Ny Bendik Hofseth plate

R

rico

Gjest
Bendik Hofseth
XI

Bendik Hofseth, tenor saksofon: Mike Mainieri, vibrafon Gil Goldstein, piano, accordion: Olivier Louvel, gitar Scott Colley, bass: Antonio Sanchez, trommer All musikk: Bendik Hofseth

GRCD 4305 CD 7033662043057 Release: 16.03.2009

Etter ti år med få plateopptredener vender den allsidige norske komponisten og saksofonisten Bendik Hofseth tilbake. ”XI” er et rendyrket jazzalbum innspilt i Avatar Studio i New York med et stjernelag av internasjonale musikernavn: Mike Mainieri (vibrafon), Gil Goldstein (piano, accordion), Olivier Louvel (gitar), Scott Colley (bass) og Antonio Sanchez (trommer).

Bendik Hofseth debuterte i 1991 med "IX". Mellom ”IX” og ”XI” ligger det ni andre CD'er og bestillingsverk. På "XI" er det låter fra alle disse prosjektene - en slags samleplate i ny tapning. Bendik Hofseth fikk sitt gjennombrudd som musiker da han tok over for Michael Brecker i Mike Mainieris band Steps Ahead, et band han fortsatt turnérer med. ”XI” er et vakkert og personlig album, med et musikerlag i toppform, og innholder noe av det fineste saksofonspillet fra Bendik til dags dato.

Søndag 15. Mars kl 20.00 feirer Bendik Hofseth utgivelsen med konsert på Cosmopolite. Med seg på scenen har han den franske gitaristen Olivier Louvel, Erlend Skomsvoll (piano), Audun Erlien (bass) og Paolo Vinaccia (trommer).
Dette blir den første konserten Bendik gjør i Norge under eget navn på mange år.

Ramses

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2007
Antall liker
22
"XI" har blitt ei fantastisk flott plate. Hofseth har dradd med seg flinke
musikere i studio for å spille inn sine favoritter fra de foregående utgivelsene.

"XI" er ei plate det bør lyttes konsentrert, men avslappet til; uten ytre påvirkninger.

Plata er en fin introduksjon for de som måtte være interessert i å utforske
Hofseths musikk.

Anbefales.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Hofseth er uhyre talentfull, og han har jo med seg et kremlag på hver eneste utgivelse. Det er bare et problem. Noen har fortalt mannen at han kan synge. Det medfører overhode ikke riktighet, IMHO. Hadde jeg sluppet den monotone, utrykksløse og totalt flate stemmen hans, hadde skivene hans sikkert vært en fryd.........

benjajon

Medlem
Ble medlem
10.12.2008
Antall liker
0
Bestilt! En av de store "slite-platene" mine på 90-tallet, dette bør bli et hjertelig gjensyn....

EiK

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2007
Antall liker
745
Sted
Haslum
Torget vurderinger
4
impulse skrev:
Hofseth er uhyre talentfull, og han har jo med seg et kremlag på hver eneste utgivelse. Det er bare et problem. Noen har fortalt mannen at han kan synge. Det medfører overhode ikke riktighet, IMHO. Hadde jeg sluppet den monotone, utrykksløse og totalt flate stemmen hans, hadde skivene hans sikkert vært en fryd.........
Enig !

Synes stemmen hans er deprimerende, og gjør litt at jeg ikke er så lysten å høre platene engang til. Det holder at han blåser i saxofonen, noe han forøvrig gjør ypperlig.

Kim

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.09.2002
Antall liker
50
Torget vurderinger
17
EiK skrev:
impulse skrev:
Enig !

Synes stemmen hans er deprimerende, og gjør litt at jeg ikke er så lysten å høre platene engang til. Det holder at han blåser i saxofonen, noe han forøvrig gjør ypperlig.
Så gøy! Jeg er nemlig totalt uenig; synes stemmen er fantastisk og passer perfekt til melodiene og tekstene.

Husker en anmeldelse av Amuse Yourself i Rock Furore skrevet av en pen, ung jente. "Bendik: du kan blåse, jeg kan suge" Terningkast 6 ;D

Bendik er en av De Store Norske.

Ramses

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2007
Antall liker
22
Uttrykksfulle vokalprestasjoner er vel ikke det Hofseth er mest kjent
for,nei.
Det gjør meg allikevel ikke noe å høre han synge. -Er litt enig i at stemmen
står godt til den musikalske stemningen Hofseth serverer.

De av dere som får hodepine av å høre fyren synge: Frykt ei; på "XI"
synges det ikke en strofe.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
XI er er veldig fin plate , og mitt første møte med Hofseth....denne har jeg spillt mye allerede ,

Jeg får sjekke Hofseths tidligere utgivelser på sikt.'

:)

ES

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
33.584
Sted
Oslo/Grebbestad
Torget vurderinger
1
Espen
Jag kjøpte lX på Stovner skolekorps loppis sist Lørdag vinyl strøken 20kr ;D

room

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2008
Antall liker
378
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
0
Moro og se Paolo V som en del av live oppsettet. Hørte Bendik med fullt band på Kongsberg. Det svingte!
Har IX og Amuse yourself på cd og de har mange runder i spilleren min.

Topp Bunn