Ny boks - planen for kvelden er klar

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
5.122
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Da har jeg fått shoppa mic, en Behringer ECM8000, en del meter mikrofonkabel og idag var jeg og fikk tak i siste del som vil gjøre fredagskvelden komplett!

En snerten liten sak som heter digidesign mbox2 mini:

Denne saken har stort potensiale, mic inngang med 48V phantom, kanal to med DI muligheter, ASIO drivere så den fungerer utmerket som lydkort til foobar (kjekk sak å ha på jobben). Denne er åpenbart ganske så proff, for her er det ikke mye plast i gården.

Nå har jeg fått installert Mono & Inguz på linuxboxen min og det ser ut til å fungere. Fruen skal ut i kveld så timinga var veldig bra ;) I dag skal rommet måles slik at jeg får testet ut DRC i systemet mitt.

Så får jeg håpe på en fredelig kveld med lite bil & mopedstøy.

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
5.122
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Da har jeg fått skrudd litt...

Fremgangsmåten er at man spiller av en sinus sveip på venstre høyttaler, spiller dette inn på en kanal i ett eller annet lydprogram, den andre kanalen kobles til squeezebox/dac og man tapper der signalet direkte. Samme prosedyre utføres på høyre kanal. Så skal dette prosesseres av InguzTools og ut får man "en haug" av filer som man legger på slimserveren.

Og du verden, det virker faktisk! Odd Børretzen fikk litt mere kropp i stemmen (var en tanke tynn før) - det meste låter veldig bra. Det er mulig jeg burde skru opp volumet enda mer ved innspilling av sinus tonene da det er nesten litt for mye bass for min smak når jeg skrur opp volumet (heller ikke så barnevennlig her vi bor nå med soverom rett over stua).

Dette er iallefall den heftigste EQ'en jeg har vært borte i ;)

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Spennende!

Dette må jo være måten å gjøre det på, i det digitale domenet.
Bør ikke miste noe oppløsning/gjennomsiktighet på denne måten.

Får du frem noen før-etter frekvenskurver?

Mvh
Rolf

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
5.122
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
RoDa skrev:
Spennende!

Dette må jo være måten å gjøre det på, i det digitale domenet.
Bør ikke miste noe oppløsning/gjennomsiktighet på denne måten.

Får du frem noen før-etter frekvenskurver?

Mvh
Rolf
Det var det da. Nå har jeg sett litt på filene som ble generert av denne prosessen, og dersom vi begynner med Impulse_Response_Measured.wav så er dette fila som viser nivåene i rommet.

Medfølgende DRC så er det flere profiler, normal er en av disse.

Kode:
# Normal correction settings

# Normal prefiltering windows (500 ms at 20 Hz, 100 ms at 100 Hz, 10 ms at 1 KHz, 0.50 ms at 20 KHz)
# Normal peak limiting (6.02 dB Max)
# Minimum phase excess phase allpass recovering to reduce pre-echo
# Normal pre-echo truncation
# Minimum phase postfiltering to reduce I/O latency
# Normal ringing truncation
Filteret som da blir generert ser slik ut (normal.wav)

Så til slutt så lages filen normal_TestConvolution.wav. Denne beskrives på følgende måte i dokumentasjonen: These are the result of processing the measured impulse response with the room correction filters — for those inclined to analyze their uncorrected and corrected impulse responses.

Jeg skal prøve å gjøre nye målinger denne helga for å se om jeg kommer fram til ca samme resultat. Er det noen som vet om det finnes bra litteratur på dette området? Tenker da på hvordan analysere disse grafene og muligheter for å optimalisere rommet i forhold til dette? Her er det mye å sette seg inn i ser det ut til...

"etter-frekvenskurve", dette må vel bare være å spille av sinustonen via Squeezeboxen med romkorreksjonen på - for deretter generere Impulse_Response_Measured.wav på nytt? Det høres logisk ut i mine ører iallefall. ;) Resultatet bør da vel se noe ala ut som: normal_TestConvolution.wav (som vist over)

Vedlegg

Topp Bunn