Ny hifidings på vei

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Har jammen bestilt en slik. Begynte å bli lei av målebånd, vinkler og unøyaktigheter hver gang noe blir flyttet på.

Kanskje ikke egentlig en hifidings, men denne vil vel lette mye når det gjelder oppsett av bl.a høyttalere i rom vil jeg mene! Om den fører til noe bedre oppsett så er den vel verdt hver krone. Kanskje et tips av spesielt stor interesse for bl.a notoriske høyttalerbyttere i evig fortvilt jakt på godlyd, men det er vel mest fantasien som setter grenser for anvendeligheten. Tips til bruksområder innen hifi mottas med takk!

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.287
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Denne var praktisk Vidar. Som du sier, for de som bytter lokasjon på høytalere, endog høytalere til tider er denne sikkert ypperlig. Hva koster den og hvem fører den her til lands ?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Den er virkelig dyr her til lands, har ikke sjekket overalt, men rundt etpar laken. Jeg bestilte min fra US, der ekvivalent-modellen (som er kliss lik) heter DLR 165. Den kommer på under et laken med MVA og det hele.

Sjekk denne tråden;

http://www.byggebolig.no/index.php?topic=1026.0

En liten snutt.. bruker man bittelitt fantasi så kan mye av disse funksjonene være veldig nyttig til våre formål.

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Antall liker
0
Den har jeg.

Utrolig kjekk. Det første jeg gjorde når jeg fikk den var å måle opp hele leilighet i 3 dimensjoner, og plote det inn på PC`en slik at jeg har en 1:1 model jeg kan prøve ut møbler og annet "utstyr" (les: hifi ;D ). Den er også utrolig fin når man bare raskt må måle noe før man skal ut å handle - et tastetrykk og avstand ned til milimeteren på et blunk. Brukte den mye når jeg pusset opp.

Relatert til vår kjære hobby bruker jeg den for å raskt og nøyaktig måle avstand til og mellom høyttalere. :)

Lurer på om jeg betalte litt over en frognertier for den.

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
Genial!

Men kun som et alternativ til DSP.. 8)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
DLR 165K kostet meg forresten $90 fra amazon.com (pluss frakt og mva).

Slik avstandsmåling vil jo kunne gjøre det til en lek å finne avstander til bakvegg og sidevegg, også med høyttalere som ikke er så lette å finne referansepunkter på, slik som mine buede KEF'er.
Vinkling er jo et problem med oppsett av slike høyttalere; man kan ikke gjøre det veldig sidelikt sånn rent visuelt pga buene overalt; og det er ikke så lett å plassere målebånd eller tommestokker riktig på føttene heller.

Dette laserlyset vil kunne gjøre det lettere å sette opp f.eks vegghyller i vater og på linje. Får se om fantasien får noen stimuli når den ramler ned i postkassa.

Det fins jo alternativer, men denne DLE50 har fått så gode omtaler på div byggefora. Den skal visstnok være bedre i praksis enn den mindre påkostede etterfølgeren DLE70. Her er en annen til under tusenlappen;

.. som kan kjøpes f.eks herfra (obs, fins kanskje billigere plasser for alt jeg vet);

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=395018

vins666

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.04.2009
Antall liker
3
Disse er veldig praktiske. Bruker de mye i jobb(snekker). Prisen har de siste par åra blitt så gunstig at det kan være kjekt å ha. Nøyaktigheten er litt varierende. Det er lurt å kontrolere nøyaktigheten med oppgitt avvik når den er ny, da er relaivt dyre å kalibrere i ettertid. Laseren er relativt følsom mot støt. Faller den i bakken kan det også være lurt å kontrolere den. Til hifi har jeg ikke brukt den mye ::)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Tror denne DLE50 (eller US-ekvivalenten DLR165) er oppgitt til max +/- 1.5mm.

http://www.bosch-pt.com/productspecials/professional/dle50/no/no/start/index.htm

Jeg tenker at til f.eks listkutting (denne må jo være genial til å måle hvor lang en taklist må være!!) så er nøyaktighet av betydning, men til justering av høyttalere så må vi vel kanskje si oss fornøyd med noen få mm mer i avvik.

For alle praktiske formål innen oppsett av høyttalere vil vel sikkert målebånd/tommestokk være mer unøyaktig... bare tenk på avlesningsfeil når man leser av med øynene. Især om målepunktet på høyttaleren ikke er en rett kant.

vins666

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.04.2009
Antall liker
3
Har du en krysslaser også, kan det jo bli optimalt ;D

room

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2008
Antall liker
382
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
0
Må bare slå et slag for laser siden det kom opp på Sentralen.
Disse to er blitt et must for mange yrkesgrupper.
Brukes daglig av meg selv som tømrer.
Hilti er Tysk presisjon fra begynnelse til slutt. Tåler mere støt enn mange andre og ikke minst presisjonen.
Bosch som Vidar P viser til er også gode apparater.
Kan helt klart ha noe for seg til hifi.

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Virker veldig skikkelige de der Hilti-apparatene! Sikkert kjempegode!

Bosch'en har en fordel med størrelsen da, her er et bilde med Hilti PD30 sammen med DLE50;

Jeg er tilhenger av nøye oppsett av høyttalere; men ser problemene etterhvert som dagens høyttalere får mer og mer ikke-rektangulære former; dermed er jeg nok spent på om dette kan være en god løsning ja!

Vedlegg

jars

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
5
Torget vurderinger
2
Hei

Har en Bosch. Helt genial til plasering av høytalere o.l. Det eneste jeg har å utsete er hvor lett det er å "bomme" på målet. Litt skjelven på hånden og vips det ble et bom skud.

For å friste litt mer. Kryslaser til opsetting av platespiller= morrrrrrro

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det er akkurat det, genialt til plassering av høyttalere. Så kan man lettere flytte litt rundt, stille inn sidelike avstander og vinkler, og følgelig få bedre lydkvalitet.

Mange bruker jo gladelig en tusing eller mer på annet måleutstyr innen hifi, f.eks elektroniske stiftvekter og fancy pu-geometrisaker. Høyttalerplassering er vel minst like nøye som alt annet i hifi, og en lasermåler er jo et egnet verktøy til lettere å finne optimal posisjon... fra nå av skal en slik ha fast plass i hifiverktøyskrinet mitt.

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Antall liker
314
Torget vurderinger
1
room skrev:
Må bare slå et slag for laser siden det kom opp på Sentralen.
Disse to er blitt et must for mange yrkesgrupper.
Brukes daglig av meg selv som tømrer.
Hilti er Tysk presisjon fra begynnelse til slutt. Tåler mere støt enn mange andre og ikke minst presisjonen.
Bosch som Vidar P viser til er også gode apparater.
Kan helt klart ha noe for seg til hifi.
Ahhh elsker Hilti, har ei slagbormaskin på jobb. Fantastisk verktøy. Av alt verktøy jeg har prøvd er Hilti Kongen :)

BurntIsland

Æresmedlem
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
16.091
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
Kjøpte en slik Bosch for et drøyt år siden og har ikke angret! Utrolig hva noen få mm fra eller til kan gjøre.

Oslo2

Bransjeaktør
Ble medlem
29.11.2004
Antall liker
133
Torget vurderinger
2
Vidar P: morsomt at du kaller det en hifidings. Det er faktisk det for meg også. Jeg ønsket meg en til jul og har hatt glede av den til plassering av høytalerne. Kan sterkt anbefales :)

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
737
Torget vurderinger
1
Har hatt en slik en god stund, nesten bare brukt til høyttalerplassering. Men målte opp litt i huset ifb noe oppussing, det er vel det som er hovedmarkedet. Før det var jeg så dum å kjøpe en ubrukelig ultralydbasert måler, den var ikke noe tess!

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
18.116
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
For de som går med tanker om å kjøpe, vil det være klokt å velge én modell som ikke har flere "stråler" lik den Clas Ohl-typen jeg kjøpte. Det resulterte i ni bomskudd av ti forsøk hvor jeg alltid måtte bruke ti nye skudd for å etterprøve ...litt satt på spissen, men dere forstår sikkert.

Hadde jeg bare vært håndverker e.l. ::) så hadde jeg vel skjønt dette i forkant ;D

Mvh
Jan P.

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
737
Torget vurderinger
1
Det ser ut som en nøyaktig beskrivelse av den måleren jeg har kastet!
Den var kjøpt på Clas Ohlson, ja. Og hadde ca 8-10 laserstråler som omrammet det området selve ultralyd-avstandsmålingen foregikk i. Helt uten nytteverdi.

Topp Bunn