Noreg: 80% meiner at landet vårt er verdas beste å bu i.

Kan dette stemme med Offtopic-haldningane her på Hifisentralen?

• Ja, Noreg er verdas beste land å bu i.

Stemmer: 0 0.0%
  • Nei!!!!

Stemmer: 0 0.0%

• Totalt antall stemmer
    0

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.890
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det ser ut som det er ein viss divergens mellom klaginga frå oss Offtopicarane på Hifisentralen (så vel som media elles) og "folk flest". Sutringa ser ut til å vere for spesielt interesserte, medan ca 80% tykkjer at Noreg er eit fantastisk land å bu i, meldast det frå NRK Dagsnytt no i dag. Dette er resultata av ei grundig spørjeundersøking.

Kjenner vi oss att?

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.268
Du må ha reist litt og sett litt for å skjønne for et fantastisk land vi bor i.

V

vredensgnag

Gjest
Den man elsker, tukter man.

Bjørneboe mente at Norge var verdens beste land å reise til utlandet fra. Selv har jeg vært mye i utlandet - vel halvparten av mitt liv, tenker jeg - og jeg trives i Norge, men så er jeg også spesielt glad i jakt og fiske. Uansett, mye å være glad for her.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Jeg har ikke prøvd noe annet, så jeg aner ikke, men noen uker i Spania innimellom er heller ikke å forakte.

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
Audiophile-Arve skrev:
Det ser ut som det er ein viss divergens mellom klaginga frå oss Offtopicarane på Hifisentralen (så vel som media elles) og "folk flest". Sutringa ser ut til å vere for spesielt interesserte, medan ca 80% tykkjer at Noreg er eit fantastisk land å bu i, meldast det frå NRK Dagsnytt no i dag. Dette er resultata av ei grundig spørjeundersøking.
Kjenner vi oss att?
Tja, så lenge høvdingen her ikke klager på at off-topic avdelingen eter opp all diskplassen, så må det vel være verdens beste land å bo i vel..?

G

Gjestemedlem

Gjest
80% av befolkningen har vel aldri bodd utenfor Norge, så i et slikt lys er vel ikke undersøkelsen så underlig.

Men vi er veldig selvgode mottakelig for propaganda som innprenter at Norge eller norske produkter er overlegent alt og alle.

Men vi har det jo bra, for all del. Men hovedgrunnen til at det er bedre å bo her enn andre plasser er at de fleste man kjenner bor her også, at folk generelt har en grei økonomi samt at det er fredelig og sekulært. På de fleste andre punkter finner man bedre valg andre steder.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Så lenge man ikke blir spist av bygdedyret, som nå visstnok også herjer i hovedstaden, så er det da mulig å trives her.

G

Gjestemedlem

Gjest
Haiti er på den andre siden av skalaen. Og konservative amerikanere har funnet sammenhengen:

http://www.abcnyheter.no/nyheter/100114/haiti-har-pakt-med-djevelen skrev:
Den kjente amerikanske predikanten Pat Robertson sier at Haiti har gjort en pakt med djevelen og derfor selv har skyld i jordskjelvkatastrofen.

Vedlegg

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
For å si det slik, det er ikke noe annet land jeg ville levd i. Man merker virkelig hvor godt vi har det i Norge når vi blir rammet av alvorlig sykdom.
Dvs, jeg får nesten automatisk den beste behandlingen for min diagnose og betaler kun en lav egenandel, jeg tjener selv om jeg er syk og ikke kan være i jobb for tiden, nok til at min familie og jeg fortsatt har huset vårt og lever godt nok.

Så jeg ville ikke ha byttet nei......

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
800
Torget vurderinger
5
Gjestemedlem skrev:
Men vi har det jo bra, for all del. Men hovedgrunnen til at det er bedre å bo her enn andre plasser er at de fleste man kjenner bor her også, at folk generelt har en grei økonomi samt at det er fredelig og sekulært. På de fleste andre punkter finner man bedre valg andre steder.
Man vil nok alltids finne steder der veldig mange enkeltpunkter er bedre, men så er det helheten i det da. Samfunnet ville neppe overlevd om man tok det beste her og det beste der og samlet sammen. Ting må henge på grep.

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
..............så lenge det varer.

og det spørs jo også hvor i Norge man bor.

"– Grønland og Tøyen hadde trengt å bli oppgradert, men nå blir bare Zoologisk Museum igjen.
Det var en sjarm med Tøyengata da jeg bodde der i 2002. Nå er det bare et usjarmerende høl." - Zahid Ali

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Milenko skrev:
For å si det slik, det er ikke noe annet land jeg ville levd i. Man merker virkelig hvor godt vi har det i Norge når vi blir rammet av alvorlig sykdom.
Dvs, jeg får nesten automatisk den beste behandlingen for min diagnose og betaler kun en lav egenandel, jeg tjener selv om jeg er syk og ikke kan være i jobb for tiden, nok til at min familie og jeg fortsatt har huset vårt og lever godt nok.

Så jeg ville ikke ha byttet nei......
Støttes
Sleiven

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.678
Sted
Bislett
Jeg har ikke bodd i alle andre land, så jeg vet ikke. Men jeg syns Italia var betydelig bedre å bo i - litt mere menneskelig varme lissom, og folk tar litt mere vare på hverandre , og ikke overlater allt til staten. Litt respekt for barn og eldre er også bra, noe jeg syns det skorter litt på her...

S

Slubbert

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Men vi er veldig selvgode mottakelig for propaganda som innprenter at Norge eller norske produkter er overlegent alt og alle.
Norsk nasjonalisme er ekstrem, 80% mener antageligvis det man får i Norge er totalt overlegent alt annet uansett om man snakker om melk, jordbær eller offentlige tjenester. 80% tror by default at vi er "verdens rikeste", selv om Oslo bare er nr. 28 på listen over storbyer med høyest kjøpekraft. 80% tror at Norge har verdens beste helsevesen, selv om WHO rangerer ti andre land høyere. Og 80% sitter på sine pidestaller og hiver rundt seg med uinformert indignasjon over forholdene i alle andre land og alle verdens konfliktsituasjoner, i den tro at de har løsningen på alt. "Look to Norway", men bedreviterne vet nok stort sett ingenting.

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
758
Torget vurderinger
1
Men etter et utenlandsopphold er det fortsatt godt å kunne komme hjem og spise et salmonellafritt, bløtkokt egg på en skive grovt brød med tyggemotstand sammen med et glass kald melk!

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Hadde vi bare kunne gjort noe med det kalde klimaet :)

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
At det i det hele tatt har kommet så langt som at det lages tråder på internett om vi har det best eller ikke, sier vel alt om levestandarden i Norge?

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Selvgodheten trives godt i Norge. Paradiset Gnore.
Men, bevares, vi lever godt. Og naturligvis enda bedre når vi blir kvitt Stolt og Gahr om 3 år.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Slubbert skrev:
Gjestemedlem skrev:
Norsk nasjonalisme er ekstrem, 80% mener antageligvis det man får i Norge er totalt overlegent alt annet uansett om man snakker om melk, jordbær eller offentlige tjenester. 80% tror by default at vi er "verdens rikeste", selv om Oslo bare er nr. 28 på listen over storbyer med høyest kjøpekraft. 80% tror at Norge har verdens beste helsevesen, selv om WHO rangerer ti andre land høyere. Og 80% sitter på sine pidestaller og hiver rundt seg med uinformert indignasjon over forholdene i alle andre land og alle verdens konfliktsituasjoner, i den tro at de har løsningen på alt. "Look to Norway", men bedreviterne vet nok stort sett ingenting.
Så sant, så sant.
Kun svenskene er verre hyklere enn nordmenn.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Det er typisk norsk å være best sa Gro, og det har vi trodd på siden.

N

nslookup

Gjest
individet skulle bare stått mye friere! du og jeg er ikke rike det er staten som er rik!

G

Gjestemedlem

Gjest
MaHa skrev:
At det i det hele tatt har kommet så langt som at det lages tråder på internett om vi har det best eller ikke, sier vel alt om levestandarden i Norge?
Ikke alt. Still det samme spørsmålet til en nordkoreaner og svaret vil nok bli det samme.

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
891
BT skrev:
Det er typisk norsk å være best sa Gro, og det har vi trodd på siden.
Hvem i alle dager tror på GHB? Skattesnyter par excellence.

R

Roysen

Gjest
Norge er i mine øyne verdens beste land å bo i. Mest som en følge av det økonomiske og de offentlige ordningene. Samtidige oppleves Norge som gammeldags og utenfor sin tid med overbeskyttelse og overformynderi. I mine øyne er vi fremdeles for nære Sovjetunionen sammenlignet med USA sett i forhold til hva jeg oppfatter som en ideell balanse.

Mvh
Roysen

G

Gjestemedlem

Gjest
Roysen skrev:
I mine øyne er vi fremdeles for nære Sovjetunionen sammenlignet med USA sett i forhold til hva jeg oppfatter som en ideell balanse.
Problemet er vel heller at vi henter for mye av de feile tingene fra hvert sted.

Fra USA har vi adoptert det småborgerlige, moralistiske, pietistiske, religiøse knefall, konservative, pripne, hykleriske og overfladisk kommersielle. Mens fra Sovjet har vi hentet landbrukssystemet, statskontrollen, kommunistmoralismen, kollektivismen og undertrykkelsen av individets rettigheter og en hyllest av politikeres rett til å innprente deres partiprogram som samfunnsmoral.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Gjestemedlem skrev:
Haiti er på den andre siden av skalaen. Og konservative amerikanere har funnet sammenhengen:

http://www.abcnyheter.no/nyheter/100114/haiti-har-pakt-med-djevelen skrev:
Den kjente amerikanske predikanten Pat Robertson sier at Haiti har gjort en pakt med djevelen og derfor selv har skyld i jordskjelvkatastrofen.

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
I ferien snakket jeg med en taxisjåfør i Bangkok, og vi kom inn på det med innbyggertall. Det bor mer mennesker i Bangkok enn det gjør i hele Norge tilsammen, og taxisjåføren lurte på hvorfor det bor så lite mennesker her..

Øhh..skal vi se...25 kuldegrader, meter med snø, kanskje en uke med sommer om vi er heldige, skyhøye alkohol, tobakk og kjøttpriser. Det merkelige er vel ikke at det bor lite mennesker her, men at det bor folk her i det hele tatt!

Men enda trives vi!? :)

G

Gjestemedlem

Gjest
topline skrev:
I ferien snakket jeg med en taxisjåfør i Bangkok, og vi kom inn på det med innbyggertall. Det bor mer mennesker i Bangkok enn det gjør i hele Norge tilsammen, og taxisjåføren lurte på hvorfor det bor så lite mennesker her..

Øhh..skal vi se...25 kuldegrader, meter med snø, kanskje en uke med sommer om vi er heldige, skyhøye alkohol, tobakk og kjøttpriser. Det merkelige er vel ikke at det bor lite mennesker her, men at det bor folk her i det hele tatt!

Men enda trives vi!? :)
Vi er en gjeng med enkle, selvgode, lettlurte, bortskjemte slabbedasker. Men vi blir godt passet på og degget med. De fleste nordmenn vil føle seg utrygge, usikre og mistilpasset når de er for lenge hjemmefra. 3 uker i Syden på Chartertur er mer enn nok. Resten kan man se på TV. Flere minusgrader ute enn naboer innen gangavstand og over 1m snø og er betryggende. Det skremmer bort dem som ikke er født med slikt i hagen.

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.678
Sted
Bislett
Gjestemedlem skrev:
Roysen skrev:
I mine øyne er vi fremdeles for nære Sovjetunionen sammenlignet med USA sett i forhold til hva jeg oppfatter som en ideell balanse.
Problemet er vel heller at vi henter for mye av de feile tingene fra hvert sted.

Fra USA har vi adoptert det småborgerlige, moralistiske, pietistiske, religiøse knefall, konservative, pripne, hykleriske og overfladisk kommersielle. Mens fra Sovjet har vi hentet landbrukssystemet, statskontrollen, kommunistmoralismen, kollektivismen og undertrykkelsen av individets rettigheter og en hyllest av politikeres rett til å innprente deres partiprogram som samfunnsmoral.
Bra sagt - vi skulle heller sett på disse landene som skrekkeksempler på hvordan det ikke skal gjøres ;)
De har jo tross allt ligget en god del foran oss i tid, hele veien.

Topp Bunn