Noen rørleggere her....

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
10.031
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Har et problem med blandebatteriet til badekaret!

Dette er et slikt flott anlegg som ble satt opp i begynneslen av 1980 tallet og alt er skjult i veggen. Og når jeg sier alt - så er det mye. Bildet under viser "etthåndsblandebatteri" hvor man både regulerer temperatur, mengde og man kan sende vannet opp til dusjen eller ned til badekaret med hendelen i overkant. I tillegg har jeg en velger som sernde vannet til hpnddusj eller fastmontert dusj.

Problemet er at jeg ikke får varmvcann ut her.....Og jeg mistenker delen under for å være problemet....Vi har rikelig trykk og mengde på varmtvann alle andre steder i huset - også til de andre kranene på badet. Og vi har rikelig trykk på kaldtvannet i denne kranen. Det som skjer når vi vrir blandebatteriet mot venstre for varmere vann er at det kommer mindre og midnre kaldtvann til det til slutt stopper.
Dette er forøvrig et problme som har kommet over tid....når vi flyttet inn var det omtrent normalt, også har vi fått mindre og mindre varmvann til det til slutt er blitt stopp.

Jeg har skrudd den opp en gang - litt styr da stoppekranen til huset er inne på badet til leieboeren. Og så vidt jeg forstår består denne saken av en "hylse" inne i veggen hvor rørene for varmt og kaldt vann inn og uttakene er festet - og en "spindel" i midten. Denne spindelen hadde jeg ute og det så i grunn oK ut...

Noen tips om hva jeg kan gjøre....? Får man kjøpt en ny slik spindel...?

Mvh
OMF

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Antall liker
1.142
Er ikke rørlegger, men "fusker litt i faget" i jobbsammenheng.
Det bør være fullt mulig å få tak i en ny innmat / termostatpatron.
Nå klarer jeg ikke å lese navnet på "skiltet" i front av batteriet, men tipper det kan være HansGrohe?
Google litt, så finner du nok en som kan skaffe deg ny innmat. Lykke til!

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
10.031
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Men er det sannsynlig at det er den som er problemet...?

mvh
OMF

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Antall liker
1.142
Høyst sannsynlig!
Jeg bytter gjerne 8-10 av ca 150 i året, i jobbsammenheng. Det er helt normalt at termostatpatronen ryker etter noen år.

Om / når du bytter så husk på at den må kalibreres, ellers risikerer du i verste fall skolding.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
10.031
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Glimrende!

Hva koster en slik - og hvor finner jeg informasjon om delenummer slik at jeg kan bestille en....?

Mvh
OMF

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Antall liker
1.142
En slik patron vil gjerne koste et sted mellom 500,- og 1000,- , anslagsvis.

På "skiltet" / pyntedekselet i front av armaturen, finner du antakelig navnet på produsenten?
Om du kan gi noen opplysninger omkring dette, så vil det jo bli litt enklere å "google" frem flere fakta. ;)

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
10.031
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Den heter Friedrich Grohe og ble installert i 1982.

Mvh
OMF

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Antall liker
1.142
Da kan du jo i første omgang ta kontakt med denne butikken: http://www.vvskupp.no/Search.aspx?q=grohe&gclid=CLzZv42wt6gCFc4e3wod7hQnAA
Den har et ganske rikholdig utvalg fra Friedrich Grohe. Selv om din armatur ikke vises der, så kan det meget vel hende at innmaten i de nyere armaturene er den samme som i din.
Legg gjerne ved bildet som du har lagt ut her, eller link til tråden, så tror jeg ganske sikkert de kan hjelpe deg. Lykke til!

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
10.031
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Har tatt en ringerunde i dag - og endte opp hos Grohe Norge....og fikk snakke med en som hadde full oversikt!

Termostatpatronen kan lett bestilles - har fått NRF nummeret. Derimot kan det tyde på at problemet er en gummipkaning som sitter inne i "tilførselsrøret til sylinderen innei veggen". Altså en gummipakning som er i ferd med å gå i oppløsninig som sitter et godt stykke inn i veggen og derifra 90 grader ut til siden.

Mannen jeg har pratet med hadde fikset noen slike før....og da hadde man brukt en form for "kirurgtang" med langt og veldig spisst ned, med 90 graders bend helt ytterst og plugget gummibiter ut av tilførselsrøret.....

Det fristet ikke så mye....jeg har en noe mer dristig plan.....kan man stikke inn en slange og helle inn litt aceton eller annet løsemiddel og håpe at det løser opp gummirestene...? (Jeg er selvsagt klar over at det også løser opp andre pakninger, men det skal vel ikke være andre pakninger i området! Hvor lang tid tar en slik oppløsning....?

Mvh
OMF

Topp Bunn