Noen murere her?

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Vurderer å kjøpe tilbake barndommshjemmet, i den forbindelse er jeg spesielt opptatt av kjelleren som er det svakeste punktet.
Hadde det ikke vært for at det er en stor tomt på den mest sentrale delen av byen så hadde jeg vært mer skeptisk på å kjøpe til den prisen, da det ikke er så stort, men har et stort ønske om å etterhvert få innreddet kjelleren å økt boa med oppimot 90kvm.

Den er halvveis innredet med utleiemulighet som er resten uinnredet, vedkjelleren ligger under verandaen og er i så måte ikke en del av den øvre konstruksjonen, men for min del særlig interessant da dette skal bli fars hobbyrom, og her kommer utfordringen.

Denne delen av grunnmuren har stått åpen i mange år, det er endel skader på muren, men ingen direkte kritiske etter hva jeg ser. Må settes i nytt vindu og mure igjen det som var dør. Ikke minst har det rast ut litt på ytterhjørnet av denne vedboden, ikke mye, men nok til at jeg ser på det som nødvendig å utbedre

Mitt spørsmål er da selvfølgelig, hvordan går jeg frem? Jeg ser for meg å bruke noe ala Betongtett på resten av kjelleren for å stoppe fukten og etterhvert isolere utvendig med ny murpuss, lekte ut og isolere gulv og vegger innvendig for så å innrede.

I vedboden må det jo tørkes opp skikkelig, legge på ny murpuss, lekte ut og isolere før det kan innredes. eller er jeg helt på villspor?
Eventuelt rive den delen av muren som ikke tilhører huset og regelrett bygge den på nytt som et påbygg?

Her er en skisse over hvordan det er idag.
romløsning.jpg

Sist redigert:

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
835
For å stoppe fukten må du drenere skikkelig rundt huset, finnes ingen enkel løsning på det. Så kan du legge f.eks. Platon i gulvet for å stoppe fukten.
Isolering av mur gjøres best på utsiden, da holdes muren varm og du unngår kondens i den. Bruk "blåplater" fra Dow eller event. Jackon som skrus på gammel mur, puss til slutt. Du vil merke stoor forskjell på varmetapet i kjelleren.

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Ok, takk for tipset! Jeg var på befaring idag, og ser vel at det kan være like greit å rive den delen som verandaen står på, støpe på nytt og bygge det fra bunn av, tror det faktisk er mindre arbeid enn å begynne å flikke på muren der. For resten av muren er grei.

Neste spørsmål er at det er en sluk der som når det flommer over siden det ikke ligger langt unna elva slipper inn litt vann, bør jeg mure igjen den sluken? Eller er det andre måter.

N

nb

Gjest
Ta med deg en fagmann som kan gi et realistisk anslag på hva som må gjøres og hva det kommer til å koste sånn veldig ca. Det er greit å vite hva du kan regne med av utgifter dersom arbeidet må settes bort.

C

Cyber

Gjest
Er overhodet ikke murer, men vet at oppfiksing koster fort mye penger hvis man kommer over ting mens man jobber, som nb sier over, få med en fagmann som kan se på det og gjøre et overslag og tips/anbefalinger.

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Tror nok det er greit å få tak i en fagmann for å oversikt ja, ettersom jeg har vokst opp i huset er jeg godt kjent med både hvilket vedlikehold som har vært og hvilket som må påregnes fremover. Gikk over grunnmur i går og finner ingen tegn på saltutslag eller sprekker. Det er kun den delen som verandaen står på som det må gjøres noe med etterhvert, da den er både stygg og begynner å bli slitt av tidens tann.

Blant annet så jeg at der vinduet har vært begynner armeringsjernet og komme frem. Slik jeg ser det er det bedre å rive å gjøre rett fra start av enn å flikke på dette. Går ut ifra det vil være fordelaktig uansett for resten av kjelleren å få sperret av "vedboden" og få fikset vinduskarmen og armeringsjernet.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.634
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Hadde vært greit me et oversiktsbilde som viser beliggendehet i forhold til blant annet elven.

Betontett er en kriseløsning, og hjelper ingen ting mot sprekker og risser i muren.

Å innrede kjeller krever en del i forhold til å bare ha den som "kjeller".

Å grave rundt grunnmuren på utsiden er det eneste som er en fullgod løsning. Og aller helst med isolasjon på utsiden. Da vil vegge ha romtemperatur og du slipper også eventuelle kondensproblemer.

Dersom elven ved flom stiger så høyt at det er på nivå med eller høyere en kjellergulvet - så har du et stort problem. Det er trolig ikke fullgode fuksperre i kjellergulvet (tolker det som at dette er gammel), og derfor vl du få fukt i kjellergulvet hver gang det er flom. Her finnes det løsninger med legge en form for knastplast på gulvet, som blir luftet ut ved gulvlistene.

Å bygge nytt (Vedboden) gir deg forutsigbarhet og fleksibilitet til å kanskje bygge litt større. Skal du sette bort jobben blir det fort dyrt med å grave rundt grunnmur hvor det fort kan bli ekstraabried og mye utfortsett. Riving og oppsett av nytt er betydelig enklere å få ks en fastpris på!

Minner også om at flatt tak (kompakt tak) også er noe det bør tenkes gjennom hvis du vurderer dette på tilbygget!

Mvh
OMF

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Hei, takk for gode råd, men ser jeg har forklart meg litt feil her.

Elven ligger så langt unna og mye lavere enn huset så det er ikke et direkte problem, men ved store nedbørsmengder kommer det opp litt i en gammel sluk. I bunn og grunn kunne jeg tenkt meg og murt igjen hele sluken da den ikke har noen hensikt for vår del. Er dette en mulighet?

Når vi skal innrede kjelleren om noen år tenker jeg å isolere utvendig på den veggen som ikke er isolert idag, og grave rundt. Grunnmuren som ikke er endel av vedboden har ikke sprekker eller noen form for skader/slitasje som jeg kan se. Det er heller ikke fuktighet på noen deler av muren. Tror nok at det er mer lønnsomt og rive hele vedboden slik at vi kan få til en løsning som er bedre for oss enn den er nå, ikke minst slipper vi noen uforutsette hendelser som det fort kan bli med resturering av en slik mur.

Topp Bunn