Noen som kan trylle? Hvordan få bedre lyd/bass i disse kassene?

J.E.R

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.08.2012
Antall liker
167
Sted
Larvik (Narvik)
Hei

Har skaffet et par Sansui SP-X8700, spiller fint i diskanten og mellomtonen, dessverre er bassen (17 tommer) ikke så dyp og varm som jeg ønsker, på litt volum blir lyden litt "boomy" og hard.

Er det noe som kan gjøres?

Bedre annen stuffing/isolering, annet materiale?
Isolere bak bass, noe å gjøre med porten?

Håper på innspill fra dere som har greie på dette...

Noe data eller opplysninger som mangler, så er det bare å spørre.

Status så lang, har kjøpt disse som skal byttes i delefilteret, sitter elektrolytt der nå som er 30 år.

Dayton Audio DMPC-15 15uF 250V Polypropylene Capacitor
Dayton Audio DMPC-2.2 2.2uF 250V Polypropylene Capacitor

Bilde delefilter /ikke mitt bilde):

sansui delefilter.jpg

Bilde kabinett inni (ikke mitt bilde):

Sansui inni.jpg

Bilde teknisk data:

sansuispx8700 data2 (1).JPG
sansuispx8700 data2 (2).JPG

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.791
Skift til noget andet vil jeg varmt anbefale. Med denne konstruktion er det stort set umuligt. Har du et billede af bassen ? Skift af lytter er logisk men jeg tror ikke det løser problemet desværre.

Petre

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2007
Antall liker
1.430
Sted
Siggerud
Torget vurderinger
1
De vanlige enkle småknepene med å bypasse nivåreguleringen, ( erstattes med motstander ), bedre komponenter i filtret, kraftigere kabling/terminaler, avstiving av kassa med tverrstag og mer/bedre demping kan hjelpe litt, men er neppe nok til å avhjelpe alt her. Kassa er rett og slett liten for det digre basselementet. Legg til mer volum ved å bygge ut bakover? Eller ta ut bunnen i kassa og lag en stander som dobler volumet? Da må porten endres også.
Edit: Frekvenskurven er ganske pen fra rundt 300 og opp til ca 1800 hz, over det begynner det å se flisete ut. Men, bassen ruller fort av under 100, og ved 50 er den langt nede. De oppgitte 22 skal man ta med en bøtte salt, det må være innenfor +- 35 dB. Det fremgår ikke om portens bidrag er medtatt, men det får vi tro det er.

Sist redigert:

J.E.R

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.08.2012
Antall liker
167
Sted
Larvik (Narvik)
hmmm...

Hadde håpet det kunne være noe som kunne prøves her :(

Bilde av bassen kan jeg legge ut senere, da må jeg skru den ut om det kan være til hjelp, eller du kan se den her i kabinettet.

sansui bass bilde.JPG

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.791
Den dome af metal er nok ansvarlig for hårdheden og de stygge resonanser på frekvenskurven. De deler også alt alt for højt ved 1000 Hz. 150 Hz havde været passende. Et håbløst projekt du har der.

J.E.R

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.08.2012
Antall liker
167
Sted
Larvik (Narvik)
Huff...

Hadde håpet på litt oppmuntring en fredags-ettermiddag :)

Så disse er ingen vits i å "prøve" å gjøre noe med?

Ingen enkle tiltak som kan gjøres for å bedre dette?

Er ingen snekker og har minimalt med utstyr også, tenker da på å lage nye kasser. Da blir det vel nytt delefilter og en masse utregning som jeg ikke har snøring på...

Er jeg fortapt?

Ekspertene sier...?

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.678
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
ta duct tape og tape igjen ene bassporten
da tuner du den lavere på bekostning av litt følsomhet
kanskje du får mere nivå nedover som vil "formørke" klangbalansen
mvh
Leif

J.E.R

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.08.2012
Antall liker
167
Sted
Larvik (Narvik)
LMC...

Takk for tipset, men å lukke den helt er det bra? Har vel noe med Q verdien å gjøre denne porten, hvor stor og lang porten er osv?

Har sett noen stappe porten med sugerør, men om dette hjelper vites ikke :)

Flere tips...ekspertene må på banen før helga!

J.E.R

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.08.2012
Antall liker
167
Sted
Larvik (Narvik)
Hei niels...

Har tenkt tanken, men er ikke fan av subwoofer når jeg bare hører på musikk, lite film her i gården :)

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
929
Jeg vil være forsiktig med å endre på denne. Har du prøvd ulike plasseringer? Inn mot vegg gir mere i området under 100hz. Inn i hjørne gir enda mer.

J.E.R

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.08.2012
Antall liker
167
Sted
Larvik (Narvik)
Joda har prøvd litt, men blir ikke helt fornøyd, men da sammenligner jeg med mine JBL L50, kanskje litt rått parti?
Det er liksom de beste høyttalerne jeg har, så alt sammenlignes mot de :)

CarstenS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.03.2005
Antall liker
117
Slik jeg ser er angitte frekvensområde ut over alle grenser optimistisk. Kassen er ALT for lite til en 17". Og du kan ikke bare stenge igjenn såkaldte reflexporten - som er diminutiv i forhold til basshøytaleren - for da vil øvre bass/nedre-mellomtone enheten og øvre mellomtone-enhetene (de 3 styk) bevege sig ut og inn synkront med bassen pga. trykkendringer i hele dette lite kabinettet pga. basbevegelser. Skal du bruke dette kabinettet - må du få inn en plate som skiller bass-enhet mot øvrige enheter og lukke bass-kabinettet. I tillegg må du ha aktiv deling med betydelig equalising i bassen (dvs. relativ kraftig forsterker), og endelig lage nytt filter for øvre-bass/mellomtone/diskant-avdelingen.

Personlig tviler jeg på at innsattsen uansett kommer at stå i mål i forhold til utbyttet.

Jeg trur at du måtte ha et godt over 100 (150!)liters lukket kabinett, en god 8" fuldtone (Seas/Tangband) fuldtone med toppdiskant, og aktiv 2-kanalsforsterker med DSP for at få rimelig godt resultat. La bassen da gå til 70-90 hz via ene kanalen, equalize må du nok uansett, og ikke sats på veldig mye dybere end 30 hz, ha fuldtone + diskant i eget kabinett - simpel passiv 1-ordensdeling rundt 8-10 khz. Men igjenn - står innsatsen i forhold til utbyttet?

J.E.R

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.08.2012
Antall liker
167
Sted
Larvik (Narvik)
Takk for innspill...

Da høres det ut som disse går til en samler som bare vil ha de som de er, slike moddinger som du beskriver er utenfor mitt felt :)

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.678
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
trodde det var to porter....
mvh
Leif

Robin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2007
Antall liker
36
Torget vurderinger
3
En erfaring jeg har med eldre høyttalere er at de iblant må "spilles inn" på nytt for å mykes opp hvis de har stått lenge i ro. Så hvis det er tilfelle kan jo det være verdt et forsøk å gi de noen titalls timer massasje før du selger de videre.

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
5.181
Sted
moelv
Torget vurderinger
3
Når 17" jobber til 1khz må du nok forvente at det låter hardt.
Enkle tweaks når du ikke kan måle og endre filter etc:
-Frontplaten bør stives av mot bakplaten
-Lim et par striper med filt over støvkappen på bassen (oppbryting i hf)
-Erstatt kondisene med bedre kvalitet
-Legg litt tyngre dempemateriale i bunnen av kassen
-Forsøk med alternative portlengder
-og hvis du tror på kabler, hjelper det hvertfall på humøret....

Tytte71

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.01.2008
Antall liker
1.153
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
2
Jeg er stygg nå, men den konstruksjonen er mer eller mindre et håpløst utgangspunkt, for hvem som helst.
Anbefaler deg heller å bytte kondisene som du har bestilt, skru igjen og behold de originale som en raritet fra en svunnen tid.
Synes du diy er moro, så bygg deg heller noe fra bunn. Du er da garantert å få til et (mye) bedre resultat.

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.791
Hmm jeg vil gå så langt som at påstå denne konstruktør burde bures inde for bedrageri af kunderne ! :cool:

J.E.R

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.08.2012
Antall liker
167
Sted
Larvik (Narvik)
Takker for alle innspill...

Har ikke gitt opp ennå...kondiser er på vei i posten, så det blir første jobb. Kunne tenke meg å prøve å bygge noe helt fra grunnen, kan riktig kabinett med disse elementene og et bra delefilter låte bra?

Hvor kan man få hjelp til utregning av kabinett, delefilter osv...har aldri gjort dette...

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
929
Gi de litt massasje. Spill musikk med mye lavfrekvent innhold i noen timer. Det hjelper som regel på høyttalere som har stått en stund.

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
14.443
Sted
Nær folkeskikken, men fremdeles ute i skauen.
Torget vurderinger
39
Hvorfor ikke gjøre som de gjorde i "gamle dager" ??.............. altså bruk en equlizer........ kanskje ikke så hifi riktig....... men det er jo ikke akurat høytalerne heller og sist men ikke minst........ det er lov å ha det litt gøy og prøve :)

Topp Bunn