Noen Moody Blues fans her? SACD re-masters på vei

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.043
- Days of Future Passed
- In search of the Lost Chord
- On the Treshold of a Dream
- A Question of Balance
- To our Children's Childrens's

kommer ut på hybrid Stero/Multichannel CD/SACD den 20 mars. Syns jeg måtte poste denne nyheten, det skjer jo jammen meg ikke mye på SACD fronten når det gjelder pop/rock musik.
Har kun Days of Future Passed på Mobile Fidelity CD. Hva er Moody Blues beste album, hva bør en ha i platesamlinga?

Dryg

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.05.2005
Antall liker
3
Re: Noen Moody Blues fans her? SACD re-masters på

Jeg har A Question of Balance,Days of Future Passed og Out of this World på vinyl og en samle cd..
Liker de godt.....

Vapor

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2002
Antall liker
201
Sted
Bergen

Jeg skal på konsert med Moody-blues i Amsterdam til høsten ;D

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.043

Jeg har sett flere nevne "In Search of.." som et helhetlig veldig bra album. Tror jeg satser på på den + "Days of.." i første omgang. Dette er vel det som kan kalles 70-talls prog-rock.

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Antall liker
361
Sted
Nesodden
Torget vurderinger
2

- Days of Future Passed
Hva er Moody Blues beste album, hva bør en ha i platesamlinga?
Gleder meg til nyutgivelsene :D

Kjøpte Every Good Boy.. i 71 og har vært evig fan siden.

De sju "første" platene er obligatoriske. Dvs. fra Days Of Future Passed og fram til og med Seventh Sojourn. Alle Lp'ene danner en tematisk helhet som tar for seg forskjellige emner så som kjærlighet, framtid, fremmedgjøring, miljø etc.

For en innføring i de tidligste årene kan du skaffe Magnificent Moodies. For senere år er Octave utmerket, det samme er Sur La Mer.

Beste LP er ikke enkelt å plukke ut. Jeg vil kanskje si Every Boy... eller A Question Of Balance.

Har en viss svakhet for Ray Thomas komposisjoner. Hør f.eks på Sunday Afternoon på On The threshold - magisk.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.043

Spørsmål til cox,
jeg får vel ikke poeng for å resonere meg frem til at det må være "To our Children's Children's" som omhandler miljø ? ;)

Ellers, takk for tipsene!

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
129

Kan bli interessant, det, selv om jeg har mine tvil om at forbedringen blir så enorm. Har et par skiver i 1997-utgaven fra Decca, og de er enormt bra.

Dette er de fire skivene som strengt tatt er interessante:

Days Of Future Passed (1967)
Høres kanskje gammelmodig ut snart 35 år etter, men en milepæl innen etableringen av det vi idag kaller progressiv rock.

In Search Of The Lost Chord (1968)
Etter dette albumet fikk bandet tilnavnet «verdens minste symfoniorkester»

On The Threshold Of A Dream (1969)
Moody Blues på sitt mest symfoniske, og det siste albumet før de begynte å henfalle til å spille «voksen-pop».

Seventh Sojourn (1971)
En meget vellykket reise tilbake til det musikalske landskapet de startet i.

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Antall liker
361
Sted
Nesodden
Torget vurderinger
2

Spørsmål til cox,
jeg får vel ikke poeng for å resonere meg frem til at det må være "To our Children's Children's" som omhandler miljø ?  ;)

Ellers, takk for tipsene!
Det er riktig, men mest handler den om usikkerhet om framtiden og mellommenneskelige relasjoner i forbindelse med dette. Den store miljøplaten er A Question Of Balance.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.043

En interessant ting ang. multichannel 5.1 mix'en på disse discene. Det er de originale Quad mixene som er benyttet. Disse ble vel mixet på begynnelsen av 70-tallet, under ouad-perioden, tipper jeg. Dette er da 100% analoge mixer. Tipper det har vært svært tidkrevende å lage slike multikanals mixer utelukkende i det analoge domene.
Det er mange fans av Quad mixer. Mange ble skuffet da ikke Pink Floyd valgte de originale Quad mixene fremfor nye multikanals mixer på SACD utgaven av "Dark Side of the Moon".
Dette kan bli noe for dem som har multikanaloppsett.

http://www.highfidelityreview.com/news/news.asp?newsnumber=16020478

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.153
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15

Kjøpte "In search of the lost chord" brukt på vinyl for et år siden!
Flott plate, symfonisk, melodiøs, desidert en av de første/største progrockere fra slutten av 60 tallet. "Seventh sojourn" blir av mange
pekt på som den beste skiva! Moody blues MÅ ANBEFALES

Arne_Marco

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.03.2002
Antall liker
1

Har alle plater av the MB (ikke alle samplere ...) og noen av de nyere er også bra, f.eks. "Long Distance Voyager". Jeg mener den også kom ut som MobFi. Men har aldri funnet den som det.

Det er de 7 første som kommer som SACD, ikke bare 5 av dem.

Jeg var på konsert med de i 1991 og lurer på hvordan de gjør det nå, 15 år senere. Konserten den gangen var meget bra. Dessuten fikk jeg snakke med gruppen etter konserten, noe som står som en uforglemmelig opplevelse.

Topp Bunn