Ny Airtangent arm på trappene, pluss noen spørsmål om lufttrykk og pumpe

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.184
Torget vurderinger
6
Fikk i dag mail fra Leif Häggmark (konstruktøren av Airtangent) der han bekreftet at de lanserer en helt ny Airtangent modell om tre til fire måneder. Ut i fra mailen forstod jeg at det nok dreier seg om en lavtrykksutgave, som vel alle modellene bortsett fra reference armen er?
Jeg tok kontakt fordi jeg har lest en del på AudiogoN om at man har erstattet de orginale luftpumpene med mer eksklusive varianter med et stort løft i lyden som resultat. Leif sier at lavtrykksarmene tåler maks 0,2 bar trykk. Vil jeg da ha noe å hente på bedre pumpe? Jeg har pumpen plassert i tilstøtende rom, der luften er varm og tørr. I følge forumdeltakerne på AudiogoN var den mer eksklusive pumpen (som selvfølgelig var spesialmoddet av en lokal tannlege) helt nødvendig for å få maks ut av armen... Kunne en liten kompressor med 24l lufttank og regulerbart trykk fra Biltema/Clas Ohlsson vært noe å prøvd? Eller bør jeg heller lage meg trykkutjevningstank og nøye meg med dagens orginalpumpe? Så lenge den leverer rett trykk, og leverer det kontinuerlig, er vel 0,2bar 0,2 bar enten pumpen koster 500 eller 5000?

Inductivius

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Antall liker
82
Sted
Egersund
Torget vurderinger
12
Høres ut som noen forsvarer en dyr pumpe her.Trykktank"buffer".Er det beste alternativet vil nå jeg påstå.Pumpa kan være den samme for meg.Kan jo prøve med HighEnd compressor til spikerpistolen?Kanskje spikeren sitter bedre.....Kjøp og prøv,det er den eneste måtten å finne det ut på.For min del,så hadde jeg helle kjøpt plater for pengene.

anders.s

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.11.2007
Antall liker
18
Hej gut-man

Varför inte fråga Leif Häggmark?

Jag tror inte det är arbetstrycket man intresserar sig för utan vilken konstruktion som är bäst på att transportera luft utan inblandning av oljud.

Det skulle vara intressant att mäta upp oljudet från orginalet och jämföra oljudet fra Biltema-ClasOhlsson pumpen?

Det är nog en av huvudfrågorna på världens bästa arm ;)

Mvh Anders.S :)

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
1.581
Hei,
En trykkutjevnings tank er nesten gratis å prøve. Jeg laget en av en 1.5 l Cola flaske fylt med bomull. Araldit for å tette. Fungerer fint, men jeg har et nokså avslappet forhold til dette nå. Låter det bra, så låter det bra.

mvh

S

slowmotion4

Gjest
Jeg bruker et par tomme 5-liters spylevæskekanner som trykktanker.
Fungerer greit nok det ....

;)

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Nå skal ikke jeg bli alt for teknisk og "mekanisere ihjel" dette;

Men ideelt sett bør et "buffersystem" inneholde en pulsdemper.

Siden trykket er så lavt, lager du deg en slik ved å plassere en litt kraftig ballong eller blære inni trykkutjevningstanken, og deretter bruka pumpa til å trykke opp denne blæren til litt under 0.2 bar. Deretter forsegler du denne "ballongen" og isolerer den fra resten av tanken.

Lufttrykket i resten av beholderen vil komprimere/dekomprimere innholdet i bufferen, og holde seg mer stabilt. Dette er systemer som vi bruker i mange sammenhenger i forbindelse med pumper og transport av luft, væske osv.

Inductivius

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Antall liker
82
Sted
Egersund
Torget vurderinger
12
Hei igjen.
Bruk heller pengene på en seriøs regulator,og et manometer med små toleranser.En vannutskiller kanskje.
Finn deg et kassert pulverapparat og lag en stålkork med inn og ut for luft.Sett på regulator og manometer etter ønske.Tess har alt du trenger til tubing og evnt.fittings.
Raymond.

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.184
Torget vurderinger
6
Hmm, begynner å bli litt mer komplisert enn jeg trodde dette. Da er det altså noe i det å modifisere luftforsyningen kanskje? Takker for nyttige innspill fra både Shadow og Erland. Spørs om ikke jeg må ta turen innom Shadow i nærmeste fremtid for å planlegge et DIY prosjekt. Har gode kontakter i brannvesenet, så det burde kunne la seg gjøre å få fatt i et kassert.. Regulatorer, manometer og vannutskiller kan vel skaffes fra Biltema/Claes Ohlson? Eller blir dette for pinglete ifht kvalitet?

Erland; den blæra/ballongen vil vel miste trykket etterhvert. En slik patent bør vel tillate etterfylling av blæra/ballongen? Eller vil trykket være så lavt at dette ikke er et problem? Og hvordan måler jeg at trykket er 0,2 bar inni denne ballongen?

Tror jeg skal google litt og lete etter byggebeskrivelser på en sånn trykkutjevningssak, det må vel være andre som har hatt behov for slike ting..

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
gut_man skrev:
Erland; den blæra/ballongen vil vel miste trykket etterhvert. En slik patent bør vel tillate etterfylling av blæra/ballongen? Eller vil trykket være så lavt at dette ikke er et problem? Og hvordan måler jeg at trykket er 0,2 bar inni denne ballongen?
Sjekk ut prinsippet for accumulatorflasker som f.eks brukes til brønnkontrollsystemer offshore. En miniatyr av dette er hva jeg tenker på.

Jo du bør ha mulighet til å etterfylle.

Accumulatorbæren bør trykkes opp når det er trykk i tanken.

Ang. hvordan du skal kunne kontrollere lufttrykket i blæra, leverer ikke systemet ditt ca 0.2 bar da? Evt manuell lufttykksmåle på ventilen/pumpa når du forlader..

S

slowmotion4

Gjest
Jeg har tenkt meg at siden veggene i spylevæskekannene er elastiske,
så virker det som en fattigmanns pulsdemper.
De blåser seg i hvert fall opp som en ballong når man kjører luften.
Man kan muligens kjøpe en varmeflaske og lage en innvendig demper i tillegg?

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.184
Torget vurderinger
6
Tror kanskje at jeg skal prøve en spylerkanne til å begynne med. Har hørt det som sies om fleksible vegger i spylerkannene og pulsbuffer før, men husker ikke helt hvor jeg leste det.. Hvordan har du laget koblingene for inn og uttak slowmotion4? Og hvis noen har noen linker til DIY prosjekter for mer avanserte trykkutjevningstanker, er de kjærkomne. Jeg er på tynn is mht kunnskapene mine her, så en guidet DIY plan hadde vært nyttig. Har googlet litt, men finner ingenting.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.347
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
47
halvmeters plastrør i rundt 15-20cm tykkelse,delt på langs i midten .inntak og uttak i ene enden på hver sin side av skille veggen som forøvrig ikke går helt til bunnen i motsatt ende.
Fyll røret med rockwool samt sett på evt fukt og støvfiltre og kjør ivei.
lykke til
mvh

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Dette er ganske elementær mekanikk basert på litt enkel fysikk.

Det vil alltid være treghet i et system som baserer seg på pumpe(er) som evt starter/stopper eller regulatorer som åpner/lukker.

Dersom 100% stabilt trykk på tilførsel er essensielt for hvordan lageret fungerer, er en pulsdemper/accumulatortank nødvendig.

Hvorvidt dette kan påvirke lyden av en tangentialarm, har jeg ingen forutsetninger for å uttale meg om, siden jeg kjenner prinsippet for dette luftlageret alt for lite.

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.184
Torget vurderinger
6
LMC skrev:
halvmeters plastrør i rundt 15-20cm tykkelse,delt på langs i midten .inntak og uttak i ene enden på hver sin side av skille veggen som forøvrig ikke går helt til bunnen i motsatt ende.
Fyll røret med rockwool samt sett på evt fukt og støvfiltre og kjør ivei.
lykke til
mvh
Ser ut for at jeg må ha dette inn med teskje.. Halvmeters plastrør, 15-20cm tykkelse, det skal jeg klare å fikse. Får man rør og lokk til slike rør hos den lokale rørleggeren? Delt på langs i midten med en skillevegg; antar at denne må lages. Vil en tynn tilskåret treplate duge? Og fylle med rockwool; vil ikke det medføre masse støv? Har vært og kjøpt koblinger på TESS til inn/uttak, så disse blir lufttette. Noen som har linker til fukt og støvfiltre som kan kobles på en slik tank? Med et slikt rør, vil man også kunne bruke ballongprinsippet som Erland beskriver. Forutsetningen er at man får fatt i et rør med lufttette lokk som kan skrus av og på. Burde ikke være helt umulig det, er lokkene vanntette, er de vel lufttette også? Skal jammen ta meg en tur opp til den lokale rørlegger i morgen!

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.347
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
47
mulig rockwoolen kan pakkes i plastposer?
lykke til

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.347
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
47
Eller kanskje stappe røret full av slike syntetiske pute-innlegg som de selger på Princess for en slikk og ingenting::)
mvh

S

slowmotion4

Gjest
Skumgummi er vel egnet til dette? Har ikke kommet så lang ennå,
siden jeg bare har brukt armen i 20 år eller så. :D
Husk luftfilter/støvfilter etter trykktanken ... :)

;)

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.184
Torget vurderinger
6
Da er prosjekt trykkutjevningstank i gang. Har vært hos rørleggeren og handlet meg PVC rør ø150mm innvendig diameter. Røret er delt i to med en tynn treplate som er silikonert fast. To relativt myke plastlokk tetter i hver ende. Inntak og uttak sitter på det ene lokket på hver sin side av midtdeleren. Jeg har brukt en sykkelventil som jeg har tenkt å feste en ballong på, for å få en pulsbuffer. Ser sikkert litt corny ut, men det skulle vel fungere etter prinsippet som Erland beskrev. Ballongen må vel ikke ligge inni tanken? Luftfilter har jeg mekket av diverse medisinsk utstyr :). Filteret brukes normalt på ventilasjonsutstyr og skal hindre partikler fra omgivelsene å nå ned i lungene på pasienter. Det må vel funke greit til dette bruket også? Kameraet har flate batterier, så jeg vet ikke om jeg får tatt bilder av prosjektet før det er ferdigstilt...

A

aair

Gjest
Jeg lagde utjevningstank til min MG-1 arm med 150 mm stålrør og 2 stk mdf-plater med gummiduk i hver ende, samt gjennomgående gjengestang i hvert hjørnet sørger for skikkelig tilstramming og at tanken blir tett. Bruker slanger, nipler og vannutskiller fra Clas Ohlson. I flg. MG-1 konstruktøren så bør ikke tanken fylles opp med skumgummi annet enn i bunnen.

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.184
Torget vurderinger
6
Har du aair noen bilder av konstruksjonen din? Mitt prosjekt må nok gjøres litt om på. De myke plasthylsene som skulle tette røret i hver ende, fyker av pga trykket i tanken. Trodde jammen ikke det skulle bli et såpass høyt overtrykk. Niplene jeg kjøpte, trenger nok også noe stødigere feste enn disse lokkene for å holde tett. Slik det er nå, lekker f..enskapet. Interessant at du aiir har måttet bruke gjengestenger for å holde mdf lokkene på plass... Jeg er litt redd for at om trykket i tanken blir så høyt som det virker å være, kan pumpen ta skade? Jeg er dessuten litt bekymret for at en slik hjemmemekket løsning kanskje ikke leverer det ideelle trykket når luften kommer frem til armen... Er ikke helt sikker på om dette er en jobb for en amatør som meg. Får konsultere noen av mine litt mer teknisk anlagte kompiser og høre om de har forslag til løsninger?

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Ser dere lager tanker av mye rart til dette , jeg kan være behjelpelig med å lage tanker i stål , da ev runde rør , med sveiset endelokk i en ende, og skudd lokk med ev npiler og det trengende i andre enden( må tegnes ?.....) tanken kan leveres ferdig sveiset , og jeg ordner lokk matrialer etc......etter deres spec...for tiden har jeg ikke tilgang til utstyr for alu sveising , selv om dette ville blitt det beste , vektmessig....tanken kan ev konstrueres med bein , for plassering på gulv , krok for henging på vegg etc.... hvis det blir enorm pågang , må det påberegnes ventetid selvfølgelig.....jeg må å sjekke matrialtilgangen på rør i små mengder rundt om i oslo...trykkmessig er det best med runde tanker og ikke firkantet , men det er vel ikke snakk om høyt trykk her uansett.....med skrudd lokk i ene enden , vil tanken la seg rengjøre , samt at nipler for vannutskiller etc vil enkelt kunne skrues inn og ut , fikse gjenger etc ....sveiser da inn muttere i lokket for innskruing av vannutskiller , luft inn/ut etc.....men dette må vi finne ut av sammen om det er interesse....

ta kontakt om noen er interessert.....pris? vil gjerne ha for matrialene , og penger til å kjøpe en ny plate for etter endt levering....alt vil i tilfelle bli levert ubehandlet , for egen maling/kosmetisk behandling slik at det kan passe inn i interør øvrig...ev ett tynnt lag med spraygrunning for å hindre rust i transport/sending.....kan sikkert pakkes i pose/og kartong å sendes.....

custom made for your turnable by ixos 76-audiodesign ;D ;)

bare ett tilbud til dere som har så flott utstyr å må kødde med dette tankgreiene .

ps jeg er utdannet platearbeider/sveiser.

Mvh Espen

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.184
Torget vurderinger
6
Ser man det ja... Takker for tilbudet ixos. Så fine høyttalere du har da ;D Kanskje vi kan få Erland (eller noen andre med peil på luft og trykk) til å kvalitetssikre det trykktekniske, så vi er sikre på at 0,2 bar inn blir 0,2 bar ut på andre siden? Ballongen jeg forsøkte å feste på trykktanken min, blåste seg opp og sprakk :p.. Skal jeg betale for å få laget en trykktank (noe jeg gjerne gjør), vil jeg gjerne at den skal virke etter hensikten. Håper du har forståelse for det ixos? For jeg setter virkelig pris på ditt tilbud :)

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hvis det kan være noe trøst har jeg bygget , modifisert , og reparert disse tankene på bildet noen år , så jeg tror din i miniatyr å regne burde være grei skuring....... :D

Vedlegg

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.184
Torget vurderinger
6
;D Beroligende ixos ;D

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.347
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
47
skulle vært gøy å se armen som hørte til den tanken! 8)

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Det er det slutt på tommemål , det går fort over i fot ;D

Tanker skal det fint gå å få laget , greia er vel dette med kondens inni tanken , dersom det brukes vanlig stål , og det oppstår mye kondens kan det fort ruste innvendig , i og med at alusveiseutstyr koster 25k fort , for det billigste , er det bedre å eventuellt lage sylinder i rustfritt A2 stål , om rust blir ett problem , rustfritt kan sveises med likestrøm , mens alu bare kan sveises med vekselstrøm , likestrømsutstyr har jeg tilgang på , men matrialprisen på alu/rustfritt er omtrent den samme i smått , problemet er vel heller overflatebehandlingen....

Jeg har ev. tenkt til å håndsveise tankene med tig sveisemetoden , som gir jevne pene sveiser , og skikkelig innbrenning dersom det velges rustfritt , jeg er helt klart for å bygge tankene sylindriske , pga trykk , selv om en firkant kan sikkert gjøre susen på så lavt trykk som det er snakk om , det må lages en flens i den ene siden , slik at det ene endelokket er skrudd fast , for rengjøring av tanken , det må også avklares gjengedimenisjoner på delene som skal benyttes (inn/ut , + ev vannutskillerinnfestning , dette må skrues slik at ev slangestusser og fiitngs kan skiftes ved behov......det må sikkert en trykkregulator og tilkobles eller ? for å holde stabilt jevnt trykk i tanken , literantallet kan vel variere mellom de respektive armene kanskje?

Huska at rustfritt stål kan poleres , dette blir rimelig fint , om man legger ned litt jobb i dette (blir ikke min jobb i såfall ;D)

Jeg har gjort en del liknende jobber på rallybiler etc , med tykkbokser , grenerør etc....spesialbygget i ett hvert tilfelle , tanken er at dette blir gjort for å få til noe bra , og spesiellt....som skal være bedre enn å mekke av plastrør og endelokk(som helt sikkert også fungerer strålende.)...en annen ting er at det må lages pakning i gummi/kork rundt endelokket som er skrudd , og kanskje skjære til en reservepakning til hver tank , dette har jeg utstyr for å få tilskjært , og eller gode kontakter i pakningsbransjen...

kanskje jeg skal valse meg noen gedigene horn på sikt....... ;D skal sjekke om det går an å få fatt i 150mm rustfritt rør eller stålrør i smått hos Rolf Lycke i Oslo...aair....vet du lengden på din tank med 150mm rør , du har laget til mg armen din....

Mvh Espen

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
1.581
Gut_man;
Hvis 0.2 bar inn skal gi 0.2 bar ut, må du ha en tank som ikke gir noe trykkfall ved bruk, dvs ved flow (trykkfall er også proporsjonalt med flowrate). Ellers må du ha høyere trykk inn, og så måle/regulere trykket på inngangen til armen til 0.2 bar om det er det som er ønskelig. I første omgang hadde jeg gjort det helt enkelt (ref. Slowmotion4 sine spylekanner) for å se hvor mye en trykkutjevningstank kunne gi av lyd forbedring. Deretter evt. satt i gang med et mer avansert prosjekt.
Av interesse her er også hvordan pumpen virker; hva er maks arbeidstrykk og flowrate f.eks. Gir den konstant flow elelr konstant trykk opp til maks. betingelser?

mvh

A

aair

Gjest
ixos_76 skrev:
aair....vet du lengden på din tank med 150mm rør , du har laget til mg armen din....

Mvh Espen
Jupp, den er ca. 30 cm lang og som nevnt ca. 15 cm i diameter etter skjema fra konstruktøren Ada Lin. I følge Lin må man ikke stappe tanken full av skumgummi etc, da dette vil redusere både trykk og flow ut fra tanken. Ved så lave trykk som 2 - 3 psi trenger man ikke å bekymre seg over kondens. Dersom man allikevel ønsker et filter så bør dette settes i bunnen av utjevningstanken.

Om man setter både tank og pumpe innendørs så tror jeg ikke kondens blir det store problemet. Jeg har som tidligere nevnt brukt vannutskiller uten å ha registrert antydning til fukt. Har også en flow-regulator på min utjevningstank.

Risiko for kondens er vel større om man setter pumpen i et kaldere rom eller benytter luft utenfra?

Topp Bunn