Nottingham Interspace.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• scaniagutten

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Antall liker
    582
    Torget vurderinger
    46
    Hei, jeg trenger litt hjelp med en Nottingham Interspace! Motoren gir fra seg litt bråk eller surring når den er på, er dette normalt?. Selve tallerkenen kan jeg vippe 2-3 mm opp og ned når jeg tar tak i den p og den vandrer omtrent 2mm opp og ned på en runde,er det grunn til bekymring. ?Spilleren er omtrent 15 år. Takknemlig for alle råd.
    Mvh. Morten.

ogla

Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Antall liker
    742
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Hei,

Motoren skal være helt stille, både når den er i ro og når den går.
    Det skal ikke være noen dødgang/slark i tallerken/lageret og den skal være dønn stabil når den er i gang.

Når det gjelder motor, sjekk innfestning. Den skal skyves ovenfra og ned i plinth, stoppe mot to gummipakninger som kommer ut fra plinth halvveis nede.
    Ny motor koster rett under tusenlappen mener jeg.

Jeg ville sett hvordan lager og innfestning til spindel ser ut. Ta tak i tallerken og dra den rett opp og rengjør delene. Det skal 0,5 ml med olje i lager ved montering igjen.

Deler kan kjøpes av Endpoint audio.

skriv gjerne om hva du finner ved demontering evt dokumentér med bilder.

scaniagutten

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Antall liker
    582
    Torget vurderinger
    46
    Hei og takk for svar. Kjekt med så mye kompetanse her på HFS. Det ante meg at dette ikke stemte. Når jeg tar tak i tallerkenen og drar den opp er det stor slarke. Det virker som om spindelen er et nummer for liten for hylsa, ser for meg at dette må skiftes? Men hvordan kan det bli så stor slitasje eller toleranse?. Jeg klarer ikke å ta opp motoren.
    Mvh. Morten

ogla

Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Antall liker
    742
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Motoren sitter i et sylindrisk hus, det skal om det er riktig montert gå an å skyve huset både opp og ned da det skal monteres ganske løst i plinth.

Gummipakningene som dette hviler på er egentlig bare stykker av en større o-ring. Det er to hull på undersiden av plint rundt utfresningen for motorhus. Disse bitene kuttes til rett lengde og skyves inn fra bunn og sikres fra undersiden.
    Det kan tenkes at disse er blitt borte med tiden, kanskje falt ut og da kan noen ha festet huset bedre enn det skal.

For at spindelen skal bli så slarkete som du beskriver, det lar seg ikke gjøre da den ikke ville være brukende lenge før den blir slitt så mye.
    Høres ut som det sitter feil tallerken på/til interspace junior eller spacedeck kanskje? De modellene har tallerkener som er halve vekten av Interspace' tallerken og kanskje mindre spindler? Original tallerken til Interspace skal veie rundt 11 kilo og være rundt 5 cm tykk. Er det merker i spindelen etter slitasje eller har denne og lager slitemerker?

Ta gjerne bilder så blir det lettere å se det an:)

scaniagutten

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Antall liker
    582
    Torget vurderinger
    46
    Hei, skal ta bilder i morgen i dagslys. Ser for meg at dette kan bli noen kroner i reparasjon.:rolleyes:

scaniagutten

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Antall liker
    582
    Torget vurderinger
    46
    Motoren sitter i et sylindrisk hus, det skal om det er riktig montert gå an å skyve huset både opp og ned da det skal monteres ganske løst i plinth.

Gummipakningene som dette hviler på er egentlig bare stykker av en større o-ring. Det er to hull på undersiden av plint rundt utfresningen for motorhus. Disse bitene kuttes til rett lengde og skyves inn fra bunn og sikres fra undersiden.
    Det kan tenkes at disse er blitt borte med tiden, kanskje falt ut og da kan noen ha festet huset bedre enn det skal.

For at spindelen skal bli så slarkete som du beskriver, det lar seg ikke gjøre da den ikke ville være brukende lenge før den blir slitt så mye.
    Høres ut som det sitter feil tallerken på/til interspace junior eller spacedeck kanskje? De modellene har tallerkener som er halve vekten av Interspace' tallerken og kanskje mindre spindler? Original tallerken til Interspace skal veie rundt 11 kilo og være rundt 5 cm tykk. Er det merker i spindelen etter slitasje eller har denne og lager slitemerker?

Ta gjerne bilder så blir det lettere å se det an:)

Tallerkenen veier i hvert fall ikke 11kg, mulig 2-3kg!

ogla

Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Antall liker
    742
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    God kveld,

Det var ikke lett å se om det er noe galt fatt med lager og spindel.
    For nysjerrighetens skyld kan du måle inner/ytterdiameter med et skyvelære om det er så mye slark som du beskriver vil de fravike noen tideler vil jeg tro..

Sitter spindelen skikkelig fast i tallerken, ikke noe muffens der?

Jeg tror at alle Interspace kom med to stk armbord. På den måten ser det ut som et Interspace junior plinth.
    Det kan være det er forskjell på lagrene mellom dem, men du har en riktig Interspace tallerken å dømme etter tykkelsen. Jeg har sett den modellen uten demperinger på før, kanskje en tidlig modell? Armbord er ikke Interspace.

Siden det kan være et junior plinth vet jeg ikke om motorhuset skal hvile i dette på samme måte som på Interspace, men det må kunne gå an å ta det ut for inspeksjon.

scaniagutten

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Antall liker
    582
    Torget vurderinger
    46
    Hei og takk for svar. Skal måle med skyvelære men det er nok tiendeler klaring det er snakk om ja. Du sier at armbord ikke er Interspace, betyr det at denne spilleren er satt sammen av forskjellige modeller? Kanskje deler fra kasserte eller kondemnerte spillere? Kan det være en som utgir seg for noe den ikke er? Kan det lønne seg å sende den til forhandler for en sjekk og eventuelt rehabilitering? Noen ide om kostnad sånn helt grovt overslag?
    Beklager at jeg er litt lite meddelsom, sitter og prøver å skrive på et bitte lite samsung nettbrett.;) Morten

ogla

Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Antall liker
    742
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Jeg skal være litt forsiktig med å påstå noe. Spilleren er ikke lik min på noen måter og jeg kjenner ikke godt nok til om det kan ha vært en modell som ser ut som denne i perioden Interspace ble laget men det er selvsagt mulig.

Eneste jeg kan tenke meg hvis spilleren er slik den skal være er at spindelen ikke sitter skikkelig montert mot tallerken. Kanskje du skulle skru den av og sjekke for skade evt? Det er mitt forslag for å komme videre:)

ogla

Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Antall liker
    742
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Du kan jo sende bilder også til Nottingham Analogue Studios og be dem om å komme med fasiten på spilleren.
    Spillerne til Nottingham består av få deler og skulle det komme konkrete behov for rep. skal det nok gå greit å gjøre det selv.

evt kan du få veiledning via HFS underveis om du skulle lure på noe :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn