Forsterkere Nok et forsterkerspørsmål: Densen eller Primare?

begd

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.01.2018
Antall liker
29
Sted
Trondheim
Hei og hå!

Jeg er nok ikke alene om å sitte på nettet og la meg friste av de mange godbitene som ligger ute på bruktmarkedet. For å gjøre lang historie kort:

Densen Beat 100 eller Primare I30 til B&W P5?

Har hatt Densen B100 i oppsettet i litt over et år, men føler P5 vil ha litt mer futt (spesielt i det nedre registeret med bass og stortromme hvor jeg opplever Densen som litt grøtete). Vil I30 sine 100w i 8 ohm utklassere B100 sine 60w?

Øvrige komponenter er Hegel HD10, Cambridge 640c, Rega Fono MM og Rega P25.

carisma

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2014
Antall liker
916
Rent teoretisk kan du da spille 1.4 db høyere.

Personlig ville jeg minst ha doblet effekten for å få ordentlig kontroll på bassen. Gjerne mer.

Sent fra min XT1572 via Tapatalk

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
Ble medlem
21.03.2006
Antall liker
23.448
Sted
Bydelen for okser i Oslo
Torget vurderinger
10
Primare I30 vil nok ha mer kontroll og spille bedre på dine B&W. Beat 100 var en skikkelig bra forsterker i sin tid I sitt prissegment, men hadde sine begrensninger når det kom til krefter. Mener at mk2 versjonen har 80w.

Lilac1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.03.2011
Antall liker
33
I30 er kraftig og vellydende, og Primare er til forskjell fra f'eks Hegel konservative når de oppgir effekt. Hadde ingen problemer med å drive relativt tungdrevne Dynaudio focus 140 på de til svært adekvat volum.

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Antall liker
11.201
Sted
Narvik
Torget vurderinger
12
Primare har lenge vært min skandinaviske favoritt og i32 har jeg eid flere ganger.
Og i30 er jo kjent som et lite kraftverk.

Men etter at jeg fikk besøk av en densen b110+ så må jeg si at lydmessig er densen nå min favoritt.. Den er "bare" 2x60w men den spiller opp til dans og rockekonsert på mine tungdrevene pandion 20 uten å mokke.. :)

Men tror nok du ka. Kjøpe den i30 som ligger ute og teste. Funker det ikke så får du nok solgt den igjen uten å tape penger :)

Othmas

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.10.2005
Antall liker
170
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Primare har lenge vært min skandinaviske favoritt og i32 har jeg eid flere ganger.

Men etter at jeg fikk besøk av en densen b110+ så må jeg si at lydmessig er densen nå min favoritt.. Den er "bare" 2x60w men den spiller opp til dans og rockekonsert på mine tungdrevene pandion 20 uten å mokke.. :)

Men tror nok du ka. Kjøpe den i30 som ligger ute og teste. Funker det ikke så får du nok solgt den igjen uten å tape penger :)
Helt enig med ovenstående her. Den Primare`n ble prøvd her på Audio Physic Virgo 5, men Densen b110+ hørtes mye kraftigere og hadde mye bedre kontroll på samme høyttaler. Ikke se deg blind på antall watt. Det ligger forøvrig 2 stk Densen b110+ ut på bruktmarkedet.

ou812rh

Ble medlem
21.03.2006
Antall liker
23.448
Sted
Bydelen for okser i Oslo
Torget vurderinger
10

Helt enig med ovenstående her. Den Primare`n ble prøvd her på Audio Physic Virgo 5, men Densen b110+ hørtes mye kraftigere og hadde mye bedre kontroll på samme høyttaler. Ikke se deg blind på antall watt. Det ligger forøvrig 2 stk Densen b110+ ut på bruktmarkedet.
Når det er sagt så ligger det en Densen B-130+ på finn til en hyggelig pris:)

Lilac1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.03.2011
Antall liker
33

Tall lyver ikke: https://www.hifitest.de/test/cd-player/densen_b_410-densen_b_110_1712-seite2
Selv I22 radbrekker B110 når det kommer til målt effekt.

Innlegg som "høres ut som det er bedre kontroll" hører hjemme i kabelhjørnet.

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Antall liker
11.201
Sted
Narvik
Torget vurderinger
12

Tall lyver ikke: https://www.hifitest.de/test/cd-player/densen_b_410-densen_b_110_1712-seite2
Selv I22 radbrekker B110 når det kommer til målt effekt.

Innlegg som "høres ut som det er bedre kontroll" hører hjemme i kabelhjørnet.
Men i22 er ikke kjent for å låte superbra.. I32 derimot låter veldig bra.

Watt kjøret har jeg vært bitt av.. Men har blitt veldig overbevist i det siste at det kan funke selv med mindre.. Har aldri hatt en bedre forsterker enn Heed Lagrange som står her nå.. Bare 2x60w den å.. Men den har stålkontroll og leverer i bøtter å spann.. Så er ferdig for en stund med 2x250w saker sånn som primare a32 som sto her en stund :)

begd

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.01.2018
Antall liker
29
Sted
Trondheim
Takk for gode svar. Dessverre ble den i Trondheim solgt i løpet av gårdsdagen (typisk). Jeg har innspillene deres i bakhodet dersom det skulle dukke opp en ny :)

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Antall liker
2.594
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Jeg har hatt Densen, riktignok DM20/30 og Primare i30. Begge deler begynner å bli en del år siden, men i hukommelsen opplever jeg Primare som klart mer laidback enn Densen. Densen er veldig "spretten", er det PRAT det kalles. Jeg synes Densen ligner på Naim når jeg tenker meg om.

Densen-settet hadde jeg i mange år og savner det ennå. Primaren var veldig god, tung og flott. Men på en måte litt kjedelig og forsvant ut døra etter få måneder. Litt som Volvo:)Trygt og godt.

carisma

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2014
Antall liker
916
Jeg har hatt Densen, riktignok DM20/30 og Primare i30. Begge deler begynner å bli en del år siden, men i hukommelsen opplever jeg Primare som klart mer laidback enn Densen. Densen er veldig "spretten", er det PRAT det kalles. Jeg synes Densen ligner på Naim når jeg tenker meg om.

Densen-settet hadde jeg i mange år og savner det ennå. Primaren var veldig god, tung og flott. Men på en måte litt kjedelig og forsvant ut døra etter få måneder. Litt som Volvo:)Trygt og godt.
Om Densen er slik det var tidlig på 2000 tallet.
Så er Beat serien laid-back og DM serien mer spretten og dynamisk frampå.
De to seriene er veldig forskjellig i lyden. Eller de var ihvertfall det da.

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Antall liker
11.201
Sted
Narvik
Torget vurderinger
12
Jeg vil påstå at b110+ som står her ikke er laid back.. Den er spretten og plutselig. Dynamisk og fin.

ou812rh

Ble medlem
21.03.2006
Antall liker
23.448
Sted
Bydelen for okser i Oslo
Torget vurderinger
10

Om Densen er slik det var tidlig på 2000 tallet.
Så er Beat serien laid-back og DM serien mer spretten og dynamisk frampå.
De to seriene er veldig forskjellig i lyden. Eller de var ihvertfall det da.

Det er nok ikke så galt det dere skriver, men da DM serien utgikk og den nye Beat serien ble lansert (de uten de store knobene, som egentlig savner) så prøvde de nok å ta det beste fra begge verdener. Mange synes den nye Beat serien låt litt hardt og kjørlig, mens andre mente at her var det enda mer dynamikk, klarhet og detaljer. Husker jeg testet en DM20 mot en B-250 forforsterker og det var litt loudness/bomull over DM20 i forhold til B-250. Den nye Beat serien er i hvertfall ikke laid back hvis en mener hvordan den presenterer lydbildet. Her legger ofte Beat lydbilde mye lengre frem en mange av konkurrentene.

Topp Bunn