen dropper jeg i denne settingen da jeg ønsker å ha SPDIF inn (kommer til å bruke BNC plugger tenker jeg). Har ikke fått noen flere tilbakemeldinger fra NAT så jeg ringer til Gert i morgen og bestiller DC regulatoren direkte fra LC Audio. Håper å være oppe og gå i løpet av neste uke med DAC'en... Vil det fungere å bruke DC regulatoren fra LC til både DAC og gainstage?

Drillet hull til dioden i frontplata i går også, så litt fremgang er det :) I dag blir det drilling av hull til Monica..
Fisler med tanken på solid internkabling også... Har en aldri så liten plan der, men må se om det lar seg gjennomføre...

Labbelensk

Medlem
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
0
KMMM skrev:
Hvilke strømforsyning kjører du på gainstaget og Monicaen Labbelensk?
Hei.

Der har jeg ikke vært særlig kreativ, gitt. Kjører en Mean Well smps (5A) til både Charlize, Monica2 og gainsteget. Det prates ivrig om forbedringen ved å ha separat forsyning til enhetene, men transportenheten blir neste oppgradering (gammel dvd-spiller) for min del. Pusler litt med tanken på et cdpro2-kit, men synes de har blitt ganske dyre. Ett sted opererte med 2500 Euro, og det er rimelig uaktuelt.

KMMM

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Antall liker
68
Raist skrev:
Har ikke fått noen flere tilbakemeldinger fra NAT så jeg ringer til Gert i morgen og bestiller DC regulatoren direkte fra LC Audio. Håper å være oppe og gå i løpet av neste uke med DAC'en... Vil det fungere å bruke DC regulatoren fra LC til både DAC og gainstage?
Noe nytt i prosjektet ditt??

Jeg begynner å se meg om etter en ny strømforsyning. Noe som vet om en bra en på +-12v????

Tror jeg skal bestille gainstaget fra DIY audio også. Men nå ar de vært utsolgt ganske lenge.

mvh

Topp Bunn