Noen plater skurrer andre ikke??

Kabelsatan

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.08.2013
Antall liker
65
Noen som vet hvorfor det er sånn at noen plater skurrer og andre ikke? Hvis jeg spiller Neil Young Harvest eller Pink Floyd The Wall er det flott lyd (+de fleste andre plater), når jeg setter på Focus Moving Waves vil jeg nesten si at den klipper toppene. Har en Ortofon 2M Bronze og MoFi studiophone riaa. Har prøvd å øke nåltrykket uten at jeg hører noen nevneverdig forskjell.

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.854
Sted
Bærum
Umulig å svare på sånn uten videre. Men i tillegg til pressingen, varierer vinylkvaliteten en god del. Hardere og sprøere vinyl kan gi skurr eller knitring.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Antageligvis bare forskjell i pressingene. Dog hender det at man ikke har en optimalt justert pickup, og at den skurrer med noen plater fordi disse er kutta med mer amplitude (høyere lyd). Sjekk spesielt nåletrykk, til anbefalt verdi, i hvert fall innenfor anbefalt område. Det kan også hende at pickupen i seg selv er 'ikke fullt så god', men jeg tror det er en mindre sannsynlig forklaring.

Noen plater er rett og slett ikke spesielt godt pressa, noen plater er fulle av skitt (kan vaskes). Jeg tipper det er her det ligger.

Kabelsatan

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.08.2013
Antall liker
65
Plata er ny og forsøkt vasket. PU er etter det jeg kan se og måle ganske riktig justert. Den nye Focus 11 er bra, så begynner å helle mot at det er en dårlig pressing.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.332
Torget vurderinger
1
Min japanske pressing av Moving Waves låter jævlig bra.

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.785
Sted
Hus
Har Moving Waves både på UK Polydor press og Japan Polydor press, og synes japan pressen er bedre. Hadde også den tyske pressen på 70 tallet, og den låt bedre enn UK press. Det samme gjelder Focus III. Den tyske pressen er bedre enn UK press. Japan press har jeg ikke hørt. Finnes også en Toshiba EMI press av disse to Focus skivene, og noen heller til at disse er bedre enn Polydor Japan press. Etter jeg fikk USC vasker i hus, har standarden på skivene blitt mye bedre enn med VPI 16.5 vasker :)

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.332
Torget vurderinger
1
Jeg har den der EMI/Toshiba pressingen....

Topp Bunn