Noen som kjenner til Zyx PU'er?

B

break_out

Gjest
Setningen under er tatt fra Fosse sin tråd (en setning som jeg la inn) men hører egentlig hjemme i en egen lille tråd.. Så fint om noen har innput.

"Lukter forresten litt på disse Zyx PU’ene, er det noen som har kjennskap?"

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Har ALDRI hørt en, men har lest ganske mye om dem på nettet.
UNIVERSE får visst skryt av ALLE, men de andre ser ut til å være et produkt som man enten elsker eller hater.
Selv hadde jeg nå ihvertfall ikke våget å kjøpt annet enn UNIVERSE hvis jeg skulle prøvd meg på en slik uten å få høre den i eget oppsett først...... :-/

B

break_out

Gjest
Har lest endel selv om dem, men det virker ikke som de har slått an her på berget. Det blir riski å kjøpe uten å ha prøvd det er sikkert, men de både leses og ser bra ut. At de er utfordrende å få til kan jo være morsomt om en kommer i mål, men dersom ikke blir det raskt en dyr affære. Jeg har sett flere Zyx AIRY 3 brukt il salgs, men finner ingen info mot LP12 på nettet. Dette blir en lengre prosess uansett da jeg ikke skal handle på en stund, og jeg har allerede grommlyden ;). Herlig å ikke kunne ignorere musikken når platene snurrer, først da har en godlyden vår evige søken ;D

UNIVERSE får visst skryt av ALLE, men de andre ser ut til å være et produkt som man enten elsker eller hater.
Selv hadde jeg nå ihvertfall ikke våget å kjøpt annet enn UNIVERSE hvis jeg skulle prøvd meg på en slik uten å få høre den i eget oppsett først...... :-/

B

break_out

Gjest
Er det andre PU'er du vil anbefale for Linn LP12?

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
505
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei.

Jeg har hørt ZYX Airy 2S i et oppsett med Maplenoll Ariadne (luftbåren tallerken og arm) Audio Note HT. Jeg synes den spilte meget sammenhengende, fin balansert tonalt, silkemyk. Den gikk rett i hjertet :) Så neste gang det skal byttes PU, er definitivt ZYX på lista.

Asbjørn

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Rohmann er jo super i Ekos, hvorfor vil du bytte? Er det aspekter ved lyden du vil ha forandret?
En Akiva (dog til svimlende 24k) er en meningsfylt oppgradering. Mye annet til rundt 10k blir mest sidesteg ift Rohmann imo.

Husk at Rohmann er nokså kilen på stifttrykk. Hos meg blir den for lett og tynn med trykk <2.5g og trykk på 2.8-2.9 gjør bassen litt treg.
Den er aller mest spenstig og kvikk ved 2.6 i min Aro.

Mvh Vidar P

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
167
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Har heller ikke hørt disse selv, men lest mye om dem og kom så langt at jeg fikk tilbid fra produsenten.
Men slo ikke til siden jeg ikke hadde mulighet for prøvelyttt.

Det kritikerne primært hevder er vel at toppmodellene kan være noe for analytiske.

Mvh

B

break_out

Gjest
Tro meg jeg er meget fornøyd med Rohman PU'en, og er definetivt ikke ute etter en erstatter heller en vikar. Rohmanen spiller som den skal, og jeg som deg ligger jeg rett under 3 g på stifttrykk. Men den evige søken etter "bedre/anderledes"... Hva med Ortofon Jubileum kontra Rohmanen? Jeg liker mye forskjellig musikk, men det blir mye klassisk og jazz. Vet hvordan instrumenter skal låte da jeg selv er hobby musiker gjennom flere år (treblås og strykinstr.), så det jeg er ute etter er mest mulig naturtro.. Kanskje analytisk, men med varmen av en konsertsal.. Kanskje jeg heller bør gå mer på konserter ;)

Rohmann er jo super i Ekos, hvorfor vil du bytte? Er det aspekter ved lyden du vil ha forandret?
En Akiva (dog til svimlende 24k) er en meningsfylt oppgradering. Mye annet til rundt 10k blir mest sidesteg ift Rohmann imo.

Husk at Rohmann er nokså kilen på stifttrykk. Hos meg blir den for lett og tynn med trykk <2.5g og trykk på 2.8-2.9 gjør bassen litt treg.

Mvh Vidar P

B

break_out

Gjest
Har lest om flere kombinasjoner der den presterer bra ifølge tester, men det blir jo sjangsespill å bare kjøpe uten å prøve. Men den som våger.. og alt det der. Synes den virker spennende både gjennom tester, utseende og utfordringen å få det til.

Hei.

Jeg har hørt ZYX Airy 2S i et oppsett med Maplenoll Ariadne (luftbåren tallerken og arm) Audio Note HT.  Jeg synes den spilte meget sammenhengende, fin balansert tonalt, silkemyk. Den gikk rett i hjertet :) Så neste gang det skal byttes PU, er definitivt ZYX på lista.

Asbjørn

B

break_out

Gjest
Blir nokk Zyx AIRY 3 for min del, synes det er stiv nokk pris.. Har en demo brukt for hånd som kan bli min, men den er i GB nå så noen prøveseanse blir det ikke snakk om.

Har heller ikke hørt disse selv, men lest mye om dem og kom så langt at jeg fikk tilbid fra produsenten.
Men slo ikke til siden jeg ikke hadde mulighet for prøvelyttt.

Det kritikerne primært hevder er vel at toppmodellene kan være noe for analytiske.

Mvh

B

break_out

Gjest

Mvh Vidar P
Der ble det en lesefeil gitt, jeg ligger vell rundt 2.8 g, kanskje jeg skal prøve å gå litt ned?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Der ble det en lesefeil gitt, jeg ligger vell rundt 2.8 g, kanskje jeg skal prøve å gå litt ned?
Legg merke til tempo ("speed"), impact og klarhet i bassnoter (hele bassinstrumentet), prøv så å gå ned til 2.6 for å se om ikke tempo og agilitet øker.

Det gjør det hos meg iallefall, men Aro og Ekos er litt forskjellige.

Mvh Vidar P

B

break_out

Gjest
Hmm her skjer det saker ja, men må nokk teste litt mer før konklusjon faller. Noen ganger er det vanskelig å skille mellom ønsket og faktisk forbedring.. Må ta en runde med mine vanlige referanser. Litt Ekos reklame Vidar; Utrolig lett å forandre stiftetrykk hos meg, og den strekindikasjonen på stiftetrykk er faktisk dønn nøyaktig 8)

Legg merke til tempo ("speed"), impact og klarhet i bassnoter (hele bassinstrumentet), prøv så å gå ned til 2.6 for å se om ikke tempo og agilitet øker.

Mvh Vidar P

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Har mailet endel med en kar i Australia som har laaang erfaring med vinyl (han drev tidligere en større hifi-butikk) og som har endt opp som en innbarket Linn-fan.

Han har i dag følgende:
Fullt oppgradert LP-12 med Lingo 2.
Naim Aro med Cardas kabling og oppfilte hull til pickup'en slik at denne kan brukes med de fleste pickup'er uansett geometri (at Naim sverger til den originale kablingen med oppimot 10 skjøter samt at den faste monteringen av pickup skal passe til et uttall av pickup'er anser både jeg og han som rent "bullshit").

Av pickup'er har han tidligere hatt Helikon.
Denne fant han en tanke kald og analytisk noe som jeg tildels kan være enig i, men denne kombinasjonen har dog endel andre fantiske kvaliteter (først og fremst PRaT og dynamikk).
I dag bruker han Ruby 3H Open Air som han liker svært godt og denne er visstnok noe varmere enn Helikon uten å miste alt for mye av Helikon's andre kvaliteter.

Og så til ZYX.
Han skriver:
I also have a ZYX Airy2 Cosmos.
I do not like this cartridge. It sounds clean and sweet, but no PRAT at all.
I am trading it up to the Airy 3 Cosmos with copper wire which is suppose to be better.

Så etter å ha fått den nye Airy 3 skriver han videre:
As for the ZYX, I have gone back to my distributor and got it upgraded to the Airy 3 SBX Cosmos.
Yet after another two hours of playing with it, I can stand it no longer and it came out. I still don't find it to be better than my Benz Ruby 3H.

Vet ikke om jeg forsto det riktig i at du hadde en Ekos, men utifra det som jeg har lest om denne ville jeg tro at Lyra Skala ville kunne bli en fantastisk match (Skala er ganske MYE varmere enn Helikon).

B

break_out

Gjest
Det er akkurat slike betrakninger jeg trengte å høre. Takker å bukker for innput :). Vil ikke ende opp med et umulig prosjekt det er sikkert. Er jo som beskrevet tidligere fornøyd, men skal nokk ha en til PU etter hvert. Har tenkt på Lyra og skal ta forslaget med meg videre.

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
"Riktig" Lyra i Ekos er Argo "i", den sistnevnte er den av dagens Lyra pickup'er som fysisk passer best inn etter armens parametre.
Hva mener du med det?
Altså hva er det med Argo-i som gjør at den passer bedre fysisk til Ekos enn andre av dagens Lyra-pickup'er?

B

break_out

Gjest

Mvh Vidar P
Jeg har nå testet en del rundt stiftetrykk og det er helt klart at Rohmanen er meget kilen på dette. Jeg hadde 2,8 g stifttrykk før jeg startet og er nå nede i 2,5 g som er mest passende for meg (anbefalt fra Ortofon 2,2 – 2,7). Hva jeg oppdaget var som du påpekte mer tempo og agilitet ved å gå ned til 2,6 g, men jeg mistet litt av den dybden mange instrumenter har, som bass kasse lyden en får fra kontrabass. Kasse lyden ble for kort og uekte.. Jeg bruker ringmat til vanlig, men noe fikk meg til å sette på filten igjen, og hva skjer jo den kommer tilbake ++. Jeg setter stiftetrykket til 2,5 g og merker at Rohmanen blir enda lettere på foten, samt andre kvaliteter som settes pris på blir uforandret. Så konklusjonen min blir filt + 2,5 g stiftetrykk – Linn spilleren blir enda mer original med filten tilbake, samt Ortofon får viljen sin med anbefalt stiftetrykk på 2.5g.

Har ikke tatt denne runden etter Ekos armen ble montert, med Ittok armen var det helt andre forhold.. Hvorfor ringmat var bedre da får eventuelt andre svare på.. for ikke vet jeg.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.501
Torget vurderinger
28
Jeg følger spent med break_out. Er du nå så fornøyd med Rohman at du dropper ZYX eller våger/ønsker du steget?

Forbausende lite erfaring med disse pu-ene her på knausen, sett i sammenheng med omtale på diverse fora.

Men, testing hjemme er alfa og omega, bare synd Parelius ikke har større utvalg :'(

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.184
Torget vurderinger
6
Helt enig med Fosse! Testing hjemme er en fantastisk ting ifht pickuper da det er så mange parameter som skal klaffe! Godt med gode hi-fi kompiser som er behjelpelige med utlån!! Det ble utslagsgivende for mitt eget valg av pickup! Har man derimot ikke privelegiet av å ha mulighet for lån, er det jo ikke så mange andre muligheter enn å prøve og feile... Sometimes you win, and sometimes you loose :p

B

break_out

Gjest
Ja det er kjekt med fremskritt det er sikkert, men jeg er rimelig sugen på nye ting.. Men finansene er ikke på plass for slikt så en får nokk smøre seg med tolmod. Jeg vil ha en til PU og det hadde vært morsomt med noe "nytt" uprøvd, men det får ikke bli noe umulige greier. Skulle vært mulig å kunne låne og teste PU'er, men det blir som å låne undertøy i en butikk for noen dager, ikke lett å argumentere for... Egentlig burde jeg ha roen siden jeg har godlyden, men på den andre siden er jo alltid gresset grønnere... osv.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg har nå testet en del rundt stiftetrykk og det er helt klart at Rohmanen er meget kilen på dette. Jeg hadde 2,8 g stifttrykk før jeg startet og er nå nede i 2,5 g som er mest passende for meg (anbefalt fra Ortofon 2,2 – 2,7). Hva jeg oppdaget var som du påpekte mer tempo og agilitet ved å gå ned til 2,6 g, men jeg mistet litt av den dybden mange instrumenter har, som bass kasse lyden en får fra kontrabass. Kasse lyden ble for kort og uekte.. Jeg bruker ringmat til vanlig, men noe fikk meg til å sette på filten igjen, og hva skjer jo den kommer tilbake ++. Jeg setter stiftetrykket til 2,5 g og merker at Rohmanen blir enda lettere på foten, samt andre kvaliteter som settes pris på blir uforandret. Så konklusjonen min blir filt + 2,5 g stiftetrykk – Linn spilleren blir enda mer original med filten tilbake, samt Ortofon får viljen sin med anbefalt stiftetrykk på 2.5g.

Har ikke tatt denne runden etter Ekos armen ble montert, med Ittok armen var det helt andre forhold.. Hvorfor ringmat var bedre da får eventuelt andre svare på.. for ikke vet jeg.
Høres ut som om du har hørt og merket deg forskjellene her ja. Jeg har også Ringmat, og også hos meg merker jeg at bassens "vekt" eller hva jeg skal kalle det, avtar når jeg går ned fra 2.8g.
Men hos meg blir den ikke "kort og uekte", den blir tvert om rask og agil, med mer naturlig anslag og utklinging. Mindre lydsaus, feit sminke og "smear"; mer tuneplaying og definisjon. Faktisk dypere også, men det merker jeg ikke uten at REL'ene står på. Merker det mindre med filtmatta også; den synes å ikke gi så dyp bass (iallefall ikke så rent og tydelig) som Ringmat. Gleder meg forresten til Achromat og Trampolin 2; en kompis rapporterer veldig gode resultater med sistnevnte!
Litt forskjellige resultat hos meg og deg har muligens å gjøre med Aro og Ekos, og med systemet forøvrig; store Naim-systemer har en nokså frempå og direkte bassgang med meget høyt tempo til vanlig, og trege kilder (eller feil stifttrykk) vil ødelegge dette hos meg.

Mvh Vidar P

Topp Bunn