Dyr, jakt, våpen og fiske Ny hund

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.433
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    De er heller ikke drevet frem av de. Men kommer fra Australia.
    Så er de oppdrettere i Norge.
     

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    842
    Antall liker
    627
    Sted
    Oslo
    Annet alternativ er "perfekt tilpasset for å fete opp lommeboka maksimalt" til eierne av Drøbak hundehotell.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.433
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Forstår ikke hvorfor folk er så negative til noen som faktisk gjør en god jobb for å få frem en god rase.
    Men det handler vel om uvitenhet.
    Bare trist, når folk har slik oppfatning av det.
    Ja de driver en bedrift som skal tjene penger. Akkurat som alle andre som driver en virksomhet.
    Dette er ikke en bakgårdsbedrift, men da er jo det feil også.
    Den minste feil med helsen eller gemytt så avler de ikke på de.
    Vår eldste er nå blitt bestemor, der hennes sønn er far.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.693
    Antall liker
    58.682
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Hva er forskjell på en Labradoodle og en Cobberdog, bortsett fra de er av Australsk opprinnelse?

    Det er ikke hundene jeg er negativ til, men stiller et stort spørsmålstegn når det er mulig å selge valper som pr definisjon ikke er raserene eller registrert i nkk for 30 000 pr stk, eller tilsammen 3 millioner kroner i 2019.

    Jeg er ikke uvitende. Det er en drøy påstand. jeg har hatt Newfoundlandshunder siden 1984, og drevet hundesport og avl.
    Jeg er ikke interessert i å akkedere her, men ville belyse situasjonen mht Cobberdog slik at folk ser disse hundene i et mer nyansert lys.
    Hundene i seg sjøl er sikkert fine dyr. Ha det trivelig med dem, steinost.
     

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    842
    Antall liker
    627
    Sted
    Oslo
    Forstår ikke hvorfor folk er så negative til noen som faktisk gjør en god jobb for å få frem en god rase.
    Men det handler vel om uvitenhet.
    Bare trist, når folk har slik oppfatning av det.
    Ja de driver en bedrift som skal tjene penger. Akkurat som alle andre som driver en virksomhet.
    Dette er ikke en bakgårdsbedrift, men da er jo det feil også.
    Den minste feil med helsen eller gemytt så avler de ikke på de.
    Vår eldste er nå blitt bestemor, der hennes sønn er far.
    Jeg vil nok bare si at jeg vil være enig i at vi nok er uenige på mye, men så lenge det er friske, lytefrie hunder som har et godt liv så synes jeg det er best, blanding eller ikke.
    Dog, siste linje i innlegget ditt får meg til å steile, hvis jeg har skjønt den korrekt?

    "Vår eldste er nå blitt bestemor, der hennes sønn er far."
    Prater vi her om såkalt "linjeavl", også kjent som incest?
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.433
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vil nok bare si at jeg vil være enig i at vi nok er uenige på mye, men så lenge det er friske, lytefrie hunder som har et godt liv så synes jeg det er best, blanding eller ikke.
    Dog, siste linje i innlegget ditt får meg til å steile, hvis jeg har skjønt den korrekt?

    "Vår eldste er nå blitt bestemor, der hennes sønn er far."
    Prater vi her om såkalt "linjeavl", også kjent som incest?
    Nei. Du har misforstått.
    Min tispes sønn er blitt pappa.
    Da er hun blitt bestemor.
    De er utrolig strenge på dette med innavl.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.433
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    NKK er nå innterisert i att de skal tas med hos de.
    Dette er vel for att de ser att dette drives godt.
    Cobber er en ganske ny rase i Norge. Men har jo sin opprinnelse i Australia hvor de startet med Labradoodle.
    Men att det var mye useriøs avl. Derfor stoppet de og startet på nytt med Cobber.
    Men her er jo historien om hvordan det egentlig startet.
    Her ser man også årsaken til att de ble strenge på avl.

     

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    842
    Antall liker
    627
    Sted
    Oslo
    Takk, det er greit å ta feil av og til :)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.433
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Takk, det er greit å ta feil av og til :)
    Husker en gang jeg trodde jeg hadde feil.
    Men det viste seg att det ikke var riktig:=)
    Alltid artig med en diskusjon, så lenge jeg har rett. Neida men morsomt å få satt skikkelig lys på saken.
    Har jo hatt hund siden 1986, med ett lite opphold. Men denne er noe som virkelig kan anbefales for familier.
    Mine to herlige utenom 4 barn snart 3 barnbarn 2 katter og en hest:=)
    received_2516003615395542[1].jpeg
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.433
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Ostzoo og sirkus😁
    Ender snart opp med en hest til er blitt meg fortalt.
    Men det er en som skal trenes opp for salg:=)
    Dette er noe jentungen er taket på, har jo trent opp den hun har fra den var føll.
    Fortsatt unghest 4 år igår.
    Gøy å se hvordan hun hanskes med dyr.
    Ja ett lite sirkus kan vi kalle det :=)
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.693
    Antall liker
    58.682
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Nei. Du har misforstått.
    Min tispes sønn er blitt pappa.
    Da er hun blitt bestemor.
    De er utrolig strenge på dette med innavl.
    Jeg forstår det slik at du er mindre skeptisk til Nkk nå som Cobberdog blir vurdert å godkjenne som rase.
    Etter mitt syn ville det gagne Cobberdogs og deres eiere.

    Det er riktig at ikke alt har vært like bra i Nkk-historien med hensyn til ulike rasers helseproblemer og krav til avl.
    Imidlertid er Nkk og deres raseklubber den eneste regulerte muligheten hundeentusiaster har for å stille krav til oppdrettere.
    Nkk har en stor helseavdeling med veterinærer som er ansatt for å arbeide med ulike spesialfelt.
    Det er langt større fokus på sunnhet nå enn tidligere.
    At HD og AD røntgen kreves på aktuelle raser med leddproblemer er ikke nytt, men hadde neppe vært organisert uten Nkk.
    Samme gjelder øyesykdommer og krav om øyelysing. Raser som har problemer med å føde naturlig, respirasjonsproblemer pga av korte snuter, hudproblemer og autoimmune sykdommer som er overrepresentert i enkelte raser får langt større fokus enn tidligere.

    Etter noen generasjoner vil alle rasemiljøer møte utfordringer mht genetisk mangfold.
    Ikke for å krangle, men dette er et dilemma for alle som driver oppdrett av hunder.
    Det genetiske mangfoldet begrenses ganske raskt når mange hunder har samme opphav.
    Alle som driver seriøs hundeavl er derfor avhengig av importer fra ulike linjer for å holde hundene friske.
    Dette gjelder altså all hundeavl, og oppdrettere har mye å lære av profesjonelle aktører i fagmiljøer rundt husdyravl som f.eks gris, storfe osv.
    I Newfoundlandshundklubben hvor jeg er medlem er det strenge regler og anbefalinger for f.eks hvor mange avkom en hannhund kan ha etter seg. Dette for å unngå såkalt Matadoravl som fører til at en alt for stor andel av populasjonen er i slekt, noe som igjen fører til sårbarhet for sykdommer som følger genene.
    Det hjelper ikke at en rase har stort antall, hvis "alle" oppdrettere vil bruke mestvinnende hannhund, som mange ser på som den best egnede til sin tispe. Hundeavl er komplisert, og det holder ikke å si at vi avler bare på friske hunder. Om hundene er klinisk friske, er det ingen garanti for at de er egnet som avlshunder, men det hjelper mye.

    Hvor mange Cobberdogs finnes i Norge?
    Hvor mange av disse oppfyller kravene til avlsdyr?
    Blir det f.eks beregnet innavlskoeffisient på Cobberdog, slik som man kan gjøre med alle stambokførte kombinasjoner i NKK?
    Har disse hundene ulikt opphav, og i hvor stor grad kommer det nye importer fra nye linjer?

    Det er slike fakta som er interessante når man snakker om hund,avl og helse.

    Jeg avslutter diskusjonen her, da dette er godt på sida av trådens intensjon. Det er selvsagt mange andre hunder enn Cobberdogs man kunne sett nærmere på, men ingen hund er perfekt for alle mennesker. Det hjelper å tilegne seg riktig informasjon før en går til anskaffelse av en man skal bo sammen med dag og natt i mange år framover. Jeg ønsker at alle hundeeiere skal gjøre gode valg mht type hund, slik at de får mest mulig glede ut av dyret sitt.
    Ikke umulig at jeg skal ha en Cobberdog en gang i framtida.:)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn