Ny iMac

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.961
KW skrev:
En ting til hvordan får jeg artist (albumartist) som første kolonne på iTunes, jeg har den på andre men får ikke flyttet/byttet slik jeg kan gjøre med andre deretter? Mvh.KW
Såvidt jeg vet er dette en av tingene Apple ikke syns brukerne skal få lov til å bestemme selv...

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Vidar P skrev:
Er ikke Airport Extreme rett og slett en router da? Og en Time Capsule en AE med en innebygd automatisk HDD?

Mvh Vidar P
Helt korrekt. De har akkurat samme funksjonalitet. AE + HD er betraktelig billigere alternativ for de som bryr seg om sånn... ;)

Siden du er ny på Mac anbefaler jeg å lese gjennom denne: Switch-guiden på Mac1

Bach_Man skrev:
Det som er litt irriterende med de trådløse enhetene til Apple er at bare Airport Express har den geniale lydutgangen (av den hendige kombinerte minitoslink/minijack-typen), men den har derimot ingen kablet routerfunksjonalitet, til det må man ha Airport Extreme eller Time Capsule evt en ethernetswitch av annet fabrikat.
Enig. Dette er å tyne kundene maksimalt, men ofte så resulterer det jo i at man ender opp med både Extreme og flere Express - som meg... Men jeg ble rimlig forbanna da jeg fant ut at Extremen ikke hadde lydutgangen...

noruego skrev:
KW skrev:
En ting til hvordan får jeg artist (albumartist) som første kolonne på iTunes, jeg har den på andre men får ikke flyttet/byttet slik jeg kan gjøre med andre deretter? Mvh.KW
Såvidt jeg vet er dette en av tingene Apple ikke syns brukerne skal få lov til å bestemme selv...
Jeg har lest at dette er en bug på iTunes 8. Jeg kan ikke forstå at man skal ønske å ha artist før navn, men om man ønsker det burde det jo være mulig.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.961
Greven skrev:
noruego skrev:
KW skrev:
Jeg har lest at dette er en bug på iTunes 8. Jeg kan ikke forstå at man skal ønske å ha artist før navn, men om man ønsker det burde det jo være mulig.
Slik har det jo vært med alle iTunes versjonene jeg har vært bort i. Kan ikke skjønne annet enn at dette må skyldes programmerere fra poppisMP3generasjonen hvor hitlåtene er det viktigste. For litt mer seriøse musikksamlere med bibliofil legning så organiserer man naturligvis sin pop/rock samling fra venstre til høyre (vi er da ikke arabere) med alfabetisering av første kolonne basert på <Bandnavn/Etternavn, Fornavn> deretter kronologisk for <Utgivelsesår> før <Albumtittel> og <Sanger>. Å ha sangene i første kolonne fortoner seg for meg som om bibliotek skulle liste bokkapitler før både forfatter og roman...

For klassisk musikk er det jo enda mer komplisert, men MediaMonkey lar meg i det minste, i motsetning til iTunes, selv få velge hvordan jeg vil ha det med <Etternavn, Fornavn> på komponisten i første kolonne.

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Forstår hva du mener, men jeg synes allikevel det er mest logisk å ha sangnavnene rett bak coverarten. Uansett merkelig at Apple skulle legge begrensning på slikt med overlegg?

Min bibliofile legning gjør at min musikksamling er organisert alfabetisk på artist, deretter er album organisert kronologisk på utgivelsesår. Dette er jo problemfritt selv om denne kolonnen ikke står først.

V

vredensgnag

Gjest
Den første linken jeg oppgir ovenfor burde være verdt en kikk ... legger artistnavnet til tracknavnet, og forenkler sortering betydelig.

V

vredensgnag

Gjest
Greven skrev:
På hvilken måte mener du dette vil forenkle sorteringen?
For dem som finner det viktig å ha artistnavnet først, så løser dette utfordringen, samtidig som det bevarer albumstrukturen - og gir track-navn. Personlig finner jeg det meget lett å trekke Artistkolonnen inn som nummer to, etter å ha valgt hvilke kolonner som skal vises i View>Options, men siden mange har som ankepunkt mot iTunes at de ikke kan ha artist først, så presto.

Men det er mange langt nyttigere scripts på Doug's sider.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Kort spørsmål om iPhoto.
Veldig fint om jeg kunne bruke det og eget album kalt HFSbilder for bilder jeg tar sjøl for bruk her.
Hvordan setter man riktig størrelse for dette bruk (650 pixler bredde f.eks.)?
Det er jo noen valg der under beskjæring men det er vel ikke størrelses/pixelsetting?
Jeg har jo gjort slikt i photshop og lagret i egen bildemappe, forholdsvis tungvint synes jeg.
Ganske enkel men brukbare justeringsmuligheter i iPhoto også synes jeg, må jo være veldig fint for de som synes at PS kanskje blir for komplisert med for mange muligheter.
Tenker da på enklere bildebehandling for bruk her på HFS.

Noen som vet eller har gode ideer rundt dette innenfor iPhoto?

Mvh.KW

Fy flate for en hastighet dette innlegget kom inn med, det tok knapt et sekund fra jeg trykket send til jeg så innlegget inne.

Topp Bunn