Jeg har nå testet en del rundt stiftetrykk og det er helt klart at Rohmanen er meget kilen på dette. Jeg hadde 2,8 g stifttrykk før jeg startet og er nå nede i 2,5 g som er mest passende for meg (anbefalt fra Ortofon 2,2 2,7). Hva jeg oppdaget var som du påpekte mer tempo og agilitet ved å gå ned til 2,6 g, men jeg mistet litt av den dybden mange instrumenter har, som bass kasse lyden en får fra kontrabass. Kasse lyden ble for kort og uekte.. Jeg bruker ringmat til vanlig, men noe fikk meg til å sette på filten igjen, og hva skjer jo den kommer tilbake ++. Jeg setter stiftetrykket til 2,5 g og merker at Rohmanen blir enda lettere på foten, samt andre kvaliteter som settes pris på blir uforandret. Så konklusjonen min blir filt + 2,5 g stiftetrykk Linn spilleren blir enda mer original med filten tilbake, samt Ortofon får viljen sin med anbefalt stiftetrykk på 2.5g.
Har ikke tatt denne runden etter Ekos armen ble montert, med Ittok armen var det helt andre forhold.. Hvorfor ringmat var bedre da får eventuelt andre svare på.. for ikke vet jeg.