NRK2; Menuhin

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
296
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Nok en gang denne fyren altså... "violin of the century" og greier. Jeg har aldri skjønt hva som er så stort med ham, bortsett fra at han var en tiltalende fiolinist på 30-tallet og tildels på 40-tallet. Ikke utmerker han seg teknisk, ikke viser han stor innsikt i tolkningene sine, ikke har han noen eiendommeligheter som man forstår at mange liker.

Hva er det med denne fyren egentlig? Hvorfor denne berømmelsen? Er det noe vesentlig jeg går glipp av når jeg hører ham? Er hans karriere basert på "noen som kjenner noen"? Eller er han et eksempel på å leve et langt liv på fordums adekvatisme?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
296
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Sympatisk person da, med dimensjoner utenom det musikalske, det skal han ha. Selv om han ikke klarer å følge en metronom.

V

vredensgnag

Gjest
Jeg sitter og ser på, lytter til Mozarts Requiem på Mezzo. En vidunderlig versjon jeg har sett/hørt tidligere. Menuhin ... han ble vel berømt fordi det var Sigmund Anker som var læreren hans.

;D

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
296
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Ja det var vel i ungdommen han ble en "hit". Merkelig at han klarte å holde på en slik status.. etter innspillingen av Elgar-konserten i '32, tre år etter Sammons sin første komplette innspilling, så var vel det meste gjort av hans signifikante bidrag. Allikevel holder man dokumentarer om mannen den dag idag. Det i seg selv er jo en stor oppnåelse.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
296
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Helt enig, Grumiaux spilte langt bedre. Det var han ikke alene om på den tiden, noe tonnevis med historiske innspillinger (også tilgjengelig idag) viser uten å levne tvil.
Hadde forresten nylig en gjennomgang av Bruch-konserter her hjemme, tror jeg skriblet ned noe av det i historisk-tråden også, hvor Grumiaux scoret helt i øverste elite.

Denne boksen er jo et godt eksempel på hvor mye større Grumiaux var;

Gunzi

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.08.2003
Antall liker
932
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
5
Jeg slutter meg til herrenes betenkninger over Menuhin og hans status.
For min egen del har jeg funnet lite å glede meg over i hans innspillinger, særlig sammenlignet med hans enorme rykte og den oppmerksomhet han fortsatt får.

Det som skal påpekes i hans forsvar er jo den rolle han hadde som humanist og brobygger i tiden etter andre verdenskrig. Det var jo bla.a han som var med på å gjøre Fürtwangler stueren igjen, ved å invitere ham til å spille Beethovens violinconsert sammen med seg i 1947.

Fikk ikke selv sett programmet - ble det vist klipp av Menhun&Fürtwangler?? Det ville i så fall være verdt tittetiden....

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.652
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Gunzi skrev:
Fikk ikke selv sett programmet - ble det vist klipp av Menhun&Fürtwangler?? Det ville i så fall være verdt tittetiden....
Joda, mange store personligheter kom med her, flere mer interessante enn Menuhin selv.
Klippet med Furtwängler var kort, og jeg tror du finner det igjen på youtube

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
296
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Menuhin og Furtwängler ble vist ja. Det var jo et stort øyeblikk; nok en musikalsk gigant møter Menuhin.

Han (Menuhin) rakket forresten ned på Karajan også, sa at han var flink som leder, men mest en selvgod posør. Musikken levde jo ikke, sa han. Han ble visst litt mer engasjert i musikken senere i livet, etter sykdom osv, iflg Menuhin. Man kan jo forstå hva han mener.

V

vredensgnag

Gjest
Sånn kan man også spille - det hørte vi ikke i dokumentaren.

Og høyr på dinna fela!

Og verden er full av skatter:

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Antall liker
153
Sted
Bærum
Det er i alle fall kommet noe godt ut av denne mannen når han har fått noen til å etablere "Menuhin competition" - hvorvidt han fortjente det bekymrer meg ikke så mye, men jeg hadde bl.a. gleden av å overvære seniorfinalen i Operaen i går, og både Sibelius og Prokofiev (i dobbelt dose) med talenter mellom 17 og 21 år var en opplevelse - og godt var det at den beste vant....

Mvh Ole

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
296
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Absolutt, og det er ikke meningen å kritisere ham som menneske og kjendis. Han var jo en sjarmerende fyr, var gjerne med på alt som kunne gi positiv kred, og hadde mange baller i luften.

En slags internasjonal Arve Tellefsen er kanskje ikke så helt feil å tenke? Ikke nødvendigvis noen stor og nyskapende artist, men en folkekjær kjendis med solid kulturell og artistisk kred.

Topp Bunn