Norske dialekter og sære formuleringer.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.815
Torget vurderinger
0
Dagens lille oversettelse fra "ny-norsk" ( engelsk ) til generisk nord-norsk.

FUCK YOU !

Et meget utbredt engelsk/ny-norsk utrykk. Brukes mye i amerikansk film og i visse ungdomsmiljøer i norge der det er viktig å være "cool".

På gata i nord-norge hos eller mellom folk som ikke har giddet å følge med på skolen ( ref, "giddalause nordlendinger" evt "dumme/tilbakestående nordlendinger" ) kan man riskere i enkelte av de ytterste fiskevær at folk bare ser dumt på deg om du prøver deg med dette amerikanske begrepet. Da er det greit å kunne den opprinnelig nord-norske ekvivalenten. Og den er som følger:

"Du må ailtså hut dæ t hælvete, ellers ska æ ta å rang ræva over haue på dæ, så kain du sett dær i bekmørtna å preik mainskjit me dæ sjøl..."

Legg forøvrig merke til at der man i USA og i moderne "trendy" miljøer i sør-norge finner det nødvendig å avslutte et slik kraftuttrykk med utropstegn, ser ikke den nord-norske befolkningen behovet for noe slikt. Uttalelsen har rett og slett ikke tilstrekkelig kraft/alvor til å fortjene et utropstegn.

Vel vitende at HFS medlemmene nå kan gå helgen i møte med ny kunnskap vil jeg ønske dere alle en riktig god helg. :D

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
891
Norsk dialekter og sære formuleringer.

"Fuck you" er desverre ikke det eneste malplasserte utrykket som vinner innpass blant de hjernedøde.
"It sucks" , oppfinnsomt nok oversatt til "det suger", vinner stadig nytt terreng, ikke minst i filmoversettelser.
Her på forumet var det en som (sansynligvis) skulle skrive "igjen og igjen", men som presterte "tid og igjen" som ikke betyr noesomhelst på norsk men jeg skjønner jo at de superkule har det fra engelsk, "time and again".
Akkja, ligger man lavt på skalaen så................

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.815
Torget vurderinger
0

Audiophile-Arve skrev:
For mykje TV.
Så da fikk de rett til slutt de som advarte mot denne "Djevelens oppfinnelse" for 50 år siden. :eek:

Men uansett er det for lite av noe annet. Noe som kunne ha balansert denne tragiske påvirkningen som fører til kulturell forflatning. :-\

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10

Spiralis skrev:
Men uansett er det for lite av noe annet.
Og det annet er det for lite av fordi vi har for mye av slike innen skolevesenet.

Et skolevesen som de siste 25 år har utviklet seg til å bli et sted man leker, ikke leser, og fuck you, suger, lættis og chille er det fremste tegnet på man har nådd høyest mulige nivå.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.815
Torget vurderinger
0
Oddgeir !!! Nå må du skjerpe deg !!!
Her ligger man lett henslengt på sofaen med laptop på magen mens man hører på "Pop Quiz". I en slik situasjon er man IKKE forberedt på slike bilder!! Herregud mann jeg kunne jo ha fått infarkt. Selv Dagbladet finner det greit å advare mot sterke bilder...

At jeg begynner å drekke tidlig i dag er KUN din skyld! ::)

C

Cyber

Gjest
Gjest: Er det en ting jeg har lært i skolen så er det at om Frk. Halvorsen sier at vi skal svinge til venstre i skolen, så hadde jeg lagt alle eggene mine i kørja som det stod høyre på.

Vi skulle også få mindre byråkrati og mer krefter inn i skolen - aldri har jeg hatt mer skjemaer og rapporter og i år hadde vi ved oppstart ikke nok lærere til å dekke opp timeplanen.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Spiralis skrev:
At jeg begynner å drekke tidlig i dag er KUN din skyld! ::)
Jeg beklager. Dette var virkelig ubetenksomt av meg. Som et plaster på såret vedlegger jeg medisin for såre synapser.

Anna Netrebko

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.531
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2

Gubra skrev:
"Fuck you" er desverre ikke det eneste malplasserte utrykket som vinner innpass blant de hjernedøde.
"It sucks" , oppfinnsomt nok oversatt til "det suger", vinner stadig nytt terreng, ikke minst i filmoversettelser.
Her på forumet var det en som (sansynligvis) skulle skrive "igjen og igjen", men som presterte "tid og igjen" som ikke betyr noesomhelst på norsk men jeg skjønner jo at de superkule har det fra engelsk, "time and again".
Akkja, ligger man lavt på skalaen så................
Suger ruler.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
935
cybervision_ skrev:
Gjest: Er det en ting jeg har lært i skolen så er det at om Frk. Halvorsen sier at vi skal svinge til venstre i skolen, så hadde jeg lagt alle eggene mine i kørja som det stod høyre på.

Vi skulle også få mindre byråkrati og mer krefter inn i skolen - aldri har jeg hatt mer skjemaer og rapporter og i år hadde vi ved oppstart ikke nok lærere til å dekke opp timeplanen.
Halvorsen har hatt et år som minister for skole. Hun har sagt at hun vi bruke tid på å sette seg inn i dette fagområdet. Det kommer nok utspill. Hittil har det sett bedre ut enn med Clemet.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.966
Egentlig burde Halvorsen ha tatt tak i norsk skole for mange år siden. Hun burde også ha hindret at finanskrisen rammet Norge slik at oljefondet sank i verdt. Egentlig har hun skylden for det meste som er galt, inkludert det dårlige været vi har nå. Jeg ser frem til den dagen Siv Erna overtar regjeringsmakten. Da blir alt så meget bedre og riksmål anno 1960 blir gjeninnført. Sammen med spanskrøret.

C

Cyber

Gjest
Gjest skrev:
cybervision_ skrev:

Halvorsen har hatt et år som minister for skole. Hun har sagt at hun vi bruke tid på å sette seg inn i dette fagområdet. Det kommer nok utspill. Hittil har det sett bedre ut enn med Clemet.
Jeg formulerte meg litt dumt - jeg tenkte mer på tidligere erfaringer fra regjeringen og det at hun har hatt en av disiplene i stillingen tidligere.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
cybervision_ skrev:
Du er glad i dogmer og fastlåste oppfatninger, forstår jeg. Jeg skjønner at Halvorsen har skyld i andre verdenskrig og spanskesyken, men hvis du bruker din kristenkonservative logikk til å bestemme at alt Halvorsen gjør skal avgjøre at dine barn blir tvunget i motsatt retning, så synes jeg synd på dine barn. Hvis Halvorsen legger bredsiden inn mot narko i skole vil du altså forsyne dem med heroin og lsd, forstår jeg.

Det å bruke Halvorsen som en vitsetegning kan være morsomt nok, men det finnes noe som heter virkelighetens verden for oss utenfor indremisjonen. Et annet godt eksempel er at Erik Solheim er den første politiker som har innført en liberalistisk bistandspolitikk som ligner på noe et fornuftig FrP ville gjort. Det vil si, FrP ville nok kun ha bygget ned den tradisjonelle, uten å erstatte den med en annen politikk.

Uansett så må det forstås at selv SV forandrer politikk fra tid til annen, og i dag står to av deres departementer for en politikk som ikke er museums-sosialisme. Skolepolitikken har endret retning mot tilbake til lære, og bort fra lek. Bistandspolitikken har endret retning fra en tungrodd fordeling av smuler fra de rikes bord, til en mer bærekraftig støtte til utbygging av privat næringsliv og import eksportindustri.

Det svarer seg å grave ut ørevoksen og å ta på seg brillene når virkeligheten skal beskues. Den dogmatiske avvisningen av personer som tross alt må forholde seg til realpolitikk er bare fordummende, og har ingen andre effekter enn å skape pinlige utsagn som dette. Jeg er i alle fall av den oppfatning av at jeg lytter til det mine meningsmotstandere faktisk sier og gjør, og ikke ut fra hva jeg skulle ønske at de gjorde for å bekrefte mine fordommer.

Edit: Klarte det kunststykket å bytte om eksport og import i farten. Det er selvsagt eksportindustri som er rett ord.

zerum

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2005
Antall liker
228
Folkeskikk sørpå:God dag, så hyggelig at
dere inviterte meg, men det var da aldeles ikke nødvendig. Å tusen
takk, jeg tar gjerne en kopp kaffe, men ikke ha noe bryderi for min
skyld.................."Huff for et forferdelig vær det har vært i
det siste". ... Folkeskikk nordpå: "STEIKE I HÆLVETE FØRR...EIT
DRITVER. HAR Dokker KAFFE? JA, GOD DAG FØRRESTEN.....

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.815
Torget vurderinger
0
@ Oddgeir,

Anna Netrebko er god medisin for skjøre nerver. Både i billedlig og digtal ( CD ) utgave. :D

For å blidgjøre Kristins riddere som her gallomperer til hennes redning kan man jo med en smule rett få lov til å si at hovedansvaret for skolens noe begredelige tilstand må legges til AP da det er de som har hatt de fleste og mest langvarige muligheter til å gjøre noe positivt. Å få norsk skole på beina er som å snu en supertanker, det tar tid og krever innsats. Det beste som kunne skje skolen var om politiske "do-gooders" ble kastet ut og styringen overlatt til fagfolk. Når Gjest er så sint på Clemet må det være lov til å påpeke at det var AP som ødela yrkesfaglige studieretninger ved drepe dem med teorifag fordi de skulle gi studiekompetanse. Likevel er det største problemet at INGEN politiske parti er villige til å bruke de pengene som kreves får å "reparere" skolen.

Til slutt vil jeg bare minne om at tråden var ment å ta for seg dialektiske "merkverdigheter" og at skoledebatt ikke var i trådstarters tanker overhodet. ::) :D :D

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
935
Riktig det, Spiralis. Helt enig i det du skriver her.

zerum

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2005
Antall liker
228
Under dialektiske merkverdigheter hører vel halvemålet med?
'Estinj 'ass 'Ans sto i 'æsinje 'ass 'Alvår å håt 'øy so det 'a vore 'akka 'alm.
(Hesten hans Hans, sto i hæsa hans Halvor og åt høy som om det hadde vore hakka halm)

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.966
Er det bare meg, eller synes andre også at ens egen dialekt høres fæl ut på TV?

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.815
Torget vurderinger
0
Pink_Panther skrev:
Ikke bare deg! Hvis det er en trøst. :D

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
800
Torget vurderinger
5
zerum skrev:
:)
Etter 23 år i sør og 8 i nord må jeg si at dette er et skremmende treffende eksempel.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.708
Torget vurderinger
12
Spiralis skrev:
Pink_Panther skrev:
Ikke fæl i det hele tatt. Og det er snakk om tjukk hedmarksdialekt! Knoting derimot . . .

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.610
Torget vurderinger
1
Holmium skrev:
zerum skrev:
:)
Etter 23 år i sør og 8 i nord må jeg si at dette er et skremmende treffende eksempel.
Nordlendingens utsagn i dette eksemplet viser nærhet med personen han snakker med og at han faktisk mener hva han sier. Høflighetsfrasene til østlendingene er innholdsløse og tilllærte og sies automatisk. De er designet for å skape avstand.
Jeg skjønte ingenting da folk ba om unnskydning når de skulle forbi meg i auditoriet da jeg begynte å studere i Oslo i 1981; det var da ingenting å be om unnskyldning for - vedkommende hadde da ikke gjort noe galt. Etter en stund skjønte jeg at unnskyld engentlig betydde "flytt deg din dritt"......

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.815
Torget vurderinger
0
Datter til en bekjent her nordfra satt i et stort auditorium på blindern på sin aller første forelesning. Ved siden av henne var det et ledig sete. Det hun i sjokk og ave over de store forhold ikke legger merke til var jenta som kommer fra høyre med tydelig mål å kapre denne ledige plassen. Folk reiser seg slik at den ankommende kommer seg fram, og det fungerer helt til hun står der ved siden av denne fortapte sjel fra byen der langt oppe i nordøst. Min bekjentes datter legger faktisk ikke merke til at det står noen ved siden av henne og gjerne vil forbi, før det ankommende vesenet sier:

"Kunne du du så inn i det rødglødende hælvete være så vænnlig å fløtte på den breie ræva di sånn at æ kommer forbi ?"

Et lettelsens sukk for igjennom henne og hun forsto at hun ikke var helt alene i storbyen, den nyss ankommen var ei jente fra Båtsfjord. Og grunnlaget for et så langt, veldig godt vennskap var lagt. ;D ;D

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.863
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det tek alltid litt tid å akklimatisere seg når ein hamnar i lag med sånne.
Her har vi også nordlendingar, men dei har stort sett akklimatisert seg.

Språk er alltid interessant. Det handlar i hovudsak om tre ting, kommunikasjon og identitet, i tillegg til dette med å ha kontroll.
Sjølv har eg vore litt i tvil om bannskap. Som iallfall 6-generasjonsinnbyggjar her i kommunen har eg vakse opp med inngåande kjennskap til eit vokabular som er i stand til å få gjennomsnittsnordlendingane til å raudne (ikkje alle - nordlendingar i elitedivisjonen er noko for seg sjølv). Men eg brukar det sjeldan. Litt ut frå yrket som lærar. Eg treng eit relativt omfattande språkrepertoar, og dei gongane eg har banna (kanskje eit dusin gjennom snart 30 år som pedagog), har elevane vore i stand til å forstå mine forventningar ganske tydeleg.
Så eg vel altså å sende denne delen av kulturarven og språket i gløymeboka. Det er fleire grunnar til det. Ein grunn er at språklege nyansar ikkje så lett forståast lenger. Ein nøyer seg med "Føkkju", og så er bannskapet over. Lengre tiradar høyrest veldig sjeldan, og bannskap er stort sett utan timing, progresjon og nyanseringsevne.

Ein annan grunn er alternativa til bannskap. Ironi er langt meir avansert, og metaforbruk og allegoriar kan vere meir effektivt når ein skal sette andre på plass, forsvare seg elller liknande. Identiteten signaliserast stort sett på andre måtar, og folk kommuniserer stort sett ikkje så godt lenger som dei gjorde før vi fekk så mange kanalar på TV.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Trondmeg skrev:
Spiralis skrev:
Pink_Panther skrev:
Ikke fæl i det hele tatt. Og det er snakk om tjukk hedmarksdialekt! Knoting derimot . . .
Vi karmøybuer opplever det ofte slike at haugesundere knoter, både på og av tv. Det er sikkert fordi de i lange tider mobbet oss gutta fra landet gjennom å kalle oss bønder på byen. Og begge deler stemmer vel egentlig... ;)

Selv har jeg en tendens til å misslike både stemmer og utseende av meg selv på tv, hvis jeg ikke får posert og lagt stemmen ned litt. Det er en profesjonell ryggmargreaksjon, men fortsatt liker jeg ikke å bli tatt off guard med videokamera. Jeg vil helst leve i den illusjon om at jeg passer på tv, uten justeringer. Jeg slår forresten over til mer detaljer fra normalisert nynorsk i slike sammenhenger. Det kalles normalisert vestlandsk på NRK-språk, og var noe de innførte for ørten år siden som et svar på dialektkritikken mot norsk fjernsyn. Her skulle alle få snakke sitt mål, men slik at alle andre også forstod. Slikt lærte vi på seminarer med NRK-medarbeidere for omtrent tyve år siden. I dag tror jeg ikke NRK har slik opplæring lenger, men egentlig synes jeg ikke det er så galt. Jeg trives egentlig godt med min normaliserte vestlandsk.

En annen anekdote, denne gang fra min side av Karmøy. Der liker vi å mobbe dialektvariasjoner fra vestsiden. Da jeg var svært ung var det noen som syntes denne parodien var morsom: Eg snoffla i tråttskålå då eg sko tymja yskjetrauet. Jeg synes egentlig ikke det er like morsomt i dag, dessverre.

Det ligger mye godt grunnlag for målspiting på Karmøy. Selv om det kalles karmøydialekt, så består den egentlig av tre ganske forskjellige varianter innenfor kommunen. I motsetning til i mer bynære områder der f.eks. striledialekten dør ut blant unge så synes jeg at dialektvariantene holder seg godt i live på holmen, og spesielt må jeg ta hatten av for de vestfra.

Men bannskap, nei det har de faktisk ikke peiling på. Jeg skulle ønske at vi hadde litt mer finurlig bannskap på det mørke vestland, men det er nok for mye forlangt. Dessuten så synes jeg det egentlig er greiest å bli kalt en dust med en gang, og ikke være nødt til å høre på en halv novelle samtidig. ;D

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
9.021
Pink_Panther skrev:
Nei, bergensk er som skapt for TV og andre media.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Pink_Panther skrev:
Egentlig burde Halvorsen ha tatt tak i norsk skole for mange år siden. Hun burde også ha hindret at finanskrisen rammet Norge slik at oljefondet sank i verdt. Egentlig har hun skylden for det meste som er galt, inkludert det dårlige været vi har nå. Jeg ser frem til den dagen Siv Erna overtar regjeringsmakten. Da blir alt så meget bedre og riksmål anno 1960 blir gjeninnført. Sammen med spanskrøret.
Det er nu et aldeles glimrende forslag synes nå jei..
Sleiven

Topp Bunn