noen som har tweaked en Pioneer PD-S06 ??

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5.600
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
noen som har erfaringer i hvordan jeg kan forbedre/tweake en Pioneer PD-S06??

fikk nettopp en mint eksemplar til veldig hyggelig pris... ;D

takk for hjelpen

Gizmo76

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.11.2007
Antall liker
9
Sted
Nordland
Kjøp en ekstern dac....Har den spillern selv, å tweake den hjelper ikke stort...

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5.600
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
har en ekstern dac :)

tenkte spandere en helt ny analogdel til spillern - selve DAC chippen er ja ikke akkurat en dårlig en...

hva er det du har gjort med spilleren?

L

lasse5214

Gjest
Gratulerer med Nydelig spiller.

Ingen dac opp til 10k forbedrer lyden i denne.

Ikke så langt jeg har testet i hvertfall.

Var den like fin som på bildet?

Lasse :)

Salty Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2008
Antall liker
1.973
Sted
Hokksund
Torget vurderinger
3
slartibartfast skrev:
noen som har erfaringer i hvordan jeg kan forbedre/tweake en Pioneer PD-S06??
fikk nettopp en mint eksemplar til veldig hyggelig pris... ;D
takk for hjelpen
Gratulerer med en virkelig klassiker, slartibartfast! ;D
Jeg har gjort mange dumme ting i mitt liv. En av dem var å selge min Pioneer PD-S06... :(

Salty Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2008
Antall liker
1.973
Sted
Hokksund
Torget vurderinger
3
Tenker du på å la RM sette inn et nytt analogt utgangstrinn...?

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.304
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
lasse5214 skrev:

Det er nok ganske sansynlig at Monsterdac'en til Slartibartfast danker ut denne spilleren. Det har skjedd litt siden den kom på markedet. Bruk den som drivverk, eller hent inspirasjon hos Theta Miles. Samme spiller men i annen innpakkning og analogdel.

Håvard

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5.600
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
spilleren set ut som rett ut av boksen ;D

tok AB-testen med Ontech DACen og den er nok bedre,ja. men ikke mye, altså --- ;)

vurderer nok en ny analogdel fra RM, ja- selve DACen til PD-S06 er ja ikke akkurat dårlig heller, da: sitter bla. i ML 39 og flere accuphase spillere....

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.304
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
slartibartfast skrev:
spilleren set ut som rett ut av boksen ;D

tok AB-testen med Ontech DACen og den er nok bedre,ja. men ikke mye, altså --- ;)

vurderer nok en ny analogdel fra RM, ja- selve DACen til PD-S06 er ja ikke akkurat dårlig heller, da: sitter bla. i ML 39 og flere accuphase spillere....
Er Accuphase noe å hoppe i taket over da ;)

Håvard

S

Stereo_Mono

Gjest
lasse5214 skrev:

Ikke for å kverulere, men PD-06 låter ikke bra i forhold til mange av dagens moderne DACer. Selv rimelige.
En god kompis og jeg A-B testet nylig Rega Saturn mot hans PD-06. (Takk til Mono som lånte meg Saturn)
PD-06 låt tynt, skrikete og slitsom i forhold til Saturn. Med tanke på at Regs sin DAC er minst like god eller bedre en Saturn til bare 5000,- (introduksjon pris) er dette en tankevekker. Husk at PD06 var langt fra en kostbar spiller i sin tid. (1997-98)
Kompisen min og jeg har bestilt Rega Dacen.

Drivverket er dog fantastisk og i absolutt toppklasse. Legato Link systemet til Pioneer er det mange delte meninger om.

L

lasse5214

Gjest
Hallo digiman.

Nei du kverulerer ikke. Den Rega dacen høres interessant ut.
Kom med en tilbakemelding er du snill når du har testet den.

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.304
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
lasse5214 skrev:
Hallo digiman.

Kjøp deg en AN til drivverket ditt.
Grisebanker Rega ;D
Jeg ville ikke brukt mye penger på å rette opp analogdelen i en pioner når en eier en monsterdac

Håvard

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.161
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
digiman skrev:
....

Drivverket er dog fantastisk og i absolutt toppklasse. Legato Link systemet til Pioneer er det mange delte meninger om.
Det er mange delte meninger om drivverket også...og flere har rapportert linser som faller ut av laser-mekanismen...

Arne K

S

Stereo_Mono

Gjest
Haavard skrev:
lasse5214 skrev:
Hallo digiman.

Kjøp deg en AN til drivverket ditt.
Grisebanker Rega ;D
Jeg ville ikke brukt mye penger på å rette opp analogdelen i en pioner når en eier en monsterdac

Håvard
Stiller gjerne med Rega DACen til duell når den endelig dukker opp på det norske markedet (Jeg får fra første forsendelse fra Rega til Norge)

Jeg liker forøvrig AN DACer veldig godt og de er godt kjent for å spille finfint med Rega cd spillere som drivverk.
Forøvrig har jeg selvfølgelig realistiske tanker om Rega DACen, men har en magefølelse som sier at denne DACen vil overraske mange. Håper på champis lyd til pølsepris ;D

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
Cobra2 skrev:
digiman skrev:
....

Det er mange delte meninger om drivverket også...og flere har rapportert linser som faller ut av laser-mekanismen...

Arne K
Det var såpass bra at Wadia brukte det.

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5.600
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
AN DACer erm ikke helt min smak...

vil ikke sier at de ikker er bra, men de blir fort litt for rund og snill i mine ører...

da hovedsatsingen min vil skjer i vinylavdelingen, kommer CD til å spille en nok underordnet rolle-

derfor er det ikke sååå ille med en liten nedgradering i digitalavdelingen, den klarer uansett ikke å matche kvaliteten til vinylgjengivelsen (i mitt anlegg, selvsagt ;))

Gizmo76

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.11.2007
Antall liker
9
Sted
Nordland
Jeg har ikke gjort noe enda... Men prøvde den på en AN dac hos JanR i fjor.
Det var ett stort løft, da jeg synes spillern er for lys i seg selv. Legato Link synes jeg er noe crap, da spillern blir for lys i klangen for min del. AN Dac blir nok for dyr for min del , men en moon dac eller f.eks abrahamsen V6 tror jeg kan være en god match til spillern... Drivverket er jo knallbra synes jeg da, ikke hatt problemer med det :)

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.525
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
AN er jo kjent for motsatt lydsignatur. Dynamikk.... Kanskje ikke verdens mest oppløste de rimeligste dacene riktignok. Aldri "sterile" i lydsignaturen.
Og med rør - enkle å tune lyden slik du vil ha den.
Og veldig følsomme for underlag, drivverk etc. Dette grunner gjerne i den enkle oppbyggingen uten filter, reclocking etc.
Det kan sikkert defineres som en design feil - men det er nå slik.

Gizmo76

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.11.2007
Antall liker
9
Sted
Nordland
bambadoo skrev:
AN er jo kjent for motsatt lydsignatur. Dynamikk.... Kanskje ikke verdens mest oppløste de rimeligste dacene riktignok. Aldri "sterile" i lydsignaturen.
Og med rør - enkle å tune lyden slik du vil ha den.
Og veldig følsomme for underlag, drivverk etc. Dette grunner gjerne i den enkle oppbyggingen uten filter, reclocking etc.
Det kan sikkert defineres som en design feil - men det er nå slik.
kansje derfor det matcher? Men skal ha meg en Dac uten rør, da jeg ikke er noe rør menneske... Har ikke noe mot rør, men er ikke min greie ;)

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.525
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Ja det er forståelig :) - men om et par år er du der du også ;) Du trenger bare litt modning.....

Gizmo76

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.11.2007
Antall liker
9
Sted
Nordland
bambadoo skrev:
Ja det er forståelig :) - men om et par år er du der du også ;) Du trenger bare litt modning.....
hehe...må innrømme jeg liker lyden av rør, men orker ikke styret med å dille med rør : 8)

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5.600
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
Gizmo76 skrev:
bambadoo skrev:
hehe...må innrømme jeg liker lyden av rør, men orker ikke styret med å dille med rør : 8)
samme her, for sjelefreden sin del er det nok bedre hvis jeg holder meg unna rør, jeg også- 8) da blir det for mye ting å velge mellom... jo flere muligheter å justere, jo flere muligheter er det å gjøre noe feil også.

men hvis jeg skulle bytte ut hele analogdelen må da ja være noe å hente der - er legato linken noe som sitter som filter i selve analogdelen eller hører den med i dac-delen? noen som vet?

Salty Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2008
Antall liker
1.973
Sted
Hokksund
Torget vurderinger
3
slartibartfast skrev:
Men hvis jeg skulle bytte ut hele analogdelen må da ja være noe å hente der - er legato linken noe som sitter som filter i selve analogdelen eller hører den med i dac-delen? noen som vet?
Hør med RM.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.285
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Gizmo76 skrev:
bambadoo skrev:
Driftstid på rør i an-dacer kan være opptil 10000 timer...Lite dilling vil jeg si... Greier en ikke å evt skifte etter 10000 timer kan en skaffe seg en bordradio og holde seg til det... 8)

Back to topic: http://sites.thestar.com.my/audio/story.asp?file=/2008/5/5/audiofile/05pioneer

Gizmo76

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.11.2007
Antall liker
9
Sted
Nordland
HCS skrev:
Gizmo76 skrev:
bambadoo skrev:
Driftstid på rør i an-dacer kan være opptil 10000 timer...Lite dilling vil jeg si... Greier en ikke å evt skifte etter 10000 timer kan en skaffe seg en bordradio og holde seg til det... 8)

Back to topic: http://sites.thestar.com.my/audio/story.asp?file=/2008/5/5/audiofile/05pioneer
;D dårlig motak med bordradio her ....

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5.600
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
radio??? hva er radio?????

kunsten er ikke å få skiftet noen rør, kunsten er å la være 8)

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.285
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
slartibartfast skrev:
radio??? hva er radio?????

kunsten er ikke å få skiftet noen rør, kunsten er å la være 8)
Kunsten er å ha mulighet slik at produketet blir slik en selv vil med de preferanser en selv søker..Og ikke noe masse-produkt som alle har... ;)

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.873
Torget vurderinger
1
I like the look of Pioneer players because the thick drawer looks cool. Also " the turntable" is a cool gimmic, even if I think that technically it is a bullshit. The turntable is a typical cure to an imaginary disease.

Some other companies, including Wadia (630) Audio Alchemy and Theta (Miles) also OEMed this mechanism in cheaper players, but make no mistake - this mechanism is NOT anything solid or highendish.

Trodde alltid det noe spesielt med drivverket i Pioneer PD-S06, men tydeligvis ikke.

What is different about the PD-S06 is that they used for the first time the Burr Brown dac and a very good one too - PCM1702. Just like in Kenwood 7090, Denon 1450ar and many more good players.

Det er her nøkkelen ligger: Burr Brown PCM1702. Denne DAC'en finner i mange, mange dyre High End spillere fra noen år tilbake..!

http://www.lampizator.eu/LAMPIZATOR/REFERENCES/poineer pd-s06/PioneerPDs06.html

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5.600
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
han trekkes frem ganske ofte og jeg har lest en del på hans side og han har tydeligvis sine erfaringer og peiling- lurer bare på om alt han mener om ting og tang skal taes for gull hele tiden- han har nok sine formeninger om hvordan spillere skal låter- etter hans smak vel og merke...

HCS skrev:
Kunsten er å ha mulighet slik at produketet blir slik en selv vil med de preferanser en selv søker..Og ikke noe masse-produkt som alle har... ;)
spørs hva du mener med masse-produkt. AN er ikke akkurat småskalaproduksjon de heller, men selfølgelig ingenting sammenlignet med pioneer selfølgelig

vel- individualitet er kostbart...

ronnytt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2004
Antall liker
0
Har selv denne cd-spilleren, og hatt den siden den var ny. Veldig god kvalitet, og fantastisk evne til lese selv ganske ripete cd. Har testet Hegel H10, Cambridge DacMagic og RME Adi 2 og ingen av disse l`t som noen oppgradering (Dacmagic opplevdes som nedgradering). Spilleren er veldig noytral, har en flott mellomtone og ble sammenlignet med spillere opp mot rundt 20.000 innen den fikk konkurranse.

Har hort at optisk ut ikke skal vare s`bra p` denne, men vet ikke om det bare er prat. Jeg har testet b`de optisk og coax. Beklager bokstavkroll, er i Spania og har ikke norsk tastatur...

Gizmo76

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.11.2007
Antall liker
9
Sted
Nordland
[/quote]

men hvis jeg skulle bytte ut hele analogdelen må da ja være noe å hente der - er legato linken noe som sitter som filter i selve analogdelen eller hører den med i dac-delen? noen som vet?
[/quote]
Mener Legato link sitter rett etter Dac...

soatj

Medlem
Ble medlem
18.12.2006
Antall liker
0
3 erfaringer

Har hatt standard 06

Har hatt 06 med Lclock 02, eget power og ZAP filter (som forbigår Legato Link og kutter ut hodeteelfonutgang)

Har hatt 06 med Lc clock 03 og eget power

Alt dette ble levert enkelt og greit og kunne kjøpes/installeres av bra firma i Oslo

Alle gode, den beste var nok den siste, men små forskjeller (pussig nok) mellom de 2 siste. Min egen tweak som hjalp på alle: karosseridempeplater og tung understellsmasse på blikklokket. Drivverket skulle jeg gjerne hatt fremdeles, drivverket + Legato+ Lclock er en god kombinasjon. Cary 303/300 var bedre til 6 ganger prisen, men også her noen likheter i klangen (BurrBrown ?). Nå har jeg Oppo/Nuforce der elektronikken er noen generasjoner bedre. Det gir mykere mer ekte lyd i små sammenhenger, men ikke så imponerende eller bedre ved store orkester. Kanskje låne en 06 tilbake og nostalgere litt...

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.307
Torget vurderinger
1
[/quote]
Mener Legato link sitter rett etter Dac...
[/quote]

Legato linken er digital filteret til Pioneer. Dvs «mellom» digital ut (som ikke er Legato) og DACen.

mvh
KJ

Topp Bunn