Norge og Regnskog

G

Gjestemedlem

Gjest
Norge bruker mye penger på tiltak som kan bevare regnskogen. Forsåvid nyttig på flere måter, men kanskje først og fremst fordi det tillater oss å fortsette med våre utslipp og dermed sikre oss fortsatte inntekter fra oljeindustrien, selv om vi måtte forholde oss til kvoter og slikt.

Men hva om Norge rett og slett kjøpte områder med regnskog. Brukte deler av oljefondet til å kjøpe skogseiendom i egnede land, for så å nekte all hogst og nedhugging av skogen her. I tillegg til rene miljøgevinster som nevnt over, vil vi også ha eiendomsretten til ressurser som senere kan bli funnet og utvunnet av regnskogen, både mineraler og genetisk materiale.

Vi har godt med penger, så hvorfor ikke sikre seg slik eiendom nå mens den ikke har all verdens verdi. Det kan bli en solid investering for fremtiden... hvis dette er praktisk gjennomførbart da. Samtidig vil det kunne hjelpe land som sitter på mye skog, men lite penger en solid intekt som kan brukes til utvikling i landet.

La oss utvide Norges grenser gjennom kjøp av landområder.

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
Enig. Vi kjøper hele Amazonas og flytter den til Nordmarka.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.944
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Det kommer fra tid til annen spørsmål om å utvide investeringshorisonten til oljefondet.

Slik jeg ser på det må man ta skille mellom to ulike målsetninger:

1) Ønsker man å gi oljefondet bedre avkastning/risiko
2) Ønsker man å bruke rikdommen til å oppnå noe "politisk"

I de siste tider med formidabel prisoppgang på boliger har det flere ganger vært diskutert om oljefondet skulle investere direktet i eiendom. Vel -det er ikke spesiellt lurt. For det første er oljefondet eksponert for boligmarkedet gjennom akseselskaper som driver med eiendom. For det andre må et nytt investeringsfelt kunne påvirke. Man kan ikke investere 5% i eiendom...hvorfor skulle man det....? 5% av forvaltningskapitalen er på ingen måte nok til å skape noen risikospredning. Man må altså opp på nærmere 20% for at dette skal ha en mening! Og da kan man jo tenke seg selv hvilken organsiasjone man trenger for å forvalte en boligmasse på ca 500 MRD i dag...

Derimot kunne jeg tenke meg litt mer visjoner om å oppnå noe. Personlig synes jeg AS Norge kunne vært en global forvalter av kunst. Vi kunne kjøpe opp samlinger som ble var tilgjengelig i det åpne marketed og sørge for at kunsten ble tatt vare på etter "alle kunstens regler". Så måtte man selvsagt ha en raus utlånspolitikk på kunsten, bygge ut monumentale bygg rundt om i Norge hvor dette kunne vises fre, og sist men ikke minst ha en policy på at "opprinnelseslandet" skal ha en mulighet til å få kunsten hjem hvis de kan dokumentere sikker forvaltning. Man måtte selvsagt bli enig om en pris som samsvaret med kjøpsprisen. Hvorfro ikke ha litt visjoner....jeg hadde gladelig stemt på et parti som ønsket å forvalte 500 MRD av våre verdier på denne måten!

Mvh
OMF

G

Gjestemedlem

Gjest
OMF skrev:
Derimot kunne jeg tenke meg litt mer visjoner om å oppnå noe. Personlig synes jeg AS Norge kunne vært en global forvalter av kunst. Vi kunne kjøpe opp samlinger som ble var tilgjengelig i det åpne marketed og sørge for at kunsten ble tatt vare på etter "alle kunstens regler". Så måtte man selvsagt ha en raus utlånspolitikk på kunsten, bygge ut monumentale bygg rundt om i Norge hvor dette kunne vises fre, og sist men ikke minst ha en policy på at "opprinnelseslandet" skal ha en mulighet til å få kunsten hjem hvis de kan dokumentere sikker forvaltning. Man måtte selvsagt bli enig om en pris som samsvaret med kjøpsprisen. Hvorfro ikke ha litt visjoner....jeg hadde gladelig stemt på et parti som ønsket å forvalte 500 MRD av våre verdier på denne måten!
Det er en spennende tanke. I Nederland har (hvis det eksisterer ennå) et system med kunstbiblioteker. Der kjøpes inn kunst og folk kan låne kunst der for å ta med hjem, så har de det til utstilling i noen måneder og bytter det så inn i noe annet når tiden er ute. Jeg tror de betaler en liten sum for å administrere det, men har ikke satte meg inn i detaljene rundt ordningen. Hadde vært spennede å fått til noe tilsvarende i Norge. Og det hadde ikke behøvd slike budsjetter som nevnt over heller.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.887
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Tykkjer det er veldig lurt å kjøpe opp regnskog, dersom det også er sikring mot at nokon går "på slang" der i framtida....

Vi skulle også satsa meir på skogplanting. Men ikkje på sitkagran, det øydelegg biodiversiteten, sjølv om det veks raskare. På vestlandet må vi tåle å endre noko av landskapet frå lyngheiar til blandingsskog, og det same må vel gjelde nordpå.

Korleis vi investerer oljefondet er sjølvsagt moro å diskutere. Eg tykkjer vi må sjå oss råd til å bygge opp infrastrukturen her i landet, og då tenkjer eg på anna enn fleire firefeltsvegar (men vi skulle hatt fire felt mellom dei største byane). Ein infrastruktur der det vart attraktivt å bruke båt og jernbane i større grad, er svært ynskjeleg. I mitt fylke har vi ekstremt lite jernbane, men ein del båt. Snøggbåten slepp vel like mykje CO2 ut som eit middels fly, så kanskje ein kan tenkje alternativt her...

Skulle gjerne hatt ein opera eller fem til også. Berre to skikkelege operabygg her i landet....?
Når kjem Kristiansundoperaen?

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
La oss slå et slag for gjenanskaffelse av gamle, norske områder: Jemtland og Hærjedalen. Vi får masse skau, masse bjønn,ulv, gaupe og kanskje noen elger og villsvin. Kan gjøre det til nasjonalpark med det samme. Så kan vi fortsette med Orknøyene ( ikke så mye skau der, men...), Shetland, Island, Grønland og sikkert et par vikingeområder til. Akkove, hva vi har gitt fra oss opp gjennom tidene!

PS: Hva skal vi med regnskog? Vi har jo kjøpt co2-kvoter så det rekker, så vi kan jo forurense med god samvittighet!! Eller...???

;D mvh. VilhelmW

G

Gjestemedlem

Gjest
Noen av historiens beste handler har vært landområder. Alaska og Manhattan f.eks., ikke mange som så verdien av dem den gangen de skiftet eier. Det er jo mye land rundt om kring som bare ligger og slenger og venter på å bli kjøpt av oss. Island er jo et alternativ. De er jo kommet i en lei knipe og trenger penger, så får vi kontroll over haver rundt, noen varme kilder, litt fisk og noen islendinger.

Topp Bunn