NRK på sporet

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.654
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
"På sporet" in NRK P2 er et program som får lite oppmerksomhet her.

En kommentar til dagens sending:
Siden Krohn/Sandmo ikke visste hvilken innspilling av Vivaldi fagott-konserten NRK bruker i Mytekalenderen, kan jeg prøve å hjelpe. Det er sannsynligvis denne referansen med Klaus Thunemann

Den ligger en divisjon over eksemplene som ble spilt i programmet i dag. Finnes også som SACD.
Naxos har forresten gitt ut alle Vivaldi sine 39 fagottkonserter, de er også bra men når ikke helt opp til Thunemann/Philips. Ellers kan barokk-fagottisten Michael McGraw anbefales.
Advarsel:Hvis noen skulle bli fristet av billige nett-kjøp, styr unna innspillingene med Daniel Smith, det er absolutt lavmål.

Ellers mye interessant i dagens program

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.086
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Ikke sannsynligvis. Jeg spurte en gang hvilken Vivaldikonsert de brukte og fikk til svar RV 484 (trur eg. Har vært i bakken fra spark i dag) med Thunemann.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
jeg har nok dessverre mistet tålmodigheten med dette programmet og programledernes irriterende væremåte. Jeg liker omtale som er saklig og rett frem, og ikke mer komplisert enn nødvendig, slik f.eks. erato noen ganger fremfører her på forumet, eller Hurwitz gjør når han er i godlynne (uten sammeligning forøvrig). Jeg liker ikke språkblomster, søkte metaforer eller romantisk patos. Eller merkelige og idiosynkratiske referanseinnspillinger. Sandmo pleide å ha en spalte i Morgenbladet som jeg likte å lese, kanskje fordi den helst var en kilde til artige historiske opplysninger og hadde bra flyt og sammenheng og klare idéer. I radioen høres det mer ut som om han improviserer frem kritikken mens han snakker. Pene kvinnelige utøvere kan regne med positiv omtale, selv i de tilfellene der innspillingen er omstridt, som i Anne Sophie Mutters overdrevne Mozarttolkninger. Tror Krohn tok dissens på den forresten.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.086
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Siden jeg (fremdeles, grrr!) ikke har nettradio får jeg hørt programmet alt for skjelden. Fin kilde til meninger synes nå jeg.

Topp Bunn