Alt til hus og bolig Noen kjemikere her?

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg har to små ting som jeg tenker å eksperimentere litt med. I den forbindelse kunne jeg trengt noen gode råd fra folk som har peiling.

1: Rengjøringsmiddel.

Jeg har en stund brukt eddik som rengjøringsmiddel på kjøkkenet, forsåvidt også badet. Etter tips jeg snublet over på nett har jeg også hatt appelsin/sitronskall i altså skåret av det ytterste laget og latt det ligge i for å trekke ut aroma/duft/i det hele tatt. Så over på sprayflaske, en lett dusj, og tørk med klut. Det funker greit, er mindre giftig og miljøskadelig enn ganske mye annet, og brukes gjerne på skjærefjøler av tre og denslags.

Men. det er altså ikke spesielt effektivt på fett, og da må Zaloen fram.

Finnes det noen slags emulgator som kan tilsettes? Noe som er ugiftig slik at det fortsatt ikke trengs skylling i det vide og brede? Noe som ikke gir næring til bakterievekst og denslags (helst ikke eggeplommer, for eksempel..)?

2: Smøremiddel for sykkel.

Etter tips på nett, igjen (det står så mye der at man knapt rekker å lese alt), så tenker jeg å forsøke meg på hjemmelaget vokssmøring til sykkelkjede. Selve smøremiddelet blir da ca. 50/50 stearin fra lys og parafinolje. Men dette trenger å løses opp for at det skal kunne trenge inn og smøre der det trengs.

Oppskriften jeg fant sier xylen, aceton nevnes som alternativ. Det virker ikke helt heldig med tanke på giftighet, brannfare, og fare for lakkskader. I kommentarfeltet på youtube var det en som foreslo limonen som alternativ. Etter det jeg ser, er det såpass harmløst at det er en ganske vanlig ingrediens i kosmetikk. Men så var det å få tak i, da. Eller finnes det alternativer? Det må fordampe innen rimelig tid etter påføring, og helst ikke være skadelig for lakk og miljø, eller mer brannfarlig enn nødvendig.

Sist redigert av en moderator:

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.165
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Jeg har desverre ingen tips på alternativer, men stusser litt over valg av vaskemiddel. Jeg har aldri vasket rent med Eddik, men jeg har brukt Eddik til å fjerne kalk og såperester. Dusjkabinett og badekar ser jo forsåvidt rene ut etter en skylling med eddik, men jeg vasker etterpå. På vinduer derimot bruker jeg Eddik etterpå for å fjerne striper og skjolder hvis jeg har bommet under vasking.

Har hørt at noen bruker tannpasta som skuremiddel, men det blir muligens noe dyrt hvis man skal bruke det på større ting.

Har du flekker som virkelig sitter på ting som tåler litt gnikking så kan jeg anbefale deg det som kalles "magic sponge"
3m lager den bl.a, men jeg kjøper gjerne 50 stk i slengen på Ebay. Da bruker man faktisk bare vann v rengjøring.

IMG_0892.JPG

Topp Bunn