Ny forsterker til min Pro-Ject Debut Espirit

Power

Fersking
Ble medlem
22.02.2013
Antall liker
0
Min gamle NAD 316AV er kaput, den hadde phono inngang.

Jeg lurer på om jeg skal kjøpe Integrert + RIAA eller forforsterker(inkl riaa) + effekt. Hva gir best lyd for pengene. Kommer til å brukes mest til vinyl. Men også litt til streaming og flak.
Har Dali suite 2,5 høyttalere. Har planer om å oppgradere til Dali Mentor 6 (anbefalt).

Ser helst på bruktmarkedet. Hegel 100 + Pro-Ject pPhono Box S?. Kan fåes under 10000 brukt.

En ok forforsterker virker noe dyrt i seg selv.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
920
Hva som gir mest for pengene? På bruktmarkedet er det avhengig av hva du kommer over, og hvordan det passer ditt anlegg og din smak. Ingen fasit for alle. Det forslaget du nevnte er sikkert bra.

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Pro-Ject harsom du veit egne gode riaa´er med rør i..men vil du ha en integrert med riaa i, se på Rega eller Exposure. Men også Primares RIAAer er fine sammen med Pro-Ject..

ArildD

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2008
Antall liker
742
Sted
Akershus
Torget vurderinger
22
Sjekk ut stereolab sine Graham riaa. Fordyrende med kabler etc, men god platespiller fortjener god riaa.
Brutalt hyggelige priser på eldre modeller :)
Få integrerte med god riaa til betalbar pris.

AD

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
"Graham Slee", vel? Ellers helt enig. Gram Amp 2 går for å være en veldig god rimelig riaa. Ellers er kanskje Musical Fidelity v-lps II verdt en kikk.

Power

Fersking
Ble medlem
22.02.2013
Antall liker
0
Takker for tips!. Vurderer en Graham Slee Era Gold Intro, 369 pund. Men jeg bør vel finne meg en god forsterker først. Har sett på ny Hegel H70, den blir vel litt for svak for Mentor 6 høyttalere.

Spiller mest Rock og Hard rock + litt enda hardere hardrock.

ArildD

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2008
Antall liker
742
Sted
Akershus
Torget vurderinger
22
Gram Amp 2 Communicator (MM), i ny sort utførelse
Skulle jeg få til ca samme pris som MF v-lps2
Forgjengeren latterlig rimelig..

Han har både rimeligere og dyrere riaa'er på Stereolab.
Send e-post :)

Endte med Avid riaa selv, da jeg er fartsblind. ;)

"Graham Slee", vel? Ellers helt enig. Gram Amp 2 går for å være en veldig god rimelig riaa. Ellers er kanskje Musical Fidelity v-lps II verdt en kikk.

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
2.999
Sted
Kongsberg
Hei.

Jeg vil anbefale deg å gå for en separat RIAA pluss en integrert forsterker (uten innebygd RIAA).
En slik løsning gir deg muligheten til å plukke det beste (i forhold til prisen) i hver kategori.
Dessuten gir det deg en mer fleksibel løsning ved (eventuelle) fremtidige oppgraderinger.

Etter at flere å flere for- og integrerte-forsterkere kom på markedet - uten innebygd RIAA -
dukket det opp mange gode separate RIAAer på markedet - en del av dem til overaskende
hyggelige priser.

Av nye RIAAer bør du vurdere Musical Fidelity V-LPS II eller gå opp til en Graham Slee ERA V (Intro).
Særlig ERA V-en er usedvanlig god for pengene (Kr. 4.200,- hos Stereolab) og er vel den billigste
RIAAen som står i klasse A i Stereophile. Denne kan kun brukes sammen med high-output pickuper
som er det eneste fornuftige valget til din platespiller (Ortofon 2M Bronze eller SoundSmith Otello).
Min test av ERA V-en finner du her: http://www.audiofidelity.no/comlete_mags/17.pdf (side 93)

Av brukte RIAAer bør du være på utkikk etter Dali RIAA og NLE-17 som gir deg ennå mer for pengene.

Av integrert forsterkere til å drive Dali ville jeg sett meg om etter en varmt klingende forsterker som
NAD eller Electrocompaniet. Eller kanskje en rørforsterker?

mvh
Gunnar Brekke
Fidelity

Topp Bunn