Ny kaffemaskin, Hvilken?

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Antall liker
314
Torget vurderinger
1
Har nå for tiden en kaffetrakter, Wilfa kaffekvern og en Aeropress. Veldig god kaffe fra Aeropressen, men en liten en på 15 måneder hadde det vært realt og bare trykke på en knapp for å få kaffe. Og ikke styre med Aeropressen.

Jeg vurderer denne da http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=631830 Noen av dere som har erfaring med denne Jura maskinen? God kaffe? Prisen bør ligge rundt dette, finnes det kanskje bedre alternativer?

Vedlegg

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Antall liker
314
Torget vurderinger
1
Ok, drikker mest lungo da, kan man lage det med Rancilloen?

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
701
Torget vurderinger
1
Eirik_S skrev:
Har nå for tiden en kaffetrakter, Wilfa kaffekvern og en Aeropress. Veldig god kaffe fra Aeropressen, men en liten en på 15 måneder hadde det vært realt og bare trykke på en knapp for å få kaffe. Og ikke styre med Aeropressen.

Jeg vurderer denne da http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=631830 Noen av dere som har erfaring med denne Jura maskinen? God kaffe? Prisen bør ligge rundt dette, finnes det kanskje bedre alternativer?
Har veldig god erfaring med en litt annen Jura, er sikkert mye av det samme innvendig. Alle skrøt av den!

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5.412
Torget vurderinger
1
Eirik_S skrev:

Ser at Jura har samme høye trykk (15bar) på denne budsjettmodellen som på den dyreste til 18.000 på Komplett.no. Det lover bra. Trykket (hastigheten) på vannet gjennom kaffen er en av de viktige egenskapene ved en kaffemaskin. Mange billige "plastmaskiner" som ikke når opp herom. (Høyt trykk krever presisjonsmekanikk).

Prisen på 4,400.- virker forlokkende. Kanskje jeg skulle overraske kona med en slik til jul?

miata

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2005
Antall liker
1
J.J skrev:
Denne bør være med i vurderingen -

[bilde av Rancilio Silvia]
Har samme selv - eller forrige modell da :D Kjempefornøyd

/JR
Har samme selv og er veldig fornøyd.
Jeg har modifisert min med en PID kontroller til brygge og steame tempereaturen..

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
701
Torget vurderinger
1
pedal skrev:
Eirik_S skrev:

Ser at Jura har samme høye trykk (15bar) på denne budsjettmodellen som på den dyreste til 18.000 på Komplett.no. Det lover bra. Trykket (hastigheten) på vannet gjennom kaffen er en av de viktige egenskapene ved en kaffemaskin. Mange billige "plastmaskiner" som ikke når opp herom. (Høyt trykk krever presisjonsmekanikk).

Prisen på 4,400.- virker forlokkende. Kanskje jeg skulle overraske kona med en slik til jul?
Pirk, men vi er da fagfolk: Trykk og hastighet er like forskjellige som strøm og spenning. Og strøm og spenning tar vi ikke lett på!

G

Gjestemedlem

Gjest
Har selv valgt en rimelig men helautomatisk modell fra Krups. Har ikke angret mye på dette. Hvis den blir utslitt kjøper jeg sikkert noe bedre netste gang, men det som er helt sikkert er at den også blir helautomatisk. Den blir bare rett og slett mye mer brukt hvis man bare kn sette koppen under og trykke på en knapp. Jeg har ikke trukket en eneste kanne med filterkaffe siden den kom i hus for noen måneder siden.

kjetil200

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.08.2009
Antall liker
251
Torget vurderinger
14
Jeg kjøpte en Jura Ena 5 for ca 3 år siden og den har fungert feilfritt siden. Dette er en espresso-maskin og den lager utmerket espresso med min egenkomponerte blanding av bønner.

+Nydelig espresso
+Byggekvalitet
+Enkle menyer men avansert nok. (Kan stille energiforbruk og auto-av bl.a.)
+Kan lage espresso av filtermalt kaffe også

-Dersom en lager en hel kopp med kaffe blir den litt kaldere enn andre maskiner jeg har prøvd. (Fortsatt rykende)
-Dyrt filter og rensetabletter
-Begrenset mengde vann i tanken dersom større selskapligheter.

noen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.03.2008
Antall liker
30
Enig med kjetil200, både når det gjeler positive og negative sider, har hatt min ena 5 i ett par år.
Mtp pris er jeg veldig fornøyd.

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Antall liker
3.955
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Har en Jura J5 på jobben som har gått feilfritt i 1.5 år og ca 15.000 kopper. Det er helt klart min neste maskin, når min Saeco, som jeg har brukt i 12 år, takker for seg.

Vidar

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Antall liker
314
Torget vurderinger
1
kjetil200 skrev:
Jeg kjøpte en Jura Ena 5 for ca 3 år siden og den har fungert feilfritt siden. Dette er en espresso-maskin og den lager utmerket espresso med min egenkomponerte blanding av bønner.

+Nydelig espresso
+Byggekvalitet
+Enkle menyer men avansert nok. (Kan stille energiforbruk og auto-av bl.a.)
+Kan lage espresso av filtermalt kaffe også

-Dersom en lager en hel kopp med kaffe blir den litt kaldere enn andre maskiner jeg har prøvd. (Fortsatt rykende)
-Dyrt filter og rensetabletter
-Begrenset mengde vann i tanken dersom større selskapligheter.
Du skriver nydelig espresso, er ikke lungo i samme klasse eller?

Vannfilter trenger man kanskje ikke i Norge?

For større selskaper bruker jeg trakteren :)

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Antall liker
314
Torget vurderinger
1
Svigers har en Krups helautomatisk. Kaffe er ok, men litt lite smak? Kunne tenkt meg den en del sterkere. Mulig dette er for at de lar bønnene ligge i kammeret over lengre tid?

kjetil200

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.08.2009
Antall liker
251
Torget vurderinger
14
Joda, Ena 5 lager det meste med stil. Vannfilteret er strengt tatt ikke nødvendig, men det blir visstnok ikke nødvendig med avkalking utover vanlig renseprogram dersom det er i bruk. Maskinen seier selv i fra om når den bør renses og når filteret bør byttes.

Topp Bunn