Bil, båt og motorsykkel NY BIL. , men hva? Bensin, diesel, hybrid eller elektrisk?

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.248
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Er åpen for alle merker og drifstoff varianter.
Budsjett 300000kr.
Kombi/stasjonsvogn.
95% av kjøringen vil være innenfor lørenskog og nabokommunene.
Med tanke på avgifter i fremtiden, så er jeg usikker på hva jeg bør velge.
Hybrid/elektriske biler som jeg har sett er enten for dyre eller rett og slett stygge og uaktuelle.

Det beste tilbudet til nå som jeg har kommet over er diesel utgaven Peuget Active Blue HDi 120hk. Den er supergjerrig og A klassifisert på utslipp.
Årets bil 2014, samt gruppetest vinner og skamros med terningkast 6 i tester.

http://www.peugeot.no/personbiler-kampanjedetaljer/308-automat/

Noen bedre alternativer og innspill om drivstoff er det jeg er på jakt etter før jeg tar et endelig valg i løpet av uken.

Sist redigert:
D

Desillusjonert

Gjest
Høres ikke ut som en langkjøringsbil? Jeg ville valgt bensin eller hybrid da...

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.547
Torget vurderinger
24
Ny bil - hva med bensin/dieselhybrid

;);) Dette må da være århundrets ide for folk som bor i/nært byer som Oslo, Bergen etc. hvor dustebestemmelser er på vei inn...

Diesel til daglig, flick a switch og du har bensindrift på de dagene hvor diesel er forbudt! ;);)

yellow

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
357
Jeg bedriver i hovedsak småkjøring. Fikk beskjed om at jeg da ikke måtte kjøpe dieselbil. Noe med at motor/partikkelfilter aldri når optimal driftstemperatur. Det blir dyrt i lengden.

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Antall liker
10.042
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Hadde vurdert hybrid, Moderne gjerrig bensinmotor i kombinasjon med en elektromotor som gir bra skyv fra stillestående høres vettug ut i mitt hode.
Gjøres dette skikkelig kan man få både i pose og sekk. lavt forbruk på blanda kjøring. Toyota og Volkswagen er på banen, men her kommer det flere ganske kjapt.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.547
Torget vurderinger
24
Lexus har en fin hybrid SUV, den ville jeg kjøpt!

D

Desillusjonert

Gjest
;);) Dette må da være århundrets ide for folk som bor i/nært byer som Oslo, Bergen etc. hvor dustebestemmelser er på vei inn...

Diesel til daglig, flick a switch og du har bensindrift på de dagene hvor diesel er forbudt! ;);)
Vanskelig å få en motor som tar begge drivstoffene og to motorer blir nok litt tungt... :rolleyes:

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Antall liker
10.042
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.183
Torget vurderinger
1
Golf GTE koster bare 329.000kr. Godt utstyrt standard. Trenger intet ekstra etter min mening....

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Antall liker
10.042
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Golf GTE koster bare 329.000kr. Godt utstyrt standard. Trenger intet ekstra etter min mening....
Det er jeg enig i, og hvis batteripakka hadde veid 100kg mindre ( noe den kanskje gjør ved neste oppgradering) så snakker vi....

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.248
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.163
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Jeg kjører Diesel med god samvittighet. Såpass god at jeg fyrer opp et par dekk i oljefatet i hagen de dagene bilen står i garasjen.
Jeg må kompansere for alle som kjører el bil bl.a

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.158
Torget vurderinger
4
Personlig ville jeg valgt en nedskalert bensinturbo foran både diesel og hybrid da man får en roligere, mer fleksibel og morsom bil.

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.248
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Personlig ville jeg valgt en nedskalert bensinturbo foran både diesel og hybrid da man får en roligere, mer fleksibel og morsom bil.
Eksempel?
Ramme 300000kr. Stasjonsvogn med automat (må ha automat, da kona kun har førekort gyldig for dette, men bilen skal brukes 95% av meg)
Kan kjøpe brukt, men ikke eldre enn 2-3 år og lav km.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.158
Torget vurderinger
4
Eksempel?
Ramme 300000kr. Stasjonsvogn med automat (må ha automat, da kona kun har førekort gyldig for dette, men bilen skal brukes 95% av meg)
Kan kjøpe brukt, men ikke eldre enn 2-3 år og lav km.
Peugeot 308 leveres med en 1.2 liter bensin på 130 hester til ca samme pris som diesel.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.183
Torget vurderinger
1
Her jeg bor koster bensin mellom 1.50 - 2kr mer pr liter enn diesel. I tillegg bruker en bensinmotor 30% mer drivstoff enn en sammenlignbar dieselmotor.

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.248
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Her jeg bor koster bensin mellom 1.50 - 2kr mer pr liter enn diesel. I tillegg bruker en bensinmotor 30% mer drivstoff enn en sammenlignbar dieselmotor.
Voffern. Du har et poeng der, men om diesel får høyere avgifter, så vil bruktverdien synke mer enn bensin versjonen. Hva, hvis, om. Mye å ta hensyn til. Dagens tilbud på Peuqeot 308 med automat og topputstyrs pakken + GT pakken til 285 000kr tror jeg er unik. Sammenlignet med Golf, så lander vi på ca 400000kr.

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Antall liker
860
Sted
osøyro
Bil jeg kan anbefale jonas er kia sportage den har alt du kan ønske deg + den har 7 års garanti på alt , den er romslig veldig komfortabel full av utsyr osv osv. Jeg og dama hadde en test tur med en slik og vi har bestemt oss for en slik i blå farge :)

Dette er jubileums modellen og kommer bare 10000 kr over , men da for du også med mye exstra utstyr + dette er 2015 modellen legger ved link her Bygg din Kia Sportage | Kia Norge AS - Kia Bil Norge AS facelift&trim=Jubileum&category=summery

Mvh Imagine

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.248
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Kan ikke se at den kommer med automat?

Bil jeg kan anbefale jonas er kia sportage den har alt du kan ønske deg + den har 7 års garanti på alt , den er romslig veldig komfortabel full av utsyr osv osv. Jeg og dama hadde en test tur med en slik og vi har bestemt oss for en slik i blå farge :)

Dette er jubileums modellen og kommer bare 10000 kr over , men da for du også med mye exstra utstyr + dette er 2015 modellen legger ved link her Bygg din Kia Sportage | Kia Norge AS - Kia Bil Norge AS facelift&trim=Jubileum&category=summery

Mvh Imagine

C

cruiser

Gjest
Skjønner ikke hva man skal med en kvasi suv til småkjøring i lørenskog omegn

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.446
Har dere eller har dere planer om barn i nær fremtid? I så fall er bakseteplass og bagasjeplass viktige faktorer. Barneseter og barnevogner tar veldig stor plass. Selv en del stasjonsvogner er trange i den sammenheng. Verdt å tenke over i alle fall om planene går i den retning.

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.248
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Har en i slekta som jobber på Peuqeot, og skal prøvekjøre 308SW. Blir det noen gode rabatter oppå dagens knall kampanje, så blir det kjøp i morgen. nærmer meg 45, så det er på tide med min første nye bil :)

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Antall liker
860
Sted
osøyro
Kan ikke se at den kommer med automat?

Mvh Imagine
Den Gjør det men da må du høyre opp i pris.

Mvh Imagine

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Antall liker
860
Sted
osøyro
Skjønner ikke hva man skal med en kvasi suv til småkjøring i lørenskog omegn
Nei hva trenger man bil for i det hele tatt til små kjøring , trur nok bilen kommer til og bli brukt mer enn bare små kjøring i lørenskog omegn.

Mvh Imagine

AJ_82

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.04.2011
Antall liker
126
Torget vurderinger
6
Har en i slekta som jobber på Peuqeot, og skal prøvekjøre 308SW. Blir det noen gode rabatter oppå dagens knall kampanje, så blir det kjøp i morgen. nærmer meg 45, så det er på tide med min første nye bil :)
Gratulerer :) Sikkert et bra valg. Det er ihvertfall en bil som får mye skryt.
Venter selv på en Golf GTE Plug in Hybrid, men det blir litt over budsjett.

A.J.

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
2.487
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
5
Kjøp en nyere brukt dieselbil fra en av disse som er paranoide i forhold til kjørebegrensninger for diesel og bruk pengene du sparer på å ta taxi de få dagene det er kjøreforbud og du har behov for å komme frem.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.158
Torget vurderinger
4
Egentlig er det bare å blende egr-ventilen så tåler dieselbilen småkjøring bedre.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
987
Egentlig er det bare å blende egr-ventilen så tåler dieselbilen småkjøring bedre.
Har du gjort dette selv? Man må vel kode om for å unngå motorfeil i displayet? Og vil bilen passere EU kontroll etterpå? Fjerner man egr-ventilen så kan man likesågodt fjerne partikkelfilteret også.

Topp Bunn