Noen som kjenner til Vacorec platerenser!?

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.923
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Hei der!
har den siste tiden hamstret store mengder med vinyl, og når jeg nå var på besøk hos noen venner, som til alt overmål forærte meg hele platesamlingen sin, kom de også med en liten snerten platerensemaskin.
Denne heter Vacorec, og ser slik ut!

Det jeg lurer på, er om det er noen av dere andre vinylelskere der ute som kan fortelle meg om denne også kan brukes med reseveske, osv?
Evt kan gi meg en kort brukerveiledning, evt, om det er noe jeg må passe på!?

Takker for alle svar! ;)

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
11
Tror du kan komme til å få skikkelig skarpe plater! Ser ut som en "knivsliper" ;D.

Mvh.

Dryg

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.05.2005
Antall liker
3
Dette er bare tull.. Den skal visst "støvsuge" platene dine. Hadde en slik tidligere,den fulgte med en spiller som jeg kjøpte. En platebørste gir mye bedre resultat. Og den er heller ikke beregnet sammen med renseveske.. Jeg kastet min.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.998
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Dette er ein slags støvsugar, som ikkje skal ha reinsevæske. Fungerer ok om det ikkje ligg noko skarpe korn i kosten rundt kanten.
Det er betre med ei våtreinsemaskin (dei rimelege frå Nitty Gritty www.mono.no og vpi - taaimport.no er gode), og det aller beste er desse som har ein arm som syg væska ut av rillene (Keith Monk og den som er til sals på www.planetsnapa.no)

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.923
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Ikke noe å samle på da ?
Jeg åpnet den og kikket inni. Det ser ut som om det er no antistatic greier der også!
Børstene er forøvrig helt fine!
Jeg prøvde den på ei plate som hadde litt problemer med knitring og støv.
Platebørsten var ikke effektiv nok, men etter en omgang med denne maskinen virket det som den var helt ok!? ::)

Dryg

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.05.2005
Antall liker
3
Fungerte dårlig hos meg iallefall.Dessuten var børstene delvis borte og platen gikk ikke skikkelig rundt heller..

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
32.146
Torget vurderinger
29
Kan jo nesten virke som det er en forutsetning at maskinen ikke er ødelagt om man skal ha noe resultat :)

Dryg

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.05.2005
Antall liker
3
Tror fremdeles at en platebørste gjør en BEDRE jobb selv om Vacorec'en hadde vært ny.

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
19
Kjøpte min Nitty Gritty hos Record World på Sandnes. Den funker greit. Om du ikke allerede vet det, så har de også sykt mye brukt både vinyl og cd :)

Mvh

Dryg

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.05.2005
Antall liker
3
En Nittygritty-maskin er noe helt annet ja!

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
32.146
Torget vurderinger
29
Tror fremdeles at en platebørste gjør en BEDRE jobb selv om Vacorec'en hadde vært ny.
Det er godt mulig. Jeg kjenner ikke nevnte rensemaskin (bruker selv VPI våtrens og kullfiberbørste). Syntes bare det var litt rart at du delte erfaringer basert på et defekt eksemplar. (Ikke meningen å kverulere her).

Dryg

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.05.2005
Antall liker
3
Den var ikke SÅ ødelagt at den var helt ubrukelig! Jeg åpnet den for å se hvordan den så ut inni. Børstene var veldig grove og effekten av støvsugeren var vel så som så selv om den var i orden. Håper jeg har forklart meg godt nok nå ???

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Antall liker
4
Her var det mye "synsing". Jeg har en som jeg kjøpte ny på slutten av 70 tallet. Den fungerer meget bra fremdeles, ville aldri byttet den i en simpel platebørste. Jeg kjøpte den etter å ha lest en god test av den i "Hi-FI og Elektronikk", og den innfridde fullt ut.
Det følger med en liten børste for å gjøre ren de fastmonterte børstene. Det som er viktig er å starte maskinen før du stikker lpèn i slissen og lar den gå i minst 30 sek. Ta så ut platen mens maskinen fremdeles går. Du får enda bedre effekt ved å bruke en antistat-pistol mens lpèn snurrer rundt. Da slipper støvet lettere. Av og til bør maskinen gjøres skikkelig ren med støvsuging av børstene og støvtørking inne i maskinen. Hvis den fungerer som den skal har du et veldig bra hjelpemiddel for å holde platene støvfrie.

Dryg

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.05.2005
Antall liker
3
:D Mitt eksemplar var iallefall ingenting å ha!

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
32.146
Torget vurderinger
29
Hva koster en slik sak idag? Og er det noen som har erfaring med disse kontra våtvaskere (VPI, Nitty Gritty, Loricraft mfl)?

Dette er vel i utgangspunktet et spørsmål om hvor mange plater man har og om man liker å handle brukt (jeg renser alt, nytt eller gammelt, men behovet er klart størst etter en tur på i bruktsjappa).

K

Khanate

Gjest
Fant en morsom filmsnutt som viser VACOREC'n i aksjon.
http://blip.tv/file/155381/

Jeg hadde en slik selv i ungdommen. Å kalle produktet for platestøvsuger er vel å leke med ord. Det sitter riktignok en vifte inne i boksen, denne drar luften inn via åpningen som LPn trees inn i. Dermed suges luften over LPn, inn i boksen og ut på baksiden. Så vidt jeg kan huske var børstene av semmer kvalitet, litt ala slikt strihåret tekstil man kan finne på sofamunnstykket til støvsugeren (den som benyttes til rengjøring av hjemmet). Altså; en tynn remse limt på innsiden av leppene. For at systemet skulle kunne "behandle" bulkete plater, hvilket forekom ganske ofte på sytti og åttitallet, så var spalten (børsteavstanden) gjort for romslig til å kunne trenge inn i rillene. Dette en konsekvens av fremdriftssystemet: platen hviler med sin egen masse på et lite drivhjul i bunnen av boksen, og så var det (om jeg husker rett) noen små løpehjul i hver ende av spalten. Det sier seg selv at det ikke skal mye krefter til mellom børste og LP før det hele stopper opp.

Summa summarum: en morsom kuriositet. Min havnet i søppla før jeg var i stand til å innse dette.

Prøv heller denne:

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.191
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
det ligger 2 på ebay til hhvis $5 og 15 den billigste drar ikke platen rundt,men det er lett å fixe
mvh

terjetroll

Bransjeaktør
Ble medlem
21.10.2005
Antall liker
12
Har brukt en Vacorec i mange år,siden slutten av 70 tallet.Den fungerer ok som støvsuger for plater,men----Den trenger vedlikehold. Til rensing av plater trengs noe helt annet.Fx VPI 16.5.

virak

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.06.2005
Antall liker
62
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
En slik har jeg også liggende. Men drivhjulet må byttes i min (mistenker at det var bruk av rensevæske som tok knekken på gummien), så jeg har ikke testet den.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.998
Sted
Torget vurderinger
0
Vac-o-rec kan ikkje gjere noko ei god kolfiberbørste ikkje kan klare. Men denne maskina er langt vanskelegare å halde støvfri, og ho slitest også ut etter kvart. I utgangspunktet kosta ho 5-600 kr for 20 år sidan, så eg vil vere skeptisk til å kjøpe sånt.
Kjøp heller ei platereinsemaskin frå www.bigdipper.no, www.mono.no eller www.lyrichifi.no. Skal du ha det aller beste, må du sjekke www.plsn.no, men det kostar flesk.
Medan du bestemmer deg, bør du ha i kolfiberbørste.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.040
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Hvilke hår er det på denne LMC?
(seriøst ment altså)

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.191
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
vet ikke, for jeg har en litt mere fancy modell med ekornhår som ikke finnes på siden til www.springair.de lenger
mvh

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.040
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Ok, takker.
Jeg har en slik "arm" med børste som jeg tror er litt for hard på vinylen, så dette er verdt å sjekke ut.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.764
Torget vurderinger
1
Audiophile-Arve skrev:
Vac-o-rec kan ikkje gjere noko ei god kolfiberbørste ikkje kan klare.
Jo. Du klarer aldri å få plata helt rent med en børste. En kompis hadde en vacorec sånn for 30år siden og den var storartet. Platene ble helt støvfrie. Behandler man platene pent er støv deres verste fiende. Under press trykkes det ned i rillene og lage støy. Det kan også ripe platene.
Jeg skulle gjerne hatt en platestøvsuger. Platene mine trenger ikke rens da aller er stort sett Mint. Finnes det noe tilsvarende som vac-o-rec i dag?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.998
Sted
Torget vurderinger
0
Eg har dårlege erfaringar med Vac-o-rec. eg brukar no ein billeg kopi av Nitty Gritty si billegaste, som eg kjøpte brukt for ein tusenlapp. Mykje betre enn tørrensing.
Ultralyd-reinsing er det aller beste. Det finnest no kommersielt tilgjengelege maskiner for sånt. Men ein Vacorec er ikkje anna enn ein halvgod støvsugar. Eit lett støvlag kan ein halde unna på andre måtar. Ei plate der skit sit fast i rillene, må fjernast på andre måtar.
Men det verste du kan bruke på platene er "blå gugge". Dette fungerer, men du vert avhengig av å ha dette blå fludiumet på plata kvar gong du spelar ho. Elles knitrar det.

V

vredensgnag

Gjest
Fikk en slik i hus med meget myk børste. Bruker først karbonbørste for å få vekk det meste, så setter jeg på denne, med jordledning tilkoblet.

Den tiltrekker seg mikroskopiske støvpartikler som ligger i rillene. Merkbart. Lot børsten stå på en plate en dag, og da den ladet seg ut drysset alt støvet ned på platen. Utrolig fint og lite, og garantert kilde til knepp. Pleier ellers børste det vekk mellom hver plate med børsten som følger med.
Har stillere avspilling nå.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.764
Torget vurderinger
1
Audiophile-Arve skrev:
Eg har dårlege erfaringar med Vac-o-rec. eg brukar no ein billeg kopi av Nitty Gritty si billegaste, som eg kjøpte brukt for ein tusenlapp. Mykje betre enn tørrensing.

Jeg ønsker ikke rensing men støvvfjerning. Våtrens er fy-fy og kun en utvei for å fjerne skitt som fingeravtrykk ol. Får jeg plater som har støv trykt ned i rillene eller rester etter våtrens bruker jeg trelim....

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.764
Torget vurderinger
1
vredensgnag skrev:
Fikk en slik i hus med meget myk børste. Bruker først karbonbørste for å få vekk det meste, så setter jeg på denne, med jordledning tilkoblet.

Den tiltrekker seg mikroskopiske støvpartikler som ligger i rillene. Merkbart. Lot børsten stå på en plate en dag, og da den ladet seg ut drysset alt støvet ned på platen. Utrolig fint og lite, og garantert kilde til knepp. Pleier ellers børste det vekk mellom hver plate med børsten som følger med.
Har stillere avspilling nå.

Hvor kan denne kjøpes?
Den påvirker ikke lyden?

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.598
Torget vurderinger
1
Etter at jeg børstet støvet av min Vac-o-rec for npen dager siden, børster jeg også støvet av denne tråden.

Jeg kjøpte mitt eksemplar på slutten av 70-tallet, etter et oppslag i danske High Fidelity. Mener å huske at jeg kjøpte den på en kombinert lampe- og HiFi-light butikk i Dronningens Gate i Trondheim. Mitt eksemplar ble brukt flittig i snaue 10 år, helt til den gradvis begynte å ikke ville snurre platene. Jeg har vært på nippet til å kaste den flere ganger siden den var defekt, men den har heldigvis likevel fått være med på et par flyttelass. Om ikke annet som et klenodie.

Tidligere i uken åpnet jeg den, og fant kjapt ut at problemet er trommelen, som har gått i oppløsning. Det fører til at platen synker ned i et spor av en seig gummiaktig masse. Denne er i tillegg klebrig, så man bør være varsom med å bruke eksemplar som "trekker" dårlig. Kan føre til at det kommer klebrig masse på platen og deretter stiften.

Løsningen er uhyre enkel - jeg snurret diverse runder med blå elektrotape rundt trommelen. Det gjør at den igjen fungerer som et skudd.

Effekten av Vac-o-rec er god. Den gangen den var i daglig bruk, hadde jeg ikke behov for andre hjelpemidler for å fjerne støv og statisk elektrisitet. Men uten at jeg skal påstå at den er like effektiv som alle andre hjelpemidler. Og som andre har skrevet er det viktig å jevnlig fjerne støv fra børstene. I gamle dager brukte jeg fyrstikk til dette.

Det blir litt feil å sammenligne en Vac-o-Rec med en platevaskemaskin. Jeg vil heller betrakte den som et supplement. En Vac-o-rec, kan du greit benytte før hver eneste avspilling, noe som er utenkelig med en platevaskemaskin. Jeg har elelrs selv nettopp anskaffet en Okki Nokki, som er et greit supplement. Men den benyttes unntaksvis, som ved anskaffelse av brukte LPer, eller for å rehabilitere egne plater som har blitt forsømt i lengre tid under Vac-o-recens langtidsssykemelding.

Har du mulighet for å få tak i en brukt Vac-o-rec til en fornuftig pris, er bør du slippe det du har i hendene og gripe den begjærlig. Og det at platen ikke roterer trenger altså ikke å være et stort problem.

Topp Bunn