NRK Kort og klassisk

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.153
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Urk.
I am to old for this shit.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.681
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Valentino skrev:
Urk.
Huffda. Hva er det du har svelget nå da?

Jo, jeg har egentlig alltid likt konseptet bak programmet, men finner at jeg konstant irriterer meg over tonen og stilen. Av og til lurer jeg på om programlederne holder på med Grand Prix eller Idol. For gammel, jeg ? Tja.....

ed: hvis vi vil bekrefte at vi er for gamle kan vi jo skrive og klage: kortogklassisk@nrk.no :mad:

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Antall liker
2
Jeg er også for gammel. Jeg har nettopp fylt 24.

P2 er elendige på å være folkelige og omgjengelige. Når de får lov til å være nerdete er det meste fryd og gammen. Det ultimate programmet i så måte var Ut i Verden. Husker et program åpnet med et spørsmål om valg av et indisk hotell eller noe slikt, deretter ble det servert det 20 minutter om silkeruten, vikingenes handel med rav og skriftspråkets betydning for høykulturer -- helt på slutten av programmet nevnes spørsmålet igjen; «åja, det glemte vi visst -- vi får ta det neste uke».

D

Dilla

Gjest
Valentino skrev:
Urk.
Det var både kort og klassisk, Valentino ;D Forøvrig helt enig, programlederen hadde passet bedre i drømmehagen (utgått, heldigvis får´n si, barneTV).

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Målgruppen er muligens barn og unge, men de lytter ikke til P2 (om de i det hele tatt hører på radio?). Marstrander har lagt seg til en banal ”hurra-meg-rundt” tone som bare er frastøtende og antageligvis også virker fremmedgjørende på den tiltenkte målgruppen slik at programmet fremstår som komplett irrelevant

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.681
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
asvaberg skrev:
Beklager å si dette, men nå må dere få jekket ned de fisefine nesene deres og se å få børstet støvet av ørehårene deres!
Kort & klassisk er et supert program for den yngre garde og vi skal være veldig takknemlig for at NRK prioriterer å sende et program med klassisk musikk rettet mot yngre lyttere.
Alt er bedre enn ingenting, og jeg er i prinsippet enig med deg. Det er bare det at den anmasende tegnefilm/barneTV-tonen skremmer flere unge enn det tiltrekker. Store unger hater å bli snakket til med nervøs barnestemme.
Tendensen finnes desverre i mange NRK-produksjoner, ikke minst i barne-TV.
Men merk: jeg fortsetter å høre på¨programmet likevel ;)

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Antall liker
2
Jeg synes programmet er feilslått segmentering. Det er hyggelig at P2 ønsker å lage et program for unge som er interessert i klassisk musikk -- dette er tross alt en kategori jeg selv føler at jeg hører hjemme i. Imidlertid tror jeg ikke at de som i utgangspunktet kunne tenke seg å høre på et slikt program er blant de mest rastløse eller at de trenger «trøkk og tempo» for å klare å holde seg konsentrerte gjennom en liten halvtime.

Lager man program for nerder er det lov å lage programmet nerdete.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.681
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
asvaberg skrev:
Jeg mistenker at det er kanalvalget NRK har satt her som er det som "trykker" mest...
Hadde programmet vært sendt på NRK petre eller NRK mp3, så hadde dere enten
a) aldri hørt om det
b) tenkt som så at "dette er flott", "gi ungdommen mere klassisk"
Men når man velger den hellige kua kanalen, da er det sårt.....
hmmmmm
Jeg diskuterer gjerne et radioprogram, ikke mistanker om med-forumisters motiver og preferanser.

N

nb

Gjest
Jeg (som er godt over gjennosnittelig bevandret i klassisk musikk) synest det er et slitsomt program. Min samboer (som ikke er spesielt bevandret i klassisk musikk) synest det er et slitsomt program.

Jeg bytter dog ikke kanal når det kommer, men jeg hører ikke akkurat særlig etter heller.

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
asvaberg skrev:
Og så er det "rabalder" pga et program som tar 30 minutter i uka - på grunn av en litt vel ungdommelig stil....

Nei, beklager - jeg kjøper ikke argumentene.

"Moderne snitt - nei, det liker vi ikke"

Tro om dere hadde sagt det samme om stilen til Sten Broman og hans Kontrapunkt - det var ganske moderne i sin tid det også...
Problemet er at ikke at stilen er ungdommelig eller moderne (?). Problemet er at Marstrander er bisarr og slikt sett støter fra seg så vel ungdom som modernister. Det fungerer rett og slett ikke – den infantile tonen mangler adresse og det er noe nedlatende over det hele.

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Antall liker
2
Bare litt tørre fakta: Kort og Klassisk sendes to ganger hver ukedag, både kl. 13:03 og 19:03. Jeg er helt enig i at det bare er å finne seg noe annet å høre på denne timen (men ikke NRK Klassisk kl 19:03 -- her er det samsending!), men det endrer ikke det faktum at jeg synes programmet er noe skvip.

Apropos ingenting, fra en klage ikke ulik denne tråden på Kort og Klassisks facebook-side:
«De har noko å lære av Klar en klassiker. Der brukar dei knitrete brev, pustar og pesar i mikrofonen, det nærmast luktar gammal mann ut gjennom radioen, og dei les opp adresse og postnr til dei som sender inn, uvisst kvifor.»

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.153
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Før jeg gikk lei sølet og skrudde av (man er prisgitt FM, og da er P2 eneste orkbare radiostasjon) fikk jeg med meg en vits som er ganske god slik jeg husker den:

Den beste måten å forsikre en fiolin mot tyveri på er å putte den i en bratsjkasse.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Valentino skrev:
Den beste måten å forsikre en fiolin mot tyveri på er å putte den i en bratsjkasse.
LOL

Høykulturell humor er gøy.

Topp Bunn