Etter 2 år med Chapter Precis har fristelsen til å prøve noe nytt blitt for stor. Før Chapter'n hadde jeg et kort bekjentskap med en Lavardin IS. Dette har tydeligvis satt dype spor, valget denne gang har derfor blitt en Lavardin IS Reference. Dette er en fransk forsterker som ifølge produsenten er oppgitt til min. 38watt! Men dette må være de kraftigste watt jeg har hørt om. De driver ihvertfall mine 4 ohms stativhøyttalere på 88 db på en uanstrengt måte og med en fyldig, organisk klang med god dynamikk og detaljer. Især på klassisk musikk kan man tydelig høre raspet fra fiolinbuen mot strengene, vibreringene især på dype toner når hammerslagene treffer strengene i et piano og likedan en naturlig klang på akustisk gitar. På musikk med vokale innslag er nærheten til vokalisten meget god. Sitter nå og spiller Soul med Sophie Zelmani og har følelsen av å ha damen på fanget. Jeg har forstått at Lavardin har en egen filosofi eller hva man skal kalle det når det gjelder å utvikle transistorforsterkere, og har fått mye positiv omtale fra internasjonale hifimagasiner. Men det er vel her som med alt annet snakk om matching med annet utstyr og når dette treffe så tror jeg dette må være vanedannende. Jeg tror ihvertfall pr. i dag at dette kan bli et langt vennskap!
Vedlegg
-
89.9 KB Visninger: 266