Ny himling

B

Back_Door

Gjest
Madamen ønsker seg ny himling i stuen. I den sammenheng kan det være greit å få i pose og sekk. Er derfor glad for tips vedrørende himlingsplater som ser bra ut, gir en forbedring av akustikken samtidig som de gir bedre lydisolasjon mot rom i etasjen over stua.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
29.643
Torget vurderinger
28
Nytt tak

Du kan jo alltids bruke perforert gips med isolasjon over. Men, det vil vel være best å bestemme seg for hva som er viktigst, isolasjon eller demping. Dersom isolasjon er veldig viktig bør du splitte konstruksjonene eller gipse over dette igjen.

Ellers heter det himling, overflaten du har over hode i et rom, tak er hele konstruksjonen som ligger over huset.

B

Back_Door

Gjest
Nytt tak

Fosse skrev:
Du kan jo alltids bruke perforert gips med isolasjon over. Men, det vil vel være best å bestemme seg for hva som er viktigst, isolasjon eller demping. Dersom isolasjon er veldig viktig bør du splitte konstruksjonene eller gipse over dette igjen.

Ellers heter det himling, overflaten du har over hode i et rom, tak er hele konstruksjonen som ligger over huset.
Selvfølgelig heter det himling ;) Har bare en tendens til å skrive det navnet vi i vår "folkelighet" ofte bruker å si..
Tror Rockwool har noen plater som kan gi en del både i pose og sekk. Håpte kanskje noen hadde noen nyttige erfaringer å bidra med her.

Edit: Da skulle den språkmessige fadese være korrigert ;D

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.786
Isolasjon og demping er delvis to motstridende målsettinger. God demping oppnås ved porøse løsninger der lyden dempes etterhvert som den går gjennom veggen. God isolasjon betyr å "stenge" alt bråket inne i rommmet. Så det gjelder å finne et bra kompromiss.

Hvis man eksempelvis river ned en sponplatehimling og setter inn en lydplatehimling så blir det bedre akustikk i denne etasjen og høyst sannsynlig mer lydgjennomgang til etasjen over.

Rockfon lydhimling er pent - minst like pent som det de fleste har i sine stuer, og har gode lydabsorberende egenskaper. Men disse platene er ikke veldig tykke. Hvis man i tillegg skal ha god lydisolasjon så gjelder det å få det lufttett opp til neste etasje - og så fylle alle hulrom med glava eller rockwool.

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
Om du har råd og takhøyde er det et alternativ med dobbel gips i lydbøyler og Rockfon lydhimling under. Rockfon finnes i 20 og 40mm tykkelse om jeg ikke tar helt feil. Bruker du disse har du også et vell av muligheter til å montere spoter, evt flytte de rundt i rommet senere om plasseringen ikke er helt tilfredsstillende.

B

Back_Door

Gjest
jowil skrev:
Om du har råd og takhøyde er det et alternativ med dobbel gips i lydbøyler og Rockfon lydhimling under. Rockfon finnes i 20 og 40mm tykkelse om jeg ikke tar helt feil. Bruker du disse har du også et vell av muligheter til å montere spoter, evt flytte de rundt i rommet senere om plasseringen ikke er helt tilfredsstillende.
Takhøyden kan ikke reduseres for mye, av hensyn til mine kommende høyttalere.. ;D

Ellers takk til alle som har gitt meg tips i saken!

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
jowil skrev:
Det var akkurat dette jeg gjorde i min forrige leilighet. Det ble mye bedre akustikk i mitt rom i allefall. Mener å huske at det bygde akkurat 10 cm og hele himlingen ble ferdig på en langhelg. Lykke til uansett hva du velger... ;)

B

Back_Door

Gjest
re Greven:

Kan du huske hva dette kostet totalt pr m2?
Gjorde du det selv?

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
Fra bjelkelaget: Lydbøyler - 1cm, tomslekter - 23mm, dobbel gips 26mm, helst 5cm luft ned til lydhimling, himlingsplater 4cm = 14,9 cm. Du kan selvsagt redusere litt på rommet over lydhimlingen om nødvendig. Om du ikke har behov for å legge strøm til spoter o.l. over kan du sløyfe det helt, da havner du på akkurat 10cm. Husk å holde en cm åpning rundt gipsen som fuges etterpå med akryl. Tipper du får en av Norges mest populære stuer etterhvert!! ;D ;D

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Husker ikke lenger akkurat hva det kostet, men noe sier meg ca 5000...

Jeg gjorde hele jobben selv, dvs sammen med en kamerat. Det er TUNGT å jobbe slik... ;) Jeg leide en ordentelig spikerpistol på Bautas. Denne gjorde monteringen av lydbøylene veldig greit. (Fytti rakkeren, det er kraft i de kruttladningene!! ;D) Så monterte jeg bærebjelkene på plass om måtte så løfte opp gipsplatene for montering. Ikke lett, men det går greit. Jeg monterte også inn downlights og felte inn en prosjektor, så litt tankearbeid måtte til for å få alle hullene på riktig plass. Deretter er det bare å sparkle, pusse og male.

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
De lydbøylene jeg tenker på bør du heller disponere en skrumaskin for. Du skrur dem i siden på eksisterende bjelke. Ser forresten at de muligens har gått bort fra å bruke tomslekter til fordel for 48mm lekter. Da bygger det 2,5 cm ekstra i forhold til regnestykket over.

Om man er alene med montering av gips er gipsplateheis nesten uunnværlig. Har en kompis som skulle henge opp en litt fuktig tremeters plate. Han sto midt under plata med begge armene på midten av plata idet fuktigheten gjorde at papiret på baksiden av plata revna og plata knakk. Den fungerte omtrent som en revesaks og klemte han midt i planeten! Fytte som han skrek og som jeg flirte!! ;D

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
jowil skrev:
De lydbøylene jeg tenker på bør du heller disponere en skrumaskin for. Du skrur dem i siden på eksisterende bjelke.
Jeg tror det var bøyle D fra linken din jeg benyttet. Pistolen ble brukt til å skyte de fast i betongtaket, LITT mer effektivt i forhold til å bore/skru... ;D Men har du tretak er vel ikke pistolen nødvendig.

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
Greven skrev:
jowil skrev:
De lydbøylene jeg tenker på bør du heller disponere en skrumaskin for. Du skrur dem i siden på eksisterende bjelke.
Jeg tror det var bøyle D fra linken din jeg benyttet. Pistolen ble brukt til å skyte de fast i betongtaket, LITT mer effektivt i forhold til å bore/skru... ;D Men har du tretak er vel ikke pistolen nødvendig.
Aha. Det skjønner jeg. Nokså tidsbesparende er det. Ikke for å være pirkete eller nedlatende eller noe slikt, men det er faktisk ikke anbefalt å bruke slikt i hengende konstruksjoner. Var en ulykke i en svømmehall for noen år tilbake hvor en hel vegg raste ut som gjorde at man gikk bort fra å bruke slikt til det formålet. ;)

Forresten er dette en spikerpistol (drevet av luft, evt. gass):

Dette er en boltepistol (drevet av skudd):

:)

B

Back_Door

Gjest
Jeg må understreke at foreløpig er dette kun planer på litt lengre sikt. Vi får se hvor mye penger som er igjen på kontoen etter sommeren.. ;) Da har jeg samtidig fått testet ut akustikken i forhold til mitt kommende anlegg.
Når det gjelder ønske om bedre lydisolasjon mot rom i etasjen over, så dreier det seg om to soverom. Jeg planlegger å legge korkbelegg på gulvene i de to romma. Det vil antagelig også bidra til bedre lydisolasjon mot stua under. Dette har jeg erfart med en tv-stue i andre enden av denne etasjen.

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
Jeg er ingen ekspert på romakustikk i det hele tatt, men det foresvever meg at jeg nettopp fikk en god idè! ;D
Jeg så på innlegg #123 i den utrolige Highend-tråden til Hagto at de hadde montert noe som ser ut som 36x148mm i taket, som diffusorer antar jeg. Min idè er å lage de rutene 60x60cm slik at det går an å montere en 40mm lydplate øverst inni hver av dem. Er det noen som tror at det har noe for seg? Eller er jeg langt ute og sykler?

Topp Bunn