Nordost Heimdal 2 RCA

Hansaen

Medlem
Ble medlem
14.11.2018
Innlegg
21
Antall liker
8
Monterte disse i kveld og synes etter 2 timer lytting at små detaljer Og dynamikken kommer tydeligere og penere frem. Synd å si det, men forskjellen fra Blue Heaven er stor. Koblet Blue Heaven fra signalkilde til forforsterker og Heimdall fra pre til Power. Kabelhatere kan få de gamle RCA kablene mine gratis siden alt låter likt i noens ører..
 

carisma

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2014
Innlegg
1.492
Antall liker
914
Du er ikke alene om å høre eller oppleve forskjeller.
Spørsmålet er vel snarere om man faktisk hører eller bare opplever dette.
Det er her de fleste ikke klarer å bli enige. Og da er det kanskje litt leit å bruke en månedslønn eller flere på det.
Ett vanskelig emne å diskutere med mye følelser.

Sent fra min XT1572 via Tapatalk
 

Janix

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2010
Innlegg
661
Antall liker
107
Monterte disse i kveld og synes etter 2 timer lytting at små detaljer Og dynamikken kommer tydeligere og penere frem. Synd å si det, men forskjellen fra Blue Heaven er stor. Koblet Blue Heaven fra signalkilde til forforsterker og Heimdall fra pre til Power. Kabelhatere kan få de gamle RCA kablene mine gratis siden alt låter likt i noens ører..
Min erfaring fra før i tiden var omvendt. Hvis du setter de beste kablene først fra lydkilden vil andre kabler lettere overføre bedre signaler i senere ledd. Har du prøvd def?
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
838
Antall liker
419
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Monterte disse i kveld og synes etter 2 timer lytting at små detaljer Og dynamikken kommer tydeligere og penere frem. Synd å si det, men forskjellen fra Blue Heaven er stor. Koblet Blue Heaven fra signalkilde til forforsterker og Heimdall fra pre til Power. Kabelhatere kan få de gamle RCA kablene mine gratis siden alt låter likt i noens ører..
Det er nå du bør bytte tilbake til de «gamle» kablene dine og sammenligne lyden av de.
Har gått i den samme fellen ved bytte av kabler, for ved bytte av kabel, så fokuserer en på å lytte etter detaljer som en faktisk hører på begge kabeltypene, men en tror ikke at en har hørt de detaljene før.
Det ultimate er derfor en «blindtest», der noen bytter kabel, og du ikke vet hva du lytter til.
 

Outport

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2014
Innlegg
233
Antall liker
39
Vil bare nevne at jeg personlig opplever at dac digital analog convertere låter klin likt ved volum matching på samme preamp ved flytting på bryter a - b 2-3 sekunder på hver dac. Hvis jeg derimot lytter flere minutter på hver dac er jeg helt sikker på at den ene spiller bedre på hardrock/metall og den andre spiller bedre på jazz og klassisk.

Det er ikke gitt at a + b bryteren er den verdien som er sann. Den andre verdien hvor jeg lytter flere minutter kan være like sann. Den største verdien ligger i melodiene og klangen i trommer og gitarer og underholdningen og eiergleden.

Tenkte kanskje at det kunne være noe av det samme med kabler.
 

carisma

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2014
Innlegg
1.492
Antall liker
914
Vil bare nevne at jeg personlig opplever at dac digital analog convertere låter klin likt ved volum matching på samme preamp ved flytting på bryter a - b 2-3 sekunder på hver dac. Hvis jeg derimot lytter flere minutter på hver dac er jeg helt sikker på at den ene spiller bedre på hardrock/metall og den andre spiller bedre på jazz og klassisk.

Det er ikke gitt at a + b bryteren er den verdien som er sann. Den andre verdien hvor jeg lytter flere minutter kan være like sann. Den største verdien ligger i melodiene og klangen i trommer og gitarer og underholdningen og eiergleden.

Tenkte kanskje at det kunne være noe av det samme med kabler.
Dette er grunnen til at mange mener raske skift er ubrukelig.


Sent fra min XT1572 via Tapatalk
 

Hansaen

Medlem
Ble medlem
14.11.2018
Innlegg
21
Antall liker
8
Jeg bruker en RME ADI-2 fs DAC som låter svært nøytralt, dog med DSP og equaliser for optimalisering av lyden. Å høre CD via denne DACen er svært forskjellig fra Marantz CD spillerens egen lyd signatur og kan enkelt sammenlignes ved å kjøre analogt til forforsterkeren og switche der. DACen kan få prøve den beste kabelen en annen dag, og da kan jeg teste teorien om best kabler først i kjeden. Jeg har ikke spesielt dyre rca kabler, type Chord Shawline, Nordost Blue Heaven og Nordost Heimdall 2.. De enda rimeligere variantene mine er type Wirewizard Spellbounder og lakris snører medfølgende utstyr.

At det låter vesentlig bedre enn med de tidligere kombinasjonene er jeg overbevist om.. Selv datteren og kona kommenterte lyden uten at jeg hadde nevnt noe om kabler. De ble sittende overraskende lenge å lytte med meg før de la seg.. Ikke noe harsh eller ubehagelig diskant lyd bare pure music as made. Må bare lytte videre i dag. Innbrenning av kabel føltes ikke akkurat nødvendig, så om det skulle forbedres noe over tid får jeg ta det som bonus..

Sent fra min XT1572 via Tapatalk[/QUOTE]
 
Topp Bunn