På tur og reise NORDLYSVARSEL

V

vredensgnag

Gjest
Solen blåste avsted en mengde plasma og partikler i går, og nå er de i ferd med å lage fantastisk nordlys, kommer sannsynligvis til å være like intenst i morgen.

Synlig mye lenger syd enn vanlig.

Skjermbilde 2014-01-09 kl. 18.53.55.jpg

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Antall liker
5.819
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Nordlysvarslene passer alltid bra med været - i dag er det første dag med snø her...

V

vredensgnag

Gjest
^ Da burde jeg kanskje ikke nevne at Nordlyset var utrolig fint i natt? Ett av bildene som er lagt ut på VG ligner hva jeg så. Det strømmet ut av et "hull i universet."

Skjermbilde 2014-01-10 kl. 07.39.25.jpg

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Antall liker
3.588
Sted
Oslo
Nordlyset følger magnetfeltet, og de du ser her er rett opp langs en magnetfeltlinje :)

Forøvrig fikk jeg nylig tips om en app som ser lovende ut: Aurora Forecast
Den varsler høy aktivitet noen dager fremover også.

V

vredensgnag

Gjest
Nordlyset følger magnetfeltet, og de du ser her er rett opp langs en magnetfeltlinje :)

Forøvrig fikk jeg nylig tips om en app som ser lovende ut: Aurora Forecast
Den varsler høy aktivitet noen dager fremover også.
Jada, og vi skal være glade vi har det magnetfeltet, det avleder disse partiklene. Utrolig fint når magnetlinjen er rett over hodet - ser ut som om partiklene strømmer ut av et hull i stjernehimmelen, ut i alle retninger.

@oyvjorge

Varslene er blitt gode. Dette utbruddet nådde X på skalaen, altså den sterkeste kategorien, men det var en X1. De går opp til X50, og vurderingen av styrken denne gang kom to dager før utbruddet nådde Jorden.
Derfor kan vi nok regne med å få tilstrekkelig forvarsel skulle det blåse ordentlig. Og da er det ett og annet som bør skjermes, ja.

The Sun's Wrath: Worst Solar Storms in History | Sun Storms & Solar Flares | Space Weather, Carrington Event & Bastille Day Flare | Space.com

Topp Bunn