K
Khanate
Gjest
Danske High Fidelity hadde for mange år siden en artikkel om en slik aktiv bassfelle. Bassfella var utviklet og solgt av Nelson Pass. Det var et stort lukket papprør med en stor basshøyttaler i den ene enden. Ut gjennom støvhetta stakk en liten electret-mikrofon. Mikrofonen var koblet til noe elektronikk og en liten forsterker på noen få watt. Artikkelen diskuterte modifikasjon av elektronikken for å oppnå ytterligere demping av romresonanser. Så vidt jeg forsto var det ingen justering for demping i ulike frekvenser. Jeg tror det var Michael Madsen som skrev artikkelen. Han hadde to modifiserte aktive bassfeller. De var plassert i hjørnet bak hver høyttaler (mot frontvegg), hvilket forundret meg, jeg ville anta at plassering i hjørnene mot bakvegg ville gjøre susen. Madsen kunne fortelle at bassfellene påvirket akustikken positivt, også når man ikke benyttet stereoanlegget.
Jeg har ikke klart å spore opp noe mer info om disse bassfelle fra Pass. Så jeg får vel tweeke søkeparametrene. Noe info burde finnes der ute.
Jeg har ikke klart å spore opp noe mer info om disse bassfelle fra Pass. Så jeg får vel tweeke søkeparametrene. Noe info burde finnes der ute.