Noen som er flinke med passive delefiltre her?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Naturlyd

Hobbyselger
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    886
    Torget vurderinger
    26
    Jeg har printet endel horn i år og både jeg og andre har fått vellyd i stua. Hadde en hyggelig prat med @Fjellfinn i vår når han ønsket seg noe kompakt med horn på toppen. Etter noen forslag og diskusjoner ble det SB Acoustic som er et fint kompromiss mtp lyd/pris. Det er vel endel som har sett tråden hans: Fjellfinn høyttalere

Bass/mid ble en SB Audience Bianco 10MW som så ut til å gjøre en finfin jobb i 40 liter kasse her: https://www.lautsprechershop.de/hifi/powercor_light_en.htm
    Diskanten ble SB Audience Bianco 44CD-PK med Peek plastmembran. Rosso varianten med Peek så rimelig bra ut i Audioexpress når de testet den. Hornet er et ATH 280EX mkII.

Jeg tilbød meg å måle høyttalerene og komme med noen tips til delefilter. Har lite erfaring med passive filtre så nå har jeg brukt noen timer i VituixCAD og revet meg i håret. Tenkte poste måledata her så håper jeg at noen har lyst til å leke litt med dette.

Her er en Google mappe med filer: https://drive.google.com/drive/folders/1VAOw5xPinTZfhcmZSg7IlkcUUfdoY3yJ?usp=sharing

Filene er 1 meters fjernfelt målinger av bassmid og horn, impedansemålinger og nærfelt av port samt bassen. Høyre og venstre høyttaler målte veldig likt, både bassmid og hornet.

1758568793947.png

Hornet er ca 200 cm over gulvet. Taket er 390 cm. Det er en 65" TV i hjørnet (proporsjonene blir litt rare med den takhøyden).

Naturlyd

Hobbyselger
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    886
    Torget vurderinger
    26
    Tyske Klang&Ton sitt byggesett med samme kabinett og samme bass/mid er målt slik (har vel fått en runde glatting med strykejernet på maks?)

1758569268359.png

I lytteposisjon hjemme hos meg var det godt med nivå nedover:

1758569356253.png

Naturlyd

Hobbyselger
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    886
    Torget vurderinger
    26
    Horndriveren trives i 280-hornet med nivå til 700Hz men dippen CD44-PK driveren har ved drøyt 1900Hz i følge databladet den blir noe forsterket. Det at det er mye nivå ved 1330Hz gjør at det ser litt ekstra kjipt ut. Men her har vi finfin konstant direktivitet vel så med en kombinasjon av passivt filter og aktiv EQ/DSP så kan vel dette bli knall? Lekte meg med en parametrisk EQ i Vituixcad og det hele ble ganske glatt og fint. Men så var det å få til det passive filteret....

BIANCO-44CD-PK 0-50 degrees.jpg

Naturlyd

Hobbyselger
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    886
    Torget vurderinger
    26
    OBS: Jeg er ikke noen ekspert på delefiltre. Det er et fagområde som blander tekniske løsninger med behovet for å ha en klar filosofi bak alle kompromissene man nødvendigvis må akseptere. Ser at erfaring hjelper godt på men MANGE som kommer med tilsynelatende godt begrunnede tips og forslag har ganske mangelfulle målinger som de jobber ut fra. Og da lurer jeg. Har dog kludret med aktive filtre i mange år og fått til endel ganske bra resultater målbart og subjektivt.

Ettersom vår SB Audience 10MW 200 bass/mid har typisk proff respons med svært høy følsomhet over 100Hz så er det nok følsomhet til å svi av på baffelstep kompensasjon. Bredden, 30cm og høyde 45cm på høyttaleren gir et baffelstep med senter i underkant av 400Hz.

Men ettersom Fjellfinn har tilgang på EQ i sin WIIM streamer og det uansett trengs noe EQ i bassområdet der rommet dominerer så tenker jeg at vi beholder den deilige høye følsomheten mest mulig og så kjører vi baffelstep kompensasjon sammen med global EQ på den ferdige høyttaleren. En hybrid passiv/aktiv løsning (som KEF gjorde for 45 år siden) som tar fordelene fra begge. Det er jo lett å endre senere om man får andre tanker.

Fjellfinn - Vituix diffraction tool - SBA 10MW200.jpg

SpareImp

Medlem
    Ble medlem
    30.06.2021
    Antall liker
    62
    Sted
    BERGEN
    Det er alltid litt stress å lage passivt delefilter, men så kommer man plutselig borti et spor som leder til mål. Så jeg har full tro på at det ordner seg hvis du bare fortsetter å jobbe med det!

Så litt på målingene dine, og det ser ut til at de allerede inneholder tidsdata. Stemmer det? At de summerer riktig i forhold til hverandre?
    Er det også gated measurements?

Bare kontrollspørsmål, så vi vet hva vi ser på.

Jeg sitter jo selv for tiden å jobber med delefilter på Rosso-versjonen i samme horn, og det ser sånn ut til sammenligning:

Rosso44.jpg

Det har den knekken mellom 1500 og 2500 Hz, men kanskje ikke like dyp, som treffer akkurat der jeg tenker å dele mellom elementene. Jeg har foreløpig landet på et tredje ordens filter med en L-pad, som ruller diskanten greit inn.

Per nå så lytter jeg til høyttalerne med et midlertidig delefilter jeg laget av deler jeg hadde liggende (som er langt ifra optimalt), og det har denne dippen i mellomtonen, men det høres likevel flott ut, så vil tro du skal klare å oppnå et topp resultat!

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.570
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    @Naturlyd Skulle også hatt måling som identifiserer delay mellom horndriver og mellomtone.
    Dette bør en ha med seg ved simulering av passivt filter så en får korrigert det. I VituixCad forskyver en da bare den ene driveren i forhodl til den andre.
    En metode er å koble til både horn og mellomtone og kjør sveip fra f.eks 500hz og hele veien opp. En ser da på impulsrespons og identifiserer to peaker og finner tiden mellom de.

Naturlyd

Hobbyselger
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    886
    Torget vurderinger
    26
    Hyggelig med respons. Jeg fulgte VituixCAD sine anbefalinger for måling med REW. Målte fra 1 meter (+/- 1 cm kanskje) med mic sentrert på respektive bass/hornmunning. Brukte loopback på lydkortet.

Målingene er gatet på 9,2ms da det er nesten to meter til nærmeste tydelige refleksjon.

Jeg har delay/avstand mellom bassmid og hornet målt i lytteposisjon i Audiolense. Skal poste i morgen. 👍🏼

Naturlyd

Hobbyselger
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    886
    Torget vurderinger
    26
    Tror Audiolense får akustisk senter helt nøyaktig. Eller? Venstre høyttaler har hornet 0,27ms = 9,26cm bak bassmid og høyre horn er 0,25ms = 8,58cm bak sin bassmid.

Sanity check: Det skiller 6,8mm løpetid mellom venstre og høyre høyttaler. Kan hornet på venstre høyttaler være montert 6,8mm lengre bak enn på høyre høyttaler? Ja, helt klart Nei, de er ganske like, Fjellfinn har kontroll på monteringen!! (jeg har ikke høyttalerene her, de er hjemme hos Fjellfinn). Kan akustisk senter være litt forskjellig fra enhet til enhet på samme type høyttalerelementer? Ja, litt, det er mitt inntrykk. Er det andre feilkilder her? Det burde det ikke være. Er jeg flink til å få symmetri mellom høyttalerene og mic i lytteposisjon (0,08ms=2,7cm forskjell) på øyemål med skeive hornhinner? Tilsynelatende! :)

Fjellfinn - delays - fra Audiolense.jpg

Sist redigert:

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.177
    Torget vurderinger
    10
    Ett millisekund er 34,3 cm ja
    Så da ville jeg møttes på midten på 0,26 ms
    Det skjer vel mer når man beveger på hodet når man lytter??

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.570
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    1758714405456.png

Veldig kjapt bare trykt inn så tar litt forbehold om at noe er feil...
    Reagerer litt på at SPL på hornet virker litt lav, er det målt med samme nivå som bassen?

Bassen er flyttet frem i Z-aksen med 89mm som tilsvarer de 0,26ms
    Da setter en -89mm, har gjort dette for det ble mer riktig enn flytte horndriver bakover på en tidligere høyttaler jeg simulerte.

1758714574179.png

Siden er off med horndriver tidsmessig så viser simulering litt dip over og under deling, litt peak ved deling.
    Er kompromisset med ikke kunne forsinke digitalt.

Vel, dette var kjapt og gale, se det som et innspill :)

Fjellfinn

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    05.04.2024
    Antall liker
    83
    Sted
    Brumunddal
    Vedr. Plassering av hornet, der skiller det max et par tiendeler, gikk finmek og verktøymaker på vgs så jeg er ganske nøyaktig 😄
    Vi brukte en seriemotstand under målinger, men er usikker på verdi. Kan denne ha kødda til noe ?

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.570
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Hvorfor bruke seriemotstand? Ja det kan tulle til frekvensrepsons, men kommer an på verdien på motstanden.
    Horn og bass må også ha samme signal nivå og mic med samme avstand fra selve høyttaleren når en måler frekvensrespons. Ellers veit en ikke hvor mye en må dempe hornet i forhold til bass i det passive filteret.

Naturlyd

Hobbyselger
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    886
    Torget vurderinger
    26
    Vi testet noen sveip med en seriemotstand som et alternativ til Lpad. EQ-effekten når vi testet med motstand i serie var et løft i bunn og at dippen ved 1950 Hz ble klart mindre.

Men filene jeg har postet og alle kurver er uten en motstand i serie.

Naturlyd

Hobbyselger
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    886
    Torget vurderinger
    26
    Jeg gikk ut med for høyt nivå når vi målte bassen så jeg måtte dempe nivået når vi kjørte sveip på diskanten/hornet. Nå husker jeg selvfølgelig ikke om jeg dempet 6 eller 10 dB.

Fjellfinn har en Lpad til hornet som vi kan bruke til å justere nivået oppover. Så kan vi evt erstatte den med faste motstander når sjefen er fornøyd.

Naturlyd

Hobbyselger
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    886
    Torget vurderinger
    26
    @oks81 Synes du fikk ganske bra skikk på dippen og hornet med forslaget ditt 👍🏼😊

Har rotet meg bort i en zobel og noen dempeledd og det blir ganske komlekst uten at det blir bedre. Summerte dårlig også. Så takk for innspill, vi er åpen for flere.

Jeg vurdere å kjøpe samme elementer for å eksperimentere videre. Låt veldig fint med Audiolense som deling + noe romkorrigerin under 400Hz.

Da kan jeg leke meg med filtrene mens høyttaleren stå på målestativet og bruke de 4 målemikkene jeg har samtidig. REW i betalingsversjonen støtter det.

Naturlyd

Hobbyselger
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    886
    Torget vurderinger
    26
    Vedr. Plassering av hornet, der skiller det max et par tiendeler, gikk finmek og verktøymaker på vgs så jeg er ganske nøyaktig 😄
    Vi brukte en seriemotstand under målinger, men er usikker på verdi. Kan denne ha kødda til noe ?
    Det kan godt være at høyttalerene står i litt forskjellig høyde, gammelt hus og gulvet er slett ikke rett. Og det skilte jo noen få ms mellom avstanden fra mic til den enkelte høyttaler.

Naturlyd

Hobbyselger
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    886
    Torget vurderinger
    26
    Da har jeg prøvd å gjenskape @oks81 sitt raske forsøk på filter. Det ligner ikke helt. Det som stikker i øynene er at i grafen til oks så er peaken ved 3000Hz under kontroll mens hos meg er den udempet. Ikke så rart i og med at det bare er et 2.ordens filter. Jeg har også med baffelstep effekten i bildet nedenfor hvor jeg har med gjort et forsøk på å spleise port, nærfelt og fjernfelt. Der brukes kabienttstørrelsen i beregningen. Har trodd at jeg har gjort dette riktig før men nå tviler jeg...

Spm: Hvordan ser råfila ut i Vituix hos deg, har du ikke den peaken ved 3000Hz?

Kopi av OKS81 sitt testfilter.jpg

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.570
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Har du husket å legge inn impedans på bassdriveren?

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.570
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Jeg gikk ut med for høyt nivå når vi målte bassen så jeg måtte dempe nivået når vi kjørte sveip på diskanten/hornet. Nå husker jeg selvfølgelig ikke om jeg dempet 6 eller 10 dB.

Fjellfinn har en Lpad til hornet som vi kan bruke til å justere nivået oppover. Så kan vi evt erstatte den med faste motstander når sjefen er fornøyd.
    L-Pad implementering er ikke bare å lempe inn, den kødder fort til det passive filteret.
    Bør simulere med L.Pad.

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.570
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Da har jeg prøvd å gjenskape @oks81 sitt raske forsøk på filter. Det ligner ikke helt. Det som stikker i øynene er at i grafen til oks så er peaken ved 3000Hz under kontroll mens hos meg er den udempet. Ikke så rart i og med at det bare er et 2.ordens filter. Jeg har også med baffelstep effekten i bildet nedenfor hvor jeg har med gjort et forsøk på å spleise port, nærfelt og fjernfelt. Der brukes kabienttstørrelsen i beregningen. Har trodd at jeg har gjort dette riktig før men nå tviler jeg...

Spm: Hvordan ser råfila ut i Vituix hos deg, har du ikke den peaken ved 3000Hz?

Vis vedlegget 1148247
    Du må sette en jording på den 18uF kondisen!

Naturlyd

Hobbyselger
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    886
    Torget vurderinger
    26
    Ja der ja. Da fikk jeg klonet forslaget ditt. Takk! Har lest at mange notcher ut den peaken der bassen bryter opp. Men her blir det jo helt fint og ganske så enkelt. Det er jo en drøy oktav over delefrekvensen.

Om vi spanderer noen komponenter til, hva kan vi oppgradere med for å glatte det hele litt til? Direktiviteten blir jo litt ruglete rundt delefrekvensen. Kan jeg spørre om hva du tenker om det?

Jeg tar en liten HFS pause ut dagen , får med meg solnedgangen over Oslofjorden mens jeg tenker på hvor tomt det blir når fine folk forsvinner.

Naturlyd

Hobbyselger
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    886
    Torget vurderinger
    26
    Spm ang spole på 680 uH. Minste som finnes hos Soundimports er 1 mH
    Hvor skaffes denne ?
    Vent litt med å bestille deler, her er det slett ikke umulig at vi kan få tweaket litt mer ut av denne saftige sitronen!

Kjenner du noen med et LCR meter som kan måle induktanse? Da kjøper man nærmeste større verdi og vikler ned til du får riktig verdi. Er litt gøy faktisk. Jeg kan evt gjøre det for deg om du vil.

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.570
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    1758731339982.png

Tja.. :)

Bare prøve litt småendringer på verdier så ser du hva som skjer.
    Direktiviteten med fileteret er ikke så bra, kompromisset med at horndriver ligger bak og det kompenseres for i filteret.

Naturlyd

Hobbyselger
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    886
    Torget vurderinger
    26
    Direktiviteten er slett ikke så gal og sikkert på høyde med passivt delte Avantgarde.... Med EQ for a ta høyde for rommet/baffelstep blir dette morsomt.

Har ikke funnet noen bedre løsning enn oks81. Føler trang til å adressere oppbrytingen til bassmid men har foreløbig ikke kommet opp med noe som totalt sett er bedre med passive komponenter.

Naturlyd

Hobbyselger
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    886
    Torget vurderinger
    26
    Fjellfinn har høyttalerene så han må forsøke å verifisere når han har bygget filtre.

Har du noen forslag til filtret? 😊

Fjellfinn

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    05.04.2024
    Antall liker
    83
    Sted
    Brumunddal
    Ikke vær beskjeden, er sers mottagelig på innspill
    Har shopping lista klar på papiret, men venter litt i tilfelle det skulle komme flere innspill.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.897
    Sted
    Østfold
    Jeg ville forsøkt å få programmet til å vise minimum fase respons, og sett hvordan fasen i overgangen ser ut før jeg hadde jobbet meg videre her.

Dalemark

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Antall liker
    399
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    3
    Er det brukt fall på 12dB/Oktav som tilsvarer 2 orden filter?

Sist redigert:

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.570
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Elektrisk ser det ut som 2.ordens filter, men er brattere akustisk.
    Akustisk ruller bassen av med 4.ordens og hornet med 6.ordens på simuleringen. Krysningen er ved ca 1600hz.
    På hornet er det riktig at det er etterfrulgt av en notch og en L-Pad med motstander.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn