Ny laptop??

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.819
Torget vurderinger
0
Da dette er en tråd om "nytt leketøy" og ikke et spørsmål om databruk legger jeg den her på OT.

Min gamle og ikke lenger fullt så gode HP laptop er på høy overtid i forhold til erstatning.

Spørsmålet er hva pokker man skal gå for som erstatning?
De nye små micromaskinene er jo veldig hendige, men de fleste av dem ( om ikke alle? ) leveres uten DVD spiller. Ikke så ofte jeg brenner CD/DVD men muligheten til avspilling er jeg redd jeg vil savne.
Noen som har erfaringer her?
Bør man kanskje bytte til Mac?
Jeg bruker maskina mest til skriving og mail lesing. Ser av og til på film på lange flyturer melom nord og sør Norge, bruker den IKKE til spill og denslags, men kan tenke meg jobbe litt med bilder, dog er ikke det kritisk.
Laaaang levetid på batteriet er et must!
Ja og så kunne jeg gjerne tenkt meg ei maskin som er satt opp med Linux, men det er det vel ingen som leverer?

Pris? Så billig som mulig,- selvfølgelig! Men hadde gjerne sett at det ikke passerte 10K.

Forslag?

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.968
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Størrelse på skjerm, vekt og slikt. Er det noen kriterier som er satt?

N

nb

Gjest
Rent ytelsesmessig dekker den absolutt billigste laptopen det er mulig å oppdrive kravene dine med god margin. Du trenger da bare en med det rette forholdet mellom vekt, størrelse, skjermstørrelse og batterilevetid.

Hvilket merke som står på er ikke nøye, det er uansett de samme delene som står inni og stort sett alle laptoper er uansett laget av OEM leverandør. De to største produsentene av laptoper i verden er Quantas og Compal (nei, ikke Compaq). og mellom seg produserer de for nesten alle merkene du har hørt om.

Jeg har en litt over ett år gammel Lenovo (tidligere IBM) jeg betalte 4500 kroner for, den går som en kule fortsatt.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Spiralis skrev:
..Noen som har erfaringer her?
Bør man kanskje bytte til Mac?
For egen del så skal jeg ikke legge meg opp i hva andre bør velge, men selv så har jeg fått et helt nytt dataliv etter at jeg byttet fra laptop PC til MacBook. Det er en sann fryd fra morgen til kveld.

De rimeligste MB Pro'ene idag ligger vel rundt 10k eller så, og er for meg evig gode nok argumenter for at jeg antakelig har kjøpt min siste Windows-baserte PC. Om det skulle være av interesse med innspill til spørsmålet ditt, så er jeg ikke i tvil om at det har revolusjonert datalivet mitt iallefall.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.870
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Den rimeligste MacBooken koster 8k.

Legg til litt større disk, en airline power adapter (for å få strøm under flyturen), og kanskje en mini displayport til vga-adapter, evnt til dvi-adapter.

Sneisne ting som er "kjekt å ha":
Time Capsule gir deg trådløs backup og trådløs tilgang til USB-skriver.
Airport Express lar deg streame musikk trådløst (evnt nettverk med tråd) til stereoanlegget (bruk en ekstern dac). Kjøp et Airport express stereo connection kit, som gir deg rca ut og toslink ut. I tillegg gir AE trådløs skrivertilkobling til en USB-skriver.
Air Tunes (trådløs lyd via AE) funker normalt bare med iTunes. Airfoil ( http://rogueamoeba.com/airfoil/mac/ ) gir deg trådløs lyd fra ethvert program.
RadioShift ( http://rogueamoeba.com/radioshift/ ) - Internettradio som har det meste av kanaler. Kombiner med AirFoil.
Magic Mouse - trådløs mus med touchpad oppå. Fantastisk patent.
VMware Fusion - Virtuelle maskiner som lar deg kjøre Windows, Linux osv i et vindu på macen. http://www.vmware.com/products/fusion/
Parallels desktop - samme funksjon som VMvare

Johan-Kr

joje

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.09.2004
Antall liker
73
Sjekk ut Acer Timelines modeller, de er i forskjellige størrelser og har alle sammen god batteritid og lav vekt. Jeg har selv 15,6 tommeren og er fornøyd med denne.

R

Roysen

Gjest
Nei, hold deg for all del langt unna Acer. Det er bare tull, rot og feil med produktene og servicen der i gården.

Mvh
Roysen

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
For enkelthets skyld ville jeg styrt unna Mac hvis du ikke er spesielt interesert.

Markedet flommer jo over av laptop's til en hyggelig pris så det er jo bare å sile ut en som passer kravene.

At Acer er så dårlig som det antydes i tråden finner jeg usansynlig, de har tross alt en pen markedsandel.

For tre år siden kjøpte jeg en Dell Inspiron 9400 med en litt blandet smak i munnen, det skulle vise seg å være fullstendig ubegrunnet. Den har 17" skjerm og er "diger og jævlig", den ble kjøpt som desktopperstatter og det har den fungert utmerket som.

Du skal ikke se bort fra att det blir Dell neste gang også.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
12.060
Sted
Holmestrand
For enkelthets skyld ville jeg styrt unna PC/Windows Mac hvis du ikke er spesielt interesert.

Har satt opp flere med macbook (ikke pro) i den senere tid. Folk som har brukt windows i mange år. De er alle svært fornøyde, og sier det samme som Vidar P.
Har også 2 døtre som har Macbook og er meget fornøyde.

N

nb

Gjest
el_mariachi skrev:
At Acer er så dårlig som det antydes i tråden finner jeg usansynlig, de har tross alt en pen markedsandel.
Særlig siden knapt noen produserer laptopene sine selv og det også produseres en del omhverandre. Alle delene inni er helt standardvare, ingen produsenter lager de selv uansett.

Sikkert noen som har hatt noen dårlige erfaringer med de, til liks med alle merker. Skal man vite noe om hva som er bra og dårlig må man vite feilratene, det er neppe offentlig info.

Et laptopmerke er en salgsorganisasjon, en supportapparat og et oppsett som leveres ved kjøp. Samt en logo på maskinen. Dette kan sikkert være bra eller mindre bra

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Jeg har hatt det meste, unntatt Acer. Og har veldig blanda erfaringer. Både jobb og privat, har jeg hatt Dell de seineste årene. Sørvisen til Dell er det ingen som slår - 3 ( + 1 om ønskelig ) år "på stedet, dagen etter"-reparasjoner er veldig bra å ha når ting går skeis. Nå er ting bygd slik at det meste holder i tre år - deretter kan man holde seg fast,for da ryker det meste, har jeg inntrykk av. Pc-bransjen har vært utrolig smarte sånn. De kommer med nyvinninger og nye programvarer som vi forbrukere "må ha", og dermed har de et utømmelig ettermarked.

Pc'er er forbruksvare. Etter tre,fire år er det bare å hive skjiten - og kjøpe ny. Jeg har også veldig god erfaring med Asus. De er stabile og greie, koster ikke allverden, men skal det repareres, må du regne med 4 - 5 uker...i beste fall. Her er det bare å bøye seg i støvet for Dell, så er du avhengig av å ha pc'en til enhver tid - kjøp Dell. Jeg har hørt veldig mye bra om Dell's 16'' XPS-serie, en modell jeg vurderer sjøl.
;D Mvh. VilhelmW

G

Gjestemedlem

Gjest
Compal er et godt valg. I alle fall det jeg ville ha gått for.

I Norge forhandles de av Multicom

http://www.multicom.no/Categories.aspx?q=c:100475

De store fordelene med å handle Compal der er

1. Man får svært mye mer for pengene enn med mange andre maskiner, og latterlig mye mer enn om man går for litt rare dyre løsninger som Mac og slikt. Mac er forøvrig generelt best egnet folk i 60-års krisen. ::)

2. Man får lov til å spesifisere innholdet selv. Dette er ganske uvanlig på laptoper, men er mer utbredt på stasjonære maskiner.

Et par eksempler:

http://www.multicom.no/SystemConfigurator.aspx?q=st:10577627;c:101151;fl:0

http://www.multicom.no/SystemConfigurator.aspx?q=st:10567338;c:100561;fl:0

http://www.multicom.no/SystemConfigurator.aspx?q=st:10584381;c:100561;fl:0

Man kan lett lage et dual boot oppsett med Linux i tillegg til W7.

Hadde en Compal med 9-cellers batteri en stund. Det gav ganske bra levetid. Det stakk litt ut bak på maskinen, men er vel verdt det hvis man skal bruke det på flyreiser og slikt.

De har også andre maskiner enn Compal med stor valgfrihet i oppsettet:

http://www.multicom.no/SystemConfigurator.aspx?q=st:10577400;c:100561;fl:0

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.819
Torget vurderinger
0
Takker forr alle gode råd og inspill.

Har så langt konfigurert hos Dell, en Alienware ( mest på pur F.. ) den kom seg på nesten 30K og ble forkastet! Så spekket jeg en XPS som kom seg på i overkant av 16K, men selvsagt har jeg ikke bruk for noe slikt så jeg skal følge de linkene jeg har fått her.

Problemet med slike konfiguratorerer er at de hele tiden gir intrykk av at "dette" MÅ du ha og så koster det jo så lite! Sluttsummen blir likevel ganske formidabel! Det minner ikke så rent lite om å rusle i HiFi butikken! Uansett hvordan man bærer seg ad blir det dyrt!

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg har en Dell XPS 15" m/Win 7. Kostet 13k for litt siden. Plastic fantastic. Ikke verdt prisen i mitt syn, tross pene specs. Den hviler i fred og ro etter at MacBook kom på fanget iallefall.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.968
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Gjennom mange år med drifting av store nettverk og mange hundretalls laptops. Lenovo eller HP i business klassen er veldig gode og solide maskiner.
Alt annet blir liksom sekunda vare. Asus er bra for konsumermarkedet. Mye til prisen.

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.358
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
bambadoo skrev:
Gjennom mange år med drifting av store nettverk og mange hundretalls laptops. Lenovo eller HP i business klassen er veldig gode og solide maskiner.
Alt annet blir liksom sekunda vare. Asus er bra for konsumermarkedet. Mye til prisen.
Enig med deg der ang Lenovo og HP, men jeg vil gjerne anbefale Dell Precision og Latitude i samme segmentet - gode maskiner og et meget bra supportapparat.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.968
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Ja merk at jeg ser helt bort i fra support da jeg ikke har noen erfaring med det som privatperson. Kun gjennom bedrift.
Kan være lurt å tenke på slikt også.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Er det ikke konsumentmarkedet vi snakker om her?

Enig i at Multicom Compal er veldig bra greier, iallefall hvis jeg skal stole på den eine sønnen i huset. Jeg overtok en to år gammel Asus som han hadde rasert. fikk den reparert på garanti ( bytta skjerm, harddisk, hovedkort, cd spiller/brenner, lydkort, tastatur OG deler av plastikken rundt! Ikke mye igjen da...ja, og nytt strømadapter. Dermed har jeg en "ny" pc med to år gammel teknologi - og det holder i bøtter og spann for mitt bruk! Dell'en har fruen overtatt.

Jeg har også ei datter på 24. Hun jobber i forsvaret, og kjøpte en Mac mens hun var i Afghanistan, og bytta den i en MacBook Pro her før jul. Hun er veldig fornøyd med Mac, og hevder at det er tingen til fotoredigering, musikk, film og sånt. Så at Mac bare er for de over 60, er BARE tull. Mac er valg nr. 1 for veldig, veldig mange studenter, men sikkert for spreke 60-åringer også, og hvorfor ikke? Life begins at 60, hørte jeg en meget klok mann si...og jeg nærmer meg styggelig fort. DA skal også jeg kjøpe Mac..og kjøre alpint...og kose meg med motorsykkel'n og frua og hifi'en, og...og...ja, det skal ikke stå på det!! Mulig jeg prøver fallskjerm også, vi får se! Glem ikke at min generasjon nok blir den første som etterspør trådlaust nettverk på gamleheimen, så dere yngre skal jaggu få henge i stroppa for å holde oss med standsmessige leiligheter i løpet av de neste 20 -30 åra. Inntektsskatten må nok heves betraktelig....

PS: Ble en smule O.T., men det må tilskrives gleden over Petter Northug's gull. Trur bætterdø at æ må ha meg en bitteliten Laproaigh før sengetid!

;D mvh. VilhelmW

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.897
Sted
Hus
Har en Acer Aspire 8940G med 18,4" LED skjerm, og er meget godt fornøyd med den :D

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
2m skrev:
Er selv i markedet og vurderer en variant av en slik en: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=493506
Tar gjerne i mot tips angående alternativer
Sikkert en kjempegrei pc, men når du må reparere, tar det en måned - minst. På den andre sida, hører jeg at det tar mye lengere tid å få reparert Acer'e og Lenovo'er, så....

Personlig synes jeg vi forbrukere prioriterer sørvis alt for lite ved kjøp - også av pc'er.

mvh. VilhelmW

G

Gjestemedlem

Gjest
VilhelmW skrev:
Personlig synes jeg vi forbrukere prioriterer sørvis alt for lite ved kjøp - også av pc'er.
Service er greit å betale for en bedrift, men er i de fleste tilfeller helt bortkastet som forbruker. Litt som ulykkesforsikringene som elektrokjedene pusher på en på alt fra mobiler til fjernsyn.

Man skal da vel ikke behøve service på en laptop.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.819
Torget vurderinger
0
@ Deph,

Her i høst kjøpte jeg ny laptop til hustru og datter, ( guttungen på 21 bestemmer slikt selv og kjøpte Mac! ::) ) Ikke senere enn i novenber/desember gikk fanstyget i stykker. Knapt 3 måneder. Telefon til forhandleren avslørte at produsenten HP hadde serviceansvaret, og videre fikk jeg vite ( det var en overaskelse :eek: ) at siden det var en "HP Probook" var det "dagenderpåservice". En mann setter seg på et Widerøefly i Tromsø og flyr til Kirkenes og kommer på besøk! Han setter seg ved kjøkkenbordet vårt og demonterer maskina, bare for å konstatere at akkurat den maskina ikke hadde det hovedkortet som den etter manualen skulle ha!? Satte hele greia sammen igjen tok den med seg reiste tilbake til Tromsø og vi fikk den overlevert med kurer fra Tromsø med en gang de hadde fått tak i riktig del !

Hva lærte vi av dette:
Jo at de som sier at label ikke betyr noe for innholdet har helt rett! Maskinene ( i likhet med vask/oppvaks/ frys/ komfyr etc etc ) produseres på noen få steder, deretter utstyres de med "Label" og blir til Lennovo Acer Asus Hp etc. Det ble også bekreftet av servicemannen. Det man kjøper er derfor som tidligere sagt et "merkevareservicesystem" og ikke en "merkevareting".

En annen sak vi "lærte" var at slik service må være et jævilg underskuddsforetagende. Det hadde dog vært billigere å sendt oss en helt ny maskin enn å fly halve Nord norge fram og tibake. Dyrt å fly Widerøe !

Dog den viktigste informasjonen jeg fikk ut av dette var det "serviceduden" sa om holdbarhet på laptoper. Det mest driftssikre merket ( han sa hvilket men husker ikke, ASUS eller Acer ?? ) hadde feil på mellom 20 og 25 % av alle maskinene !! Det var det MEST driftssikre merket! :eek: Hans anbefaling var at man som privatperson burde kjøpe så god og omfattende serviceavtale som man overhodet klarte med økonomisk. Hadde ikke vår maskin vært en Probook ville servicekriteriet vært oppfyllt om maskina ble fikset på 1 måned!! En viss forskjell!

Defor kommer jeg til å kjøpe maksimal servicedekning på privatmaskina mi. Jobb PC'n gir jeg blaffen i, det får data fyren på jobb fikse!! Ikke skal jeg betale det heller!

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
xerxes skrev:
For enkelthets skyld ville jeg styrt unna PC/Windows Mac hvis du ikke er spesielt interesert.
Ja ikke sant.
Mac er nok praktisk når man skal kjøre fiffige hifi applikasjoner.

G

Gjestemedlem

Gjest
Spiralis skrev:
Defor kommer jeg til å kjøpe maksimal servicedekning på privatmaskina mi. Jobb PC'n gir jeg blaffen i, det får data fyren på jobb fikse!! Ikke skal jeg betale det heller!
Slik kundbehandling kan man vel kun forvente med de dyre businessmodellene uansett, og dette er bakt inn i prisen. Så om de har en utrykning nå og da så tjener de likevel stort på ordningen. Men om det er verdt å betale ekstra for på rimelige hjemmemodeller a la det du beskriver innledningsvis er jeg ikke overbevist om.

Men for all del, er man villig til å betale for slik sikkerhet så for hvorfor ikke. Selv foretrekker jeg å være selvassurandør på rimelige forbruksvarer, og tror jeg tjener på det i lengden.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.819
Torget vurderinger
0
Gjestemedlem skrev:
Spiralis skrev:
Men for all del, er man villig til å betale for slik sikkerhet så for hvorfor ikke. Selv foretrekker jeg å være selvassurandør på rimelige forbruksvarer, og tror jeg tjener på det i lengden.
Jo om man tar utgangspunkt i hva en billig laptop koster er det nok korrekt det du sier, sett ut fra et rent økonomisk perspektiv, men problemet er jo at man blir så jæ--ig avheng av dette utstyret. Å være uten laptop og tilgang til det som ligger på harddisken i 1-2 måneder virker på sett og vis som en sosial katastrofe! Som sagt, jobbmaskina kan jeg glatt gi f..n i, får "bare" ikke gjort jobben, og DET er ærlig talt ikke så farlig! ;)

G

Gjestemedlem

Gjest
Spiralis skrev:
Å være uten laptop og tilgang til det som ligger på harddisken i 1-2 måneder virker på sett og vis som en sosial katastrofe!
Hvis det ville være så katastrofalt ville jeg vurdert å sørget for at dataene på maskinen også var lagret en annen plass.. det er ikke sikkert at en tekniker kan hjelpe deg hvis maskinen ryker, for det kan like godt være harddisken som tar kvelden.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Spiralis skrev:
.. men problemet er jo at man blir så jæ--ig avheng av dette utstyret. Å være uten laptop og tilgang til det som ligger på harddisken i 1-2 måneder virker på sett og vis som en sosial katastrofe! ..
En Time Capsule sammen med din MacBook vil jo løse akkurat det problemet på en elegant og automatisk måte.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Som sagt; Dell er unike på området god og kjapp sørvis / reparasjon. Men gratis er det sjølsagt ikke. Jeg vil likevel påstå at det kan være god butikk å kjøpe en optimal "service-pak" med dagen etter, på stedet-reparasjon til kr. 3000,- som betales samtidig med pc'en, enn å la være å gjøre det og risikere 1 måned uten pc. Tenk å være uten "Sentralen" i en måned....hvem pokker skulle man ha alle disse meiningsfulle, energigivende diskusjonene med da??

Den andre varianten, er bruk og kast. Når pc'en ryker, hiv skjiten og kjøp ny. Eller pent brukt, det kommer an på behovet. Det er masse flotte bruktpc'er på markedet - og også der er Dell unik; sørvisavtalen går over til neste eier. For meg er valget enkelt, men Asus'en skal få leve så lenge den gjør det.

Min neste blir en saftig Dell 17 tommer med godt med lagringsplass, god lyd, mega grafikk, blu-ray og full pakke!

8) mvh. VilhelmW

G

Gjestemedlem

Gjest
VilhelmW skrev:
Som sagt; Dell er unike på området god og kjapp sørvis / reparasjon. Men gratis er det sjølsagt ikke. Jeg vil likevel påstå at det kan være god butikk å kjøpe en optimal "service-pak" med dagen etter, på stedet-reparasjon til kr. 3000,- som betales samtidig med pc'en, enn å la være å gjøre det og risikere 1 måned uten pc. Tenk å være uten "Sentralen" i en måned....hvem pokker skulle man ha alle disse meiningsfulle, energigivende diskusjonene med da??
Spiralis vil nok få en ny PC som dekker behovet nevnt i den første posten for 3000kr. Om uhellet skulle være ute kan man kjøpe en slik for å lese HFS i mellomtiden. Er ikke uhellet ute likevel har man spart 3000kr.

Slike serviceavtaler er greie hvis man er helt avhengig av en spesiell maskin til daglig bruk. Til jobb, eller med spesielle programmer installert. For vanlige sivilister er det etter mitt skjønn bedre ting å bruke pengene på.

Om Spiralis ville klart seg en hel måned med å bare snakke med normale mennesker lar vi forbli et hypotetisk spørsmål. :)

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.819
Torget vurderinger
0
Gjestemedlem skrev:
Om Spiralis ville klart seg en hel måned med å bare snakke med normale mennesker lar vi forbli et hypotetisk spørsmål. :)
Kom vel til å savne deg veldig da Deph ! :-* ;D ;D ;D

Topp Bunn