Ny leilighet nye muligheter?

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.726
Har nylig kjøpt en penthouse-leilighet på 80m2 over to plan i et bygg under oppføring, der vi står fritt til å bestemme hvilke løsninger vi ønsker utover hvor ytter og bærende vegger vil stå. Vi kommer til å ha betong til nabo under, og murstein mot nabo på den ene siden. Det er fortsatt tidlig i (bygge)prosessen, men utover høsten må jeg ta viktige valg før vi får den overlevert utpå vinteren en gang. Til nå har jeg enten leid eller eid gamle leiligheter og hus, hvor jeg har måttet ta hensyn til eksisterende begrensninger for å få best mulig betingelser for god lyd uten å plage eller bli plaget av naboer.

Tips for hvordan jeg best kan lydisolere denne leigligheten og ellers legge til rette for audiofile gleder i det som kommer til å bli mitt annet hjem mottas med takk!

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
noruego skrev:
Har nylig kjøpt en penthouse-leilighet på 80m2 over to plan i et bygg under oppføring, der vi står fritt til å bestemme hvilke løsninger vi ønsker utover hvor ytter og bærende vegger vil stå. Vi kommer til å ha betong til nabo under, og murstein mot nabo på den ene siden. Det er fortsatt tidlig i (bygge)prosessen, men utover høsten må jeg ta viktige valg før vi får den overlevert utpå vinteren en gang. Til nå har jeg enten leid eller eid gamle leiligheter og hus, hvor jeg har måttet ta hensyn til eksisterende begrensninger for å få best mulig betingelser for god lyd uten å plage eller bli plaget av naboer.

Tips for hvordan jeg best kan lydisolere denne leigligheten og ellers legge til rette for audiofile gleder i det som kommer til å bli mitt annet hjem mottas med takk!
Hva med hodetelefoner?? I leilighet må du uansett ta hensyn, Ikke minst hvis du sjøl har familie å ta hensyn til i 2*40m2.!

Har sjøl gått fra hus til leilighet og har sjekket med naboen hvilket nivå som er OK. Leilighetene her å bygget er lydisolert med lyddempende plater i gulvet. Hører så godt som aldri at noen går over oss,men musikk går i gjennom. Det er en slags gipsplater under den nye eikeparketten- Men høres godt når ungdommen over er alene hjemme for å si det slik...

ogla

Prepare to be baffeled!
Ble medlem
18.08.2010
Antall liker
742
Sted
Sola
Torget vurderinger
18
Når man deler bærende konstruksjon med andres bopel, blir det vanskelig å unngå lydsmitte.
Det som blir en nødvendighet, og vel det eneste som har noe konkret for seg, er å lage en lettvegg av for eksempel gips, isolert med 50 eller mere med glava, og sørge for at det er et par cm med luft mellom denne og mursteinsveggen. Det bygger jo på rom- i- rom prinsippet men når lydbølgene setter taket i sving så vil jo noe overføres til naboen.

Egentlig kunne du isolere alle 4 veggene fra originalstrukturen slik jeg beskrev ovenfor, men grunnet at du ikke klarer å bryte forbindelsen med naboene ved gulv og tak, bør du nok få inn andres synspunkter om du vurderer dette, for å undersøke om gevinsten blir større enn arbeidet med å gjøre dette.

Hva gulvet angår må du hvertfall har trinnplater under parketten, om det er andre tiltak å anbefale kan godt være, men noe må d bruke i tillegg til skummatten under parketten.

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Antall liker
40.573
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
21
Det enkleste ville jeg si er å satse på et eget lytterom med moderat størrelse.
Her kan man da etterstrebe et anlegg som byr på "no loss of fine detalis" på moderate lytte nivåer. Altså et niva som både du og dine, samt naboer kan leve med ;)
Da slipper man å sette store elementer/masse watt i voldsom sving for å flytte luft/lydbølger i et 40m2 rom.
Selvfølgelig må man da gå på akkord med de fordelene det sistnevnte har/gir, men man kan oppnå mye god lyd i et godt og moderat rom (12-15m2) med riktige tiltak på akustikk og godt valg av komponenter.
Om man da ikke er uhelbredelig plaget av "masse ørevoks" og må ha x-antall dB for å rense ørene ;D ;D

gismo

Topp Bunn