NTC motstander, dimensjonering?

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.393
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Jeg tror jeg må inn med en NTC motstand eller to for å redusere forbruket av sikringer. Mer avansert soft start er det ikke plass til.
Noen "oppskrift" på dimensjonering av slike?
For at de skal gjøre jobben må de ha en viss motstand i kald tilstand. Den verdien bestemmer hvor mye inrush strømmen reduseres. For at NTC motstanden skal fungere optimalt må den bli ganske varm. Opp til 150C har jeg sett.
Hvor langt opp mot "merkestrømmen" må en for at dette skal fungere?
Kan en ta utgangspunkt i det som er normal nettsikring?
Eller må en ta bryet med å måle hvor høy strømmen er? Både inrush og maks driftstrøm?
Prøver å begrense utvalget jeg eventuelt må kjøpe ;)

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
155
Gir ikke databladet noen svar på motstand kontra strøm (varme)? Dårlig om ikke produsenten legger ut slik info.
Husker jeg vurderte slike da jeg holdt på med el34 ampen min, men de ligger enda i skuffen. Skal nå fløge med på hva du evt finner ut.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.161
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Datablad.... CL-60 og CL-90 er vanlig brukte typer...

Arne K

Vedlegg

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.393
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Takker!
Den tabellen forteller det meste. Må bruke litt tid på å finne hva jeg trenger.

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Antall liker
153
Lagde ein super- enkel softstart med ein effektmotstand, ein vanleg motstand og eit relè. Då dro releèt til når kondensatorbanken var opplada.

Om du har plass til det slipper du problema som du vil få med ein varm motstand. Har du plass til det?

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.393
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Jeg startet slik:
Jeg tror jeg må inn med en NTC motstand eller to for å redusere forbruket av sikringer. Mer avansert soft start er det ikke plass til.

Enig at en passe effektmotstand og forsinket kortslutning av den med et rele kan fungere like godt eller bedre.
Venter på et par NTC motstander som jeg tror vil passe. Mer om det når jeg har et resultat.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.393
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Nå er NTC motstander på plass. Det fungerer utmerket og glupskheten på sikringer er borte.

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
155
Men Señor: Her mangler det da litt teknisk info. Hvor i kretsen står de, og verdier gikk du for.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.393
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Det kommer etter hvert.
De sitter i hver sin "kurs". Fra nettkontakten går det en forbindelse til hver sikring som sitter i primæren på hver sin trafo (?). Jeg har ikke skjema, men det er slik det må bli ut i fra litt leting i "reiret".
Den ene er sikret med 2A SB. Der valgte jeg en NTC med spec 20 ohm@25C° og 1.75A max. Ved normal drift ligger det ca 2Vrms over NTC motstanden.
Den andre er sikret med 3A SB. Her satte jeg inn en NTC med spec 120 ohm@25C° og 3A max. Over den ligger det også ca 2Vrms ved normal drift. Hva som er normalt er litt flytende siden belastningen er veldig dynamisk i en PP forsterker.
Noen målinger av strømmen i de to kursene gjorde at valget ble som det ble. Og hvilke typer som er lett tilgjengelig.
Hjalp det litt? :)

Topp Bunn