NRK lisensen

Hva skal vi gøre med den?

• Kreves inn som nå

Stemmer: 0 0.0%
  • NRK kan reklamefinansieres

• Kreve inn lisensen over skatteseddelen

• Totalt antall stemmer
    0

llossius

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.10.2005
Antall liker
0
Jeg syntes skiskyting var spennede helt til du kom med denne beskrivelsen. :)

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.257
Torget vurderinger
11
Selv vurderer jeg å sende en faktura til NRK for all den kommunist propagandaen de har foret meg med opp igjennom årene,før jeg fekk fornuft nok til å slå av dritten ::) Den summen bør bli ganske høy,noen forslag hvor mye jeg skal kreve?

Drake-Audio

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2006
Antall liker
5
Sted
Hokksund
Torget vurderinger
1
NRK? Nei,å betale for en kanal jeg ikke bruker, NEI det gjør jeg bare ikke.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.662
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Selv vurderer jeg å sende en faktura til NRK for all den kommunist propagandaen de har foret meg med opp igjennom årene,før jeg fekk fornuft nok til å slå av dritten ::) Den summen bør bli ganske høy,noen forslag hvor mye jeg skal kreve?
Aha! Du er altså kommunist......merkeleg!
Då bør du krevje INGENTING!

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.662
Sted
Torget vurderinger
0
NRK? Nei,å betale for en kanal jeg ikke bruker, NEI det gjør jeg bare ikke.
Tjah, eg betalar Canaldigital for å ha tilgong på satelitt. Penare bilde då....
Elles har ikkje dei andre kanalane Vestlandsrevyen. Og dei vil neppe finansiere lokalradioen her i fylket heller....

Berre betal gutar! Så mange innlegg som de har lese av meg, fortener eg såpass.....
;D

U

utgatt60135

Gjest
Storartet at vi fortsatt kan ha en reklamefri kanal. Jeg synes dere bør sette stor pris på dette i en tid hvor vi bombarderes av reklame. Sponsorplakater foran og etter enkelte programmer synes jeg er helt greit.
At mange kritiserer utvalget på TV synes jeg er lite gjennomtenkt. En allmennkringkaster må dekke et behov innenfor et stort mangfold av interesser. Da er det helt umulig å gjøre alle tilfreds. Det er da bare å slå av apperatet når uinteresante programmer sendes. Det er svært tidkrevende å lage TV og dermed dyrt å produsere på et høyt nivå. Hvis en gang NRK sender reklame finner jeg meg en annen jobb ::).
Om ikke så lenge kommer NRK3 også.

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
Ha, er NRK reklamefri? "Programmet støttes av - - - - - - "

forksjell på å vise en sponsorplakat i 2 sek. og kjøre 10 min idiot-reklame.
bruke hue da menn. :mad:

faen så mye rare meninger det var i denne tråden.

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
794
Torget vurderinger
5
Hvorfor skal TV være så fordummende i forhold til alt annet?
Blir ikke så jævla glup av å sitte foran høyttalerne dagen lang heller......

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.662
Sted
Torget vurderinger
0
1. Hvorfor skal TV være så fordummende

2. i forhold til alt annet?

3. Blir ikke så jævla glup av å sitte foran høyttalerne dagen lang heller......
1. Det burde ikkje vere slik, men TV er alt anna enn kreativt stimulerande. Det ser vi tydeleg på elevane no for tida samanlikna med tidlegare, då det ikkje var TV frå kl 1400 og fram til foreldra kom heim.

2. I forhold til å lese bøker, greitt nok. Men ikkje til alt anna. Fotball t.d. er iallfall like lite kreativt stimulerande som TV (ofte eit samanfallande tilbod)

3. Jau, dette skjerpar sansane, får den audiofile til å reflektere, og med val av rette musikk utvidar det erfaringsgrunnlaget ut over det å kjenne att ting frå før. Hifi er ikkje så dumt!

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
794
Torget vurderinger
5
Spill Mozart.  ;D
Husker du nevnte din kjære i følgende ordelag, når du beskrev hennes interesse for klassisk musikk: "hun har teflonhjerne når det kommer til klassisk musikk" . ;D

Jeg hører vel til mye den samme kategorien. Klassisk er for meg foreløpelig kunstemningsskapende på film, men interessen kommer kanskje om noen år.

Hadde dette noe med lisensen å gjøre?

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
794
Torget vurderinger
5
1. Det burde ikkje vere slik, men TV er alt anna enn kreativt stimulerande. Det ser vi tydeleg på elevane no for tida samanlikna med tidlegare, då det ikkje var TV frå kl 1400 og fram til foreldra kom heim.

2. I forhold til å lese bøker, greitt nok. Men ikkje til alt anna. Fotball t.d. er iallfall like lite kreativt stimulerande som TV (ofte eit samanfallande tilbod)

3. Jau, dette skjerpar sansane, får den audiofile til å reflektere, og med val av rette musikk utvidar det erfaringsgrunnlaget ut over det å kjenne att ting frå før. Hifi er ikkje så dumt!
1. Tidene forandrer seg. Finnes ulike typer av kreativitet. Å gi TV skylda for alt er vel å ta i. Hva med internett? Er det bedre?

2. Du aner ikke hvor mange krative banneord man kan komme opp med når ting går i mot. Hva er det med dere anti-idrettsfolk?

3. Hva er rett valg av musikk og hvem avgjør hva som er rett valg?

Jeg mener bare at TV er et underholdningsmedium og som med alt annet er overdreven bruk selvfølgelig ikke bra. Selv sitter jeg altfor mye på internett. ;)

Hva hvis man kopler nyttårskonserten til stereoanlegget? Blir man dum eller kreativ? ;)

K

kbwh

Gjest
Litt koko assosiasjon, dette her, Holmium, men men:

Det diskuteres langs linjene om TVs fordummende egenskaper, og at lisensen er foreldet. Du mente at man ikke blir så glup av å sitte foran høyttalerne hele dagen heller.

Jeg har sett et TV-program  om den såkalte Mozart-effekten, der noen forskere viste at studenter lærte bedre når de fikk høre Mozarts sonate for to pianoer KV448. I programmet viste musikologer også til den spesielle symmetriske oppbygningen av stykket etc., og hvordan dette kunne bidra til bedre kommunikasjon mellom hjernehalvdelene osv. Programmet viste også, etter alt dette her at andre forskere ikke hadde klart å repetere resultatet, og at den påståtte Mozart-effekten ikke holdt vann. Forskerne driver nå og spiller Mozart for rotter, som blir flinkere til å finne fram i en labyrint annen gang de slippes inn der, og da med Mozart på høytalerne.  ;D Det er jo pussig at de får det bedre til 2. gang, er det ikke?

KV448 er et utmerket stykke musikk. Det er altså ikke bevist at du blir glupere av det, og det har jeg lært av TV.

Programmet gikk på NRK, hvor ellers.

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
794
Torget vurderinger
5
Forskerne driver nå og spiller Mozart for rotter, som blir flinkere til å finne fram i en labyrint annen gang de slippes inn der, og da med Mozart på høytalerne.  ;D Det er jo pussig at de får det bedre til 2. gang, er det ikke?
Jo, for meg virker det kjemperart at man får til ting bedre på andre enn første forsøk. Rare greier.  ;)

KV448 er et utmerket stykke musikk. Det er altså ikke bevist at du blir glupere av det, og det har jeg lært av TV.

Programmet gikk på NRK, hvor ellers.
Sikkert propaganda fra NRK. Nå har faktisk TV lært deg noe.

Mitt poeng er ikke at Carl & co bidrar så mye til det intellektuelle nivået hos den norske befolking, sikkert tvert i mot.
Men inne i mellom føles det som om det antydes at alle som ser på TV er idioter, og ser du ikke bare dokumentarer og discovery er du enda verre.

Jeg tror at det å slappe av å bare se noe hjernedødt på skjermen en gang i blant kan være sunt for kropp og sjel. Lade opp kroppen litt.

Akkurat som det er viktig å bare sitte og lytte på musikken til tider. Ikke bare kjøre hi-fi plater og lytte etter hvor lyden ennå ikke er bra nok.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.662
Sted
Torget vurderinger
0
1. Tidene forandrer seg. Finnes ulike typer av kreativitet. Å gi TV skylda for alt er vel å ta i. Hva med internett? Er det bedre?

2. Du aner ikke hvor mange krative banneord man kan komme opp med når ting går i mot. Hva er det med dere anti-idrettsfolk?

3. Hva er rett valg av musikk og hvem avgjør hva som er rett valg?

Jeg mener bare at TV er et underholdningsmedium og som med alt annet er overdreven bruk selvfølgelig ikke bra. Selv sitter jeg altfor mye på internett. ;)

Hva hvis man kopler nyttårskonserten til stereoanlegget? Blir man dum eller kreativ?  ;)
No er det mange typar kreativitet, som du seier, og eg snakkar om den mest spennande, den kreative alfa-kreativiteten. Til ein viss grad kan det hevdast at kryssordsløysing også er kreativt, men dette er i hovudsnakk om ein deduktiv prossess. Å lage kryssordet er den kreative biten her.

Å lese ei bok, er ei totalt anna oppleving enn å sjå filmen, er dei fleste einige om. Om du er ein habil boklesar, merkar du sikkert ein frustrasjon over at bilda du har inne i hovudet etter å ha lese boka fyrst, ikkje stemmer når du ser filmen. Du slepp altså i stor grad unna assosiasjonsprosessen når du ser bilda. Nokre filmatiserte bøker funkar berre ikkje i det heile tatt. Sjå berre på Haikerens guide til galaksen, som har vore filmatisert fleire gongar, men fangast av dei assosiasjonar og verkemiddel filmprodusentane avgrensast av. Boka leste eg heldigvis lenge før filmane, så eg hadde "rollelista" og "kulissane" klar.
Internett er nok mykje av det same som TV, dvs. det brukast slik. Men der det er interaksjon mellom menneske (eller mellom menneske og program, til ein viss grad), er ting annleis.
Eg kan absolutt vere med på at visse ting innan TV kan vere kreativt stimulerande. Problemet er kommersielt TV, som nesten alltid handlar om å vere den mest konforme, som pr. definisjon har mest sjåarar, og dermed størst inntektspotensiale på annonsar. Difor er eg eigentleg fornøgd med NRK (sjølv om desse "presenterast av"-vignettane irriterar noko vake)

2. Språkleg kreativitet er svært avansert, og vert verdsett av mange. Legg merke til kor godt amerikanarar likar kreativ ordbruk av utlendingar som ikkje snakkar engelsk "the king's way". (I sterk motsetnad til mange engelskmenn)
Personleg har eg til ei viss grad forståing for at fotball kan vere kreativt. Det er ein kreativitet liknande på haiku-dikting, der variasjonar skal skje innanfor ei strengt definert form. For meg er det drepande kjedeleg å bruke så lang tid på å sjå noko som kan kokast ned til anten H - U - eller B... men kvar sin smak. Og eg aksepterar at NRK brukar litt lisenspengar på sånt (det skulle då berre mangle). Men det er eigentleg ikkje nødvendig, då TV2 , 3 og TVN i utgangspunktet er så konforme at dei slest også om dette. Og når dei fleste får inn minst ein av desse to kanalane..

3. Mozart-teorien har eg høyrt. Han er kontroversiell. Men eg veit at visse musikksjangrar stressar meg meir enn andre, og får assosiasjonane og tankane til å gå i bestemte baner. Det ligg noko kreativt å bryte sine eigne grenser for kva ein orkar høyre på til ulike tider. Muzak og bakgrunnsmusikk er noko heilt anna, som berre er der for å konsolidere og forsterke det du alt er og driv med. Det er ikkje kreativt stimulerande, vil eg tru.

Eg brukar også internett for mykje. Men heldigvis mest til debattar (og publisering av ymse). Eg ser ein del avgrensingar i handlingsrommet, akkurat som fotballsjangeren.....

Har du lagt merke til skilnaden mellom rein musikk og musikkvideo? Det er lettare å halde konsentrasjonen om noko monotont/kjedeleg om du kan stimulere det musikalske med noko visuelt. Men eg er slett ikkje sikker på at dette verkar positivt inn på det kreative.

M

maestro

Gjest
Det er mange studier (bl.a. i Ungarn, som er et foregangsland innen musikkpedagogikk) som viser at musikalsk utøvelse og påvirkning er positivt befordrende for evner på andre områder. Og det er vel ikke så rart, spesielt innen f.eks. samspill er det innlysende. Konsentrasjon, innlevelse, samvirkning, evnen til å reagere på impulser f.eks. Noe i likhet med den effekten man hadde av sjakk i den russiske skolen kanskje.

Topp Bunn