Noratel støydempingstransformator-noen som har erfaring?

U

utgatt32256

Gjest

Jeg opplever enorm forskjell i lydkvaliteten anlegget frembyder nattestid vs dagtid.
Bruker et lite emi-filter og det har en positiv effekt,
men fremdeles er det veeeldig stor forskjell mellom dag og natt,
det er som to vidt forskjellige anlegg.

Neste steg er vel isotrafo/stoydempetrafo av noe slag.
Ser mange sverger til Topaz og eldre modeller med extremt lav kapasistans,
som skal gi demping oppimot 140db.

Men mange opplever mekanisk stoey fra disse trafoen i seg selv.

Tips til god trafo for cd-spiller/preamp,rundtom 150-500va..?
 

hogen

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.12.2003
Innlegg
2.806
Antall liker
2.371
Torget vurderinger
2
Audio Insight Isovolt 3k eller Adyton Isovolt 6k.

Eventuelt Ladac (finnes fra 100 - 2000va).
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.994
Torget vurderinger
2
DSC_0478.jpg



Disse er brukt.Bruker fremdeles de to Noratel på 460va til preamp og dac med emc filter på på sekundær siden.
Det samme vil jeg tro er på Audio Insight Isovolt.Da får emc filter lik nettimpedans samme hvor i landet og installasjoner
den blir benyttet.Dette fordi emc filtre "forsterker" støy i området 2KHz-150KHz ved lav nettimpedans.
Ett emc filters arbeidsområde er 150KHz og langt opp i MHz området.


Når det gjelder de store variasjonene dag/natt vil ikke en trafo,hverken Noratel eller Audio Insight Isovolt gjøre vei i vellinga.
En støydempingstrafo fungerer utenfor det frekvensområdet som påvirker dag/natt variasjonene,
den fungerer best i området KHz -MHz og demper da svært lite i nedre KHz området,5KHz+.

Det som påvirker dag/natt er de lavere ordens harmoniske,3-5 og 7 harmoniske,150Hz-250Hz og 350Hz.
Disse har sitt opphav mye fra produksjonen,dvs generatorene.

Ved økt belastning av nettet på dagtid vil disser lavere ordens harmoniske bli dempet.
Når belastningen utover kvelden og natta blir mindre øker disse harmoniske strømmene igjen.

Dette benytter bl.a PS Audio seg av i regeneratorene sine.


"When you engage the MultiWave feature, a bit of third harmonics is added top the sine wave on the output. This added third harmonic
increases the charging time for equipment and improves the performance."


Som vist her,målt på min tidligere PS Audio PPP. Rimelig mye 3 harmoniske når multiwave aktiveres.
Her vises også PS Audio`s valg av teknologi at filtrering/regenerering at støy på ut spenningen varierer med den
normale variasjon som er på nettet,spenning inn på regenerator.


Bilde_1.JPG




Har lang erfaring med 5 og 7 harmoniske langt over grenseverdiene til NVE,noe som også gav THD langt over grenseverdi
når vi er i "øydrift" ved arbeid på nettet.Da stiller nettselskapet opp med ett større diesel aggregat.
Lyden blir da som hos de som opplever dette med dag/natt lyd,jeg har da "natt lyd" hele dagen,selv om det blir litt i overkant mye.


Som en tidligere skrev her på sentralen ang lavere ordens harmoniske på dens påvirkning av strømforsyninger,
som ikke avviker noe særlig fra hva PS Audio sier.


"Rhesus"
www.hifisentralen.no/forumet...dvendig-7.html

Fordelen med harmoniske på nettet er at en sinuskurve der toppene er flatet ut (dvs 3,5,7 harmoniske osv) gir lengre tid til opplading av
kondensatorene i strømforsyningen. Dette gir lavere peakstrøm, og det igjen gir mindre rippelspenning, eller 'støy' på spenningen
forsyningen leverer. Det gir også mindre switchestøy fra likeretterdiodene, som kan være en fordel.
Det kan også gi lengre levetid på produktet.


Så ønsker du stabile lytteforhold er det regenerering som gjelder,det ligger det en Purepower 1500 + på finn.no
Har hatt en slik også,(2000 i)

Ønsker du lyden du har om natta er det PS Audio med multiwave som gjelder,
men disse renser ikke helt opp i støyen i området over ca. 1500Hz ? som er problem området i dag,
området ca. 2KHz-150KHz s.k Supraharmonics.Det gjør Purepower.
Har en mye supraharmonics slippes mye av dette(alt) rett igjennom en PS Audio,
også på en støydempingstrafo fra Noratel.Selverfart.
Ikke en gang 2.3Kw Noratel + nettfilter + PS Audio stoppet stoppet dette.


Nå er det en del varierende erfaringer mht dag/natt lyden.
Årsaken ligger i hvor i systemet du ligger.
Dess lenger ut i forsyningsnettet du ligger,jo større blir dempningen av disse lavere ordens harmoniske.
Utsagn som jeg har ikke hørt forskjeller dag/natt så dette er bare tull,
Slikt er basert på manglende kunnskap ,forståelse av hva som skjer i nettet og erfaring.
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.994
Torget vurderinger
2
De to jeg har Noratel,460va mener jeg kostet ca 14 000 Kr,7500 pr stk..siden du lurer på slike.
Purepower`n på Finn.no er mer anvendelig og vil gjøre en bedre jobb enn Noratel vil jeg mene.
 
U

utgatt32256

Gjest
YMIR

Takker for info.
Ikke enkelt,ser jeg.
Hm.Mye aa tygge paa.

Jeg er i gang med utbytting av alle kabler (til kobberskjermede)
og muligens kobberskjerme komponentene ogsa,
dette for aa ta unna luftbaaret emi/rfi.

Saa blir det aa spare spare,til man en vakker vaardag kan dra kortet paa regenerator.

Beklager spraaket,mangler noen bokstaver paa tastaturet.
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.994
Torget vurderinger
2
Siden det her skal være til CD og preamp vil virkning av ett emc filter bli bedre med en liten trafo = større impedans.Mine på 460va burde heller vert den minste modell på 230va.Men de ble kjøpt inn før ekspertisen forklarte sammenheng mellom nettimpedans og filtervirkning.
 

hogen

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.12.2003
Innlegg
2.806
Antall liker
2.371
Torget vurderinger
2
I anlegg nr 3 på kjøkkenet kjører jeg Ladac 2 kw trafo til det rimeligste Isotek filteret med stor suksess (synes jeg selv iallfall). Har hele anlegget i Isotek filteret; Densen 150 integrert med ekstern strømforsyning, Naim NDX og Burmester 113 DAC, med gamle Audio Physic Step høyttalere.
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.599
Antall liker
14.514
Sted
Langesund
Erfaring? Vanskelig å si om det virker på ekte, men har klart fått mindre å gruble over . Trafo er installert og kommer til å forbli der til jeg ikke har glede av denne hobbyen lengre. Ser heldigvis ikke enden enda, og koser meg fortsatt med kraftfull og morsom lyd på alle nivåer. Hi-Fi så godt som noe, og troverdig i mine ører.
iso1-20 .JPG
isotrafo 1-20.JPG
 
U

utgatt32256

Gjest
Med en slik passering av trafo bruker du kanskje denne trafoen pa alle komponentene,
inklusive effektforsterker..?
 
U

utgatt32256

Gjest
OHC har feks Ladac 1000va på salg nå til kr 1 995,-. Sett ett rimelig Isotek filter etter, så har du kommet langt;)
Jeg kjøpte denne isotrafoen,samt noen godt skjermede 6mm2 strømkabler.
Forskjellen i lydkvalitet er enorm.
 
Topp Bunn