Ønsker anbefaling Nok en hva skal jeg kjøpe tråd

woolfroy

Medlem
Ble medlem
04.08.2020
Antall liker
2
Sted
oslo,hamar
Vet det er flere av disse trådene her, men jeg gjør et forsøk lell.

Har blitt bitt kraftig av basillen og prøver å bygge meg oppover i kvalitet, bit for bit. Budsjettet er lavt og det må hele tiden vurderes hva som er den riktige veien å gå.
Har i dag en rega mira og en thorens td 190-2. + ieast pro streamer/dac
Solgte nettopp bokhyllehøyttalere og en sub for 4500,- og sammen med div utstyr på finn bør jeg ha et budsjett på maks 14000,- ila desember.

Nye høyttalere er selvfølgelig på lista, men utifra tanken om at en kjede ikke er sterkere enn sitt svakeste ledd er jeg usikker på hvor mye jeg bør spandere på høyttalere, kontra andre deler i annlegget. Har en slags plan om å oppgradere pickup til ortofon Broze og skaffe en litt grommere riaa, men dette kan muligens vente til over jul.

Har hørt lite på ulike høyttalere, men leser mye bra om focal aria 926 og Sonus faber venere. Jeg liker detaljer i musikken, men er allergisk mot skarpe diskanter og sibliance. Høyttalerne må kunne være greie mot mira en stund til, men med tanke om å gå videre til bedre rega eller liknende forsterkere etterhvert.

Flytter i ny leilighet på vårparten, så hvordan rommet ser ut vet jeg ikke, men det blir vel en ganske standard stue 20-30kvm.

Er det noen andre eller kanskje litt eldre høyttalere jeg kanskje burde gått for 7-12k? Eller har noen av dere som har gått veien før meg noen erfaringer på hvordan jeg bør tenke?

Alt av forslag mottas med takk.
Har havna alt for langt nedi kaninhullet til å klare å bestemme meg for riktig vei ut.

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.599
Torget vurderinger
2
Det viktigste er .høyttaler,høyttaler og høyttaler
Ikke kjøp noe før du har møblert og kan prøve noe hjemme i den nye leiligheten.

woolfroy

Medlem
Ble medlem
04.08.2020
Antall liker
2
Sted
oslo,hamar
hmmm. var redd for det ja:) Da får jeg kanskje bare smøre meg med tålmodighet og spille plater på den gamle huldraen så lenge. Problemet med finn er liksom at det er litt vanskelig å prøve først. Har en formening om at litt gammel hifi ikke nødvendigvis er så mye dårligere en nytt. Skal ta en tur å høre på ting i noen sjapper tenker jeg.
Bor på Hamar og har hørt at hifi Guiden skal være et ålreit sted, men har ikke fått sjekka det ut enda.

Hønndjevelen

Æresmedlem
Ble medlem
12.04.2010
Antall liker
12.710
Sted
Oslo
En gammal skotte hadde mottoet :Garbage in, Garbage out.
Moa, det du ikke får med deg fra signalkilden får du aldri igjen.
Når det er sagt, høytalere og rom spiller en viktig rolle sammen.
Hadde selv QUAD ESL57 på Sogn studentby
ikke helt etter kokeboka,
men gøy lell

Sist redigert:

woolfroy

Medlem
Ble medlem
04.08.2020
Antall liker
2
Sted
oslo,hamar
Det er helt sikkert riktig. Forhåpentligvis kan jeg kan komme meg et stykke med thorensen og en bedre pickup og riaa, men blir nok ikke noe ny streamer før jeg er fornøyd med de andre bitene. Og da er det fort bedre platespiller på gang igjen. Er klar over at dette aldri tar slutt, men det er vel halve moroa.

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Antall liker
1.267
signalkilde har jeg ingen tro på. en dac til et par hundre dollar har forvrenging som forsvinner langt ned i støygulvet. vil man derimot pensle på med menger av thd så kan man betale i store dommer viss man vil det heh.

woolfroy

Medlem
Ble medlem
04.08.2020
Antall liker
2
Sted
oslo,hamar
vet ikke om jeg forsto det helt UFO. men jeg lærer stadig noe. poenget mitt er vel bare at det er vinyl det går i her.

Topp Bunn